Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Wat vinden jullie van het geautomatiseerde omroepsysteem van hogesnelheidstreinen in Frankrijk?

Mijn ervaring is dat integenstelling tot deze video, in de realiteit het niet echt leuk om te horen is, ik geef er niet zoveel aandacht aan dan aan een menselijke stem.

http://www.youtube.com/watch?v=kv4SYg2n ... re=related

De techniek op zich is al mooi gevorderd hoor, en ze spreekt "vlot", behalve DOUZE! dan, maar omdat het zo computerachtig klinkt vind ik een goede menselijke omroeper beter.

Heeft er iemand weet van dat Infrabel bezig is met een automatische omroep?

Dan weet ik alvast of ik een lange carriere als verkeersinfobediende tegemoet ga :p
melle

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door melle »

Van mij mag alles wel in België geautomatiseerd zijn. In de treinen ook, daar heb je vaak dat de TBG's geen micro stem hebben; dwz te zacht of juist te hard.
Als alles geautomatiseerd zou zijn heb je het probleem niet meer dat men er niets van zou verstaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals ik reeds eerder meldde: in Merode zijn er automatische aankondigingen, maar regelmatig gaan die de akoestische mist in doordat er juist een trein rijdt. Bovendien zijn er zoveel berichten dat men er minder aandacht aan geeft, zodat een uitzonderingsbericht al eens licht onopgemerkt blijft. Ik heb veel liever zoals bv. in Weerde enkel bericht als er iets te berichten valt m.a.w. als de normale dienst NIET werkt. Al heb ik natuurlijk nog liever dat hij wèl werkt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Accelerat »

In Frankrijk word er nog iedere dag verder gewerkt aan de omroep. De laatste tijd klinkt het erg goed moet ik zeggen!
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door treinbruno »

Kristofke schreef:Wat vinden jullie van het geautomatiseerde omroepsysteem van hogesnelheidstreinen in Frankrijk?

Mijn ervaring is dat integenstelling tot deze video, in de realiteit het niet echt leuk om te horen is, ik geef er niet zoveel aandacht aan dan aan een menselijke stem.

http://www.youtube.com/watch?v=kv4SYg2n ... re=related

De techniek op zich is al mooi gevorderd hoor, en ze spreekt "vlot", behalve DOUZE! dan, maar omdat het zo computerachtig klinkt vind ik een goede menselijke omroeper beter.

Heeft er iemand weet van dat Infrabel bezig is met een automatische omroep?

Dan weet ik alvast of ik een lange carriere als verkeersinfobediende tegemoet ga :p
dat is op bijna elk bemand frans station, da's trouwens geen computerstem, maar iemand heeft dat ingesproken
in lille verwelkomt ze je soms zelfs in het nederlands! (u bent aangekomen in lille flandres, einstation van deze trein, alle passagiers uistappen, kijk na dat u niks vergeten bent) dat systeem is er toch wel al enkele jaren (maar af en toe slaat het wel tilt, en dan gaat er meestal een SNCF ventje omroepen)

in belgie hebben ze dat automatisch omroepsysteem alleen op enkele stations van het ringspoor, brussel shuman en brussel luxemburg (en misschien ook nog enkele op L160) k'vind dat belgische wel grappig om te horen, en k'vraag me nog altijd af wat dat ding in het nederlands voor cityrail uitspreekt (onverstaanbaar) maar het trekt minder aandacht idd
Laatst gewijzigd door treinbruno op 02 sep 2009, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Het is gewoon zoals al iemand opmerkte allemaal wat hetzelfde.

Terwijl bij een menselijke omroep (ook al is die stem in Frankrijk een echte vrouwelijke stem, haar zinsdelen en woorden en nummers en uren worden automatisch aan elkaar geplakt tot zinnen) er een constante aandacht heerst.

Dat alvast mijn eigen ervaring.
Ad Meeuse
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 aug 2006, 20:12
Locatie: Scheer (Zuid-Duitsland)

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Ad Meeuse »

Kristofke schreef: in belgie hebben ze dat automatisch omroepsysteem alleen op enkele stations van het ringspoor, brussel shuman en brussel luxemburg (en misschien ook nog enkele op L160) k'vind dat belgische wel grappig om te horen, en k'vraag me nog altijd af wat dat ding in het nederlands voor cityrail uitspreekt (onverstaanbaar) maar het trekt minder aandacht idd
Vele jaren geleden (1968 ??) hadden ze dat ook in Luik-Guillemins.
Klonk erg gekunsteld met een duidelijke tik en korte pauze tussen 2 aan elkaar geplakte stukjes tekst.
Ik herinner me niet meer of dat voor alle treinen werd toegepast maar ik weet nog wel zeker dat ik het hoorde als aankondiging van een TEE en dat ik het vrij amateuristisch vond.

