Railtime

Alles over reizigerstreinen in België.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Railtime

Bericht door Trein30 »

Ben ik het, of is Railtime plots gigantisch (en onpraktisch) veranderd...?

Ik krijg nu een openingsscherm met vier balken - "zoeken per station", "routeplanner", "zoeken per trein" en "storingen".

De storingen worden niet meer bovenaan het blad weergegeven, maar op een apart blad dat je moet opendoen.

Het storingsblad heeft géén links naar de andere drie bladzijden; de andere drie bladzijden dan weer wel.

Tot gisteren had je op elke bladzijde een vakje waar je het treinnummer zo kon invullen - nu moet je daar specifiek voor naar de "zoeken per trein" tab.

...

Dan vond ik de vorige versie toch véél handiger om mee te werken...
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Railtime

Bericht door Bibke »

Nieuwe RailTime-app voor Windows 8 10-12-2013

http://www.infrabel.be/nl/nieuws/nieuwe ... -windows-8
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Railtime

Bericht door Eimai »

Trein30 schreef:Ben ik het, of is Railtime plots gigantisch (en onpraktisch) veranderd...?
Ik denk dat je de mobiele versie geopend hebt...
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Railtime

Bericht door Trein30 »

Eimai schreef:
Trein30 schreef:Ben ik het, of is Railtime plots gigantisch (en onpraktisch) veranderd...?
Ik denk dat je de mobiele versie geopend hebt...
Als ik Railtime opzoek via Google - of zelfs als ik manueel Railtime intyp in m'n browser - gaat deze automatisch naar de mobiele versie. :/
AfbeeldingAfbeelding
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Railtime

Bericht door Eimai »

Trein30 schreef:Als ik Railtime opzoek via Google - of zelfs als ik manueel Railtime intyp in m'n browser - gaat deze automatisch naar de mobiele versie. :/
Ga eens expliciet naar deze link: http://railtime.be/website/
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Railtime

Bericht door Trein30 »

Eimai schreef:
Trein30 schreef:Als ik Railtime opzoek via Google - of zelfs als ik manueel Railtime intyp in m'n browser - gaat deze automatisch naar de mobiele versie. :/
Ga eens expliciet naar deze link: http://railtime.be/website/
Werkt ook niet: dan verbindt deze automatisch door naar http://railtime.be/mobile/HTML/Home.aspx?l=EN&s=1

Maar je hebt me wel op het juiste pad gebracht: ik heb gevonden dat met de expliciete link http://www.railtime.be/website/uurregeling-treinen ik op de juiste bladzijde terecht kom...

Hint aan Infrabel: niet iedereen onder ons heeft Windows 8/tablets/iPads/Smartphones...!! :?
AfbeeldingAfbeelding
Tom12

Re: Railtime

Bericht door Tom12 »

Trein30 schreef:
Eimai schreef:
Trein30 schreef:Als ik Railtime opzoek via Google - of zelfs als ik manueel Railtime intyp in m'n browser - gaat deze automatisch naar de mobiele versie. :/
Ga eens expliciet naar deze link: http://railtime.be/website/
Werkt ook niet: dan verbindt deze automatisch door naar http://railtime.be/mobile/HTML/Home.aspx?l=EN&s=1

Maar je hebt me wel op het juiste pad gebracht: ik heb gevonden dat met de expliciete link http://www.railtime.be/website/uurregeling-treinen ik op de juiste bladzijde terecht kom...

Hint aan Infrabel: niet iedereen onder ons heeft Windows 8/tablets/iPads/Smartphones...!! :?
In dit geval ligt het aan u, die link werkt perfect.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Railtime

Bericht door Stijn91 »

Ik had gisteren een mailtje verzonden aangezien de treinen naar Ninove - Geraardsbergen vaak pas een halfuur na aankomst een aanduiding kregen, het antwoord van Infrabel:


RailTime is een initiatief van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het belgisch spoorwegnet.

Het bepalen van de positie van een trein in real time is gebaseerd op meetpunten langs de sporen. De informatie op de site is steeds die van het laatste meetpunt. Daarom wordt momenteel de vertraging van een trein die ergens stilstaat of nog niet vertrokken is, niet automatisch vermeld op de site. Deze verschijnt op het moment waarop de trein het eerstvolgende meetpunt voorbijrijdt of op basis van de encoderingen door het personeel dat verantwoordelijk is voor de verkeersleiding (afgeschafte trein).

