Pagina 136 van 168

Re: BENELUX

Geplaatst: 15 apr 2018, 00:41
door Shrek
msts.be schreef: 14 apr 2018, 23:28 Maar ik kan mij inbeelden dat er ooit een operator zal zijn die niet akkoord gaat met deze "afwijkende" oplossing voor de grensovergang, en naar ERA/Europees Hof van Justitie stapt om de infrabeheerder te verplichten om de inter-RBC handover te implementeren volgens Baseline 3 specificaties.
De huidige operatoren willen alles behalve hun treinen te moeten upgraden naar baseline 3.
Als Infrabel vòòr pakweg 2025 upgrade naar baseline 3 op die lijn rijdt er geen enkele trein meer rond. Omdat het om een bestaande situatie gaat die er al langer is dan de specs laat het ERA dit toe, zeker wanneer een upgrade het treinverkeer onmogelijk dreigt te maken.

De optie die onderzocht werd is om het in lijn te brengen met de 2.3.0d, dat kunnen Traxx, Eurostar en Thalys wel lezen en is daarom een realistische (maar zeer dure) piste.

Re: BENELUX

Geplaatst: 15 apr 2018, 10:40
door dentheo
Shrek, zomaar een ideetje zonder verplichting.
Heeft Infrabel niet ergens een klaslokaaltje voor seingevers op maat gemaakt voor ERTMS ?
Kunnen we dat eens niet lenen voor een halve dag, dan kan jij ons op een zaterdag ofzo even bijpraten ?
Ik vind het best moeilijk om al die letterversies te volgen, ook de eventuele hardware consequenties.

Re: BENELUX

Geplaatst: 15 apr 2018, 14:07
door Shrek
dentheo schreef: 15 apr 2018, 10:40 Shrek, zomaar een ideetje zonder verplichting.
Heeft Infrabel niet ergens een klaslokaaltje voor seingevers op maat gemaakt voor ERTMS ?
Kunnen we dat eens niet lenen voor een halve dag, dan kan jij ons op een zaterdag ofzo even bijpraten ?
Ik vind het best moeilijk om al die letterversies te volgen, ook de eventuele hardware consequenties.
Een bord met krijt, een flipover met stift of een laptop met projector zijn voldoende hoor :wink:

Dat zouden we op een volgende forummeeting eventueel kunnen doen ja.

Re: BENELUX

Geplaatst: 15 apr 2018, 16:50
door Steven
Zover me werd verteld voldoet de 9.3 software op de Traxx wel aan baseline 3 ERTMS/etcs.

Re: BENELUX

Geplaatst: 15 apr 2018, 17:47
door Lynx
Steven schreef:Zover me werd verteld voldoet de 9.3 software op de Traxx wel aan baseline 3 ERTMS/etcs.
Klopt, althans dat werd mij ook verteld
Vanaf volgende maand worden ze geüpdate naar 9.4, mits de toelating op tijd rond komt :-)
Ik zag gisteren op Breda toevallig de teststam met 9.4 met een heleboel poppetjes in hesjes in de cabine richting Noorderkempen vertrekken, dus daar zijn ze nog druk mee bezig.

Re: BENELUX

Geplaatst: 15 apr 2018, 18:57
door Lukas
Hoi,

Gisteren heb ik voor de eerste keer met de Benelux over de HSL 4 gereden en dit tussen Antwerpen Centraal en Noorderkempen. De rit heen en terug verliep toch redelijk goed. Ik vind het wel jammer dat de verbinding Antwerpen Centraal - Noorderkempen( Met Desiro ) niet meer bestaat. Ik denk dat het voor de reizigers wel mooi had geweest als deze verbinding ook nog had bestaan want dan had men 2 treinen per uur vanuit Noorderkempen.

Lukas

Re: BENELUX

Geplaatst: 15 apr 2018, 19:07
door jan_olieslagers
Shrek schreef: 15 apr 2018, 14:07
dentheo schreef: 15 apr 2018, 10:40 Shrek, zomaar een ideetje zonder verplichting.
Heeft Infrabel niet ergens een klaslokaaltje voor seingevers op maat gemaakt voor ERTMS ?
Kunnen we dat eens niet lenen voor een halve dag, dan kan jij ons op een zaterdag ofzo even bijpraten ?
Ik vind het best moeilijk om al die letterversies te volgen, ook de eventuele hardware consequenties.
Een bord met krijt, een flipover met stift of een laptop met projector zijn voldoende hoor :wink:

Dat zouden we op een volgende forummeeting eventueel kunnen doen ja.
Ik zit op de eerste rij! Houd me op de hoogte aub!

