Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door ToMiKoN »

Weet iemand als de NMBS hier concrete plannen mee heeft? Als persoon met een visuele handicap vind ik dit echt wel een werkpunt voor de NMBS! De gewone omroepers vergeten meestal een hele boel info. Zeker in de grote stations!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

Is de omroepinfrastructuur eigenlijk al zo dat je verschillende delen hebt? Dat je bijvoorbeeld enkel op perron 1 afroept: 'Doorgaande trein gelieve voorzichtig te zijn..' en dat je tegelijk op perron 3 te horen krijgt dat trein zus en zo dadelijk binnenrijdt?

Want automatisch of niet, meestal heb je maar beperkte behoefte aan info. Dat verminderd ook al een groot deel van dat je uit automatisme er niet meer naar luistert. Een andere 'tune' bij afwijkingen helpt ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Steven »

in grote station kan er al lang beslist worden hoe ze aankondigen, meestal is het station dan in verschillende zones gedeeld voor de speaker.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Het automatisch omroepingsysteem PIDAAS is momenteel in testfase (zonder echte aankondigingen) in de zone Etterbeek voor de stations Haren, Bordet, Evere, Meiser en Merode.

In Charleroi-Sud test men momenteel het eerste PIDAAS systeem mét de visuele informatieborden (wat momenteel het STA systeem doet), na deze eerste grote test (een groot station is anders dan een stoplijntje), daarna volgt een evaluatie en eventuele aanpassingen en gaat men de uitdaging aangaan om Brussel-Noord om te zetten.

Verwacht wordt dat het systeem in Etterbeek op lijn 26 na de paasvakantie ook echt aankondigingen zal gaan maken. Waaruit de aankondiging zal bestaan hangt af van het dagbestand. Dit dagbestand (HKdiane) bevat allerlei informatie, zoals de omroepspecificaties in de toekomst voor stations met PIDAAS. Het bevat de aantal talen die omgeroepen moeten worden, moeten de stopplaatsen omgeroepen worden, etc.

In een klein station gebruikt men tegenwoordig maar één audiozone.

Echter is men van plan om in de toekomst om in een groot station als Brussel-Noord (welke tegen einde dit jaar in test zal gaan) per perron een audiozone te maken zodat het systeem op elk perron zijn aankondigingen kan doen, desnoods tegelijkertijd als er een aankondiging is op spoor 11 kan er omgeroepen worden op spoor 5 of zo.

Gemeenschappelijke audiozones zijn dan de wandelgangen en de loketten etc, deze krijgen een aparte audiozone waarin elke gecreëerde omroepboodschap in een wachtrij komt te staan en één voor één afgeroepen worden. Het is dus niet zo dat daar aankondigingen door elkaar gaan lopen.

Omdat in een groot station als FBN het verkeer snel gaat en ook veel spoorwijzigingen zijn krijgt elke aankondiging een prioriteitsnummer (er zijn 6 niveau's). Een spoorwijziging of een afschaffing krijgt voorrang op een omroeping van aankomst bijvoorbeeld.

Het systeem kan dus enorm véél omroepen als je wil. Echter zal Infrabel en NMBS dit beperken omdat ze geen geluidsmuur willen die er voor zorgt dat de mensen geen aandacht meer schenken aan de aankondigingen.

In Brussel-Centraal zal dat dan ook een moeilijke oefening worden. Daar is het niet mogelijk om per spoor om te roepen (het kan, het is voorzien die audiolijnen op de speakertoestellen, en in de toekomst het PIDAAS systeem), omdat de audio te veel overloopt naar de andere sporen. Je zou dan een onverstaanbare mix krijgen van aankondigingen. Ook zal daar waarschijnlijk beslist worden om alleen maar IC treinen aan te kondigen (en Benelux en Airport Express) bij aankomst, en de vertragingen van alle andere treinen, samen met de spoorveranderingen. Het verkeer in de Centraal gaat zo snel dat PIDAAS constant zou kunnen omroepen waardoor men de aandacht verliest voor deze aankondigingen.

PIDAAS is een mooi systeem, maar is wel volledig afhankelijk van EBP en ArtWeb (vertragingen, afschaffingen, etc). En het zal nog enkele jaren duren voordat het op punt staat.

Het vraagt een nieuwe manier van werken van de seinhuizen voor de regelaars en de onderstationchefs. Zij moeten voortaan op tijd en correcte informatie invoeren in ArtWeb, ze kunnen bv. als ze al weten dat een evenwichtstrein vertraging zal hebben bij vertrek een RTP invoeren van 15 minuten met zelfs de oorzaak erbij (niet tijdig beschikbaar zijn van het materieel). PIDAAS zal dan automatisch deze info verkrijgen van ArtWeb en zelf compleet automatisch omroepen dat een bepaalde trein 15 minuten vertraging heeft wegens het niet tijdig beschikbaar zijn van het materieel. Doet de regelaar of de onderstationchef niets (wat nu meestal het geval is, en wij als speaker zien in ons computerprogramma Artemis de verwachte minuten vertraging oplopen zonder effectieve vertraging weten we het al), dan weet PIDAAS ook niets. Er zijn ook nog problemen met bijvoorbeeld stilstaande treinen. ArtWeb is een systeem van herkenning van treinen op het net en berekend dan de effectieve vertraging. Echter als een trein stil staat en dat is niet de bedoeling, dan heeft deze na een half uur nog altijd gewoon 0 minuten vertraging zolang deze niet langs een meldpunt is gepasseerd zodat ArtWeb de passage bij dat punt kan vergelijken met het voorziene uurrooster.

Al die zaken die waarschijnlijk toch veel te gecompliceerd zijn voor hier zorgen er voor dat het dus nog wel minstens enkele jaren zal duren.

Maar er wordt dus wel degelijk serieus in geïnvesteerd de komende jaren (en al de afgelopen vier jaar dat men het ontwikkeld heeft), in informatieverstrekking in het station.

Momenteel leven alle systemen naast elkaar. Met de introductie van PIDAAS bij ons kwamen er weer 4 (!) schermen bij waarvan één met touchscreen. Momenteel staan er op de speakerbureau bij ons 14 (!!) schermen die allen van groot belang zijn :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Steven »

Nu weet ik dus ook waarom men in Brussel Noord overal nieuwe kabels in de luifels aan het steken is. Voorlopig werkt Brussel Noord per 2 perrons dacht ik dus zeker niet per perron mogelijk.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Hoe de huidige indeling net is weet ik niet meer, maar er wordt wel gebruik van gemaakt, echter kan ik op spoor 11 nog steeds de aankondiging horen op spoor 2.

Het verlagen van het volume is geen oplossing omdat met al die locomotieven het dan onverstaanbaar is.

Maar FBN zal dus een testcase zijn om te zien of deze audiozones een goed idee zijn.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

PIDAAS schijnt uitbreiding te krijgen naar Leuven, hoewel ze in Mechelen er schijnbaar niet tevreden van zijn...
Hoe zit hoe nu in andere blokposten en waar wordt er nu effectief met PIDAAS gewerkt?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Momenteel enkel op de blok van: Brussel-Noord, Charleroi-Zuid en Mechelen.

Over nieuwe zones weet ik weinig, de bestaande zones krijgen waarschijnlijk wel als eerste een uitbreiding.

Dat ze er niet tevreden over zijn, begrijpelijk, maar alle begin is moeilijk.
melle

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door melle »

Ik heb vandaag een overstap gemaakt in Charleroi-zuid en ik moet zeggen dat dit systeem zeer goed klonk. Het was duidelijk, had een natuurlijke stem, etc.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door speakervoice »

Het systeem dat nu wordt geïnstalleerd zou inderdaad een verbeterde versie zijn van de eerste versie in Mechelen...
Geplande introductie in het Leuvense is voorzien in december 2011.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door rvdborgt »

speakervoice schreef:Het systeem dat nu wordt geïnstalleerd zou inderdaad een verbeterde versie zijn van de eerste versie in Mechelen...
Geplande introductie in het Leuvense is voorzien in december 2011.
Ik ben benieuwd. Het is te hopen dat ze ook meteen het zinnetje "Dit is de eerste trein die vertrekt naar Brussel" opnemen...

