BENELUX

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef: 08 mei 2018, 00:15De overstap IC Brussel -> IC Zwolle is niet haalbaar.
Een overstap van 2 minuten kan ook alleen maar als dat aan de andere kant van hetzelfde perron is. Het probleem is echter dat NS voor Breda een minimale overstaptijd van 2 minuten had aangegeven en ze dus reizen verkochten met een overstap van 2 minuten in Breda tussen de 2 genoemde IC's. Inmiddels niet meer, nadat ik ze daarop wees.

Overigens komt de Benelux uit Noorderkempen soms wel 1 tot 2 minuten te vroeg aan in Breda.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Ook uit Rotterdam komende kan hij 1-2 min te vroeg in Breda staan.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Aan de technische minimale rijtijd wordt een marge toegevoegd om vertragingen in te kunnen lopen. Als de trein op tijd rijdt kan de machinist rijden volgens de principes van EnergieZuinig Rijden en wordt de marge opgebruikt: je bent dan precies op de geplande aankomsttijd op een station. Als de machinist niet volgens EZR rijdt en er is geen ander verkeer dan ben je daardoor inderdaad te vroeg op het volgende station.

Voor de gehele achtergrond: https://www.cvs-congres.nl/e2/site/cvs/ ... reinen.pdf
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Energiezuinig rijden is iets dat een theorie en praktijk heeft. Op het net van ProRail is men verplicht om met AFB te rijden op de Traxx (cruise controle). Dus 160 km instellen is ook constant 160 rijden. Als alle seinen dan op veilig staan dan zit er enkel nog wat kleine verschillen in de remming.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: BENELUX

Bericht door Lynx »

Maar dat betekent niet dat je niet gewoon de tractie uit kan schakelen en de trein uit kan laten rollen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Dat klopt, maar het terugsturen van stroom in de bovenleiding zorgt dan weer voor energie aan andere treinen ...
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: BENELUX

Bericht door Lynx »

Dat zal in Nederland geen verschil maken, aangezien de teruggeleverde energie alleen bruikbaar is voor treinen die zich in dezelfde bovenleidingssectie bevinden.

Ik zie overigens ook niet in wat dat met het gebruik van de AFB te maken zou hebben.
De AFB is (samen met de beperking van maximaal 300 kN/150 kN per loc) om ontsporingen/uit de rails duwen door de achterste loc te voorkomen bij het optrekken door de 50/50 tractieverdeling bij de locs in de sandwich samenstelling.
Met de nieuwe 9.4 software is er nu een officiële 'sandwich' modus waarmee de tractieverdeling 66/33 is, waardoor de AFB en de eerdere beperking ook niet meer nodig zijn (maar helaas op dit moment nog wel gedefinieerd worden in de handboeken).

Energiezuinig rijden in Nederland is snel optrekken en zo lang mogelijk uit laten rollen. Zeker bij behoorlijk wat speling in de dienstregeling kan dat al vele kilometers van te voren. En ja, dat kan ook met de AFB aan ;-)

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

Lynx schreef: 15 mei 2018, 03:46Dat zal in Nederland geen verschil maken, aangezien de teruggeleverde energie alleen bruikbaar is voor treinen die zich in dezelfde bovenleidingssectie bevinden.
Er bestaan allang terugleverende onderstations voor 1500 V. Alleen gebruikt ProRail die bij mijn weten nog steeds niet terwijl ze daar wel wettelijk toe verplicht zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 15 mei 2018, 20:30
Lynx schreef: 15 mei 2018, 03:46Dat zal in Nederland geen verschil maken, aangezien de teruggeleverde energie alleen bruikbaar is voor treinen die zich in dezelfde bovenleidingssectie bevinden.
Er bestaan allang terugleverende onderstations voor 1500 V. Alleen gebruikt ProRail die bij mijn weten nog steeds niet terwijl ze daar wel wettelijk toe verplicht zijn.
Het is dan ook niet de meest efficiënte technologie, dus ik begrijp ProRail wel in deze. Het zal wachten zijn op onderstations (of treinen) die relevante hoeveelheden energie kunnen opslaan vooraleer dit probleem echt opgelost gaat worden.
Op dat vlak gebeurt er momenteel heel wat onderzoek, dus dat komt er ooit wel.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: BENELUX

Bericht door wva »

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

Vorige zaterdag naar Nederland gereisd met een door werken geplaagde Benelux :
- geen bediening van Antwerpen Centraal en omrijden langs Antwerpen-Dam.
- beperking tot Breda omwille van werken aan de HSL Breda-Rotterdam.

Voor wie naar Amsterdam wou werd de reis hierdoor bijna een uur langer en hield twee overstaps in.

Gebruikelijke verbinding vanaf Mechelen op zaterdag :
Mechelen 10h25 - Amsterdam C 12h38

Vorige zaterdag werd dit :
Mechelen 10h24 - Breda 11h18
Breda 11h36 - Rotterdam C 12h24
Rotterdam C 12h41 - Amsterdam C 13h21

In theorie kon het iets sneller via 's Hertogenbosch maar dat hield nog een extra overstap in ('s Hertogenbosch én Utrecht). Bij een overstaptijd van slechts 5' in Breda en een Benelux die zowat heel de dag te laat aankwam (zie triestige statistiek hieronder) was dit in de praktijk niet haalbaar.

Hoe is het eigenlijk mogelijk dat men op een lijn met zo weinig verkeer als lijn 4 niet op tijd kan rijden ?