Re: BENELUX

Geplaatst: 15 apr 2018, 21:04
door AlexNL
Lukas schreef: 15 apr 2018, 18:57 Hoi,

Gisteren heb ik voor de eerste keer met de Benelux over de HSL 4 gereden en dit tussen Antwerpen Centraal en Noorderkempen. De rit heen en terug verliep toch redelijk goed. Ik vind het wel jammer dat de verbinding Antwerpen Centraal - Noorderkempen( Met Desiro ) niet meer bestaat. Ik denk dat het voor de reizigers wel mooi had geweest als deze verbinding ook nog had bestaan want dan had men 2 treinen per uur vanuit Noorderkempen.

Lukas
Ik denk niet dat er een markt is voor twee treinen per uur van Noorderkempen naar Antwerpen en vice versa, zoals op veel lijnen in België.

Met uitzondering van de spitsuren, maar daar rijden dan ook P-treinen voor (piekuurtreinen). En die rijden ook op HSL 4. :)

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 apr 2018, 19:50
door jan_olieslagers
Prijsstijging Beneluxtrein geen goede zet in de concurrentiestrijd:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/04/16 ... telt-meer/

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 apr 2018, 22:13
door jotie
Daarnet een collega gesproken die vorige week een tweedehands auto heeft gekocht om tussen Rotterdam en Gent te pendelen. NMBS en NS zijn fameus bezig met hun eigen ruiten in te gooien. Ik hoop werkelijk dat men over een paar maand kan vaststellen dat de bezettingsgraad van de Amsterdammer tijdens het weekend gekelderd is en er geen kat meer meerijdt tijdens de week. Het is jammer voor een verbinding die mij nauw aan het hart ligt, maar wat men nu verzonnen heeft maakt mij boos. Er is echt geen nood aan een tweede Thalys, maar aan een gewone degelijke trein waarmee je voor een schijntje tussen Vlaanderen/Brussel en Nederland kan reizen. Als FlixBus een equivalent kan bieden, ga ik dat in de toekomst dan ook maar gebruiken. De maat is vol.

Re: BENELUX

Geplaatst: 17 apr 2018, 07:51
door traxie
Als ik vandaag een ticketje wil boeken Antwerpen-Amsterdam kost me dat 30 euro enkele reis, zowel om straks te vertrekken als om dit weekend te vertrekken. Ik weet niet of dit representatief is of niet.

Re: BENELUX

Geplaatst: 17 apr 2018, 15:38
door profke
traxie schreef: 17 apr 2018, 07:51 Als ik vandaag een ticketje wil boeken Antwerpen-Amsterdam kost me dat 30 euro enkele reis, zowel om straks te vertrekken als om dit weekend te vertrekken. Ik weet niet of dit representatief is of niet.
probeer dat ticket eens te boeken voor, pakweg 17/5 ? als dat ook 30 euro kost is het probleem al van de baan.
ik dacht dat "minder dan een week in de toekomst" veranderd is van het huidige tarief naar eentje van 60% meer

Re: BENELUX

Geplaatst: 17 apr 2018, 15:51
door Trein gebruiker
Ik ben geen personeelslid van de NMBS of werknemer van een onderneming die iets met spoor te maken heeft. Maar ik heb wel veel belangstelling voor treinen enz. Wanneer ik er problemen mee heb dat de lijnfolders de actualiteit niet volgen is hier blijkbaar niemand die dat erg vindt. Behalve iemand die mijn bemerking liever niet had en direct wist dat ik Roosendaal niet juist schreef. Veel is er hier te vinden over over oneindig veel reglementjes over lijn tjes of delen zodat er niemand nog aan uit kan en je overal extra lijnkennis moet opdoen om er te rijden. Ik durf bijna veronderstellen dat dat men dat voor expres doet in plaats van naar eenvormigheid te streven. Zo komt volgens mij het beste vervoermiddel ( het spoor ) achteraan te staan in een reeks van mogelijkheden. Voelen er nog mensen dit aan ? Kom liefst niet af met een taalfout aUb.

Re: BENELUX

Geplaatst: 17 apr 2018, 15:56
door Steven
Wat je schrijft over lijnkennis is niet iets dat men express doet. Een treinbestuurder heeft nu eenmaal voldoende lijnkennis nodig. Om zijn stations te weten liggen, omdat hij zou weten wanneer ze hem verkeerd sturen. Om het profiel van de lijn te kennen en dus zo zuinig mogelijk te rijden. Om zijn snelheden te kennen.

Re: BENELUX

Geplaatst: 17 apr 2018, 16:09
door Shrek
De "early bird"-prijzen lijken mij heel goed mee te vallen. 15€ voor Brussel-Breda of 21€ voor Antwerpen-Amsterdam is zeker niet overdreven. Dat het in het weekend duurder is wegens een grotere bezetting is ook goed te begrijpen (en 27€ voor Antwerpen-Amsterdam is nog altijd niet exuberant). Maar wat ik niet snap is waarom een last-minute biljet duurder moet zijn dan een early bird. Vermits er geen reservaties zijn maakt het toch niet uit wanneer je beslist de trein te nemen?