Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
Trudon
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2012, 11:09

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Trudon »

Die omroeping van "Brussel Nationaal Luchthaven" in Duits en Engels is ronduit ergerlijk. We slaan een belachelijk figuur bij buitenlanders. In plaats van kunstgrepen als de invoering van een treintype "Brussels Airport Express" zouden best gewoon de huidige Nederlandse en Franse naam van het luchthavenstation veranderd worden in "Brussels Airport". Ik heb mijn twijfels of de NMBS, moest de wil er al zijn, dit autonoom kan beslissen. Het zou me niet verbazen als hiervoor de tussenkomst van de staatssecretaris voor Mobiliteit (M. Wathelet) nodig is.

Een andere zaak die volgens mij efficiënter kan, is de display van bestemmingen op de elektronische borden. Klopt het dat deze bestemmingen per station/district worden ingevoerd, i.p.v. deze centraal te beheren? Zo komt het dat in Leuven 's Gravenbr. op het scherm staat, terwijl in Brussel de naam voluit geschreven staat. Of in Leuven Saint-Ghislain en in Brussel St-Ghislain. Voor het personeel zou het met een centrale databank, waarin eenduidig bepaald wordt hoe bestemmingen weergegeven worden, toch makkelijker zijn te beheren wat er precies op de schermen verschijnt? Voor de reiziger is het ogenschijnlijk een detail, maar 's Gravenbr. of nog erger Bruss-Luchth zijn voor de ter plaatse onbekende of de buitenlander toch niet zo begrijpelijk. Afkortingen zouden eigenlijk zoveel mogelijk geweerd moeten worden.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Afkortingen worden meestal gebruikt als er meerdere bestemmingen op het bord moeten staan.

Zoals je zelf zegt, de CR naar 's Gravenbrakel zal in Leuven denk ik geafficheerd worden met Brussel-'s Gravenbr.

Echter eenmaal in de zone Brussel valt dat weg, en is het nog enkel 's Gravenbrakel en is er plaats genoeg om dit voluit te schrijven.

Kortom, afkortingen hebben alles te maken met de beschikbare aantal tekens op een APQ (perron aankondiger). De tekst die daar op komt is tevens die van de overzichtsschermen, dus ook al zou daar iets meer plaats zijn (behalve dan in Brussel waar die plaats door tweetalige bestemmingen wordt ingekomen), daar is geen aparte tekst voor voorzien.

Van mij mag even goed enkel de finale bestemming weergegeven worden. Zoals bij de start van het systeem soms per ongeluk het geval was, bijvoorbeeld de IC naar Antwerpen-Centraal Essen heeft wekenlang enkel als Essen geafficheerd geweest, de vragen van reizigers of deze trein in Antwerpen stop waren ontelbaar!! Dus Antw-C bij afficheren is dan al genoeg om mensen gerust te stellen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

Ook de afkortingen kan je erin zetten, dat voorkomt dat je vandaag St St. en st. Ghislain te zien krijgt op verschillende borden. Aparte tekst voor overzichtsschermen zou leuk zijn, maar als ik 'lols' antwoord lees op mijn vraag wat er zoal schort aan het systeem is dat toch een stuk lagere prioriteit.
Kristofke schreef:Van mij mag even goed enkel de finale bestemming weergegeven worden. Zoals bij de start van het systeem soms per ongeluk het geval was, bijvoorbeeld de IC naar Antwerpen-Centraal Essen heeft wekenlang enkel als Essen geafficheerd geweest, de vragen van reizigers of deze trein in Antwerpen stop waren ontelbaar!! Dus Antw-C bij afficheren is dan al genoeg om mensen gerust te stellen.
Bedoel je dat echt? Dat je liever hebt dat vele mensen niet weten of dat inderdaad de trein is die ze willen nemen?
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Teach2 »

Trudon schreef:Ik heb mijn twijfels of de NMBS, moest de wil er al zijn, dit autonoom kan beslissen. Het zou me niet verbazen als hiervoor de tussenkomst van de staatssecretaris voor Mobiliteit (M. Wathelet) nodig is.
Zou me verbazen moest daar de staatssecretaris voor moeten tussenkomen. Het gaat gewoon over de aanpassing van een stationsnaam, van een foute naam (Brussel Nationaal bestaat al jaren niet meer) naar een juiste.

