Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
pendelaarmech

Re: Geautomatiseerde omroepen in Mechelen geactiveerd

Bericht door pendelaarmech »

kika schreef:Maar waarom zijn auditieve aankondingingen belangrijker volgens/voor jou? Ik kan lezen en ben niet doof, maar ik zie niet in waarom de ene belangrijker zou zijn als de andere.
"Belangrijker qua vooruitgang" wou ik eigenlijk zeggen. Ik weet nu niet of het nieuwe systeem beter de updates afficheert. Het oude systeem loopt vaak achter op railtime.be.

Maar ik zal er de komende dagen eens op letten of het nieuwe systeem quasi simultaan met railtime.be updates geeft.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Daar zit in principe geen enkel verschil in hoor. Het nieuwe systeem is verbonden met dezelfde bron als het huidige systeem. Die bron geeft dezelfde informatie aan beide systemen. Als er geen info is aan de bron, zal de output ook niets zijn op zowel het nieuwe als het huidige systeem.
pendelaarmech

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door pendelaarmech »

De aankondigingen verschillen soms grondig, ik weet nu niet op welke bron ze dan juist steunen, bvb:
  • Scherm toont niets qua vertraging.
  • Aankondiger vertelt dat er 5 minuten vertraging is.
  • railtime.be vermeldt 8 minuten vertraging.
Meestal is railtime.be het meest betrouwbaar, maar ik vind het toch bizar dat het niet eenduidig is. Maar goed, die nieuwe verbeteringen zouden toch al moeten helpen voor de dagelijkse pendelaar.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door ToMiKoN »

Ik ben zelf slechtziende en vind deze vernieuwing echt een goede zaak! De spraak is voor mij de eerste en belangrijkste info over een trein. Het mag dus zeker niet onderschat worden.

Waarom vind ik het nieuwe systeem een vooruitgang?
- Duidelijke stem die niet afhankelijk is van accent, humeur, verkoudheid ... Stemmen in sommige stations zijn erbarmelijk. Ik heb regelmatig echt slechte ervaringen met Antwerpen-Berghem. Brugge is dan weer heel goed.
- Kondigt alle treinen aan: Nog veel moet ik vaststellen dat veel treinen niet of onvoldoende worden aangekondigd.
- Kondigt spoorwijzigingen en vertragingen correct aan.

Ik vind het maar een evidentie dat dergelijk systeem wordt ingevoerd, het is al jaren in gebruik in onze buurlanden, ook in meertalige opstellingen. Het maakt herleven van een persoon met een visuele beperking een heel stuk aangenamer. Laat staan wat het bied voor een gewone reiziger!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Dieselfreak »

melle schreef:In de treinen ook, daar heb je vaak dat de TBG's geen micro stem hebben; dwz te zacht of juist te hard.
Het belangrijkste is dat de omroep boven de andere geluiden uitkomt. Erg vervelend is een omroep terwijl er net een trein met een hoop lawaai passeert. Het gebeurt ook dat in een rijdende trein de gesproken omroep te zwak uit de luidsprekers komt, bijna niet verstaanbaar is door het achtergrondgeluid van de trein. Dergelijke problemen zou je kunnen voorkomen door het geluidsniveau van de berichten aan te passen aan het omgevingsgeluid of geen omroepen te doen bij veel lawaai. Nóg beter is, in mijn ogen, zoveel mogelijk informatieschermen gebruiken. Gesproken woord is immers erg vluchtig, je kunt gemakkelijk belangrijke informatie missen als je iets niet verstaan hebt of even niet oplette.
Ad Meeuse schreef:Vele jaren geleden (1968 ??) hadden ze dat ook in Luik-Guillemins.
In 1968? Bestonden er toen al automatische omroepsystemen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door jotie »

Vanuit de trein heb ik de omroepberichten in Mechelen ook al kunnen beluisteren. Het feit dat ik ze vanuit de trein heel helder vond, betekent alvast dat ze aan woordelijke duidelijkheid niets te wensen overlaten. Hopelijk zijn ze overal in het station even verstaanbaar. Wel vind ik dat er nog flink moet gesleuteld worden aan de wijze waarop de stukjes gesproken informatie aan elkaar worden gesnoerd. Het klinkt nu toch echt nog als knip- en plakwerk.

