Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

beste Kristofke jullie bedienen 10 posten en met hoeveel speakers is dat ?
en al jullie stations liggen op de lijn 26 (Ettterbeek?) begrijp ik.
bij ons zijn we met 3 speakers en onze stations liggen op vier lijnen (36,53,139,21)

één iemand voor het belangrijkste station waar natuurlijk PIDAAS komt (lijn 36) en twee stations op de lijn 53 = 2 EBP-schermen in het oog houden,

één iemand voor zeven plaatsen op de lijn 36 met een fequentie van twee treinen op en af per uur,als het soep is een leuke post hoor = 1 EBP scherm in het oog houden,op één plaats komt PIDAAS
dezelfde persoon laat af en toe toe in een achtste station een viertalige boodschap laten lopen ivm voornamelijk vertragingen en spoorwijzigingen,hier komt ook PIDAAS

één iemand voor 5 posten op de lijn 36,drie op de lijn 139 en eentje op de lijn 21 in feite twee want in één station splitsen de lijnen 36 en 21 zich = 3 EBP-schermen in het oog houden,hier komt in één station PIDAAS.

we zullen inderdaad met PIDAAS moeten werken met al de gebreken die het had twee jaren geleden,die het nu nog steeds heeft en ...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Dan moet u niet in Brussel komen werken. Wij speaken L26 met 1 speaker en die houdt maar liefst 10 computerschermen in het oog. De speaker van Schaarbeek doet ook L50, L28 en L36 (haren), ook hier drie ebp beelden. De post centraal en noord heeft ook 3 ebp beelden, 2 netwerkschermen en 3 pidaasschermen. Elke post zal zo minimum 8 schermen hebben.

De restpost die nog niet in pidaas komt heeft 9 stoplaatsen op 2 verschillende lijnen.

En we doen elk station in twee talen en in noord/centraal vier à vijf treinen per uur in vier talen. Alle 23 stations in onze zone hebben verschillende taalregels qua volgorde, strikt toe te passen.

Door de problemen op L26 vandaag kan de speaker niet alles omroepen zelfs met behulp van pidaas, er zijn daar drie treinen per uur in elke richting, de speakerknop komt niet los als je alles wil zeggen, want alles moet tweetalig.

Dus qua werkdruk zijn we in Brussel al wat gewoon, en Pidaas is een welgekomen hulp.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Glodenox »

Ik heb het daarnet gemerkt :( Er was niet aangekondigd dat er een andere trein als eerste op het spoor ging aankomen, waardoor ik niet zeker wist of de trein in Weerde ging stoppen of niet. Maar eind goed al goed, want de reizigers op de trein konden me melden dat het de trein vanuit Brussel-Luxemburg was, waardoor ik de stopplaatsen wist.
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

ik heb geen tweetaligheidsproef afgelegd en ook geen goesting om in Brussel te komen werken maar ook geen schrik voor meer werk.
ik heb geen schrik van PIDAAS hoor alleen leert een tien jaar ervaring met Fabricom mij dat het meer dan waarschijnlijk altijd zijn kinderziektes zal bewaren.
ach het wordt tussen ons gewoon een oeverloze discussie tussen een believer die zich niet stoort aan twee jaar oude bugs en een non believer die niet snapt dat die bugs na twee jaar nog niet verholpen zijn.
daarom hou ik er nu mee op,we zullen over een jaar of twee wel zien of niet zien...
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

nieuwe toestand voor Leuven,Piet Haas blijft nog in zijn hol tot zeker 12 februari maar buiten een enkeling gelooft niemand dat Pietje er dan al uitkomt...
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Nicholas »

Hoe zit het eigenlijk met het omroepen op stopplaatsen (die niet rond Brussel liggen)? Bijvoorbeeld op lijnen 15 of 16? "Moeten" vertragingen omgeroepen worden? Zoja, vanaf hoeveel minuten, wat met afgeschafte treinen en dergelijke?

