Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Teach2 »

wimpie3 schreef:Wel spijtig voor de vele toeristen, die ik in Brussel Noord al in paniek heb gezien omdat de Engelse stem sprak van "Brussel Natjonaal lukthaven". Daar hadden ze nu toch eens een uitzondering voor mogen maken vind ik.
Ook al omdat de luchthaven al jaren niet meer 'Brussel Nationaal' heet, maar wel Brussels Airport. Maar ja, bij de NMBS lopen ze altijd een jaar of 10 achter zeker...

Effe serieus, toen ik voor de eerste keer de trein richting luchthaven hoorde omroepen in het Engels en Duits wist ik eerlijk gezegd niet of ik moest beginnen lachen of wenen. The train to Broessel Natjonaal loekthaven? Serieus? Het zegt veel over de ingesteldheid van de NMBS wanneer het aankomt op dienstverlening en informatieverstrekking. Hoeveel buitenlanders zouden er al hun (dure!) trein naar de luchthaven gemist hebben omdat ze niet wisten wat er omgeroepen werd? Taalwetten zijn in deze ook niks meer dan een excuus om zich achter te verschuilen: je maakt mij niet wijs dat er ook maar één wet bestaat die de NMBS verbiedt om het woordje 'airport' eens te laten vallen in die omroepen. Ik heb hierover al een klachtenbrief geschreven naar de NMBS, maar uiteraard krijg ik daar geen antwoord op...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Het probleem is de naam van het station, en dat deze geen vertaling heeft (steden als Antwerpen bizar genoeg wel), een oplossing was alle treinen naar de luchthaven Brussels Airport Express te noemen... Echter is dit geen type trein, en bij het ontwerp van Emma is daar geen rekening mee gehouden.

Intussen is het voor Emma mogelijk om een trein BAE om te roepen, maar nu moeten er andere diensten in actie schieten: alle treinen naar de Luchthaven zijn IR, IC of L, maar dus niet BRU (is het denk ik).

Sommige diensten binnen de NMBS groep willen deze verandering niet doorvoeren en IR etc behouden. Omdat het zaken moeilijker maakt, treinen die wegrijden van de luchthaven moet je natuurlijk niet Brussels Airport Express noemen, dat is dus wel het geval als die trein de gehele rit BRU is, tenzij hij in de luchthaven IC of IR wordt, maar dat is dus verwarrend. Bovendien valt er uit dit type trein moeilijk af te leiden of deze IC rijdt of IR of L.

Er zal wel een oplossing komen als er eenmaal genoeg druk is.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

Kristofke schreef:Het probleem is de naam van het station, en dat deze geen vertaling heeft (steden als Antwerpen bizar genoeg wel),[...] Er zal wel een oplossing komen als er eenmaal genoeg druk is.
En hoe verander je de naam van het station? Hoe bedenk je een vertaling?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Shrek »

noem het station brussels airport en iedereen is tevreden?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

kika schreef:
Kristofke schreef:Het probleem is de naam van het station, en dat deze geen vertaling heeft (steden als Antwerpen bizar genoeg wel),[...] Er zal wel een oplossing komen als er eenmaal genoeg druk is.
En hoe verander je de naam van het station? Hoe bedenk je een vertaling?
Ik heb geen idee, maar zoals voor alles zal er wel een verantwoordelijke dienst zijn die in staat voor het beheer van de vertalingslijst van alle Belgische stations. Deze lijst is de officiële lijst voor oa omroepingen. Bij activering van Pidaas waren er bijvoorbeeld enkele stations vertaald in de audio, maar stonden deze in de lijst als enkeltalig, deze heeft men dan moeten aanpassen.
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

kika schreef:Er zijn zeker tekortkomingen, maar ik vind het over het algemeen toch een serieuze vooruitgang. Er wordt ook (een beetje) geluisterd en bijgesteld naar aanleiding van kritiek, dat is toch een andere belangrijke stap naar voren. Wat vind je er te snel aan gaan of welke pijnpunten zijn dan voor jou showstoppers?
mag ik iets vragen,werk je met het systeem ?
want van dat bijstellen naar aanleiding van kritiek heb ik nog niet veel gemerkt.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Het is maar hoe je ingesteldheid is, we hebben in Brussel ook onze problemen, en sommige oplossingen laten te lang op zich wachten, maar we zien wel dat men er mee bezig is, en stap voor stap worden bugs opgelost.

Nieuwe features of veranderingen worden door Fabricom 2 maal per jaar vrijgegeven in een nieuwe versie. Wij werken volgens ik hoorde van een Fabricom ingenieur met een versie die nu bijna zes maanden oud is, en dus binnenkort mogen we een nieuwe versie verwelkomen.

Enkel ernstige problemen zoals we in Brussel-Centraal meegemaakt hebben (complete chaos) worden meteen opgelost (al was meteen nogal een rekbaar begrip = bijna een week)
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

Kristofke schreef:Het probleem is de naam van het station, en dat deze geen vertaling heeft (steden als Antwerpen bizar genoeg wel), een oplossing was alle treinen naar de luchthaven Brussels Airport Express te noemen... Echter is dit geen type trein, en bij het ontwerp van Emma is daar geen rekening mee gehouden.

Intussen is het voor Emma mogelijk om een trein BAE om te roepen, maar nu moeten er andere diensten in actie schieten: alle treinen naar de Luchthaven zijn IR, IC of L, maar dus niet BRU (is het denk ik).

Sommige diensten binnen de NMBS groep willen deze verandering niet doorvoeren en IR etc behouden. Omdat het zaken moeilijker maakt, treinen die wegrijden van de luchthaven moet je natuurlijk niet Brussels Airport Express noemen, dat is dus wel het geval als die trein de gehele rit BRU is, tenzij hij in de luchthaven IC of IR wordt, maar dat is dus verwarrend. Bovendien valt er uit dit type trein moeilijk af te leiden of deze IC rijdt of IR of L.

Er zal wel een oplossing komen als er eenmaal genoeg druk is.
BRU ? dat ken ik als water met en zonder bubbels.
morgen ga ik eens proberen te horen of Emma nu werkelijk Brssels Airport Express (BAEX ?) aankondigt tenminste als ik het niet domweg vergeet.
in elk geval heeft er nog niemand iets over gezegd.
de maanden voor Pidaas werd ons opgedragen treinen naar de Luchthaven als Brussels Airport Express aan te kondigen.
maar aangezien men al jaren bezig was met de voorbereiding en er geen grote spoorweg-lichten aan de tafel met Fabricom zaten ...
en verwarrend is het helemaal niet de trein van Landen naar de Luchthaven is BAEX tot de Luchthaven en wordt dan IC verder naar Antwerpen.
dus naar Luchthaven BAEX er van meestal IC of IR van CR of L heb ik niet onmiddellijk weet.
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

Kristofke schreef:Het is maar hoe je ingesteldheid is, we hebben in Brussel ook onze problemen, en sommige oplossingen laten te lang op zich wachten, maar we zien wel dat men er mee bezig is, en stap voor stap worden bugs opgelost.

Nieuwe features of veranderingen worden door Fabricom 2 maal per jaar vrijgegeven in een nieuwe versie. Wij werken volgens ik hoorde van een Fabricom ingenieur met een versie die nu bijna zes maanden oud is, en dus binnenkort mogen we een nieuwe versie verwelkomen.

Enkel ernstige problemen zoals we in Brussel-Centraal meegemaakt hebben (complete chaos) worden meteen opgelost (al was meteen nogal een rekbaar begrip = bijna een week)
nieuwe versie niet voor Maart 2013 wees er maar zeker van.
de voornaamste doelstelling zou zijn de volledige Emmatisering van Oostende tot Eupen voor eind 2012.
kwestie mijn ingesteldheid die is meer dan goed te noemen,ik kan heel goed met het systeem werken maar er zijn de jaren ervaring en die maken me wantrouwig kwestie verbeteringen.
weet jij bv waarom er bij de Algemene Aankondigingen er zoveel zijn kwestie werken ?
die aankondigingen zijn best in andere omstandigheden te gebruiken vind ik bv ongeval,niet spitsing.
en waarom 7 Info's ?
als het systeem automatisch staat kent het er maar 2 Info 1 en 3.
bv E 1519 werdt wegens seinstoring opgehouden tussen Brugge en Gent.
systeem gaf Info 3 vertraging te bepalen.
trein kwam in Gent aan met 30 minuten,je zou dan denken dat systeem dan automatisch overschakelde naar de werkelijke vertraging neen het bleef koppig Info 3 aankondigen.
natuurlijk kan je dan een uurtje manueel gaan maar dat is toch niet de bedoeling of wel ?
PS in Artweb waren de ??? vervangen door de werkelijke vertraging.
Laatst gewijzigd door lol op 14 aug 2012, 00:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Het is na het even te controleren BAXP, en nee het werkt nog niet, het manueel diffuseren venster voor dit type trein blijft leeg.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Asterix »

Kristofke schreef:Bovendien valt er uit dit type trein moeilijk af te leiden of deze IC rijdt of IR of L.
Alsof die termen nog enige waarde hebben...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

lol schreef:
kika schreef:Er zijn zeker tekortkomingen, maar ik vind het over het algemeen toch een serieuze vooruitgang. Er wordt ook (een beetje) geluisterd en bijgesteld naar aanleiding van kritiek, dat is toch een andere belangrijke stap naar voren. Wat vind je er te snel aan gaan of welke pijnpunten zijn dan voor jou showstoppers?
mag ik iets vragen,werk je met het systeem ?
want van dat bijstellen naar aanleiding van kritiek heb ik nog niet veel gemerkt.
Bijvoorbeeld het volume waar een beetje mee geëxperimenteerd werd op verschillende stations. In België ben ik maar een gewone bezoeker/pendelaar, ik werk er dus niet mee. Dat er nog vele steken vallen is duidelijk, en dat het bijna compleet nutteloos is in geval van veranderingen of chaos is me ook duidelijk. Maar de gewone aankondiging vind ik een stuk beter als geen aankondiging, gemompel of één of ander onverstaanbaar dialect. Ik weet dat er ook een hoop goede omroepers zijn, maar veel te weinig voor overal. Als ik je opmerkingen lees, moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet helemaal snap (E1519, info 1 en 3,...).
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

is ondertussen het aankondigen van de trein naar de Luchthaven in Mechelen al aangepast?
mag normaal enkel in het Nederlands gebeuren.
op de Luchthaven zijn aankondigingen of in het Nederlands of viertalig.
ben ook voorstander van aanpassing naam Brussel Natoinaal Luchthaven naar Brussels Airport zeker voor het Vlaamse landsdeel,Bruxelles National Aéroport leunt veel dichter bij Brussels Airport aan.
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