Samenvattend : Een wel heel povere service die absoluut niet in verhouding staat tot de prijs van een enkeltje Mechelen-Amsterdam (34,00€ of 43,20€). Akkoord dat er af en toe gewerkt moet worden maar bestaan er echt geen klantvriendelijker oplossingen ? Bvb. Benelux via Roosendaal laten rijden en pendelen tussen Antwerpen en Breda ?

Op de terugreis (vertrek Breda 21h42) stonden we dan nog 20 minuten stil in Noorderkempen en 30 minuten in Berchem omwille van "problemen met een reset van de power car" (dixit de treinbegeleider).
In Berchem kregen we ook nog de raad over te stappen op een andere trein... waarvan we na de lange wandeling van spoor 1 naar spoor 9 (veel mensen met zware valiezen...) nog net de achterlichten konden zien...

:roll:


Afbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Er waren werken in station Mechelen, waardoor ook alle stoptreinen via L25 moesten rijden, lijn 27 was immers onderbroken. Antwerpen-Centraal was tijdelijk opnieuw een kopstation, en op het ringspoor zitten wat vervelende snelheidsbeperkingen. En dan waren er ook werken in Nederland, waardoor Breda-Rotterdam uitviel... Het kwam een beetje allemaal samen, vrees ik,
Eenmaal op de HSL zat er inderdaad niets meer in de weg, want Thalys en Eurostar reden al via L12... Dat ze de dienstregeling daar niet haalden, was dus te wijten aan het materieel.
In weekends waar er zo hard gewerkt wordt, lijkt een extra korting op de normale ticketprijs inderdaad niet verkeerd. Dat het een uur extra zou duren, was echter wel geweten, en ook zo gecommuniceerd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: BENELUX

Bericht door Asterix »

AD

NS: softwarefout IC Direct eindelijk opgelost, direct minder strandingen

De mysterieuze softwarefout die al een half jaar IC Direct-treinen doet stranden op de hoge snelheidslijn, is eindelijk opgelost. De punctualiteit van de route is daardoor meteen fors omhoog gegaan, meldt NS.

De bug dook vorig najaar op na een door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verordonneerde veiligheidsupdate in de software van de IC Direct locomotieven. Sindsdien vielen wekelijks circa tien IC Directs zomaar stil tussen Amsterdam en Breda. Een reset vergde minimaal een kwartier, maar regelmatig moest een hele IC Direct weggesleept worden. Gevolg: een cascade aan vertragingen, waardoor de prestaties van de snelle lijn daalden tot twee procent onder de wettelijke minimumnorm van 82,1 procent.

Maar het softwareprobleem is nu eindelijk opgelost, claimt NS. Nadat een eerdere herstelupdate begin december geen soelaas bood, hebben technici van de spoorwegen en fabrikant Bombardier de oorzaak nu wel achterhaald. Dankzij intensieve samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn alle 54 IC Direct-locomotieven versneld van een software-update voorzien.

NS opgelucht

De effecten zijn meteen merkbaar. De betrouwbaarheid van de IC Direct is afgelopen weken met 4 procent gestegen tot boven de 84 procent. NS-directielid Marjan Rintel, verantwoordelijk voor de IC Direct, reageert verheugd en opgelucht. Ze wijst er op dat het aantal reizigers op de snelle route vorig jaar met 25 procent groeide. ,,De HSL is de snelst groeiende spoorverbinding van Nederland en zeer belangrijk voor onze reizigers binnen Nederland en internationaal.”

Honderd procent verholpen zijn de problemen nog niet. De locomotieven van de IC Brussel zijn nog niet aangepast. Om de nieuwe software in België toegelaten te krijgen is meer tijd nodig. Vanwege de softwarefout besloot NS eind januari 7.000 reizigers met een IC Direct abonnement eenmalig te compenseren met 100 euro. De tussen Amsterdam en Rotterdam geldende toeslag van 1,40 euro werd bovendien niet verhoogd naar 1,60 euro.

HSL blijft zorgenkind

Hoewel het softwareprobleem is verholpen, blijft de IC Direct beduidend minder betrouwbaar dan het normale spoornet, dat een punctualiteit van boven de 90 procent kent. Volgens experts zijn dure en ingrijpende maatregelen vereist om de hogesnelheidslijn op lange termijn betrouwbaarder en robuust te maken. Ook vakbond FNV eiste recent in een manifest verbeteringen namens het NS-personeel. Zo zou de training die machinisten krijgen om op de HSL te rijden te wensen overlaten. NS betwist dit stellig.

Desalniettemin kan de punctualiteit ook zonder dure maatregelen nog best iets omhoog. NS wijst er op dat de de betrouwbaarheid nog hoger zou zijn geweest zonder dagenlang harde wind op het Hollands Diep. Gedurende drie dagen vielen IC Directs uit of konden die niet op volle snelheid rijden. Het plaatsen van windschermen moet dit probleem oplossen. Het vorige kabinet heeft voor een aantal verbeteringen op de HSL 60 miljoen euro beschikbaar gesteld.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: BENELUX

Bericht door profke »

Om de nieuwe software in België toegelaten te krijgen is meer tijd nodig. V
het belangrijkste stuk van deze tekst
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: BENELUX

Bericht door overweg13 »

Grappig genoeg was de eerste afgeschafte trein nadat ik dit las een Benelux.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie