Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
franksken

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door franksken »

Dank u,Steven. :D
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door stekkerz »

Treinen9880 schreef:
Retard schreef:Gisteren waren er ook in OOSTENDE geautomatiseerde omroepen. Ook staan alle treinen nu in kleine letters aangeschreven.
Ze staan er wel wat kortaf op: Brussel - Eupen is nu 'Eupen' geworden, en Brussel - Schaarbeek is nu 'Schaarbeek' geworden :?
Wel goed dat we in Oostende van dat vrouwmens met de zelfmoordstem af zijn. Ze was ooit eens van plan te zeggen: "Dames en Heren, volgende treinen zijn verspoord". Ik dacht dat ze ging zeggen: "Dames en Heren, volgende treinen zijn afgeschaft"
Wel jammer dat we de man met zijn schone, internationale stem niet meer zullen horen. Gelukkig heb ik hem op mijn GSM staan :D


Zal er nu ook na 22:00 worden omgeroepen?
Ik heb ergens gelezen dat dit nu ook in Brugge het geval zo is. En zo ook regio kust, dus ik denk dat deze nu ook te horen is in Blankenberge,... Wanneer zou deze stem worden in gevoerd in de regio van Aalter dus eigenlijk (Aalter, Bellem, Hansbeke,...)
Regio Aalter is voorzien voor volgend jaar ergens , wanneer EMMA haar intrede maakt in Gent, jammer genoeg...
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Nicholas »

Weet er ook iemand wanneer EMMA haar debuut maakt op spoorlijn 15?
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

Nog geen specifieke antwoorden op deze vragen gezien: hierbij :)
Retard schreef:Gisteren waren er ook in OOSTENDE geautomatiseerde omroepen. Ook staan alle treinen nu in kleine letters aangeschreven.
Ze staan er wel wat kortaf op: Brussel - Eupen is nu 'Eupen' geworden, en Brussel - Schaarbeek is nu 'Schaarbeek' geworden :?
Het ontbreken van zogenaamde via-stations (Brussel-Eupen, Brussel-Schaarbeek) is een foutje in het dagbestand. Het kan best zijn dat het van de ene dag op de andere wel met een zogenaamd via-station wordt aangekondigd. Dat hangt af van de feedback van de reizigers, B-MO en natuurlijk de omroepers/verkeersinfobedienden (kort: vib).

Weet ook dat de software bij het laden van elk dagbestand een lijst met nodige eindbestemmingen opmaakt en dat voorlopig EMMA het niet toelaat om gewijzigde eindbestemming in audio te zetten. In praktijk: wijzigt de EMMA-operator een trein met eindbestemming Eupen naar Brussel-Eupen, zal hij/zij deze zelf moeten omroepen omdat EMMA de eindbestemming Brussel-Eupen niet kent (hoewel ze wel alle Brussels en Eupen kan afroepen).
Retard schreef:Zal er nu ook na 22:00 worden omgeroepen?
Dit zijn standaardinstellingen voor elk EMMA-station. Er worden na 22:00 enkel treinen aangekondigd die van spoor wijzigen of een vertraging hebben. Treinen die op tijd rijden, worden dus niet aangekondigd.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

Nicholas schreef:Weet er ook iemand wanneer EMMA haar debuut maakt op spoorlijn 15?
EMMA/PIDAAS "communiceert" uitvoerig met de EBP. Daarom dat eerst lijnen/zones op EBP aan bod zullen komen en aan dergelijke lijnen/zones is er nog geen tekort.

Omdat lijn 15 met nog heel wat seinhuisjes op oude relais draaien, is er bij mijn weten nog geen sprake van EMMA voor stations en stopplaatsen die geroepen worden vanuit Lier en Mol.

Herentals, Tielen en Turnhout, maar ook Olen zouden wel eens sneller EMMA kunnen worden omdat deze bediend worden vanuit Antwerpen-Berchem en daar al enkele EMMA-werkposten actief zijn. Tijdspanne = geen idee (dit jaar, volgend jaar, wie weet)!
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

Nog geen specifieke antwoorden op deze vragen gezien: hierbij :)
Retard schreef:Gisteren waren er ook in OOSTENDE geautomatiseerde omroepen. Ook staan alle treinen nu in kleine letters aangeschreven.
Ze staan er wel wat kortaf op: Brussel - Eupen is nu 'Eupen' geworden, en Brussel - Schaarbeek is nu 'Schaarbeek' geworden :?
Het ontbreken van zogenaamde via-stations (Brussel-Eupen, Brussel-Schaarbeek) is een foutje in het dagbestand. Het kan best zijn dat het van de ene dag op de andere wel met een zogenaamd via-station wordt aangekondigd. Dat hangt af van de feedback van de reizigers, B-MO en natuurlijk de omroepers/verkeersinfobedienden (kort: vib).

Weet ook dat de software bij het laden van elk dagbestand een lijst met nodige eindbestemmingen opmaakt en dat voorlopig EMMA het niet toelaat om gewijzigde eindbestemming in audio te zetten. In praktijk: wijzigt de EMMA-operator een trein met eindbestemming Eupen naar Brussel-Eupen, zal hij/zij deze zelf moeten omroepen omdat EMMA de eindbestemming Brussel-Eupen niet kent (hoewel ze wel alle Brussels en Eupen kan afroepen).
Retard schreef:Zal er nu ook na 22:00 worden omgeroepen?
Dit zijn standaardinstellingen voor elk EMMA-station. Er worden na 22:00 enkel treinen aangekondigd die van spoor wijzigen of een vertraging hebben. Treinen die op tijd rijden, worden dus niet aangekondigd en dit tot 06:00.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Retard »

Bedankt speakervoice.

Er worden nu inderdaad tussenstations afgeroepen, zo is Eupen, nu de trein naar Brussel-Zuid en Eupen geworden.

Na tweeëntwintig uur worden er inderdaad enkel vertragingen omgeroepen. Zo werd op 25 april E3643 in Lichtervelde met acht minuten vertraging aangekondigd.
Als dit de standaardinstellingen zijn EMMA, zal dit voor stations als Brussel-Zuid of Gent-Sint-Pieters toch wel een achteruitgang zijn. Daar wordt na 22:00 uur alles afgeroepen...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Dat zal ook niet veranderen in de grote stations, enkel het volume gaat lager na 22u
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

Kristofke schreef:Dat zal ook niet veranderen in de grote stations, enkel het volume gaat lager na 22u
Mmm, dan moet ik de instellingen in Antwerpen nog eens bekijken :) Bovendien stelt I-N.1 (verantwoordelijk voor EMMA-project) steeds dezelfde instellingen voor alle EMMA-stations voorop... althans dat hebben ze mij blijkbaar dan wijsgemaakt tijdens de laatste vergadering :| WORDT VERVOLGD :wink:
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

Retard schreef:Er worden nu inderdaad tussenstations afgeroepen, zo is Eupen, nu de trein naar Brussel-Zuid en Eupen geworden.
Feit blijft dat EMMA beperkt blijft met eindbestemmingen: wat ook enorme problemen aan het licht brengt. Bij zwaar verstoord verkeer door bijvoorbeeld een ongeval in Berlaar (tussen Lier en Heist-op-den-Berg) worden pendeltreinen ingelegd tussen Antwerpen en Lier + Heist-op-den-Berg en Leuven. Zowel de EMMA-operator in Leuven als Antwerpen kunnen nu niet meer uitsluitend op het EMMA-systeem rekenen. Extra-treinen aanmaken of bestaande treinen veranderen gaat, maar de eindbestemming veranderen is problematisch.

Ofwel besluit de operator visueel de eindbestemming te veranderen en roept zelf af (lang leve EMMA dan, ook bij verstoord verkeer!) ofwel past hij/zij alles aan zodat alles nog automatisch gebeurt, maar staat de originele eindbestemming nog op de borden + worden alle haltes nog steeds verwerkt in EMMA: "Deze trein rijdt niet verder [station] dan en zal niet stoppen in [stations]." Dergelijk omroepbericht wordt zo nodeloos te lang bij zwaar verstoord verkeer om maar te zwijgen van de verwarring die het teweeg kan brengen bij de reizigers.
-Jeroen-

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door -Jeroen- »

Bij grootschalige verstoringen, zoals dat op een deel van het traject er geen verkeer kan plaatsvinden is het denk ik zelfs sneller om die omroepen handmatig te gaan doen dan deze automatisch te laten doen met een gewijzigde opname. De automaat is juist handig voor een spoorwijziging, vertraging of geplande werkzaamheden aan het spoor die op voorhand in de reisplanner zitten.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

-Jeroen- schreef:Bij grootschalige verstoringen, zoals dat op een deel van het traject er geen verkeer kan plaatsvinden is het denk ik zelfs sneller om die omroepen handmatig te gaan doen dan deze automatisch te laten doen met een gewijzigde opname. De automaat is juist handig voor een spoorwijziging, vertraging of geplande werkzaamheden aan het spoor die op voorhand in de reisplanner zitten.
Kunnen jullie een aangepast bericht inspreken op disk en laten afspelen in de stations ? Of moeten jullie altijd rechtstreeks spreken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
franksken

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door franksken »

speakervoice schreef:
Retard schreef:Er worden nu inderdaad tussenstations afgeroepen, zo is Eupen, nu de trein naar Brussel-Zuid en Eupen geworden.
Feit blijft dat EMMA beperkt blijft met eindbestemmingen: wat ook enorme problemen aan het licht brengt. Bij zwaar verstoord verkeer door bijvoorbeeld een ongeval in Berlaar (tussen Lier en Heist-op-den-Berg) worden pendeltreinen ingelegd tussen Antwerpen en Lier + Heist-op-den-Berg en Leuven. Zowel de EMMA-operator in Leuven als Antwerpen kunnen nu niet meer uitsluitend op het EMMA-systeem rekenen. Extra-treinen aanmaken of bestaande treinen veranderen gaat, maar de eindbestemming veranderen is problematisch.

Ofwel besluit de operator visueel de eindbestemming te veranderen en roept zelf af (lang leve EMMA dan, ook bij verstoord verkeer!) ofwel past hij/zij alles aan zodat alles nog automatisch gebeurt, maar staat de originele eindbestemming nog op de borden + worden alle haltes nog steeds verwerkt in EMMA: "Deze trein rijdt niet verder [station] dan en zal niet stoppen in [stations]." Dergelijk omroepbericht wordt zo nodeloos te lang bij zwaar verstoord verkeer om maar te zwijgen van de verwarring die het teweeg kan brengen bij de reizigers.
En de verwarring zal minder groot zijn als de eindbestemming wordt veranderd???
Dacht het niet.Reizigers naar Antwerpen vanuit Brussel op een trein zetten naar Mechelen. :mrgreen:
Goe bezig.Of nog:De L-trein naar Eigenbrakel(vanuit Brussel,origineel naar Nijvel)zal niet stoppen in Lillois en Nijvel.
Faut le faire :roll: :roll:
franksken

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door franksken »

dentheo schreef:
-Jeroen- schreef:Bij grootschalige verstoringen, zoals dat op een deel van het traject er geen verkeer kan plaatsvinden is het denk ik zelfs sneller om die omroepen handmatig te gaan doen dan deze automatisch te laten doen met een gewijzigde opname. De automaat is juist handig voor een spoorwijziging, vertraging of geplande werkzaamheden aan het spoor die op voorhand in de reisplanner zitten.
Kunnen jullie een aangepast bericht inspreken op disk en laten afspelen in de stations ? Of moeten jullie altijd rechtstreeks spreken ?
Vooraf ingesproken berichten laten lopen kan perfect,enkel het volume van die aankondigingen
Is te laag bij druk treinverkeer in het station.
-Jeroen-

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door -Jeroen- »

dentheo schreef:
-Jeroen- schreef:Bij grootschalige verstoringen, zoals dat op een deel van het traject er geen verkeer kan plaatsvinden is het denk ik zelfs sneller om die omroepen handmatig te gaan doen dan deze automatisch te laten doen met een gewijzigde opname. De automaat is juist handig voor een spoorwijziging, vertraging of geplande werkzaamheden aan het spoor die op voorhand in de reisplanner zitten.
Kunnen jullie een aangepast bericht inspreken op disk en laten afspelen in de stations ? Of moeten jullie altijd rechtstreeks spreken ?
Geen idee, ik werk niet voor de spoorwegen in Nederland en/of België. In Nederland worden er bij geplande werkzaamheden wel vooraf ingesproken teksten afgespeeld op het station (zowel als aankondiging van de werkzaamheden, maar ook tijdens de werkzaamheden zelf).
Plaats reactie