kika schreef:
lol schreef:
kika schreef:Er zijn zeker tekortkomingen, maar ik vind het over het algemeen toch een serieuze vooruitgang. Er wordt ook (een beetje) geluisterd en bijgesteld naar aanleiding van kritiek, dat is toch een andere belangrijke stap naar voren. Wat vind je er te snel aan gaan of welke pijnpunten zijn dan voor jou showstoppers?
mag ik iets vragen,werk je met het systeem ?
want van dat bijstellen naar aanleiding van kritiek heb ik nog niet veel gemerkt.
Bijvoorbeeld het volume waar een beetje mee geëxperimenteerd werd op verschillende stations. In België ben ik maar een gewone bezoeker/pendelaar, ik werk er dus niet mee. Dat er nog vele steken vallen is duidelijk, en dat het bijna compleet nutteloos is in geval van veranderingen of chaos is me ook duidelijk. Maar de gewone aankondiging vind ik een stuk beter als geen aankondiging, gemompel of één of ander onverstaanbaar dialect. Ik weet dat er ook een hoop goede omroepers zijn, maar veel te weinig voor overal. Als ik je opmerkingen lees, moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet helemaal snap (E1519, info 1 en 3,...).
iedere trein heeft een nummer E 1519 is een trein op de verbinding Knokke/Blankenberge naar Hasselt/Tongeren.
wat betreft die Info's bij invoer van Info 1 ziet de reiziger op de overzichtsschermen onder een trein : trein afgeschaft .
bij Info 3 ziet de reiziger op de schermen onder een trein :vertraging te bepalen.
zo zijn er 7 die ik niet allemaal ga uitleggen maar eentje dat ons regelmatig van pas komt bv op de verbinding Leuven naar Aarschot/Antwerpen Centraal is Info 5 : trein vertrekt uit ander station.
normale gang : trein komt toe om .55 in Leuven uit Antwerpen en vertrekt 10 minuten later om .05 terug naar Antwerpen.
neem nu dat die trein een half uur vertraging heeft dan kan men die trein bij de heenrit beperken tot Aarschot en de terugrit uit Aarschot laten vertrekken.
dat die trein uit Aarschot vertrekt (Info 5) kan men laten verschijnen op de schermen en ook op de perrons laten horen alsook welke trein te nemen naar Aarschot.
de reizigers worden dan in Leuven verwezen naar de Trein naar Hasselt/Tongeren van .13 en er wordt voor aansluiting in Aarschot gezorgd.
dan voert men een info 5 in maar als Pidaas/Emma op automatisch staat zal die Info 5 vervangen worden door Info 1 want die trein naar Antwerpen rijdt niet vanuit Leuven.
en het systeem kent alleen maar Info 1 en Info 3.
dus moet men manueel gaan,wat voor de duur van een kwartiertje nog niet zo erg is maar na een uurtje manueel kan je het best niet meer beseffen en dan kan het best dat gebeuren dat vertragingen niet meer juist zijn of niet vermeld zijn.
het zou veel gemakkelijker zijn geweest dat we een systeem hadden waarbij iedere trein afzonderlijk manueel kon behandeld worden.
nog zo'n grap is het volgende stel de stoptrein of om het met een mooier woord te zeggende Citi Rail rijdt niet tussen Leuven en Brussel dan zal die trein een Info 1 krijgen die in alle door Leuven bediende stations (Herent tot Diegem) op de reisweg verspreid wordt maar iedere trein heeft ook een beschrijvende tekst onderverdeeld in audio dat is wat je hoort en display dat is wat je in de grote stations ziet op die schermen waar de stopplaatsen en zo vermeld worden.
nu is het best dat wij in die beschrijvende tekst alles wissen om vervelende pop-ups te vermijden.
maar dat moet dan wel voor elk station afzonderlijk,in dit geval zijn dat er 7 en dat is ook zo als er zaken moeten bij ingevoerd worden bv bij extra stops.
het omroepen op zich valt best mee maar het zijn de neveneffecten waar nog serieus werk aan is.
als je bij de bakker een slagroomtaart koopt dan ben je toch ook niet tevreden met een taart die maar voor 70 % met slagroom bedekt is,wel bij de spoorwegen mankeert op die taart na jaren voorbereiding en praktijk best nog wat slagroom.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

De mogelijkheid om een trein manueel te zetten, én operator input voorrang te geven op ArtWeb informatie is al sinds dag één van de indienststelling een vraag geweest. En ik mag hopen dat we ze krijgen in de volgende versie, want in Brussel tijdens volle spits ArtWeb manueel zetten is gevaarlijk. Bovendien is er in het ArtWeb venster ook geen mogelijkheid van "alles toepassen, behalve de geselecteerde trein", wat ook al veel zou oplossen. Om je een idee te geven: tijdens de spits staan er in Brussel in deze lijst makkelijk meer dan 50 treinen, die je dan allemaal individueel moet toepassen om één trein geen verkeerde info te laten afficheren....

Echter gebruiken we nog altijd eerder de ArtWeb manueel dan een trein kopiëren omdat dit gevolgen heeft voor alle operatorposten van de zone. Wie er op los begint te deleten en creëeren kan voor onaangename verrassingen zorgen. We hebben in Brussel vier Pidaas posten, en dus afspreken en communiceren in zulk geval is zeer belangrijk. Een Info 1 gaat er meestal uit als ArtWeb 2 of 3 minuten in manueel heeft gestaan. Een Info5 die niet blijft plakken daar gaan we meestal voor een kopij van de trein met een andere treinnummer, daar ziet de klant toch niets van (zolang men geen treinnummers gaat afficheren natuurlijk, als dat het geval is, is het gedaan met 'chipoteren').
Plaats reactie