Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

Op plaatsen waar het speciale sneltreinen zijn zoals naar Heathrow (London) of Arlanda (Stockholm), met speciale tarieven, kan ik mij nog iets voorstellen bij zo'n "indrukwekkende"naam.
Hier lijkt het een opgeblazen "ballon", zeker nu er meer treinen langs diabolo gaan rijden....
Dan zijn er in Nederland met Schiphol en Duitsland met Frankfurt wel heel veel airport expressen.

Afvoeren,...
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Een Airport Express is enkel een Airport Express in de grote stations.

Dus in Duffel gaat men in het weekend dit niet de Brussels Airport Express noemen! In Gent en Antwerpen dus wel.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

En waarom dan wel niet?
Een trein is dus Airport Express, paar kilometer niet meer , paar kilometer verder weer wel, tijdje later weer niet meer ....
Afvoeren ... of toch maar zak geld geven om omroepsystemen aan te passen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Dat is nog een discussie die gaande is tussen Infrabel Netwerk, Infrabel Toegang tot het Net en NMBS Mobility.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

dentheo schreef:En waarom dan wel niet?
Een trein is dus Airport Express, paar kilometer niet meer , paar kilometer verder weer wel, tijdje later weer niet meer ....
Afvoeren ... of toch maar zak geld geven om omroepsystemen aan te passen ?
Kijk bvb. naar Amsterdam CS waar wel in het Engels wordt omgeroepen dat trein x naar de 'airport'/Schiphol rijdt, maar in het ondertussen ter ziele gegane De Vlugtlaan of Lelylaan niet. Als je inwoners van België moet tellen die niet weten dat er een luchthaven in Zaventem is, zullen het er niet veel zijn. Mensen die in België op bezoek of doorreis zijn daarentegen... Daarom is het handig om voor anderstaligen even het woordje airport te laten vallen, daar waar je grote conecentraties aan dat soort mensen hebt.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

kika schreef:. Daarom is het handig om voor anderstaligen even het woordje airport te laten vallen, daar waar je grote conecentraties aan dat soort mensen hebt.
Klopt, als bestemming niet als "treinnaam" .
Theo
Groeten vanop de Heide
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door wrpint »

Heeft iemand een idee wat dat knipperende rode vierkantje op de 16:9-beeldschermen wil aanduiden? Niet alle aangekondigde hebben dat. Heeft alvast niets te maken met de eveneens rode aanduiding van vertraging. Ik breek er al een tijdje mijn hoofd over ;-)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Vertrek van de trein voorzien binnen de 3 minuten. Het heeft niets te maken met "aan het perron" of "aangekondigd in EBP" of wat dan ook.

Elke trein krijgt standaard 3 minuten voor vertrekuur een rood knipperend kadertje. Als er vertraging is wordt de berekening gemaakt aan de hand van de gekende vertraging opgeteld bij het vertrekuur.

Het aantal minuten is een veranderbare paramater, dus deze kan misschien van station tot station wel veranderen.
LRDArdo

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LRDArdo »

Ligt het aan mij of zijn de aankondigingen in Brussel-Noord nogal aan de stille kant?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Men is daar dagelijks nog mee bezig om dit hoger te krijgen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LHOON »

Vanmorgen gezien in Mechelen (na een weekje afwezigheid): de treinnummers staan nu op de aankondigingsborden! Een nieuwe strategie om deze meer bekend te maken? Goed initiatief.
wimpie3

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door wimpie3 »

Af en toe hoor ik toch nog eens een foutje. Bepaalde lidwoorden die wegvallen, bijvoorbeeld "deze trein stopt Leuven, Brussel Noord, ...". Verder prima systeem.

Weet iemand overigens waarom sommige namen van steden in het Frans en het Nederlands anders klinken (Louvain/Leuven), terwijl anderen gewoon hetzelfde blijven? Ik veronderstel dat daar een reden voor is?

Wel spijtig voor de vele toeristen, die ik in Brussel Noord al in paniek heb gezien omdat de Engelse stem sprak van "Brussel Natjonaal lukthaven". Daar hadden ze nu toch eens een uitzondering voor mogen maken vind ik.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door loic1811 »

ik was vrijdag avond rond streek 23uur in brussel-noord en ze waren er het geluid aan het testen hoorde altijd la gare de bruxelles-nord test de sonerie 1.2 ,1.2 en gisteren in jette was dit ook zo.misschien gaan ze de volume wat aanpassen ? :D
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door jotie »

wimpie3 schreef: Weet iemand overigens waarom sommige namen van steden in het Frans en het Nederlands anders klinken (Louvain/Leuven), terwijl anderen gewoon hetzelfde blijven? Ik veronderstel dat daar een reden voor is?
Geen idee, maar het interesseert me wel. Ik heb het gevoel dat ze bij de NMBS nog altijd niet goed weten wat ze met die exoniemen moeten aanvangen. Er is een tendens om het gebruik ervan te minderen, maar je kan moeilijk ontkennen dat heel veel van die exoniemen sterk zijn ingeburgerd. Eigenbrakel/Bergen/Anvers/Gand-Saint-Pierre zijn enkele mooie; terwijl bij Nederlandstaligen bij het horen van Wézet het angstzweet uitbreekt of een Franstalige liever niet naar Le Coin spoort uit angst ergens anders (of nergens?) terecht te komen.

Mij maakt het eerlijk gezegd weinig uit, zolang de definitieve keuze consequent wordt toegepast. En alsjeblieft geen constructies zoals de MIVB die erin slaagt om het metrostation 'Jacques Brel' tweetalig aan te kondigen. In de Nederlandstalige versie wordt dat dan uitgesproken als 'Jaak Brel'. Potsierlijker kan niet.
Trammist

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Trammist »

jotie schreef:Ik heb het gevoel dat ze bij de NMBS nog altijd niet goed weten wat ze met die exoniemen moeten aanvangen.
Fijn. Een nieuw woordje bijgeleerd. Altijd interessant.
jotie schreef:of een Franstalige liever niet naar Le Coin spoort uit angst ergens anders (of nergens?) terecht te komen.
Heb ik voor de lol eens door de Franstalige NMBS-routeplanner gedraaid. Ik kom niet terecht bij De Hoek, maar bij een bushalte in Dinant of station 'Le Campinaire', in de buurt van Charleroi...

Voor mijn part mogen al die exoniemen verdwijnen, schept alleen maar verwarring. Zolang men de Brussel/Bruxelles-scheiding maar rigoureus blijft toepassen.
Plaats reactie