BENELUX

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt » 08 mei 2018, 20:39

AlexNL schreef:
08 mei 2018, 00:15
De overstap IC Brussel -> IC Zwolle is niet haalbaar.
Een overstap van 2 minuten kan ook alleen maar als dat aan de andere kant van hetzelfde perron is. Het probleem is echter dat NS voor Breda een minimale overstaptijd van 2 minuten had aangegeven en ze dus reizen verkochten met een overstap van 2 minuten in Breda tussen de 2 genoemde IC's. Inmiddels niet meer, nadat ik ze daarop wees.

Overigens komt de Benelux uit Noorderkempen soms wel 1 tot 2 minuten te vroeg aan in Breda.

Groetjes,
Rian


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20266
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven » 08 mei 2018, 21:27

Ook uit Rotterdam komende kan hij 1-2 min te vroeg in Breda staan.

Tijgernoot
Berichten: 297
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot » 13 mei 2018, 22:58

Aan de technische minimale rijtijd wordt een marge toegevoegd om vertragingen in te kunnen lopen. Als de trein op tijd rijdt kan de machinist rijden volgens de principes van EnergieZuinig Rijden en wordt de marge opgebruikt: je bent dan precies op de geplande aankomsttijd op een station. Als de machinist niet volgens EZR rijdt en er is geen ander verkeer dan ben je daardoor inderdaad te vroeg op het volgende station.

Voor de gehele achtergrond: https://www.cvs-congres.nl/e2/site/cvs/ ... reinen.pdf

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20266
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven » 13 mei 2018, 23:29

Energiezuinig rijden is iets dat een theorie en praktijk heeft. Op het net van ProRail is men verplicht om met AFB te rijden op de Traxx (cruise controle). Dus 160 km instellen is ook constant 160 rijden. Als alle seinen dan op veilig staan dan zit er enkel nog wat kleine verschillen in de remming.

Lynx
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: BENELUX

Bericht door Lynx » 14 mei 2018, 05:22

Maar dat betekent niet dat je niet gewoon de tractie uit kan schakelen en de trein uit kan laten rollen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20266
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven » 14 mei 2018, 11:44

Dat klopt, maar het terugsturen van stroom in de bovenleiding zorgt dan weer voor energie aan andere treinen ...

Lynx
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: BENELUX

Bericht door Lynx » 15 mei 2018, 03:46

Dat zal in Nederland geen verschil maken, aangezien de teruggeleverde energie alleen bruikbaar is voor treinen die zich in dezelfde bovenleidingssectie bevinden.

Ik zie overigens ook niet in wat dat met het gebruik van de AFB te maken zou hebben.
De AFB is (samen met de beperking van maximaal 300 kN/150 kN per loc) om ontsporingen/uit de rails duwen door de achterste loc te voorkomen bij het optrekken door de 50/50 tractieverdeling bij de locs in de sandwich samenstelling.
Met de nieuwe 9.4 software is er nu een officiële 'sandwich' modus waarmee de tractieverdeling 66/33 is, waardoor de AFB en de eerdere beperking ook niet meer nodig zijn (maar helaas op dit moment nog wel gedefinieerd worden in de handboeken).

Energiezuinig rijden in Nederland is snel optrekken en zo lang mogelijk uit laten rollen. Zeker bij behoorlijk wat speling in de dienstregeling kan dat al vele kilometers van te voren. En ja, dat kan ook met de AFB aan ;-)


rvdborgt
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt » 15 mei 2018, 20:30

Lynx schreef:
15 mei 2018, 03:46
Dat zal in Nederland geen verschil maken, aangezien de teruggeleverde energie alleen bruikbaar is voor treinen die zich in dezelfde bovenleidingssectie bevinden.
Er bestaan allang terugleverende onderstations voor 1500 V. Alleen gebruikt ProRail die bij mijn weten nog steeds niet terwijl ze daar wel wettelijk toe verplicht zijn.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek » 15 mei 2018, 20:34

rvdborgt schreef:
15 mei 2018, 20:30
Lynx schreef:
15 mei 2018, 03:46
Dat zal in Nederland geen verschil maken, aangezien de teruggeleverde energie alleen bruikbaar is voor treinen die zich in dezelfde bovenleidingssectie bevinden.
Er bestaan allang terugleverende onderstations voor 1500 V. Alleen gebruikt ProRail die bij mijn weten nog steeds niet terwijl ze daar wel wettelijk toe verplicht zijn.
Het is dan ook niet de meest efficiënte technologie, dus ik begrijp ProRail wel in deze. Het zal wachten zijn op onderstations (of treinen) die relevante hoeveelheden energie kunnen opslaan vooraleer dit probleem echt opgelost gaat worden.
Op dat vlak gebeurt er momenteel heel wat onderzoek, dus dat komt er ooit wel.

Plaats reactie