BENELUX

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Geen idee hoe de laatste testen verlopen met het rbc. Waarschijnlijk is de uitval nog te groot en neem dan maar een getal van 50%. Bij 10% zouden wij al terug volop opleidingsritten krijgen denk ik zo. Afwachten is de enige boodschap en ja wie weet is het vanaf Pasen dan toch over de hsl.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: BENELUX

Bericht door railtravelmanager »

is het daarom dat je Benelux nu ziet per 6/11 in Sandwichbedrijf met zowel vooraan als achteraan een lok ?

doet men dit om tijd te winnen in Brussel-Zuid (Vorst) en Amsterdam Centraal (Watergraafsmeer) bij het keren ?

en hangt het A rijtuig vooraan, midden, achteraan in de combinatie ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Het sandwich rijden is inderdaad om zo vlot over de hsl te kunnen want in Breda is het telkens kopmaken en door dit met twee locs te doen kan dit heel vlot. Eerste klasse zit in het derde of vierde rijtuig. Op kop zitten altijd B rijtuigen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: BENELUX

Bericht door LML »

Ik vind 6 rijtuigen voor de BeNeLux eigenlijk (te) weinig. Ten tijde van de Eloc type 11 (NMBS) en de rood-gele IC-rijtuigen (NS) bestond de combinatie uit 7 rijtuigen (wat soms ook te weinig was).
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

LML schreef: 05 dec 2017, 23:27Ik vind 6 rijtuigen voor de BeNeLux eigenlijk (te) weinig. Ten tijde van de Eloc type 11 (NMBS) en de rood-gele IC-rijtuigen (NS) bestond de combinatie uit 7 rijtuigen (wat soms ook te weinig was).
Er is nu 1 eersteklasrijtuig minder; in de tweede klas zijn er evenveel rijtuigen. Er zijn ook veel minder reizigers in de eerste klas want door de Fyra-crisis zijn de meeste zakenreizigers naar de Thalys gegaan.
Zijn er specifieke treinen die te weinig plaats hebben?
Volgens jaar zouden ze trouwens wel verlengd worden. Dat moet ook wel om voldoende plaats te hebben tussen Rotterdam en Amsterdam, waar de Benelux in het pad van een IC Direct komt te rijden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Inderdaad en doordat hij een pad van een IC direct neemt hebben ze daarvoor minder rijtuigen nodig die op hun beurt in de Benelux kunnen gebruikt worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: BENELUX

Bericht door Asterix »

Ik zie nu vaak een NS-Traxx met Nederlandse rijtuigen. Wat blijft er over van de verdeelsleutel die bepaalt dat NMBS de loc en NS de rijtuigen voor zich neemt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Er zijn negen treinen samengesteld met Traxx. Daarvan zouden er momenteel 4 met reeks 28 rijden en 5 met NS Traxx reeks 186. Zo was het bij de opstart van de sandwichtreinen. Zover ik kan volgen is dit nog steeds zo.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: BENELUX

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 06 dec 2017, 14:42 Er zijn negen treinen samengesteld met Traxx. Daarvan zouden er momenteel 4 met reeks 28 rijden en 5 met NS Traxx reeks 186. Zo was het bij de opstart van de sandwichtreinen. Zover ik kan volgen is dit nog steeds zo.
Maar het zijn inmiddels toch allemaal Nederlandse rijtuigen? Dan is er toch nog steeds een onevenwicht?
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

De afspraak uit de jaren '80 was dat NMBS de tractie verzorgt en NS de rijtuigen, dit is zo verdeeld in functie van de tijd die op Nederlands danwel Belgisch grondgebied wordt doorgebracht. Dat er tijdelijk (een paar jaar) I6/I10 heeft rondgereden doet daar weinig aan af, NS betaalde NMBS huurkosten voor gebruik van die rijtuigen.

In plaats van de tweede Traxx-locomotief zou er aanvankelijk een ICR-stuurrijtuig worden gebruikt, maar dit project is afgeblazen door NS omdat het technisch complex en economisch onrendabel zou zijn. Om toch snel te kunnen keren is er een tweede locomotief gekomen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: BENELUX

Bericht door profke »

in de gva staat hierover dit:
Snelle Beneluxtrein laat (nog even) op zich wachten

Op een snellere Beneluxtrein, die Brussel via Antwerpen met Amsterdam verbindt, blijft het nog wachten tot april 2018. De nieuwe en snellere trein had eigenlijk al moeten rijden. Maar de nieuwe locomotieven met de juiste software kunnen niet op tijd geleverd worden door fabrikant Bombardier. Nu rijdt de Beneluxtrein nog via de Nederlandse grensgemeente Roosendaal van en naar Amsterdam.

Noorderkempen

In april 2018 wordt dat traject verlegd. Na Antwerpen rijdt de trein dan via de hogesnelheidslijn langs het station Noorderkempen en Breda richting Nederlandse hoofdstad. Het nieuwe traject moet een aantal voordelen bieden. Zo zal er een rechtstreekse verbinding zijn tussen Antwerpen en Breda en een snelle verbinding tussen het station Noorderkempen en Antwerpen Centraal. Dat laatste is belangrijk voor heel wat reizigers, omdat er dagelijks veel mensen vanuit de noordelijke Kempen naar Antwerpen komen om te werken.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Vandaag voor het eerst een Benelux met gecombineerde inzet van locomotieven. Trein 9232 (Brussel-Zuid A 14:15) rijdt met een NMBS-locomotief voorop en een NS-locomotief achterop.
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: BENELUX

Bericht door jan_olieslagers »

Sandwich "mélange/mixed/smos"? :mrgreen:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Een club kaas/hesp aub :mrgreen:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Steven en collega's ,
Nog geen problemen met stuifsneeuw in de achterste traxx ??
Die rijdt toch constant in een wolk stuifsneeuw bij dit weer.

Op Facebook filmpje van een sandwich die geduwd wordt, dus eerste traxx als "stuurrijtuig".
Hij vertrekt in Rotterdam met één panto op op de achterste.... niet helemaal volgens het boekje ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie