Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

profke schreef:vanaf december ook in antwerpen, gehoord op open bedrijvendag.

mogelijks helpt dat? ze gingen daar namelijk ook een "standby" inrichten van mechelen,wegens de grote werken die op til zijn, met kans op bommen en bijkomende evacuaties...
Die noodpost in Berchem van Mechelen zal naar alle waarschijnlijkheid wel eens gebruikt moeten worden. In geval van een evacuatie van Mechelen zal er ook een Mechelse speaker naar Berchem moeten.

Maar PIDAAS moet ook verder verspreid worden en Antwerpen was de volgende zone op de lijst.
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door stekkerz »

Was onlangs in station Brussel-Noord voor permanente opleiding speaker en hoorde voor het eerst 'EMMA'. De stem vond ik wel heel duidelijk maar ik hoorde wel enkele aankondigingen die wij als speaker niet mogen gebruiken...
De treinen naar de luchthaven moeten wij als 'Brussels Airport Express' omroepen , maar hier werd dat dus gewoon 'de IR trein naar Brussel Nationaal Luchthaven en Mechelen'. En ook nog iets in genre van 'de IC trein naar Oostende heeft momenteel een vertraging van 23 min' , als ik dit op een conferentie zou vertellen is het gegarandeerd fout!

'EMMA' lijkt mij eigenlijk een ideaal omroepsysteem voor stopplaatsen vb. op lijn 50A tsn Gent en Brugge, maar in grote stations zoals Brussel en Gent kan dit systeem nooit de speaker vervangen!

Heb verder ook gehoord op Open Bedrijvendag dat EMMA in 2013 ook in Brugge ingevoerd zal worden.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

stekkerz schreef:Heb verder ook gehoord op Open Bedrijvendag dat EMMA in 2013 ook in Brugge ingevoerd zal worden.
Eerst wordt EMMA nog in Antwerpen geïnstalleerd en het volgende Vlaamse station/regio wordt Brugge inderdaad.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

stekkerz schreef:De treinen naar de luchthaven moeten wij als 'Brussels Airport Express' omroepen, maar hier werd dat dus gewoon 'de IR trein naar Brussel Nationaal Luchthaven en Mechelen'. En ook nog iets in genre van 'de IC trein naar Oostende heeft momenteel een vertraging van 23 min', als ik dit op een conferentie zou vertellen is het gegarandeerd fout!
Er zijn wel meer zaken zoals dit :lol:
Elke aankondiging begint ze bijvoorbeeld ook met 'Aandacht!'. De omzendbrief van 2010 werd duidelijk niet bekeken toen de teksten die ingesproken moesten worden door de stemactrice met dergelijke frustraties tot gevolg :roll:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Probleem is dat de opnames dateren van voor het uitkomen van de omzendbrief.

Er wordt binnenkort weer de studio in gegaan voor nieuwe opnames (onder andere voor gereserveerde plaatsen wordt het mogelijk om deze om te roepen voor dubbeldekkers boven of onder), maar de syntax van de aankondigingen veranderen zal eerder een zaak van te duur zijn dan niet willen. Een speaker kan je iets anders laten omroepen door hem een brief te geven, Pidaas is natuurlijk wat anders.

En dat in crisis situaties de speaker meer kan dan Pidaas zal ik niet ontkennen, echter is dat nu al minder het geval, en dat komt omdat nieuwkomers nooit meer gewerkt hebben zonder Pidaas en al moeite hebben om één trein af te roepen, laat staan tijdens moeilijke momenten!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door overweg13 »

stekkerz schreef: En ook nog iets in genre van 'de IC trein naar Oostende heeft momenteel een vertraging van 23 min' , als ik dit op een conferentie zou vertellen is het gegarandeerd fout!
Wat is hier dan fout mee? Veel objectiever kan informatie toch niet zijn?
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Als ik me goed herinner moet het zijn "De IC naar Oostende van xxhxx komt aan met 23 minuten vertraging", en in het Frans moet dan dan weer anders "Le train IC à destination d'Ostende de xxhxx partira avec environ 23 minutes de retard".

Ik ben het intussen zelf al lichtjes vergeten, en je kan ons moeilijk verwijten dat we eens de oude methode toepassen als in 90% van de stations van onze zone Pidaas hetzelfde doet. We hebben altijd de regels voor speaken strikt toegepast, in Brussel hangt er altijd snel een boete in de lucht bij zelfs maar een verkeerde zinsbouw.

Echter in sommige andere zones, zoals pakweg Antwerpen, is de brief van 2010 nog niet aangekomen of in de vuilbak gesmeten, daar spreken ze soms nog van afgeschafte treinen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door overweg13 »

Kristofke schreef:Als ik me goed herinner moet het zijn "De IC naar Oostende van xxhxx komt aan met 23 minuten vertraging", en in het Frans moet dan dan weer anders "Le train IC à destination d'Ostende de xxhxx partira avec environ 23 minutes de retard".
En dus moet je koffiedik kijken: dat "momenteel" geeft perfect de situatie weer op een bepaald moment. Dat "komt aan met x minuten vertraging" is een voorspelling, en we weten maar al te goed dat die niet altijd uitkomen. En dan beroept men zich soms op mededelingen als "een vertraging van vijf tot tien minuten". Dat vind ik altijd fout, want er is een hemelsbreed verschil tussen 5 en 10, vooral nu men nog zelden op aansluiting wacht.
Met vriendelijke groet

overweg13
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LHOON »

speakervoice schreef:
stekkerz schreef:De treinen naar de luchthaven moeten wij als 'Brussels Airport Express' omroepen, maar hier werd dat dus gewoon 'de IR trein naar Brussel Nationaal Luchthaven en Mechelen'. En ook nog iets in genre van 'de IC trein naar Oostende heeft momenteel een vertraging van 23 min', als ik dit op een conferentie zou vertellen is het gegarandeerd fout!
Er zijn wel meer zaken zoals dit :lol:
Elke aankondiging begint ze bijvoorbeeld ook met 'Aandacht!'. De omzendbrief van 2010 werd duidelijk niet bekeken toen de teksten die ingesproken moesten worden door de stemactrice met dergelijke frustraties tot gevolg :roll:
Wat waren eigenlijk de krachtlijnen van die bewuste omzendbrief?
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LHOON »

Kristofke schreef: Er wordt binnenkort weer de studio in gegaan voor nieuwe opnames (...)
Een beetje een halfslachtige oplossing om met opnames te werken. Men hoort gewoon dat de stukjes aan elkaar zijn geplakt. En dat terwijl synthetische stemmen heden ten dage meer en meer performant zijn.
Het gebruik hiervan zou bovendien eenvoudig toelaten om niet-standaard berichten op maat te maken.
Moest L&H nog bestaan, we zouden al die problemen niet kennen...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef:
Kristofke schreef:Als ik me goed herinner moet het zijn "De IC naar Oostende van xxhxx komt aan met 23 minuten vertraging", en in het Frans moet dan dan weer anders "Le train IC à destination d'Ostende de xxhxx partira avec environ 23 minutes de retard".
En dus moet je koffiedik kijken: dat "momenteel" geeft perfect de situatie weer op een bepaald moment. Dat "komt aan met x minuten vertraging" is een voorspelling, en we weten maar al te goed dat die niet altijd uitkomen.
En in het Frans..."het vertrek" ligt nog verder in de toekomst dan "het aankomen" :lol: :lol: :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door stekkerz »

overweg13 schreef:
stekkerz schreef: En ook nog iets in genre van 'de IC trein naar Oostende heeft momenteel een vertraging van 23 min' , als ik dit op een conferentie zou vertellen is het gegarandeerd fout!
Wat is hier dan fout mee? Veel objectiever kan informatie toch niet zijn?
De info was niet fout neen, alleen werd er al geen reden voor de vertraging gegeven, ons zogezegd 'verontschuldigen' voor
de opgelopen vertraging werd ook niet gedaan. Op een bepaald moment werd een trein aangekondigd met de mededeling ' De trein op het spoor 9 zal zo dadelijk gaan vertrekken' , 5 sec later wordt de AVG bediend en vertrok de trein. Dit lijkt mij dan ook een totaal overbodige aankondiging.

Blijkbaar wordt er ook van geen enkele trein enige halte omgeroepen, laat staan eersteklasserijtuigen of reservaties.

Is dit standaard aan EMMA of wordt dat zowiezo niet gedaan in Brussel Noord?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Een "boarding" zoals we dat noemen kan ook gedaan worden om een signaal te geven aan de treinbegeleider dat het vertrek gegeven mag worden.

Haltes en 1ste klasse rijtuigen doen we in Brussel niet aan mee. Daar is geen tijd voor. Dat heeft zo enkele dagen eens gewerkt, en dat was ondoenbaar, de audio stopte niet vanaf 15u30 tot 18u30 en vele aankondigingen vielen weg omdat sommige P treinen 20 haltes hebben... in het Nederlands en het Frans al snel 3 minuten aankondiging, dat is voor Brussel gelijk aan reeds 15 andere treinen die niet meer omgeroepen kunnen worden en die misschien veel belangrijker zijn dan een trein op uur zijn stops om te roepen.

Reservaties worden omgeroepen als we de plaatsen doorgegeven krijgen. Vaak is dat vanuit een station vlakbij zoals Brussel-zuid, en is die info nog niet in Brussel-Noord vooraleer de trein daar is. Dat zijn de vele knopen in de interne communicatiekabel.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Retard »

Kristofke schreef:Echter in sommige andere zones, zoals pakweg Antwerpen, is de brief van 2010 nog niet aangekomen of in de vuilbak gesmeten, daar spreken ze soms nog van afgeschafte treinen...
Wat is daar mis mee? Ook op de computer verschijnt nog altijd 'Trein Afgeschaft/Train suprimé'!
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door stekkerz »

Kristofke schreef: Haltes en 1ste klasse rijtuigen doen we in Brussel niet aan mee. Daar is geen tijd voor. Dat heeft zo enkele dagen eens gewerkt, en dat was ondoenbaar, de audio stopte niet vanaf 15u30 tot 18u30 en vele aankondigingen vielen weg omdat sommige P treinen 20 haltes hebben... in het Nederlands en het Frans al snel 3 minuten aankondiging, dat is voor Brussel gelijk aan reeds 15 andere treinen die niet meer omgeroepen kunnen worden en die misschien veel belangrijker zijn dan een trein op uur zijn stops om te roepen.
Akkoord dat er in de spits of crisissituaties absoluut geen tijd is voor dergelijke zaken om te roepen, dat doen wij ook niet in Gent. Zowiezo moet je niet van elke trein alle haltes aankondigen... En zowiezo moet je in Brussel altijd keuzes maken denk ik, treinen in vertraging of storingen en dergelijke zijn dan belangrijker dan een trein die aankomt op voorzien uur.

Wat ik ook heel storend vond in Brussel was dat elke aankondiging voor heel het station gebeurde. Ook treinen die aankomen op voorzien spoor en voorziene dienstregeling. Is dit ook standaard of kan men dit aanpassen per perron voor EMMA?
Plaats reactie