BENELUX

Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: BENELUX

Bericht door Eimai »

DDietzen schreef: 20 jan 2018, 19:44Grootste issue lijkt mij nog de materieelinzet. Momenteel tel ik op Beluxtrains 13x HLE 18/27 + M6, 3x Desiro, 2x HLE 27 + M4 en 1x Varkensneus. Een redelijke ratjetoe waarvan (bij mijn weten) enkel de HLE 18 en de Varkensneus 1,5 kV lusten, en enkel de Varkensneus tot nu toe wordt gedoogd in Nederland (in de L naar Roosendaal).
Zou het mogelijk zijn om de IC-05 de gehele dag te rijden met enkeldeks materieel? (Dubbeldekkers als M6 passen niet onder het A58-viaduct tussen Essen en Roosendaal door.) Mogelijke inzet lijkt mij HLE 18 + I11/M4 en/of Break (welke gedoogd wordt in Maastricht), ik weet niet of men met Varkensneusjes in zo'n lange IC blij zou zijn.

Ik hoor graag jullie mening! :D
HLE18 mag nog steeds niet de grens over, en moesten ze daar ooit werk van willen maken, dan ga je er overigens al twee nodig hebben, want er is geen stuurrijtuig toegelaten van waaruit je mag besturen, of ze moeten stuurrijtuig van I11 ook nog gehomologeerd krijgen om vanuit te besturen (en ik zie ze in Roosendaal ook niet telkens de loc rondzetten). Maar dan zit je met het probleem van capaciteit, want die M6'en zijn echt wel hard nodig tijdens de piekuren, vooral Antwerpen-Brussel, hoe ga je dat oplossen? Overigens mag type 27 wel nog altijd naar Roosendaal, maar zelfde probleem met capaciteit dan. Een break is niet toegelaten in Roosendaal omdat die niet langs de perrons past. En 800'en zie ik liefst volledig verdwijnen op IC-treinen.

Ik denk niet dat je een IC tot Roosendaal gaat zien voor de M7 er is, in de hoop dat die M7 dan wél onder die brug past natuurlijk...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Ik heb dezelfde bezwaren als Eimai. Het meeste kans op succes lijkt me een tweede stoptrein te zijn, daarvoor moet je 'slechts' ILT overtuigen dat het risico beperkt is. Die stoptrein is overigens amper trager als de IC...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: BENELUX

Bericht door DDietzen »

Ik had al gevreesd dat de vereiste capaciteit op Antwerpen - Brussel de boosdoener zou zijn. Toch jammer.

Homologatie van I11 lijkt mij (als leek, dat geef ik toe) niet al te gecompliceerd, aangezien I11 expliciet bedoeld schijnt voor internationale diensten. Maar goed, met de ILT erbij is natuurlijk geen enkele toelating/homologering niet gecompliceerd. Jullie kennen vast het verhaal van de toelating van de (Benelux)compositie sandwich-TRAXX + ICR-7 al? Reeds waren sandwich-TRAXX + ICR-6 en sandwich-TRAXX + ICR-9 al toegelaten in NL door ILT, maar één bakje erbij (of twee eraf)? Néé, onmogelijk! Daarvoor moest en zou de hele kafkaëske toelatingsmolen weer doorlopen worden. :?

Ik vind het wel apart dat een Break in Roosendaal niet langs de perrons zou passen. In Maastricht en Maastricht Randwyck past 'ie prima, en bij mijn weten zijn perrons in Nederland vrij homogeen - afgezien van de afwijkende perronhoogte die je hier en daar in met name Noord-Brabant ziet. Als de perronbreedtes in NL onderling zouden verschillen, lijkt het me wat lastig voor de nieuwste Nederlandse treinstellen (FLIRT, SNG, spoedig ICNG) met de uitschuifbare treeplanken.

In principe zou M7 onder het viaduct door moeten kunnen, want kleinere hoogte en breedte dan de Nederlandse VIRM. Ik meende echter ergens te hebben opgevangen dat VIRM aan de onderkanten schuin afloopt (à la achthoek), terwijl Belgische dubbeldekkers zoals M6 dat niet hebben (à la vierkant), en dat dat de daadwerkelijke belemmering zou zijn. Weet echter niet of dit correct is.

