Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

En dus veel hangt af van de opleiding. Goed kunnen werken met bijvoorbeeld de gedegradeerde modus, algemene oproepingen die live zijn ingesproken etc.

Maar er zijn idd nog problemen met alternatieven en treinen met extra stops omdat een andere afgeschaft is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Asterix »

speakervoice schreef:Het wordt een spannende laatste week in Leuven 8)
De Robert lost dat allemaal wel op... :)
Wel jammer dat de typische dame van Leuven (vaak met namiddagdienst) en haar even typische stem zullen verdwijnen. Ik vind haar nog altijd veel aangenamer klinken dan PIDAAS.
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

in Leuven minstens voor 2 weken uitgesteld en maar goed ook.
Hoe kan je nu werken met een na zes jaar voorbereiding nog steeds niet volledig afgewerkt product ?
De opleiding was ook niet veel soeps,met vijf tot zelfs acht mensen samengepropt in een ruimte van 5 op 5.
En bovendien kon maar één iemand tegelijk echt oefenen.
Geen slecht woord voor de mensen die de cursus gaven,zij liever dan ik.
Nu je kan wel voor een schappelijk prijsje iets drinken en eten in Denderleeuw aan het station,dat was mooi meegenomen.
Mijn prognose is dat het pidaas-systeem de eerste vijf jaar niet 100 % functioneert.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Die twee weken waren verwacht, er zijn enkele bugs die nog opgelost moeten worden van de versie in Mechelen.

Half Maart Schaarbeek, Haren zuid, Bockstael, Jette en St. Agatha Berchem.
Begin April Brussel-noord
Midden April Brussel-centraal
Eind juni Brussel-schuman, Brussel-Luxemburg en Etterbeek.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

lol schreef:Mijn prognose is dat het pidaas-systeem de eerste vijf jaar niet 100 % functioneert.
Kan je dat toelichten? Bedoel je niet over het ganse land werkend, of dat er dagelijks kleine en grote problemen mee zullen zijn of ...? Dat het ook over 5 jaar nog een keer mis gaat is niet zo erg als het 'is een keer is, in 1 of 2 stations.'
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Die opmerking is op weinig gefundeerd denk ik. Het systeem zal wel jaar na jaar een update krijgen, tenslotte komen er in de praktijk noden aan het licht die bij de aanbesteding niet opgenomen zijn in het plan.

Daar zijn de bevoegde diensten en directies mee bezig. Bepaalde zaken zoals het omroepen van een alternatief voor een afgeschafte trein waarbij het alternatief een trein is die uitzonderlijk in een bepaald station zal stoppen, zijn aangevraagd bij Fabricom, die maken een prijs op voor de aanpassing, en daarna is het aan de directie om te onderhandelen en beslissen.

(bv. Mechelen: IR naar Antwerpen afgeschaft, Benelux zal in Berchem stoppen, Pidaas kan momenteel die Benelux niet aankondigen als alternatief voor Berchem, omdat volgens de dienstregeling deze daar niet stopt, eenmaal de Benelux aankomt zal deze wel omroepen dat die extra stopt in Berchem, maar het alternatief omroepen zal nu nog zelf moeten)

Intussentijd kan de operator altijd nog manueel met zijn eigen stem tussenkomen.

En sommige collega's zullen op termijn blij zijn als ze nog eens iets mogen zeggen in de micro.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Asterix »

Ik vind dat men die 'speciallekes' zou moeten laten omroepen door de speaker. Het is maatwerk, de stemverandering valt meteen op en je kan à la carte info geven zo uitgebreid als je zelf wil of de boodschap een paar keer herhalen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Ik vind dat men die 'speciallekes' zou moeten laten omroepen door de speaker. Het is maatwerk, de stemverandering valt meteen op en je kan à la carte info geven zo uitgebreid als je zelf wil of de boodschap een paar keer herhalen.
Dat herhalen zou moeten kunnen (kan al?) door het opnemen van een extra boodschap, die dan uiteraard beperkt is (tot de dienst van die specifieke omroeper, in tijd of iets anders wat nog zinniger is).
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

De omroeper kan inderdaad een boodschap inspreken die hij dan per station met bepaalde parameters kan laten omroepen (bv. om de zoveel minuten).

Dat zal handig zijn in gevallen van verstoord treinverkeer, ook al zijn er voor die omstandigheden vooropgenomen teksten die aanpasbaar zijn.

De live interventies zullen beperkt worden tot last minute beslissingen ivm extra haltes of beperkingen waarbij het sneller is om manueel tussen te komen dan de aanpassing in het systeem te maken.

De omroeper kan ook eender welke omroeping nogmaals "forceren" om om te roepen.

