Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Steven »

Afbeelding Op het perron was echter deze versie te zien.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Stijn91 »

Op die schermen op de vorige pagina staan er 20 treinen, die hier bovenaan 14, zijn die schermen even groot of is er een verschil, lijkt me wel niet echt duidelijk doordat er geen lijnen zijn tussen de rijen op die 1e schermen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Glodenox »

Hmm, interessante weergave. Op zich lijkt me dit wel minder druk, maar het zou wel eens een kleiner lettertype kunnen zijn... En de laatste trein past er maar nipt op, mogelijk door het vak van de Thalys dat groter is?
Het blauw is op het eerste zicht minder fel dan het oude blauw, wat positief is. Maar voor de rest is het redelijk eentonig zo. Mij lijkt het over het algemeen positief.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Steven »

Al die schermen die ik op foto gezet heb zijn van hetzelfde formaat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Steven »

Het geeft alle vertrekken weer in 4 talen, die om de x seconden verspringen. In het engels is Brussel = Brussels.
in het Duits is Leuven = Löwen en is Brussel enkel bij de Thalys juist vertaald naar Brüssel.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Matthias »

Die schermen had ik vorige week inderdaad ook opgemerkt. Op zich ook wel een goede weergave, alleen was het nogal verwarrend dat treinen die al een vijftal minuten geleden vertrokken waren nog steeds op het scherm stonden; geen idee of dat ondertussen al opgelost is.
franksken

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door franksken »

Matthias schreef:Die schermen had ik vorige week inderdaad ook opgemerkt. Op zich ook wel een goede weergave, alleen was het nogal verwarrend dat treinen die al een vijftal minuten geleden vertrokken waren nog steeds op het scherm stonden; geen idee of dat ondertussen al opgelost is.
Emma doet de laatste weken wel meer gekke dingen.
Den deugniet :mrgreen: :mrgreen:
Linn

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Linn »

Zijn er hier veel verkeersinfobedienden die al met Emma werken? Ik heb daar enkele vragen over.

- Is je job nog even interessant sinds je met Emma werkt?
- Zijn er minder werkposten sinds Emma geïntroduceerd werd? (Ik las hier al ergens dat dat in Brussel-Noord het geval is). Zijn er dan mensen die een andere job hebben gekregen of hoe is dat in zijn werk gegaan?

Bedankt!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dekooiker »

Vermindering van werkposten gebeurt meestal naar aanleiding van pensionering of slagen in examens.
Nu is het zo dat sinds Emma heel wat verkeersinfobedienden zich een pak minder betrokken voelen bij het hele treingebeuren.
Dat is logisch omdat hun werkdruk verminderde en het vooral om passief opvolgen gaat.
Maar als ze dat passief opvolgen laten schieten dan worden fouten niet meer of niet tijdig opgemerkt.
Er zijn mensen die kloegen dat ze steeds meer stations moeten beheren; wel, als iedereen gewoon aan het werk was dan kon het niet eens doorgevoerd worden zonder extra personeel.
Zoals gezegd is de werkdruk verlaagd (of zeeeeeer laag) waardoor men zich met andere dingen gaat bezighouden en de keer dat er iets moet gebeuren is het ofwel niet eens opgemerkt of is er te weinig tijd...
De trein.
Alleen voor durvers.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

dekooiker schreef:Vermindering van werkposten gebeurt meestal naar aanleiding van pensionering of slagen in examens.
Nu is het zo dat sinds Emma heel wat verkeersinfobedienden zich een pak minder betrokken voelen bij het hele treingebeuren.
Dat is logisch omdat hun werkdruk verminderde en het vooral om passief opvolgen gaat.
Maar als ze dat passief opvolgen laten schieten dan worden fouten niet meer of niet tijdig opgemerkt.
Er zijn mensen die kloegen dat ze steeds meer stations moeten beheren; wel, als iedereen gewoon aan het werk was dan kon het niet eens doorgevoerd worden zonder extra personeel.
Zoals gezegd is de werkdruk verlaagd (of zeeeeeer laag) waardoor men zich met andere dingen gaat bezighouden en de keer dat er iets moet gebeuren is het ofwel niet eens opgemerkt of is er te weinig tijd...
Helemaal mee eens, maar met de verhuis van Infrabel naar NMBS staat EMMA plots op een keerpunt. Infrabel streefde immers naar een basisinformatieverstrekking met EMMA terwijl NMBS meer van informatieverstrekking verwacht dan de basis. EMMA leent zich in zeker (toch beperkte) mate tot input van veel informatie voor de reiziger, maar met een grotere actiezone zal de operator niet voldoende tijd hebben om alle EMMA-mogelijkheden ook uit te putten bij verstoord treinverkeer. Daarnaast is EMMA ook niet dat om in-realtime en ad hoc aanpassingen te doen die bij verstoord/onderbroken treinverkeer voorvallen (zeker niet voor de grotere stations). Je roeit met de riemen die je hebt en de ene dag gaat het beter dan de andere...
Linn