Alvast bedankt voor het antwoord
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door profke »

in het geval "nijlen": ja, je wacht tot de trein van xu53 weg is, en om xu54 meld je dat die van xu59 20 min vertraging heeft :evil:
franksken

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door franksken »

Nicholas schreef:Hoe zit het eigenlijk met het omroepen op stopplaatsen (die niet rond Brussel liggen)? Bijvoorbeeld op lijnen 15 of 16? "Moeten" vertragingen omgeroepen worden? Zoja, vanaf hoeveel minuten, wat met afgeschafte treinen en dergelijke?

Alvast bedankt voor het antwoord
In principe moeten in alle stations,behalve NZV,alle treinen omgeroepen worden.Uiteraard ook afgeschafte treinen/haltes +alternatieven.Vertragingen vanaf 5 minuten.

Grtz
pendelaarmech

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door pendelaarmech »

Voor zij die geinteresseerd zijn, ik heb wat PIDAAS aankondigingen online gezet:
http://www.youtube.com/watch?v=J7Xm13P_BFc

Het systeem lijkt nu al meer geëvolueerd met boodschappen zoals:
  • Dienstmededeling: De treinbegeleider van trein X wordt verwacht op perron Y voor trein Z.
  • Door een werkonderbreking van een deel van het personeel rijdt deze trein niet!
  • De trein naar ... vertrekt zo dadelijk. Instappen alstublieft!
Is er een regel wanneer "Dank voor uw begrip" of "Hiervoor onze verontschuldigingen" wordt toegevoegd? Soms volgt er na "heeft een vertraging van 55 minuten" niets. Of een ietwat sarcastisch "Dank voor uw begrip". Maar het lijkt niet echt consistent.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Verontschuldigingen en begrip worden gelinkt aan de reden van vertraging.

Wanneer er geen reden wordt aangegeven worden er geen excuses gegeven of begrip gevraagd.

Alles waar de spoorwegen schuld aan hebben zijn verontschuldigingen, al de rest (externe redenen) is begrip. Stakingen vallen normaalgezien onder begrip.
wimpie3

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door wimpie3 »

Sinds vandaag draait men in Leuven... mijn mening: zeker een verbetering qua stem (er zaten vroeger enkele mannen bij met een zwaar Leuvens accent!). De 16:9 schermen zijn echter een achteruitgang: het lettertype is te klein. Ook het klokje in het vierkantje linksboven is grafisch niet echt een hoogvlieger.

Ik vrees echter dat mensen minder gaan luisteren naar de boodschappen, omdat ze redelijk monotoon klinken. Een 'live' stem roept meer op tot luisteren dan deze 'zagerige' luchthavenvariant. Maar goed, dat zal de praktijk uitwijzen.

Nu nog een automatische aankondiging in alle treinen, want dat is echt huilen met de pet op! En waarom ook niet aankondigen VOOR de deuren dichtgaan? Nu hoor je vaak "welkom in de trein naar..." als je al onderweg bent. Ik heb dat nooit logisch gevonden. Beter zou zijn "Dit is de trein naar..." en dan pas de deuren sluiten. Dan kunnen vergissingen vermeden worden.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LHOON »

Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Zorba »

Bedankt voor de filmp, pendelaarmech! Voor zover ik het daarop kan horen is het echt wel heel goed uitgesproken.

Nu nog enkel de treinnummers aanduiden op de schermen ...
pendelaarmech

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door pendelaarmech »

Zorba schreef:Nu nog enkel de treinnummers aanduiden op de schermen ...
Er stonden een tijdje treinnummers op de schermen in Mechelen maar die zijn weer verwijderd. Waarschijnlijk maakten ze de kleine CRT-beeldbuizen veel te druk. Maar misschien kunnen ze de layout later verbeteren en de nummers er terug op zetten.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Dat zal bij de update van het systeem even per ongeluk aan gestaan hebben.

Het is maar een hokje aanklikken in de parameters van een station om treinnummers te afficheren en/of aan te kondigen.

Maar momenteel is het dus een bewuste keuze van de directie om geen van deze te gebruiken.
Plaats reactie