BENELUX

Kris G

Re: BENELUX

Bericht door Kris G »

http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/artic ... nger.dhtml

trein der traagheid aan het worden precies :?

ik ging vroeger altijd met trein naar Nederland, nu al tijdje op auto overgeschakeld, en ik denk niet dat ik nog snel terugkeer naar de trein, wel erg vind ik, maar auto is echt de betere optie
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: BENELUX

Bericht door wattman »

Pak ik direct een zeer oude dienstregeling bij, uit 1979, toen er nog werd gestopt in Essen en werd kopgemaakt in Antwerpen Centraal (maar niet werd gestopt te Berchem):

1979
Den Haag HS 9:10
Essen 10:20
Antwerpen 10:41-10:46
Brussel Noord 11:15
Brussel Centraal 11:19
Brussel Zuid 11:23

2014
Den Haag HS 8:44
Antwerpen Centraal za&zo 10:17 week 10:24
Brussel Noord -
Brussel Centraal za&zo 10:59 week 11:03
Brussel Zuid za&zo 11:04 week 11:08
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: BENELUX

Bericht door wattman »

Ik zag vanochtend de Benelux van 8:43 uit Den Haag HS achter een NS 1700 richting Roosendaal sporen. Dit is nu de tweede keer dat ik een Benelux gesleept zie worden door een Nederlandse loc. Heeft iemand enig idee hoe deze trein dan vanaf Roosendaal verder gaat. NMBS Eloc vanaf Roosendaal, of vervangend materieel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

wattman schreef:Ik zag vanochtend de Benelux van 8:43 uit Den Haag HS achter een NS 1700 richting Roosendaal sporen. Dit is nu de tweede keer dat ik een Benelux gesleept zie worden door een Nederlandse loc. Heeft iemand enig idee hoe deze trein dan vanaf Roosendaal verder gaat. NMBS Eloc vanaf Roosendaal, of vervangend materieel?
Hij reed dit weekend niet verder dan roosendaal.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

De Benelux rijdt tot en met vrijdag gewoon normaal. Ik kan alleen dat loc-verhaal niet helemaal plaatsen, heb het ook niet eerder gehoord of vernomen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Joris »

Wat is eigenlijk nog het nut van die Benelux? Bij het proberen boeken van een ticket raden ze me steeds aan om in Roosendaal over te spanne op een snellere IC...
Afbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: BENELUX

Bericht door Meesterpeter »

Tijgernoot schreef:.......Ik kan alleen dat loc-verhaal niet helemaal plaatsen.......
Ik denk ook dat het niet de Benelux is, maar een leeg materieelrit van Den Haag Binckhorst naar Nedtrain werkplaats Maastricht voor onderhoud Beneluxrijtuigen.
Dit gebeurd met overcomplete loks 1700, welke gehuurd zijn van NSR.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Joris schreef:Wat is eigenlijk nog het nut van die Benelux? Bij het proberen boeken van een ticket raden ze me steeds aan om in Roosendaal over te spanne op een snellere IC...
Dat komt door de achterlijk lange stilstand in Roosendaal die de Benelux dit jaar heeft. Het omgekeerde zie je als je een reis Rotterdam - Antwerpen plant, je krijgt zowel de rechtstreekse trein (vertrekt om x:08) als een trein die 3 minuten later vertrekt (de IC naar Vlissingen) met overstap in Roosendaal.

Vanaf dienstregeling 2015 zal het al wel weer anders worden, maar wat ik heb begrepen is dat die trein nog steeds bizar lang stil zal staan in zowel Den Haag als Rotterdam. Dit omdat het anders niet in te passen was in de dienstregeling... :?
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: BENELUX

Bericht door Beesty »

AlexNL schreef:Vanaf dienstregeling 2015 zal het al wel weer anders worden, maar wat ik heb begrepen is dat die trein nog steeds bizar lang stil zal staan in zowel Den Haag als Rotterdam. Dit omdat het anders niet in te passen was in de dienstregeling... :?
Niet anders in te plannen, of om de vertragingen op fictieve wijze "op te lossen"? ;-)
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Een aantal Benelux-stammen is inmiddels voorzien van een zevende rijtuig in het midden van de trein. Ik heb tot nu toe alleen stammen gezien met een derde rijtuig voor de eerste klas in het midden, maar naar het schijnt komen er ook een aantal treinen met een vijfde rijtuig tweede klas.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Ik meen ergens gehoord te hebben dat een reservestam, tijdens het zomerseizoen, in de bestaand stammen geïntegreerd is....
Theo
Groeten vanop de Heide
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door thejay »

dentheo schreef:Ik meen ergens gehoord te hebben dat een reservestam, tijdens het zomerseizoen, in de bestaand stammen geïntegreerd is....
In de nieuwe Op de Rails...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: BENELUX

Bericht door The_Knitter »

Tijgernoot schreef:Een aantal Benelux-stammen is inmiddels voorzien van een zevende rijtuig in het midden van de trein. Ik heb tot nu toe alleen stammen gezien met een derde rijtuig voor de eerste klas in het midden, maar naar het schijnt komen er ook een aantal treinen met een vijfde rijtuig tweede klas.
De Benelux 2.1 (2.0 was de Excuus-Benelux) reed altijd al met 5 rijtuigen tweede klas, totaal 7 rijtuigen. Dat is nu dus 8 geworden.
Alle stammen hebben nu een andere volgorde, en nog steeds 2x eerste klas, maar een extra tweede klas. Nu is de samenstelling:
Richting Brussel: Loc - 1e klas - 2e - 2e - 2e - 1e - 2e - 2e - 2e
Richting Den Haag: Loc - 2e - 2e - 2e - 1e - 2e - 2e - 2e - 1e

Er is dus een eerste klas naar het midden van de trein verkast, en daardoor zit er nog maar aan één uiteinde van de trein een eerste klas rijtuig.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: BENELUX

Bericht door Terminus »

Deze namiddag toch voor het eerst een Benelux met 3 eerste klassen gezien, in positie 1, 4 en 8.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: BENELUX

Bericht door fets »

Terminus schreef:Deze namiddag toch voor het eerst een Benelux met 3 eerste klassen gezien, in positie 1, 4 en 8.
Die heb ik op 3 juni ook gezien op IC1218. Ik had me gewoontegetrouw achteraan op het perron gezet in Brussel-Centraal, en ben in Mechelen speciaal uitgestapt om dit rijtuig te bewonden... Ik dacht eerst dat het gedeklasseerd was, maar de TBG bevestigde me dat het "normale" 1e klas was.
Plaats reactie