Railtime

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3357
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Railtime

Bericht door 260689 »

Ook een nog altijd ambetant detail is dat BV de IC-A 545 de laatste eupen oostende Na 12u snacht niet meer word getoond op railtime.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Railtime

Bericht door Adler »

Gisteren is in de Kamer gevraagd hoeveel de promotiecampagne voor Railtime heeft gekost.

Het antwoord was: 600.000 euro ! (24 miljoen frankskes)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Railtime

Bericht door treinbruno »

dat is gemiddeld 16 cent per belg :|
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Railtime

Bericht door Adler »

treinbruno schreef:dat is gemiddeld 16 cent per belg :|
Ik weet niet of je daarmee wil zeggen dat het veel of weinig is.
Maar zo een vergelijking heeft geen zin.
Als je elk bedrag dat een overheidsdienst uitgeeft gaat delen door 10 miljoen, is niets nog veel.
Dan kost ook het station van Antwerpen-Centraal 'maar' 40 euro per belg.
Ik vind het in elk geval onverantwoord dat men in tijden van economische crisis 600.000 euro gaat uitgeven voor een campagne om iets bekend te maken dat enkel interessant is voor treinreizigers.
Met die mediacampagne bereikt men miljoenen mensen die nooit of nooit de trein nemen en dus waarschijnlijk niet eens weten waar men het in godsnaam over heeft.
Als men dan toch per se reklame wou maken voor Railtime, dan had men dat evengoed kunnen doen op de website van NMBS, de enige operator voor reizigersvervoer en lid van dezelfde NMBS-groep als Infrabel (dus kosteloos) en/of via een goedkope folder in de stations.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Railtime

Bericht door dcr »

Adler schreef:
treinbruno schreef:dat is gemiddeld 16 cent per belg :|
Ik weet niet of je daarmee wil zeggen dat het veel of weinig is.
Maar zo een vergelijking heeft geen zin.
Als je elk bedrag dat een overheidsdienst uitgeeft gaat delen door 10 miljoen, is niets nog veel.
Dan kost ook het station van Antwerpen-Centraal 'maar' 40 euro per belg.
Ik vind het in elk geval onverantwoord dat men in tijden van economische crisis 600.000 euro gaat uitgeven voor een campagne om iets bekend te maken dat enkel interessant is voor treinreizigers.
Met die mediacampagne bereikt men miljoenen mensen die nooit of nooit de trein nemen en dus waarschijnlijk niet eens weten waar men het in godsnaam over heeft.
Als men dan toch per se reklame wou maken voor Railtime, dan had men dat evengoed kunnen doen op de website van NMBS, de enige operator voor reizigersvervoer en lid van dezelfde NMBS-groep als Infrabel (dus kosteloos) en/of via een goedkope folder in de stations.
Schandalig, zo veel geld opdoen, terwijl ze het gewoon in de Metro als infobericht konden plaatsen, om zo hun doelpubliek te bereiken.

Dit is een profileringsactie, geen informatiecampagne.
jan_olieslagers
Berichten: 3535
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Railtime

Bericht door jan_olieslagers »

dcr schreef:Dit is een profileringsactie, geen informatiecampagne.
De nagel op de kop!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Railtime

Bericht door Steven »

Gewoon in de metro zetten is voldoende? Ik wil niets zeggen maar niet iedereen leest metro en dus zou een dergelijke campagne amper het doelpubliek benaderen. Treingebruiker zijn is iets meer dan metrolezer zijn. Als je toevallige gebruiker bent van de trein ken je het krantje metro niet en zal je ook niet weten dat er bijna dagelijks een pagina in staat die over het openbaar vervoer gaat. Ook die mensen heeft men willen informeren over railtime.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Railtime

Bericht door Adler »

Steven schreef:Gewoon in de metro zetten is voldoende? Ik wil niets zeggen maar niet iedereen leest metro en dus zou een dergelijke campagne amper het doelpubliek benaderen. Treingebruiker zijn is iets meer dan metrolezer zijn. Als je toevallige gebruiker bent van de trein ken je het krantje metro niet en zal je ook niet weten dat er bijna dagelijks een pagina in staat die over het openbaar vervoer gaat. Ook die mensen heeft men willen informeren over railtime.
Dus u hebt er niets op tegen dat men bij de NMBS-groep in deze moeilijke tijden het geld langs deuren en vensters buitengooit ?
Die 600.000 euro van die campagne is maar 1 van de vele voorbeelden.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Railtime

Bericht door dcr »

Als je het doelpubliek wil bereiken van mensen die actief naar informatie willen op zoek gaan (=bedoeling railtime),

dan heb je het grootste deel door te adverteren via: de website, Metrokrant, emaildienst NMBS, grote affiches in de stations, allemaal zeer goedkope kanalen.

Ze bereiken ALLE treinreizigers (combinatie van deze kanalen, zeker de affiches in de stations)

Uiteraard bereik je meer mensen met een peperdure TV-campagne, maar
slechts een zeer kleine fractie hiervan zal Railtime ook gebruiken volgens mij.

Nee, dit is een marketingstunt om de productnaam "Railtime" bekend te maken, en zo het management van Infrabel (en NMBS) te eren via publieke kanalen (zeer zichtbaar voor politici)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Railtime

Bericht door Steven »

je moet u eerder de vraag stellen of dergelijke campagne duur of goedkoop is op zich. Bij de spoorwegen uitgaven zien aan bonnekes van 100 euro lijkt mij wat absurd. Als men niets doet is het niet goed, maakt men publiciteit voor een dienst dan is het weggegooid geld. Kortweg hier zitten weer mensen die het klaarspelen op eender wat er gebeurd, goed of slecht hun kritiek klaar te hebben. Ik denk dat ik de naam van het forum ga veranderen!!

Het Groot Belgisch Treinen Forum
forum voor treinenthousiasten

is de huidige titel van dit forum. Van dat enthousiasme is bij een aantal mensen totaal niets terug te vinden in hun manier van schrijven, in tegendeel.

Ik zal de subtitel aanpassen naar "de klaagmuur der spoorwegen". Want sommige hun bijdrage hier bestaat uit 90% geklaag.
pietje

Re: Railtime

Bericht door pietje »

Het zijn hier wel treinenthousiasten, maar bij de NMBS (Group) doet men er verdomd zijn best om dat de grond in te boren.

Ik ben ook van mening dat men die 600000 € nuttiger had kunnen besteden, maar zo kunnen we nog wel wat opnoemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Railtime

Bericht door Steven »

tja wat is nuttig. Een bedrijf moet zijn producten kenbaar maken. Wie zegt ons dat dat bedrag veel is. Misschien zijn er acties en andere zaken die een veelvoud kosten van deze actie ivm railtime. Je moet eerst ergens iets hebben om mee te vergelijken om dan alsnog te kunnen oordelen of het veel of weinig was. Iedereen zit hier op slag te bazuinen dat het veel geld is maar niemand die weet wat de gangbare prijzen zijn om zoiets te publiceren.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Railtime

Bericht door Adler »

Steven schreef:tja wat is nuttig. Een bedrijf moet zijn producten kenbaar maken. Wie zegt ons dat dat bedrag veel is. Misschien zijn er acties en andere zaken die een veelvoud kosten van deze actie ivm railtime. Je moet eerst ergens iets hebben om mee te vergelijken om dan alsnog te kunnen oordelen of het veel of weinig was. Iedereen zit hier op slag te bazuinen dat het veel geld is maar niemand die weet wat de gangbare prijzen zijn om zoiets te publiceren.
Niemand zegt hier ook dat de tv of kranten of tijdschriften meer hebben aangerekend dan normaal.
Het gaat er hem over of dit allemaal nodig was om zoiets bekend te maken langs al die media en daar dan zoveel geld tegenaan te gooien om dan aan de andere kant in die filmpjes op nmbs-tv met een lang gezicht te komen verkondigen hoe slecht de financiele toestand wel is bij de NMBS.
Als jij dat nog allemaal begrijpt, wel ik niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3535
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Railtime