De tweede stoptrein is inderdaad amper trager (ik meen zelfs iets sneller) dan de IC omdat ze hetzelfde stoppatroon hebben (overslaan Noorderdokken, St-Mariaburg, Kapellen en Wildert). Het overslaan van die haltes door de stopper is echter tijdelijk omdat het Beneluxpad nog in de weg zou zitten(??), zodra het Beneluxpad over lijn 12 wordt geschrapt zou de tweede L ook weer overal gaan stoppen dus dan wordt 'ie langzamer.
De 'basis'-L welke overal stopt is inderdaad niet zo gek veel langzamer dan de IC. De grote nadelen van een tweede L naar Roosendaal tov de IC zijn echter de aansluitingen in Roosendaal (of het gebrek daaraan), de ontbrekende verbinding naar Brussel (waar verdacht veel Zeeuwen naartoe schijnen te willen), en de aantrekkelijkheid van het product.

Overigens nog een vraagje: ik meen ooit te hebben gehoord dat de L-trein Puurs - Roosendaal behoorlijk ruim in de jas zou zitten. Er zou liefst 10 minuten speling zijn aangebracht toen er ooit langdurige werkzaamheden waren op dat traject, en die speling is er nooit weer uitgehaald. Is dit waar? En zo ja: kan daar wat vanaf?
Daarnaast: de overstap in Puurs van deze L met de richting St-Niklaas is (in Nederlandse ogen) aan de ruime kant met 7 min, evenals de stop in Antwerpen-C met 4 min. Kan ook daar wat in gesneden worden?
Met totaal 6 min korting op de reistijd van de L kan je in Roosendaal al aansluiting bieden op de richting Zeeland. Daar zouden velen van kunnen profiteren. :wink:
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Voor Zeeuwen zou je ook een buslijn naar station Essen kunnen inleggen. Spaar je bovendien nog een bochtje uit...
Die speling lijkt toch wel heel regelmatig nodig te zijn. En ik kan me voorstellen dt er ook aansluitingen zijn in Antwerpen...
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: BENELUX

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Wat de I11 betreft, is het stuurrijtuig niet toegelaten in Maastricht?
Indien het zo is, lijkt me wel, is het dan eigenlik niet gek dat er per station of grenspunt toelating nodig is? Bv; toegelaten naar Maastricht maar niet Roosendaal.
Of is het juist door de perronbreedtes of brug?
Misschien off-topic, maar hoe is dat juist bij andere grenspunten (andere buurlanden)?
Ik ben niet echt op de hoogte van deze materie.

Groet,
Floris Cappelle
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Floris Cappelle schreef: 21 jan 2018, 10:34 Beste,

Wat de I11 betreft, is het stuurrijtuig niet toegelaten in Maastricht?
Indien het zo is, lijkt me wel, is het dan eigenlik niet gek dat er per station of grenspunt toelating nodig is? Bv; toegelaten naar Maastricht maar niet Roosendaal.
Of is het juist door de perronbreedtes of brug?
Misschien off-topic, maar hoe is dat juist bij andere grenspunten (andere buurlanden)?
Ik ben niet echt op de hoogte van deze materie.
Ja dat gaat per station. Een normale toelating vraagt een volledige homologatie en technische compatibiliteit met het hele netwerk (voor NL dus onder andere ATB vereist, op elke lijn en elk station passen). De MS75 heeft dan ook helemaal geen toelating voor het NS-net, deze heeft een uitzondering gekregen om zonder volledige toelating toch tot in Roosendaal te mogen rijden. Die uitzonderingen zijn gelimiteerd per station.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Het i11 stuurrijtuig heeft deels wel een toelating natuurlijk, maar dan als gewoon rijtuig. Het blijft een internationaal rijtuig dat voldoet aan de voorwaarden van het vrijruimteprofiel. Echter het gebruiken om een trein te besturen maakt het een ander verhaal.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: BENELUX

Bericht door BlackEagle »

De M7 zullen (als ze dezelfde kast hebben als de M6) groter zijn dan het VIRM (4,775m versus 4,67m). Ik had begrepen hierdoor de speling voor de bovenleiding tussen de brug en de rijtuigen te klein was. Maar misschien is het wel haalbaar om de sporen onder die brug 10cm te verlagen? Ik weet niet hoeveel zo'n ingreep kost, maar het lijkt me wel de enige mogelijkheid om ooit een Belgische IC naar Roosendaal te krijgen, want de NMBS gaat waarschijnlijk enkel nog dubbeldekkers bestellen in de toekomst...

De breedte lijkt me een raar argument. De M7 is 2,83m breed, terwijl de Nederlandse SLT's 2,84m breed zijn. Dus dat zou geen probleem mogen geven (het VIRM is idd 3,06m breed, maar dat is door die bolle vorm).