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Linn »

Bedankt voor jullie antwoorden dekooiker en speakervoice! Jullie schrijven wat ik verwacht had eigenlijk. Ik zou wel graag eens een dag komen meevolgen op een Emma-post. :)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

speakervoice schreef:Helemaal mee eens, maar met de verhuis van Infrabel naar NMBS staat EMMA plots op een keerpunt. Infrabel streefde immers naar een basisinformatieverstrekking met EMMA terwijl NMBS meer van informatieverstrekking verwacht dan de basis. EMMA leent zich in zeker (toch beperkte) mate tot input van veel informatie voor de reiziger, maar met een grotere actiezone zal de operator niet voldoende tijd hebben om alle EMMA-mogelijkheden ook uit te putten bij verstoord treinverkeer. Daarnaast is EMMA ook niet dat om in-realtime en ad hoc aanpassingen te doen die bij verstoord/onderbroken treinverkeer voorvallen (zeker niet voor de grotere stations). Je roeit met de riemen die je hebt en de ene dag gaat het beter dan de andere...
Ik denk niet dat de NMBS de klok gaat terugdraaien daar ze waarschijnlijk contractueel nog wel enige tijd vasthangen aan het afnemen van het EMMA systeem (afnemen wil daarom nog niet zeggen verplicht te gebruiken), daarenboven is er al op veel concentratieseinhuizen deftig gesnoeid in de posten en ik denk dat de NMBS in de huidige omstandigheden nog liever verder blijft besparen op personeel dan terug meer personeel aanwerven voor de aankondigingen. Er zal misschien wat meer druk komen vanuit de NMBS om het systeem regelmatig een update te geven, maar ik denk niet dat de klok nog teruggedraaid zal worden.
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door FrederikD »

Ik zou het alleszins spijtig vinden moest EMMA terug verdwijnen, tijdens een normaal verkeer vindt ik het systeem veel duidelijker dan de menselijke omroepers. Daar waar ik vroeger de aankondigingen bijna nooit kon verstaan, is het nu iedere keer perfect verstaanbaar met duidelijke info, de charme van de klassieke omroeper wil ik daarvoor wel opgeven.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

Kristofke schreef:Ik denk niet dat de NMBS de klok gaat terugdraaien [...], daarenboven is er al op veel concentratieseinhuizen deftig gesnoeid in de posten en ik denk dat de NMBS in de huidige omstandigheden nog liever verder blijft besparen op personeel dan terug meer personeel aanwerven voor de aankondigingen. [...]
Dat denk ik ook niet, maar je kan niet anders dan opmerken dat ontwikkeling en beleid meer botsen dan voorheen. Je kan als operator met EMMA zoveel meer dan één jaar geleden, maar met steeds grotere zones wordt het steeds moeilijker tot onmogelijk om die uitbreiding van mogelijkheden aan te wenden op momenten dat het meerwaarde kan leveren...
Kristofke schreef:[...]Er zal misschien wat meer druk komen vanuit de NMBS om het systeem regelmatig een update te geven, maar ik denk niet dat de klok nog teruggedraaid zal worden.
Druk van NMBS op wie/wat? Dienst I-N.101 is aan het uitdoven en verschillende ingenieurs achter EMMA zijn al op andere projecten binnen Infrabel gezet. Er is nog maar één ingenieur/projectleider met EMMA bezig (ondanks verdere uitbreiding).

Tot hoe lang gaat die ene er nog zitten en gaan ze slim genoeg zijn om die alsnog mee te nemen in de nieuwe structuur? Als iedereen van Infrabel voor EMMA geherlocaliseerd is, begin je op structureel vlak en ontwikkelingsvlak niet vanaf 0, maar in de min...
boehoew

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door boehoew »

Iemand enig idee wanneer EMMA wordt geïntroduceerd in Gent-Sint-Pieters? Ik had ergens gelezen dat het voor april 2014 ging zijn, maar blijkbaar is dit niet gebeurd ;)
Plaats reactie