Hoe dan ook moet er iets veranderd worden: of de naam van het station (dat is eigenlijk de beste oplossing: geef dat station gewoon de juiste naam), of als dat om de een of andere door de NMBS verzonnen reden niet gaat tenminste de omroepen. We maken ons nu inderdaad belachelijk. Ik heb al een klachtenbrief geschreven, ik raad iedereen die zich hier aan stoort aan hetzelfde te doen: hoe meer klachten, hoe groter de kans dat ze er iets aan doen!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Waarom zouden die van Antwerpen meer recht hebben op een vermelding dan die van Mechelen?
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

Kristofke schreef:De mogelijkheid om een trein manueel te zetten, én operator input voorrang te geven op ArtWeb informatie is al sinds dag één van de indienststelling een vraag geweest. En ik mag hopen dat we ze krijgen in de volgende versie, want in Brussel tijdens volle spits ArtWeb manueel zetten is gevaarlijk. Bovendien is er in het ArtWeb venster ook geen mogelijkheid van "alles toepassen, behalve de geselecteerde trein", wat ook al veel zou oplossen. Om je een idee te geven: tijdens de spits staan er in Brussel in deze lijst makkelijk meer dan 50 treinen, die je dan allemaal individueel moet toepassen om één trein geen verkeerde info te laten afficheren....

Echter gebruiken we nog altijd eerder de ArtWeb manueel dan een trein kopiëren omdat dit gevolgen heeft voor alle operatorposten van de zone. Wie er op los begint te deleten en creëeren kan voor onaangename verrassingen zorgen. We hebben in Brussel vier Pidaas posten, en dus afspreken en communiceren in zulk geval is zeer belangrijk. Een Info 1 gaat er meestal uit als ArtWeb 2 of 3 minuten in manueel heeft gestaan. Een Info5 die niet blijft plakken daar gaan we meestal voor een kopij van de trein met een andere treinnummer, daar ziet de klant toch niets van (zolang men geen treinnummers gaat afficheren natuurlijk, als dat het geval is, is het gedaan met 'chipoteren').
de mogelijkheid om elke trein apart indien nodig manueel te kunnen zetten was al een van de eerste vragen een tien jaar geleden toen het STA-systeem begon ... tien jaar later is het bij EMMA weer een vraag.
twijfel er zwaar aan dat ze er nu bij Fabricom wel in gaan slagen aan deze vraag te voldoen.
bij een goed werkend systeem moet je de artweb niet 3 minuten manueel zetten,automatisch is automatisch.
hetzelfde voor dat kopiëren,dat is iets voor extra-treinen.
bestaande treinnummers zouden op elk moment opnieuw moeten kunnen aangemaakt worden zonder dat gezever van deze trein bestaat reeds.
bv E 545 om 23.50 in Tienen richting Brussel staat niet in dagbestand wat al meerdere keren gemeld is.
trein verschijnt ook niet op schermen.
wil je een E 545 aanmaken dan krijg je telkens de vermelding "trein bestaat reeds".
we kunnen stellen die trein zit ergens in een pot maar je kan die er zelf niet uit nemen dus ga je inderdaad onder een ander treinnummer die trein kopiëren.
mop is dat als de reisweg via EBP (seininrichting) aangelegd wordt voor de trein naar vertrekspoor,een minuut of drie voor zijn vertrek,hij wel op de schermen verschijnt.
was toch veel beter dat je de trein kon aanmaken als E 545 en als controle kon Emma je dan vragen of deze actie werkelijk moet uitgevoerd worden.
dit is mogelijk bij het Patnew-systeem dat bv nog enkele dagen in Landen in dienst is.
nog een voorbeeld:het Emma-systeem is nog niet hoorbaar voor de reizigers in bv Diegem maar wij kunnen er wel al naar luisteren.
dus Emmaatje kondigde doorrijdende trein aan op spoor 2 richting Brussel.
prima zal je zeggen alleen was het een acht tot tien minuten voor het doorrijden.
hoe komt zoiets nu ?
wel als de reisweg aangelegd wordt in het EBP-sysyeem (seininrichting) van zone Leuven tot zone Brussel Noord wordt een trein die nergens stopt tot Brussel Noord van Herent tot Diegem onmiddellijk als doorrijdend aangekondigd.
in Leuven zelf is het drie minuten op voorhand dat bv een Thalys als doorrijdend aangekondigd wordt wat zelfs nog te veel is.
dit is ook iets dat al sinds het begin van Emma geweten is maar ja meer dan 10 jaar ervaring met een bepaalde firma leert je wel of je hoop mag koesteren.
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

Kristofke schreef:Waarom zouden die van Antwerpen meer recht hebben op een vermelding dan die van Mechelen?
die van Mechelen zijn slimmer,die lezen de displays en of de gele affiches.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

lol schreef:
Kristofke schreef:
bv E 545 om 23.50 in Tienen richting Brussel staat niet in dagbestand wat al meerdere keren gemeld is.
trein verschijnt ook niet op schermen.
wil je een E 545 aanmaken dan krijg je telkens de vermelding "trein bestaat reeds".
Jullie zijn reeds op de hoogte van de "bug" dat treinen die na het laden van het dagbestand reeds gewist worden uit het nieuwe dagbestand?

Dus al je laad om 23u30 (wij doen dat rond dat uur, alle onze affichering in heel Brussel blokkeert dan voor tien minuten), en een trein na 23u30 draait zijn AVG, dan neemt deze zowel de kopij van vandaag als die van morgen mee.

Dit probleem zou opgelost worden met het voorzien van dagbestanden die gaan tot het einde van de treindienst zoals met STA het geval was.

In Leuven zullen jullie er niet veel last van hebben, maar Pidaas kan bijvoorbeeld geen alternatief geven voor een trein om 23u55 als dat alternatief na middernacht is en dus in het nieuw net geladen dagbestand. Ze kan die datumsprong in de alternatieven niet maken....
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Teach2 »

Le Soir heeft ook het luchthaven-débacle ontdekt:

http://www.lesoir.be/actualite/belgique ... 933988.php
wimpie3

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door wimpie3 »

Een tijdje geleden heb ik voor het eerst in Brussel Noord een spoorwijziging ook zien aankondigen op de elektronische borden op het perron. Met een knipperende pijl werd het perron aangewezen waar de trein zou toekomen. Nadien nooit meer gezien. Vond het nochtans een erg goed idee.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Hogersluys »

Trudon schreef:Die omroeping van "Brussel Nationaal Luchthaven" in Duits en Engels is ronduit ergerlijk. We slaan een belachelijk figuur bij buitenlanders. In plaats van kunstgrepen als de invoering van een treintype "Brussels Airport Express" zouden best gewoon de huidige Nederlandse en Franse naam van het luchthavenstation veranderd worden in "Brussels Airport". Ik heb mijn twijfels of de NMBS, moest de wil er al zijn, dit autonoom kan beslissen. Het zou me niet verbazen als hiervoor de tussenkomst van de staatssecretaris voor Mobiliteit (M. Wathelet) nodig is.
Het is sowieso al ergerlijk dat de luchthaven hernoemd is naar Brussels Airport. Niet nog meer Engels aub. In Engelstalige omroepen kan eventueel van Brussels Airport gesproken worden. Maar laat het in het Nederlands maar 'Brussel Nationaal Luchthaven'.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Shrek »

Hogersluys schreef:Het is sowieso al ergerlijk dat de luchthaven hernoemd is naar Brussels Airport. Niet nog meer Engels aub. In Engelstalige omroepen kan eventueel van Brussels Airport gesproken worden. Maar laat het in het Nederlands maar 'Brussel Nationaal Luchthaven'.
Dus de naam van het station hoeft volgens jou niet overeen te komen met de naam van de luchthaven? :roll:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

Hogersluys schreef:Het is sowieso al ergerlijk dat de luchthaven hernoemd is naar Brussels Airport. Niet nog meer Engels aub. In Engelstalige omroepen kan eventueel van Brussels Airport gesproken worden. Maar laat het in het Nederlands maar 'Brussel Nationaal Luchthaven'.
We verschillen hier van mening, maar jij krijgt je zin:
"Brussels Airport zelf heeft hier al opmerkingen over gemaakt, net als sommige reizigers”, zegt woordvoer Thomas Baeken. “Probleem is dat er voor de luchthaven alleen een officiële vertaling is naar het Frans en niet naar het Duits en het Engels. Bij gebrek aan zo’n officiële vertaling wordt in het Duits en het Engels de Nederlandse benaming gebruikt, aangezien de luchthaven in het Nederlandse taalgebied ligt.”

Nogal verwarrend, beseffen ze ook bij Infrabel. “We gaan onze software aanpassen en een vertaling voor Engels en Duits invoeren”, zegt Baeken. “Dat moet binnen de maand gebeuren.”
Daaruit kan je afleiden dat het Nederlandstalige blijft zoals het is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Asterix »

wimpie3 schreef:Een tijdje geleden heb ik voor het eerst in Brussel Noord een spoorwijziging ook zien aankondigen op de elektronische borden op het perron. Met een knipperende pijl werd het perron aangewezen waar de trein zou toekomen. Nadien nooit meer gezien. Vond het nochtans een erg goed idee.
Heb ik eind augustus ook gezien in Leuven maar het knipperen stopt te snel en de info verdwijnt te snel van de schermen.

Jammer trouwens dat men in het Engels steevast de Franse benamingen gebruikt ("Brussels-Midi") :?
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LHOON »

Jeroen schreef: Jammer trouwens dat men in het Engels steevast de Franse benamingen gebruikt ("Brussels-Midi") :?
"Midi" is voor een engelstalige gemakkelijker uit te spreken dan "Zuid" - en "South" is niet wat er op de bordjes staat in FBMZ.

Van de andere kant, bij de MIVB wordt er bij de engelstalige aankondigingen steeds gesproken van "Gare de l'ouest" of iets dat er op lijkt, terwijl "Weststation" veel begrijpelijker is in het Engels!
Plaats reactie