Re: Geautomatiseerde omroepen
Geplaatst: 13 feb 2014, 14:16
Op het perron was echter deze versie te zien.
Emma doet de laatste weken wel meer gekke dingen.Matthias schreef:Die schermen had ik vorige week inderdaad ook opgemerkt. Op zich ook wel een goede weergave, alleen was het nogal verwarrend dat treinen die al een vijftal minuten geleden vertrokken waren nog steeds op het scherm stonden; geen idee of dat ondertussen al opgelost is.
Helemaal mee eens, maar met de verhuis van Infrabel naar NMBS staat EMMA plots op een keerpunt. Infrabel streefde immers naar een basisinformatieverstrekking met EMMA terwijl NMBS meer van informatieverstrekking verwacht dan de basis. EMMA leent zich in zeker (toch beperkte) mate tot input van veel informatie voor de reiziger, maar met een grotere actiezone zal de operator niet voldoende tijd hebben om alle EMMA-mogelijkheden ook uit te putten bij verstoord treinverkeer. Daarnaast is EMMA ook niet dat om in-realtime en ad hoc aanpassingen te doen die bij verstoord/onderbroken treinverkeer voorvallen (zeker niet voor de grotere stations). Je roeit met de riemen die je hebt en de ene dag gaat het beter dan de andere...dekooiker schreef:Vermindering van werkposten gebeurt meestal naar aanleiding van pensionering of slagen in examens.
Nu is het zo dat sinds Emma heel wat verkeersinfobedienden zich een pak minder betrokken voelen bij het hele treingebeuren.
Dat is logisch omdat hun werkdruk verminderde en het vooral om passief opvolgen gaat.
Maar als ze dat passief opvolgen laten schieten dan worden fouten niet meer of niet tijdig opgemerkt.
Er zijn mensen die kloegen dat ze steeds meer stations moeten beheren; wel, als iedereen gewoon aan het werk was dan kon het niet eens doorgevoerd worden zonder extra personeel.
Zoals gezegd is de werkdruk verlaagd (of zeeeeeer laag) waardoor men zich met andere dingen gaat bezighouden en de keer dat er iets moet gebeuren is het ofwel niet eens opgemerkt of is er te weinig tijd...
Ik denk niet dat de NMBS de klok gaat terugdraaien daar ze waarschijnlijk contractueel nog wel enige tijd vasthangen aan het afnemen van het EMMA systeem (afnemen wil daarom nog niet zeggen verplicht te gebruiken), daarenboven is er al op veel concentratieseinhuizen deftig gesnoeid in de posten en ik denk dat de NMBS in de huidige omstandigheden nog liever verder blijft besparen op personeel dan terug meer personeel aanwerven voor de aankondigingen. Er zal misschien wat meer druk komen vanuit de NMBS om het systeem regelmatig een update te geven, maar ik denk niet dat de klok nog teruggedraaid zal worden.speakervoice schreef:Helemaal mee eens, maar met de verhuis van Infrabel naar NMBS staat EMMA plots op een keerpunt. Infrabel streefde immers naar een basisinformatieverstrekking met EMMA terwijl NMBS meer van informatieverstrekking verwacht dan de basis. EMMA leent zich in zeker (toch beperkte) mate tot input van veel informatie voor de reiziger, maar met een grotere actiezone zal de operator niet voldoende tijd hebben om alle EMMA-mogelijkheden ook uit te putten bij verstoord treinverkeer. Daarnaast is EMMA ook niet dat om in-realtime en ad hoc aanpassingen te doen die bij verstoord/onderbroken treinverkeer voorvallen (zeker niet voor de grotere stations). Je roeit met de riemen die je hebt en de ene dag gaat het beter dan de andere...
Dat denk ik ook niet, maar je kan niet anders dan opmerken dat ontwikkeling en beleid meer botsen dan voorheen. Je kan als operator met EMMA zoveel meer dan één jaar geleden, maar met steeds grotere zones wordt het steeds moeilijker tot onmogelijk om die uitbreiding van mogelijkheden aan te wenden op momenten dat het meerwaarde kan leveren...Kristofke schreef:Ik denk niet dat de NMBS de klok gaat terugdraaien [...], daarenboven is er al op veel concentratieseinhuizen deftig gesnoeid in de posten en ik denk dat de NMBS in de huidige omstandigheden nog liever verder blijft besparen op personeel dan terug meer personeel aanwerven voor de aankondigingen. [...]
Druk van NMBS op wie/wat? Dienst I-N.101 is aan het uitdoven en verschillende ingenieurs achter EMMA zijn al op andere projecten binnen Infrabel gezet. Er is nog maar één ingenieur/projectleider met EMMA bezig (ondanks verdere uitbreiding).Kristofke schreef:[...]Er zal misschien wat meer druk komen vanuit de NMBS om het systeem regelmatig een update te geven, maar ik denk niet dat de klok nog teruggedraaid zal worden.