Ach, op zich niks mis mee om dat standaard op alle stations te gaan toepassen zolang dat maar niet betekent dat de automatiek blijft doorlopen bij vertragingen en spoorwijzigingen etc.
Als het anderzijds inhoudt dat de "echte" stationsomroeper meer tijd ter beschikking heeft om afwijkingen van het standaardplan goed door te geven dan heeft het alleen maar voordelen.

groet, Ad Meeuse
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Paul »

Ad Meeuse schreef:
Kristofke schreef: in belgie hebben ze dat automatisch omroepsysteem alleen op enkele stations van het ringspoor, brussel shuman en brussel luxemburg (en misschien ook nog enkele op L160) k'vind dat belgische wel grappig om te horen, en k'vraag me nog altijd af wat dat ding in het nederlands voor cityrail uitspreekt (onverstaanbaar) maar het trekt minder aandacht idd
Vele jaren geleden (1968 ??) hadden ze dat ook in Luik-Guillemins.
Klonk erg gekunsteld met een duidelijke tik en korte pauze tussen 2 aan elkaar geplakte stukjes tekst.
Ik herinner me niet meer of dat voor alle treinen werd toegepast maar ik weet nog wel zeker dat ik het hoorde als aankondiging van een TEE en dat ik het vrij amateuristisch vond.
Dat systeem is in Luik-Guillemins zeker tot einde jaren 1990 in dienst gebleven. Het werd gebruikt voor alle internationale treinen en er werd omgeroepen in vijf talen (Frans, Nederlands, Duits, Engels en Italiaans). Het klonk misschien een beetje gekunsteld maar het was een zeer duidelijk verstaanbare, warme vrouwenstem. Ik vond het best wel een goed systeem en ik hoorde die aankondigingen graag: "Il treno - proveniente da Colonia - a destinazione di Parigi - entra nella stazione - binario undeci" ...

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kimba

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kimba »

De begintoon van de Franse aankondigingen vind ik wel goed gevonden en de berichten zijn vaak goed gestructureerd, met duidelijke info over de TGV's die aankomen/vertrekken
haamu

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door haamu »

treinbruno schreef:in belgie hebben ze dat automatisch omroepsysteem alleen op enkele stations van het ringspoor, brussel shuman en brussel luxemburg (en misschien ook nog enkele op L160) k'vind dat belgische wel grappig om te horen, en k'vraag me nog altijd af wat dat ding in het nederlands voor cityrail uitspreekt (onverstaanbaar) maar het trekt minder aandacht idd
Dat gebeurt inderdaad al in meerdere stations, zoals in Etterbeek en ook het onbemande Bosvoorde. Ik vind het alleszins goed klinken, zeker een goede oplossing voor onbemande stations. :)
stefke

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door stefke »

ken een keer die stem gehoord
geef mij maar liever die stem bij de ÖBB die klinkt beter en harder
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door trainfreak »

stefke schreef:ken een keer die stem gehoord
geef mij maar liever die stem bij de ÖBB die klinkt beter en harder
Kan je niet gewoon naar 'uw' ÖBB verhuizen??
Dan zijn we hier van u vanaf :roll:
Trammist

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Trammist »

trainfreak schreef:
stefke schreef:ken een keer die stem gehoord
geef mij maar liever die stem bij de ÖBB die klinkt beter en harder
Kan je niet gewoon naar 'uw' ÖBB verhuizen??
Dan zijn we hier van u vanaf :roll:
Yeah, goed gezegd!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Joris »

Hallo,
Even vergelijken met de Zwitserland: daar wordt bij veel maatschappijen zowel in het station als in de trein meertalig en duidelijk automatisch omgeroepen.
Enkel de aansluitingen worden bij de SBB nog manueel omgeroepen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door AlexNL »

Die stem klinkt inderdaad best wel goed, klinkt vrij natuurlijk. Al hoor je wel duidelijk dat het generated is... "Le TGV" klinkt precies hetzelfde bij iedere keer dat het gezegd wordt.

Ik vind de Nederlandse omroepen - met Tuffie Vos - ook erg goed te doen. Ze zijn goed hoorbaar, goede neutrale stem, al klinkt het wel erg mechanisch. Het is natuurlijk ook al een tijd in gebruik en toen was de technologie nog wat minder ver gevorderd dan dat ze nu is.
Plaats reactie