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals ik de kritiek las wordt vooral de metode van publiciteit in vraag gesteld: railtime is enkel relevant voor wie reeds beslist heeft de trein te gebruiken, en die doelgroep kan inderdaad effectief bereikt worden voor veel minder geld. Railtime is tenandere als een lopend vuurtje rondgegaan bij treingebruikers, in meer dan een grootbedrijf is het door de personeelsdienst rondgemaild naar al het personeel, en ook mond aan mond ging het erg vlot rond. Volgens mij was het eerste doelpubliek van railtime meer dan voldoende op de hoogte.

In de plaats daarvan wordt geprobeerd een zeer ruim publiek aan te spreken - daarvoor is het wellicht een zinnige prijs, ik heb daar inderdaad geen zicht op. Maar het is vreemd om railtime te zien verkopen aan het brede publiek dat toch niet met de trein rijdt. Ik kan er enkel imago-opbouw in zien, zo in de trant van "ja we hebben wel een reputatie van slechte informatie maar daar wordt nu hard aan gewerkt". Dat mag best, maar gaat men daarmee de modale filerijder overhalen om zijn stalen ros op stal te laten? Dan zou men beter de kaarten "comfort" "betrouwbaarheid" en "redelijke prijs" uitspelen. Helaas liggen de eerste twee maar zwakjes, en de derde kan men enkel waarmaken door massieve overheidssteun.

En ook dit, Steven: ik begrijp uw ergernis als mensen steeds maar negatieve kritiek hebben. Maar af en toe is kritiek wel terecht, en dan moet dat ook kunnen gezegd worden. Niks dan kritiek is inderdaad triestig, maar geen enkele kritiek kunnen aanvaarden is ook maar zwak.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Railtime

Bericht door Steven »

Je kan ook doen zoals in de jaren 80, niet investeren. Elke euro gewoon besparen die er is. We weten waar dat naar toe gaat.... blijkbaar is dat al vergeten geschiedenis. Het kan slecht gaan maar door nergens in te investeren zal je zeker niet blijven bestaan. Publiciteit maakt nu eenmaal deel uit van dergelijke zaken.
Ik heb ook niet beweerd dat de media teveel heeft aangerekend. De vraag was eerder of iemand een idee heeft of dergelijke campagne voor dergelijke bedrag bij de hoge of lage uitgavenkost is te rekenen binnen het bedrijf en binnen het publiciteitsgebeuren op zich.
Het kan goed zijn dat elke bekend mediabedrijf zegt dat dergelijke campagne voor dat bedrag maar "iets klein is". Je moet dus een vergelijkingsbasis hebben om een idee te hebben over iets en dat hebben we totaal niet. Dus daarom de vraag of 600.000 euro veel geld is. Binnen de boekhouding van de NMBS is dit naar alle waarschijnlijkheid klein geld. Wetende wat er aan geld naar nieuwe locs, motorstellen en modernisatie gaat per jaar. Wat er naar renovatie en vernieuwing van stations gaat. Wat er naar aanpassingswerken aan seinen en sporen gaat. Als je daarbij die campagne vergelijkt moet je volgens mij toch ergens bij het klein geld van de spoorweg gaan zoeken.
Dus is het een beetje raar dat iedereen zomaar met scherp schiet op dat bedrag zonder enige kennis van zaken of dit nu echt veel geld is. Er zijn zoal per jaar vaste bedragen voor publiciteit voorzien. Hoe dat bedrag zal verdeeld worden over de verschillende acties is weer iets anders. Trouwens het geld dat uitgegeven is komt van infrabel, railtime is nog steeds hun kindje. Laat infrabel nu zowat het meest gezonde deel van de NMBS groep zijn. Dus ze kunnen dergelijke publiciteit wel betalen he ;-)
Plaats reactie