Groetjes,
Rian
pendelaarmech

Geautomatiseerde omroepen in Mechelen geactiveerd

Bericht door pendelaarmech »

Sinds vandaag wordt er automatisch omgeroepen in het station Mechelen. De stem is van dezelfde vrouw als in de vernieuwde M5 rijtuigen op de lijn Antwerpen - Brussel. Ze klinkt helder en raakt alvast niet buiten adem bij grote vertragingen en tonnen aankondigingen :lol:. Ik hoop dat het systeem in de loop van 2012 kan geïnstalleerd worden in de grotere stations want daar laat de verstaanbaarheid van een echte aankondiger vaak te wensen over door treinlawaai.

In Brussel-Noord hoorde ik nog altijd de gewone persoon aankondigen. Ik hoop dat daar in de komende weken verandering in komt.

De vernieuwde schermen vind ik wel geen grote vooruitgang qua layout, het ziet er nog altijd ouderwets uit, maar goed, de auditieve aankondigingen zijn belangrijker.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen in Mechelen geactiveerd

Bericht door kika »

pendelaarmech schreef:De vernieuwde schermen vind ik wel geen grote vooruitgang qua layout, het ziet er nog altijd ouderwets uit, maar goed, de auditieve aankondigingen zijn belangrijker.
Ik ben het met je eens dat de vernieuwde schermen geen grote vooruitgang zijn. Af en toe gaan ze even uit, er staat veel teveel reclame op voor railtime apps op smartphones e.d., daar zijn toch echt abris beter geschikt voor, of wat kleiner onderin op het scherm.

Maar waarom zijn auditieve aankondingingen belangrijker volgens/voor jou? Ik kan lezen en ben niet doof, maar ik zie niet in waarom de ene belangrijker zou zijn als de andere.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen in Mechelen geactiveerd

Bericht door Glodenox »

kika schreef:Maar waarom zijn auditieve aankondingingen belangrijker volgens/voor jou? Ik kan lezen en ben niet doof, maar ik zie niet in waarom de ene belangrijker zou zijn als de andere.
Belangrijker is veel gezegd, maar je hoort veel sneller dat er iets is gewijzigd in de planning dan dat je het op een scherm gaat opmerken. Dit gewoon omdat je de hele tijd kan luisteren, maar normaal gezien niet heel de tijd naar een scherm staat te staren.

Ik ben wel blij om te horen dat PIDAAS verder is uitgebreid naar Mechelen :) Waarschijnlijk het eerste grote station dat als test moet dienen voor de andere? Een tijdje geleden hadden we PIDAAS al een beetje besproken in de topic NMBS belooft snellere info over vertragingen en daar heeft Kristofke kunnen melden dat er een nieuwe versie gaat komen in begin December om de afschaffingen altijd om te roepen. Hopelijk gaat het systeem nog uitgebreid worden om een "en" te plaatsen tussen de voorlaatste en laatste halte van de treinen. Nu is het gewoon "halte1, halte2, halte3", terwijl het veel beter zou klinken als "halte1, halte2 en halte3". Maar zoals gezegd: het is nu al een enorme verbetering :)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Mechelen is het eerste grote station in Vlaanderen, in het zuiden van het land is het al veel langer actief in Charleroi-Sud.

Affichage is even belangrijk als de aankondiging, vaak zelfs belangrijker.

Als er een verkeerde trein uithangt op het perron mag de speaker nog vijf keer zeggen dat het niet die trein is maar een andere, dan heb je nog een pak reizigers die zich vergissen denkende dat de speaker uit zijn nek aan het lullen is. De meeste die zich vergissen of te laat zijn, zijn meestal de MP3 speler luisteraars. Spoorveranderingen bijvoorbeeld zijn op vlak van audio veel belangrijker dan visueel. Omdat mensen meestal al vijf minuten op voorhand op het perron staan, echter is de eerstvolgende trein niet meteen hun trein. Als je dan niet aan het luisteren bent weet je gewoon van niets. Misschien gaat er eens een belletje rinkelen wanneer jouw trein op de aankondigers moet komen op het perron en het plots al een latere is.

Erge is dat die mensen dan nog klacht durven indienen dat iets niet gezegd is geweest terwijl het drie keer gezegd geweest is.

Vandaar dat het automatische systeem de speakers nu eindelijk een paraplu aanreikt bij zulke klachten. Kijken in de log en voila het is gezegd geweest of niet.
Plaats reactie