Het systeem is voorzien om eigenlijk zelfstandig te kunnen werken (zo wou de directie dat toch!), echter vraagt dat een geoliede machine waar elke schakel in de ketting zijn werk doet. Aangezien het momenteel vierkant draait bij de informatievoorziening intern, zal PIDAAS veel manuele input nodig hebben.

Maar als echter op termijn (en daar kan ik die 5 jaar wél begrijpen) de ketting wel goed werkt, dan kan PIDAAS al zijn info uit de interne systemen halen. De speaker heeft dan geen job meer, of er blijft er nog maar één over per concentratieseinhuis.
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

Kristofke de opleiding trekt op niets al doen de opleiders hun uiterste best,binnen vijf jaar zijn die bugs nog niet opgelost (ervaring met 10 jaar STA = ook Fabricom),in het handboek staat dat de speakers uitgerust worden met een draadloze koptelefoon om rustig hun opnames te beluisteren maar daar is blijkbaar geen budget voor.
jij bent goed op de hoogte van de planning,je weet veel over de theorie en je bent super enthousiast dus veronderstel ik dat je ergens kort bij de bron werkt maar theorie en praktijk...
één speaker die zou moeten inspringen als pidaas crasht in een twintigtal stations en stopplaatsen,in Charleroi zelfs drieënveertig,droom verder Kristofke ...
Laatst gewijzigd door lol op 20 jan 2012, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Ik ben net zoals jij waarschijnlijk full-time speaker, maar al wel twee jaar bezig met PIDAAS vanaf de eerste versie. En ondanks de gebreken blijf ik er enthousiast over omdat ik vorderingen zie, en omdat veel kritiek voortkomt uit negativisme of schrik van, maar evenzeer perfectiedrang wat moeilijk is wanneer je de aankondigingen uit handen moet geven aan een computer.

De opleidingen worden gedaan door twee speakers die ook de speakeropleiding geven, probleem is dat deze mensen alles last minute hebben moeten studeren. De opleider uit Mechelen bv. moest aan mij de versie met aansturing van de affichage uitleggen maar had die versie zelf nog niet gezien in Mechelen... Ik heb anderhalf jaar geleden nog de 5-daagse opleiding rechtstreeks bij Fabricom gekregen door de ingenieurs van het systeem zelf, echter is dat te kostelijk voor Infrabel.

Het systeem is besteld, en het zal er moeten komen, mij lijkt dan de beste instelling om constructief mee te werken om het systeem zo perfect mogelijk te maken. Elk probleem systematisch melden aan ICTRA is ook belangrijk.

Ivm die hoofdtelefoon, die hebben wij ook niet, maar normaal wordt elke post ook uitgerust met een speakerbox en die hebben wij in Brussel alvast wel voor elke PIDAAS post gekregen.

Een operator PIDAAS kan perfect 20 of 40 stations aansturen. Probleem is van de speakers dat als het systeem in panne zou vallen dat ze dan denken dat ze die alle 20 plots manueel moeten gaan afroepen. Dat is natuurlijk niet zo, op zulke momenten zal je prioriteiten moeten stellen en enkel de belangrijkste aankondigingen moeten maken. Bovendien als het systeem echt plat ligt kan je per PIDAAS post maar in één station speaken, het station dat op de directe audio verbinding Bypass is aangesloten, veel keuze zal je dus dan niet hebben.

Er is bovendien nog een verschil tussen de theorie en de praktijk, hoe de directie graag het speakeraantal ziet verminderen, maar hoe dat in de praktijk zal gebeuren en geaccepteerd worden door de vakbonden (als het hen al zal interesseren) is een andere vraag.
lol

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door lol »

bij ons zijn er vier stations waar pidaas komt,daarnaast twee stations waar het nog niet komt.
dus moeten we van zes uur tot tweeëntwintig uur niet alleen de werking van pidaas volgen maar ook nog steeds zelf afroepen via de etrali.
daarnaast zijn er nog twaalf stopplaatsen die ook via de etrali moeten omgeroepen worden en vaak hebben we het best druk hoor met het afroepen van oa vertragingen,spoor veranderingen,afschaffingen en verwijzingen naar treinen met extra stop.
afroepen in stopplaatsen gebeurt bij ons van zeven tot eenentwintig uur in de week,in het weekend van negen tot eenentwintig uur.
die stopplaatsen en de laatste twee stations zouden van 2013 af stilaan worden uitgerust met pidaas als het budget het toelaat ...
dus jij werkt er al twee jaar mee en dat er nog steeds tekortkomingen zijn stoort je niet,de Nobelprijs voor positivo krijg je van mij.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

lol schreef:bij ons zijn er vier stations waar pidaas komt,daarnaast twee stations waar het nog niet komt.
dus moeten we van zes uur tot tweeëntwintig uur niet alleen de werking van pidaas volgen.
Hoezo moet je dat volgen? Krijg je zelf geen melding van treinbewegingen waar Pidaas (ik moet steeds aan pindakaas denken...) geen raad mee weet? Binnen mijn werk zet ik zoveel mogelijk alles zo op dat het systeem mij verteld dat iets niet werkt, zodat ik er weinig omkijken naar heb.
Daarnaast zijn er nog twaalf stopplaatsen die ook via de etrali moeten omgeroepen worden en vaak hebben we het best druk hoor met het afroepen van oa vertragingen, spoorveranderingen, afschaffingen en verwijzingen naar treinen met extra stop. Afroepen in stopplaatsen gebeurt bij ons van zeven tot eenentwintig uur in de week,in het weekend van negen tot eenentwintig uur. Die stopplaatsen en de laatste twee stations zouden van 2013 af stilaan worden uitgerust met pidaas als het budget het toelaat ...
Dit valt onder uitlokking, als je het zo formuleert krijg je vandaag nog flauwe grapjes over luierikken van mensen die misschien niet goed kunnen of willen inschatten wat uw job inhoudt ('best druk hoor'). Ik heb zelf redelijk veel respect voor mensen die bewust kiezen voor die job, lange dagen, boterhammen voor de micro opeten, ook niet bijzonder goed betaald, je moet toch de hele tijd geconcentreerd blijven, etc. Bekijk het anders eens vanuit de kant van de NMBS: ga je dat systeem installeren per speakerspost en dan direct alle kleine en grote halteplaatsen daarmee uitrusten, of ga je eerst de plaatsen doen waar het gemakkelijk te installeren is, waar meer mensen opstappen en de kleinere stopplaatsen pas later of wanneer er daar misschien sowieso een vernieuwing nodig is? Met het tweede scenario maak je sneller meer mensen tevreden, is hun insteek, vermoed ik.
dus jij werkt er al twee jaar mee en dat er nog steeds tekortkomingen zijn stoort je niet,de Nobelprijs voor positivo krijg je van mij.
Heb je zelf in huis misschien een apparaat (gehad) waar je zo net even moet weten hoe je het moet gebruiken? Klemmende deuren die je een beetje moet opheffen, of computers moeten herstarten? Of een fiets met veel versnellingen waar de ketting vanaf loopt als je hem voren klein zet en achter op het grootste tandwiel? Tekortkomingen heb je in alle gradaties. Groentje is inderdaad vaak positief, een pluim daarvoor, maar je moet ook niet al teveel focussen op de dingen die (nog) niet werken.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

kika schreef:
lol schreef:bij ons zijn er vier stations waar pidaas komt,daarnaast twee stations waar het nog niet komt.
dus moeten we van zes uur tot tweeëntwintig uur niet alleen de werking van pidaas volgen.
Hoezo moet je dat volgen? Krijg je zelf geen melding van treinbewegingen waar Pidaas (ik moet steeds aan pindakaas denken...) geen raad mee weet? Binnen mijn werk zet ik zoveel mogelijk alles zo op dat het systeem mij verteld dat iets niet werkt, zodat ik er weinig omkijken naar heb.
Wij werken op L26 al twee jaar met Pidaas in 5 stations en 5 stations gewoon speaken. Dat levert geen problemen op bij ons.

Het is ook niet de bedoeling dat Pidaas van A tot Z gecontroleerd wordt. Meestal willen gedreven speakers dat wel, maar dat is niet de bedoeling. Pidaas geeft alarmen als de trein niet aangekomen is in het station en geen vertraging in het systeem zit, evenals wanneer een trein te lang in een station blijft hangen krijg je ook een alarm. Wanneer er een audio probleem is krijg je ook foutmeldingen.

Wat trouwens het probleem is met het niet kunnen beluisteren van eigen opgenomen teksten met een hoofdtelefoon... Wanneer je nu omroept met het oude systeem krijg je ook geen opnames om achteraf eens te luisteren. Beluisteren van andere speakers hun ingesproken teksten bij aflos bijvoorbeeld kan met de luidspreker. En ik zou ze naargelang de werkdruk op dat moment zelf terug inspreken, om te vermijden dat reizigers tot drie verschillende stemmen horen.

Nog een probleem bij de opleiding in Denderleeuw is de simulator, deze heeft zijn kuren en er zijn vele praktijksituaties niet goed na te bootsen waardoor het veelal lijkt dat het systeem niet op punt staat.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door groentje »

Dank je dat je mij als positivo beschouwt, maar het was Kristof die reageerde :wink:
Plaats reactie