De NMBS wou oorspronkelijk een volwaardige halfuursverbinding bieden met de L, ook naar Roosendaal. Maar daar zijn MS75's voor nodig en die worden nu gerenoveerd. De reden dat de tweede halve L-trein sneller is, is trouwens niet alleen omdat die haltes overslaat, maar ook omdat die met een Desiro wordt gereden, die aanzienlijk sneller optrekt dan een varkensneus. Als men een volwaardige halfuur wil bieden, zou die best ook met hetzelfde materieel gereden worden... En de L-trein is zowizo niet zo gigantisch veel trager, een tiental minuten maar, voor die 4 extra stops. Aan de rusttijden van de L zou ik niet morrelen, dat heeft namelijk een rechtstreekse impact op de stiptheid.

In de week is er niet veel speling om de rijpaden te veranderen, de Antwerpse NZ zit redelijk vol met elk uur een Thalys, een Benelux, een NK-pendel (die wel verdwijnt), een IC en twee L's, die bovendien gecadanseerd moeten zijn. In de weekends lijkt me er wel speling te zijn om wat aan de aansluitingen te doen, maar nu moet de L (xx:50) steeds wachten op de Benelux (xx:45). In feite hangt alles af van de definitieve dienstregeling van de Benelux, waarrond dan de andere gepland kunnen worden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

BlackEagle schreef: 21 jan 2018, 12:43De M7 zullen (als ze dezelfde kast hebben als de M6) groter zijn dan het VIRM (4,775m versus 4,67m). Ik had begrepen hierdoor de speling voor de bovenleiding tussen de brug en de rijtuigen te klein was. Maar misschien is het wel haalbaar om de sporen onder die brug 10cm te verlagen?
Dat is normaliter goedkoper maar... het is daar niet zo eenvoudig omdat er ook een beek onder het spoor doorloopt.
BlackEagle schreef: 21 jan 2018, 12:43De breedte lijkt me een raar argument. De M7 is 2,83m breed, terwijl de Nederlandse SLT's 2,84m breed zijn. Dus dat zou geen probleem mogen geven (het VIRM is idd 3,06m breed, maar dat is door die bolle vorm).
M6 en vermoedelijk ook M7 zijn 26,8 m lang. Dat is iets langer dan de standaardmaat van 26,4 m en veel langer dan de SLT's met hun korte bakken. Het gaat daarbij ook om het overhangen in de bogen en bij lange rijtuigen is dat meer dan bij korte rijtuigen.
BlackEagle schreef: 21 jan 2018, 12:43In feite hangt alles af van de definitieve dienstregeling van de Benelux, waarrond dan de andere gepland kunnen worden.
De tijden in Antwerpen blijven hetzelfde.
Voor wat betreft M7 naar Roosendaal, wat door zowel NMBS als NS als eens is aangekondigd: er zijn misschien wel mogelijkheden om dat in orde te krijgen maar daar wordt pas naar gekeken als er een concrete aanvraag komt. En die is er nog niet. Tot die tijd kunnen we alleen maar speculeren.

Groetjes,
Rian
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: BENELUX

Bericht door Eimai »

BlackEagle schreef: 21 jan 2018, 12:43In de weekends lijkt me er wel speling te zijn om wat aan de aansluitingen te doen, maar nu moet de L (xx:50) steeds wachten op de Benelux (xx:45). In feite hangt alles af van de definitieve dienstregeling van de Benelux, waarrond dan de andere gepland kunnen worden.
In het weekend rijdt de stoptrein naar Roosendaal op de uurregeling van die van vorig jaar.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: BENELUX

Bericht door railtravelmanager »

vermoedelijke uren Benelux per 9 april gekend zal dus niet meer langs lijn 12 Roosendaal gaan rijden ...

http://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-koersen- ... f-9-april/
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Iemand een iemand hoe hij zal rijden bij harde wind ? Want dan is de brug op de H.S.L dicht...
Zoals de Thalys of anders ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Mijn vermoeden: via Lijn 4 naar Breda en dan ofwel opgeheven, ofwel omgeleid via de "lage" Moerdijkbrug en Dordrecht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Als machinist moeten wij ook nog het klassieke stuk van Breda naar Roosendaal en Rotterdam kennen net voor het geval er storingen zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Aangezien de Benelux reizigers voor Breda heeft lijkt het mij logisch dat hij naar Breda rijdt via de klassieke baan, dan keert en via HSL naar Belgie.
Tot nog toe heeft de Thalys echter altijd de oude lijn genomen via Roosendaal.
Waarom weet ik ook niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie