Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

Retard schreef:In Op De Baan stond er wel dat de positie van de 270 'omroepers' niet wordt bedreigd :D
Ik veronderstel dat iemand in die positie daar wel wat details aan kan toevoegen? Hoeveel omroependen hebben nu een ander statuut en roepen om in afwachting van? Hoeveel krijgen een andere plek? Hoeveel gaan weg door die befaamde leeftijden/natuurlijke afvloeiingen? Of zie ik dat te zwartgallig?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Shrek »

kika schreef:Ik veronderstel dat iemand in die positie daar wel wat details aan kan toevoegen? Hoeveel omroependen hebben nu een ander statuut en roepen om in afwachting van? Hoeveel krijgen een andere plek? Hoeveel gaan weg door die befaamde leeftijden/natuurlijke afvloeiingen? Of zie ik dat te zwartgallig?
Er is toch niets zwartgallig aan natuurlijke afvloeiingen?
Het is net een sociale manier om je loonkost onder controle te krijgen...
-Jeroen-

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door -Jeroen- »

Nog even los van de mogelijke besparing van de loonkosten, maar wat is eigenlijk het nut om iedere trein apart om te roepen als deze volgens dienstregeling wordt afgehandeld op het station of van een doorkomende trein op een bepaald perron?
Als reiziger wordt je er gek van lijkt me. Als er wel wat aan de hand is, dan let je juist minder goed op omdat je toch dagelijks dezelfde (vooraf ingesproken) riedel te horen krijgt.

Voor het plannen van een reis hebben ze immers een reisplanner ontwikkeld. Voor wie dat niet doet, kan altijd nog kijken op de vertrekstaten op welk tijdstip en van welk spoor zijn/haar trein gaat.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Nicholas »

Ik ga hier niet mee akkoord. In veel stations zijn bestaat de enige informatie uit de gele affiches. Een automatisch omroepsysteem dat ook daar de treinen en haltes omroept vind ik persoonlijk dan juist zeer handig.

Ook in bv. Antwerpen-Centraal vind ik het omroepen nu duidelijker en vollediger.
-Jeroen-

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door -Jeroen- »

Maar zijn die gele affiches dan onvolledig als daar niet de informatie op staat die nodig is:
- bestemming + tussenstations (en eventueel overgeslagen stations)
- dagen + tijden dat er wordt gereden
- vertrekspoor
- eventueel op voorhand in de dienstregeling opgenomen uitzonderingen ten opzicht van normaal

Als dat er niet op staat, is het zaak te zorgen dat de informatie volledig en begrijpelijk voor de reiziger wordt. Bij wijzigingen omroepen is inderdaad logisch en moet ook. Alle zaken die standaard zijn volgens de dienstregeling is ballast en hoef je niet nogmaals om te roepen. Daarvoor zijn er vertrekstaten, centrale trein aanwijzers (grotere stations) en overzichten met actuele vertrektijden (grotere stations) uitgevonden.

De keren dat ik in Antwerpen en Oostende ben geweest werd ik er gek van de hoeveelheid omroepberichten. Een dagelijkse forens zal de berichten na enige tijd niet eens meer horen. Die weet immers wel waar hij moet zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

Shrek schreef:Er is toch niets zwartgallig aan natuurlijke afvloeiingen?
Nee, daar heb je gelijk in, maar ik bekijk zulke aankondigingen meestal met een zeer grote dosis argwaan, misschien te groot in dit geval? Dat is voor mij een vraag.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

-Jeroen- schreef:De keren dat ik in Antwerpen en Oostende ben geweest werd ik er gek van de hoeveelheid omroepberichten. Een dagelijkse forens zal de berichten na enige tijd niet eens meer horen. Die weet immers wel waar hij moet zijn.
Ik sta verschillende keren per week in Köln hbf, waar iedere trein wordt omgeroepen, er vaak vertragingen zijn, rijtuigen in omgekeerde volgorde, noem maar op… Maar op het perron waar je staat worden enkel de treinen omgeroepen die van tel zijn: niet instappen, vertraging, spoorverandering,… dus hoor je nauwelijks het bericht dat reizigers welkom heet van IC huppeldepup van 2 sporen verder. Het is niet perfect, maar ik vind het in die vorm ruim voldoende. Wat nog ontbreekt is op spoor 9 omroepen dat de trein op spoor 8 (zelfde richting) ook vertraagd is/nu aankomt/mij sneller op bestemming xyz brengt. Je zal dus wel anders naar omroepberichten moeten luisteren en leren wat je mag/kan negeren. Al bij al vind ik het een vooruitgang.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Shrek »

kika schreef:
Shrek schreef:Er is toch niets zwartgallig aan natuurlijke afvloeiingen?
Nee, daar heb je gelijk in, maar ik bekijk zulke aankondigingen meestal met een zeer grote dosis argwaan, misschien te groot in dit geval? Dat is voor mij een vraag.
Er zijn bij de spoorwegen al genoeg technologische evoluties geweest die bepaalde beroepen (quasi) overbodig maakten. En bij geen enkele van die evoluties zijn er mensen ontslagen. Hoogstens zijn sommigen tegen hun wil in van job moeten veranderen, maar dat is nog altijd beter dan ontslag denk ik.
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door groentje »

Zijn er in de jaren '20 of '30 geen massa remmers ontslagen bij de invoering van de automatische remleiding? Maar voor de rest is het aantal ontslagen inderdaad beperkt te noemen, ja.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Klassiekje »

Hopelijk laten ze hier nooit volautomatische treinen rijden :evil:
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door t-town »

Want een gigantisch veel grotere capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid zijn dingen die echt afschuwelijk zijn...
Een groot genoeg mainframe (en ik zeg niet dat de capaciteit daarvoor op dit moment bestaat) kan in realtime het volledige treinnetwerk monitoren en live aanpassen, zodat vertragingen tot een minimum beperkt kunnen worden.

Vasthouden aan oude gebruiken en toestanden is iets dat soms wenselijk is, maar het behoud van jobs om het behoud van jobs kan nooit de bedoeling zijn.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

Klassiekje schreef:Hopelijk laten ze hier nooit volautomatische treinen rijden :evil:
Ik denk dat het voor het rijdend personeel nogal zal meevallen. Een trein heeft nu eenmaal een minimum bezetting.

Achter de schermen zijn er echter geen minima, anderzijds worden de besparingen achter de schermen uitgedacht.
En zo snel gaan die zichzelf niet wegrationaliseren.
Theo
Groeten vanop de Heide
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door deadlock »

Klassiekje schreef:Hopelijk laten ze hier nooit volautomatische treinen rijden :evil:
Waarom niet? Dat is wel enkele ordes van groottes veiliger dan door mensen namelijk. Computers maken geen fouten.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Retard »

Dat is toch totaal onmogelijk? Wie gaat er dan voor de zelfmoordenaar remmen? En wie gaat de trein repareren als die in panne valt?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door deadlock »

Retard schreef:Dat is toch totaal onmogelijk? Wie gaat er dan voor de zelfmoordenaar remmen? En wie gaat de trein repareren als die in panne valt?
Computers kunnen beter zien of er een ongeluk gaat gebeuren dan mensen. Jah, dan zal er een monteur moeten komen lijkt me.

Dit is geen nieuw systeem maar wordt al op veel plekken in de wereld gebruikt, toegegeven, het gaat om metro's maar dat maakt voor de technische kant van de zaak niet zoveel uit.
Plaats reactie