BENELUX

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

Bij een uitvalpercentage dat zich al jarenlang tussen de 4 en 7% beweegt, moet je immers rekening houden met dagelijks 1 tot 2 opgeheven Beneluxen.
Zolang dit percentage niet betert is het toch echt onverantwoord om deze Benelux als een betrouwbare luchthavenverbinding voor te stellen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
Bij een uitvalpercentage dat zich al jarenlang tussen de 4 en 7% beweegt, moet je immers rekening houden met dagelijks 1 tot 2 opgeheven Beneluxen.
Zolang dit percentage niet betert is het toch echt onverantwoord om deze Benelux als een betrouwbare luchthavenverbinding voor te stellen.
Daarom is er ook een IC naar Hasselt. Nog meer treinen is niet verantwoord voor het aantal reizigers.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: Nog meer treinen is niet verantwoord voor het aantal reizigers.
Hoe kan de NMBS dit weten als ze nog nooit een geloofwaardige dienst heeft aangeboden ?

Ter herinnering : Antwerpen en Mechelen = meer dan 600.000 inwoners.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: BENELUX

Bericht door ostbahnhof »

Inderdaad, total onbegrijpelijk dat er maar 1 a 2 treinen per uur zijn. 4 is het minimum: 2 ic's en 2 L, slechts op die manier krijg je mensen uit de auto van en naar de luchthaven. Begrijp echt niet dat er hier niet wat meer steun is voor een sterke verbinding!!!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

ostbahnhof schreef: 08 nov 2017, 12:35 Inderdaad, total onbegrijpelijk dat er maar 1 a 2 treinen per uur zijn. 4 is het minimum: 2 ic's en 2 L, slechts op die manier krijg je mensen uit de auto van en naar de luchthaven. Begrijp echt niet dat er hier niet wat meer steun is voor een sterke verbinding!!!
Mja, vier treinen per uur lijkt me nu wel wat overdreven.
Twee betrouwbare IC's per uur van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat zouden me al heel blij maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef:Inderdaad, total onbegrijpelijk dat er maar 1 a 2 treinen per uur zijn. 4 is het minimum: 2 ic's en 2 L, slechts op die manier krijg je mensen uit de auto van en naar de luchthaven. Begrijp echt niet dat er hier niet wat meer steun is voor een sterke verbinding!!!
Omdat de meeste mensen hier beseffen dat er geen onbeperkte hoeveelheid geld is om treinen in te leggen en dat dus elke treinkm extra naar de luchthaven betekent dat er elders treinkm moeten verdwijnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
ostbahnhof schreef: 08 nov 2017, 12:35 Inderdaad, total onbegrijpelijk dat er maar 1 a 2 treinen per uur zijn. 4 is het minimum: 2 ic's en 2 L, slechts op die manier krijg je mensen uit de auto van en naar de luchthaven. Begrijp echt niet dat er hier niet wat meer steun is voor een sterke verbinding!!!
Mja, vier treinen per uur lijkt me nu wel wat overdreven.
Twee betrouwbare IC's per uur van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat zouden me al heel blij maken.
2 betrouwbare IC's is dan ook het doel, alleen beantwoordt de huidige trein daar nog niet helemaal aan. Maar veel alternatief is er niet denk ik. Je zou de Benelux kunnen laten stoppen in Mortsel en Nekkerspoel en de Antwerpen-Brussel dan via de luchthaven sturen. Maar daar ga je geen reizigers mee winnen denk ik...
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Het probleem is vooral dat de Benelux zo onbetrouwbaar is, terwijl die dienstregeling zoveel buffer heeft dat dat eigenlijk niet zou mogen kunnen. Dat, en de gaten die er zijn doordat de serie 's ochtends en 's avonds gaten laat, waar toch echt wel eens zou mogen overwogen worden om een P-trein in dat pad te laten rijden. Misschien is er geen publiek voor een Beneluxtrein die om 4:52 in Amsterdam vertrekt, maar dat er geen publiek zou zijn voor een trein om 7:17 vanaf Antwerpen-Centraal via de luchthaven, dat kan ik maar moeilijk geloven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

De Benelux volgt dan ook een lastige route met volgende zwakke punten.

NZV Brussel
NZV Antwerpen
Bruggen in Nederland die open kunnen (nabij Zevenbergen, Dordrecht, Rotterdam, Sassenheim, Amsterdam)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

groentje schreef: 08 nov 2017, 23:04Misschien is er geen publiek voor een Beneluxtrein die om 4:52 in Amsterdam vertrekt, maar dat er geen publiek zou zijn voor een trein om 7:17 vanaf Antwerpen-Centraal via de luchthaven, dat kan ik maar moeilijk geloven.
Daarvoor keerde jarenlang de laatste Benelux in Rotterdam....vertrek rond 6:00....
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