Een natuurlijk klinkende aankondiging is het dus nog niet, daarvoor gaat er te vaak iets mis met de verbinding tussen woordgroepen. Ofwel is er iets fout gelopen bij het verknippen van de stemopnamen, ofwel is men te zuinig geweest met het opnemen van materiaal. "Brussel" klinkt immers anders als je het uitspreekt als losstaand begrip, dan wel wanneer het binnen een zin wordt uitgesproken. Het is geen eenvoudige klus, maar het hoeft voor mij ook niet vanaf de eerste dag perfect te zijn. Over een jaar zou men wel een stuk verder moeten staan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Steven »

Je denkt toch niet dat ze al die woorden elk jaar opnieuw gaan inspreken om te verbeteren in uitspraak, klank?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

Nee natuurlijk niet, alleen de "slechte", de rest mag blijven.... :lol: :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Glodenox »

Om het visuele aspect van de veranderingen te tonen heb ik even met de fiets naar het station van Mechelen gegaan. De omroepstem heb ik niet opgenomen (later misschien), maar de nieuwe schermlayout heb ik hier wel:
Afbeelding Het knipperende rode blokje bij de trein van Brussel-Zuid geeft aan dat de trein aan het aankomen is en moet de reizigers waarschijnlijk aansporen om hun te haasten als ze die trein nog willen halen. Ook de oudere schermen (met een echte beeldbuis) toonden deze nieuwe layout (maar dan slechts 1 kolom) en waren zeer duidelijk leesbaar voor mij. Er waren geen vertragingen, dus ik kan niet tonen hoe dat eruit ziet. Het lichtblauwe blok gaf aan dat de Benelux-treinen niet via Den Haag-Hollands Spoor en Schiphol reden.
Ook de schermen bij de perrons zijn in een nieuwe stijl en het lettertype stond wel mooi.

EDIT: was vergeten te melden dat het rode blokje knippert.

Groeten,
Glodenox
Laatst gewijzigd door Glodenox op 19 nov 2011, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

Als ze dat rood puntje nog laten knipperen lijkt het op "boarding" op luchthavens...dwz lopen..

Hoe duidt men een perronwissel aan?
Nog met blok erachter en getal in zwart (Antw-Cent) ...povere leesbaarheid, ook beter knipperen (zoals in UK)
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Glodenox »

Het rood blokje knippert dan ook :) Mijn excuses, dat was ik van plan om toe te voegen, maar dat heb ik blijkbaar over het hoofd gezien...

Hoe men een perronwissel aanduidt weet ik niet, want ook dat was nergens van toepassing toen ik er was. Ik passeer niet dagelijks langs Mechelen, dus ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen. Zeer waarschijnlijk is het systeem niet veranderd op dat vlak en krijgt de spooraanduiding van die treinen een gele achtergrond om de aandacht erop te vestigen.

Groeten,
Glodenox
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Steven »

Er is gewoon een vierkantje rond het perronnummer geplaatst als er een aanpassing is.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

In Antwerpen niet, daar wordt er een geel blokje geplaatst en het cijfer daarin is zwart volgens mij.
Alhoewel zoiets kan men met een update snel veranderen, als men wil.
Theo
Groeten vanop de Heide
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Stijn91 »

innovatie #nmbs station mechelen: irritante computerstem doet nu aankondigingen in het station, ramp voor onverwachte gebeurtenissen dus...
innovatie #nmbs station mechelen: irritant klein lettertype op schermen, personen met visuele handicap daar houden we geen rekening mee...


Er is blijkbaar iemand niet blij met de geautomatiseerde omroepen en de schermen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Steven »

Je kan onmogelijk voor iedereen goed doen. Er zullen altijd mensen zijn die kritiek hebben ook als het goed is.
Plaats reactie