De registraties op de lijn 90 tussen Denderleeuw en Geraardsbergen zijn momenteel beperkt tot enkel deze twee stations. Dit betekent dat de vertraging van een trein zal aangeduid zijn indien deze bij vertrek in Denderleeuw minstens 5 minuten bedraagt. Een trein die pas later vertraging oploopt zal pas bij aankomst in Geraardsbergen kunnen worden aangeduid met vertraging. Het is een huidige beperking van het systeem, maar het verklaart uw vaststellingen.
Het is evenwel de bedoeling van Infrabel om op alle lijnen van het belgisch netwerk een getrouwe optekening te kunnen waarborgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Railtime

Bericht door Shrek »

Tjah, zo is het helaas met die oude seinhuizen.
Ook de seingevers zelf weten niet exact waar de treinen zich bevinden. Bij alle vernieuwingen wordt dat gelukkig meegenomen, maar op sommige plaatsen zal het helaas nog jaren zo zijn. Enkel de nieuwe vertrekprocedure kan soelaas brengen op plekken waar er stopplaatsen zijn.
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Railtime

Bericht door stekkerz »

Stijn91 schreef:Volgens Railtime komen tussen 22:55 en 23:55 9 van de 13 treinen in Gent aan op sporen 8 of 9, zou daar een reden voor zijn?
Dit was het geval wegens de vele werken in Gent St. Pieters. Sporen 2 tem 7 waren reeds buiten dienst voorzien vanaf 23u.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Railtime

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:Tjah, zo is het helaas met die oude seinhuizen.
Ook de seingevers zelf weten niet exact waar de treinen zich bevinden. Bij alle vernieuwingen wordt dat gelukkig meegenomen, maar op sommige plaatsen zal het helaas nog jaren zo zijn. Enkel de nieuwe vertrekprocedure kan soelaas brengen op plekken waar er stopplaatsen zijn.
Raar dat dit 1,5 jaar of minder niet was, toen kon ik een bepaalde trein volgen in elk station of toch tot in Ninove. Wat heb je aan iets als het niet naar behoren werkt?

@stekkerz: bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Railtime

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: Raar dat dit 1,5 jaar of minder niet was, toen kon ik een bepaalde trein volgen in elk station of toch tot in Ninove. Wat heb je aan iets als het niet naar behoren werkt?
Dat zullen dan wel geen reële tijden geweest zijn maar interpolaties.
En het systeem werkt wel naar behoren op alle vernieuwde stukken hoor :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Railtime

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef: Raar dat dit 1,5 jaar of minder niet was, toen kon ik een bepaalde trein volgen in elk station of toch tot in Ninove. Wat heb je aan iets als het niet naar behoren werkt?
Dat zullen dan wel geen reële tijden geweest zijn maar interpolaties.
En het systeem werkt wel naar behoren op alle vernieuwde stukken hoor :wink:
Maar sommige mensen kunnen dus niet zien waar hun trein eventueel zit, zoiets snap ik niet.

Vandaag zou IR3515 in Aalst op spoor 12 zijn toegekomen, zal ook wel een foutje geweest zijn.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Railtime

Bericht door hmmm »

Stijn, als ze zelfs op de blokpost(en) niet kunnen zien waar de trein zich (exact) bevindt, waar zou railtime dan deze informatie vandaan moeten toveren :lol:?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Railtime

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Maar sommige mensen kunnen dus niet zien waar hun trein eventueel zit, zoiets snap ik niet.
Moderne seinen zijn allemaal via seinketen verbonden met de centrale seincomputer. Die centrale computer kan dan van elke trein in zijn gebied exact zeggen aan welk sein deze zich bevindt. Die computers zijn dan gelinkt aan de centrale database die alle treinen opvolgt en die info zo doorgeeft aan railtime en de andere realtimetoepassingen (omroepen, aankondigers,...)
Bij oude seinen is er geen computer. Op de baanvakken zijn er enkel een paar relais die het sein zelf aansturen, die zijn enkel verbonden met het volgende sein om eventueel groen te kunnen geven maar voor de rest wordt er geen info doorgegeven. Enkel in de stations is er een echte detectie van de treinen, daartussen kan niemand echt zeggen waar de trein juist zit.
Je kan dan gokken waar de trein op het traject juist zit, maar zeker weet je het nooit.

Het spreekt voor zich dat Infrabel alle seinen vervangt door moderne computergestuurde exemplaren, maar dat is een gigantisch werk dat nog vele jaren zal duren.
Plaats reactie