Steve schreef:Via Tilburg en Utrecht zou het volgens mij juist minder lang duren dan via de normale route? Als ik het zo snel even uitreken moet een route Roosendaal - Tilburg - Utrecht - Amsterdam op zo'n 90 à 100 minuten te doen zijn (beetje afhankelijk van waar je al dan niet zou stoppen onderweg), een stuk minder dan de Benelux in normale tijden dus.
Mits je een héél goed pad krijgt, en dat is verre van een zekerheid. De baanvakken zitten al aardig vol voor de normale dienstregeling, en een aantal knelpunten in Brabant (Tilburg en Vught) in combinatie met de plannormen* maken het erg lastig om een internationale trein er even tussendoor te plannen.
Daarnaast is het nu ook al druk tussen Den Bosch en Utrecht: er rijden 4 IC's + 4 sprinters per uur, en er worden de nodige goederentreinen omgeleid nu de Moerdijkbrug is gesloten. Goederenverkeer tussen Rotterdam en Venlo wordt omgeleid via Woerden/Utrecht/Eindhoven.
* Tussen stations worden treinen zodanig gepland dat ze geen planmatig rode seinen tegenkomen, deze maatregel is ingevoerd na de botsing bij Amsterdam in 2012.
Feit is natuurlijk wel dat die alternatieve route enkel nuttig zou zijn voor wie naar Amsterdam zelf wil, want voor Rotterdam, Den Haag en Schiphol ben je er weinig mee in vergelijking met de overstap in Breda. Maar er zal toch wel het nodige publiek zijn tussen Amsterdam, Roosendaal en België...
Ook Roosendaal - Breda - Amsterdam is sneller met een overstap in Breda.
Een rit van Breda naar Amsterdam via Den Bosch duurt 90 minuten met IC+IC, als je een héél goed non-stop pad krijgt zou je dat misschien in 80 minuten kunnen doen. Maar dat zit er niet in, want die capaciteit is er niet.
De combinatie Benelux+ICd zet je in 78 minuten in Amsterdam: aankomst in Breda om x:33, vertrek uit Breda om x:45, aankomst Amsterdam om x+1:51.