@Steven: Dat verklaart nog niet het hoge percentage uitgevallen treinen. En eerlijk, ik ben in Nederland nog nooit opgehouden door een geopende brug. Misschien had ik geluk, maar dat probleem lijkt me toch relatief. En ja, de spits in de NZV is een probleem. Maar de Benelux is niet de enige trein die daarvan heeft te lijden.
@dentheo: Dat zou ook mijn geprefereerde oplossing zijn, maar daarvoor lijkt het water toch wat te diep, spijtig genoeg. Een P-trein is dan de andere optie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 08 nov 2017, 23:27 @Steven: Dat verklaart nog niet het hoge percentage uitgevallen treinen. En eerlijk, ik ben in Nederland nog nooit opgehouden door een geopende brug. Misschien had ik geluk, maar dat probleem lijkt me toch relatief. En ja, de spits in de NZV is een probleem. Maar de Benelux is niet de enige trein die daarvan heeft te lijden.
@dentheo: Dat zou ook mijn geprefereerde oplossing zijn, maar daarvoor lijkt het water toch wat te diep, spijtig genoeg. Een P-trein is dan de andere optie.
Een P-trein is een veel duurdere optie dan een vroege trein uit Rotterdam. Je hebt immers een extra treinstel nodig dat je moet laten overnachten in Antwerpen, 's morgens één ritje naar Brussel kan laten doen en dan 's avonds weer terugkeren. Verder kan je er niets nuttig mee doen (er zijn overdag al meer dan genoeg treinen in Brussel). Dat soort P-treinen is nuttig voor lange verbindingen met heel veel reizigers, maar het aantal reizigers dat je zou kunnen hebben op een vroege Antwerpen-Luchthaven-Brussel verantwoordt echt niet dat er bruikbaar materieel wordt voor opgeofferd.
De enige realistische oplossing is dat er een benelux-stel, dat sowieso daarna uit Brussel weer terug moet vertrekken, wat vroeger aan de slag gaat en ergens tussen Brussel en Amsterdam kan overnachten.
groentje schreef: 08 nov 2017, 23:04 Misschien is er geen publiek voor een Beneluxtrein die om 4:52 in Amsterdam vertrekt, maar dat er geen publiek zou zijn voor een trein om 7:17 vanaf Antwerpen-Centraal via de luchthaven, dat kan ik maar moeilijk geloven.
De vraag is niet of er publiek zou zijn, uiteraard zouden er enkele mensen wel zijn die deze trein zouden nemen.
De vraag is wel of je nieuwe reizigers zou aantrekken. Hoeveel reizigers zouden vandaag niet met de trein gaan omdat deze trein niet rijdt? Want voor reizigers die vandaag een trein vroeger of later nemen -treinen die trouwens niet overbezet zijn- moet je het niet doen. Er zijn genoeg plaatsen denkbaar waar je extra treinkm wel kan inzetten om extra reizigers aan te trekken (grotere amplitudes bijvoorbeeld) of waarmee je overvolle treinen kan ontlasten.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Antwerpen is vandaag een van de enige grote steden zonder extra P-treinen naar Brussel. En met een vertrek om 7:17 betekent dat een aankomst in Brussel-Zuid om 8:15. We moeten denk ik eens af van het idee dat er alleen maar spitsverkeer is richting Brussel, steeds vaker is er ook verkeer vanuit Brussel naar anders steden, die trein zou niet per se de bundels in moeten. Toegegeven, dat zou voor een vervangtrein om 21u45 vanuit Brussel-Zuid wellicht niet opgaan. Nu goed, een vroegere Beneluxtrein vanuit Rotterdam zou nog beter zijn, natuurlijk, net zoals een laatste naar Rotterdam. Met een publiek bedoel ik niet dat die trein stampensvol zal zitten, maar toch wel voldoende volk zou moeten aantrekken om zinvol en niet verlieslatend te zijn, iets waar ik toch wel in geloof.
De NMBS en NS hebben met de Fyra zwaar geblunderd, en heel wat vroegere reizigers uit de trein gejaagd. Het zal tijd en moeite vragen om die allemaal terug te winnen, maar ik wil optimistisch zijn, en denken dat het mogelijk is. Want er was wel degelijk voldoende grote vraag naar een goede verbinding van en naar Nederland, daar ben ik van overtuigd...
Je herhaalt dat de middelen niet oneindig zijn. Dat klopt. Maar ik vind het nogal defaitistisch dat er geen andere keuze is dan met eenzelfde budget moeten werken. Alleen al om een zelfde percentage in de modal split te behouden, laat staan om die te vergroten, zal de trein toch echt wel een tandje bij moeten steken. Natuurlijk zijn er veel prioriteiten, en zijn er die belangrijker zijn dan de Benelux, maar ik zou die toch ook niet in de onderste regionen van de lijst plaatsen. We zijn een klein land, we hebben geen keuze dan om internationaal te denken, en niet alleen richting Nederland, trouwens. Ook vanuit Aken zou er dringend een vroegere en latere trein de grens over moeten kunnen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

groentje schreef: 08 nov 2017, 23:27 @Steven: Dat verklaart nog niet het hoge percentage uitgevallen treinen. En eerlijk, ik ben in Nederland nog nooit opgehouden door een geopende brug. Misschien had ik geluk, maar dat probleem lijkt me toch relatief.
Ik ben dit jaar al uren verloren door open bruggen in Nederland. Hierbij staat de brug over de ringvaart tussen Sassenheim en Nieuw Vennep op kop, koste mij bij elke opening 10-15 min. vertraging, waarbij in de maand juli alleen al 7 keer. Ook de brug over de Maas heeft mij al een paar keer opgehouden, al werkt deze sneller (kleinere vertragingen).
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Goed om weten.
Plaats reactie