Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Op dat gebied gisteravond nog eens een mooie praktijkervaring gehad... trein met 2x MS80, de eerste een niet-gerenoveerde en de tweede een gerenoveerde. Ik stap in de tweede in - op zich heb ik iets liever de niet-gerenoveerde, maar ik had geen zin in een sprintje op het perron voor het korte af te leggen traject.

Met mij nog een aantal andere mensen, die ik bij het neerzitten hoorbaar hoor klagen over de stoelen ("we waren beter in de andere gaan zitten, met die blauwe zetels"). Nochtans waren het doodgewone pendelaars, duidelijk geen treinliefhebbers of nostalgici. Wil toch iets zeggen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Dan heeft men dus een algemeen probleem want die stoelen staan ook op de M6, M5 en zelfs in de cityrails maar dan niet met dezelfde stof op (het gedeelte met klapstoelen).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

En toch vind ik dat er een merkbaar verschil in comfort zit. Is het omdat de stoelen in de M6 al wat langer dienstdoen en dus iets meer "ingezeten" zijn, zijn de stoelen in de MS80 toevallig iets meer voorover gebogen, ligt het aan de veel zachtere ophanging en veel lager geluidsniveau van de M6 in vergelijking met de MS80, ...
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groentje »

ik ben ook geen fan van die stoelen in de M6, hoor.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:ik ben ook geen fan van die stoelen in de M6, hoor.
Ik ook niet. Veel te hard, en ze staan te recht. Lekker indommelen als je moe bent, kan je vergeten. De stoelen van de AM96/I11 zijn oneindig veel beter.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2360
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef:Met mij nog een aantal andere mensen, die ik bij het neerzitten hoorbaar hoor klagen over de stoelen ("we waren beter in de andere gaan zitten, met die blauwe zetels"). Nochtans waren het doodgewone pendelaars, duidelijk geen treinliefhebbers of nostalgici. Wil toch iets zeggen...
de zetels in het middenrijtuig van niet-gerenoveerde AM80 zijn gewoon 'uitzonderlijk goed'. als je 10 reizigers op 5 verschillende zetels gaat laten testen, gaan er 9 van de 10 zeggen dat die in het middenrijtuig van AM80 de beste zijn. de pendelaars beginnen het materieel na verloop van tijd ook te kennen, en onthouden dan ook waar ze goed zitten ^^. onderhoud van die leren zetels zijn duurder, waardoor die niet meer in nieuwere treinen voorkomen.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

LML schreef:Ik ben geen pessimist maar realist. Verwacht je maar aan een interieur zoals de gemoderniseerde 'breaks', waar de zitbanken 3 + 2 in 2de klasse blijft en 2 + 2 in 1ste... Of ze veranderen nog van gedacht en ze steken er een interieur in zoals de gemoderniseerde 'sprinter'. Daar kan ik al beter mee leven, het zijn ook zitbanken maar je hebt tenminste in 2de klasse 2 + 2. Af te wachten dus...
Het zal wel 2+3 zijn, maar ik ben allang blij als het niet meer het wegrottend interieur van de originele versie is.

Overigens geen klachten hier over de stoelen/zetels van de M6, die ik erg comfortabel vind. De M6 zijn niet zo super geliefd op dit forum, maar met hun combinatie van hoge capaciteit, brede deuren en uitstekend comfort zonder echt zwakke plekken (zoals de balk op ooghoogte in de M5, het ontbreken van tafels en voor sommige plaatsen ramen in de Desiro, de 2+3 banken in veel materieel enz.) zijn deze wagons wat mij betreft het beste NMBS materiaal dat rondrijdt.
Dorfmeister
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2011, 14:00
Locatie: Bruxelles

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dorfmeister »

Wouterh12 schreef:Overigens geen klachten hier over de stoelen/zetels van de M6, die ik erg comfortabel vind. De M6 zijn niet zo super geliefd op dit forum, maar met hun combinatie van hoge capaciteit, brede deuren en uitstekend comfort zonder echt zwakke plekken (zoals de balk op ooghoogte in de M5, het ontbreken van tafels en voor sommige plaatsen ramen in de Desiro, de 2+3 banken in veel materieel enz.) zijn deze wagons wat mij betreft het beste NMBS materiaal dat rondrijdt.
Behalve de hoge instap (probeer eens met een kinderwagen: een echt plezier!), de moquette in 1ste klasse die stinkt en de niet zo comfortabel zetels (meestal in 1ste klasse: hoe kunnen we dat een 1ste klasse noemen?): zijn ze goede rijtuigen :wink:

M'enfin, de M6 zijn ver van de varkensneuzen.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groentje »

Och, het is niet dat ik ga staan vloeken als ik een M6 zie afkomen, hoor, ze rijden inderdaad behoorlijk comfortabel, en de capaciteit is gewoon een noodzaak geworden, dat besef ik ook. Maar de stoelen zijn niet echt mijn ding, en als ik dan zie dat uiterst comfortabele stoelen daarvoor moeten wijken, dan vind ik dat toch jammer.
pietmol

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door pietmol »

trainlovertje schreef: de zetels in het middenrijtuig van niet-gerenoveerde AM80 zijn gewoon 'uitzonderlijk goed'.

zijn dat niet dezelfde als die in de originele uitvoering van I10?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Inderdaad, met een klein kleurverschil (grijsachtig in de I10, blauw in de MS80).
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LML »

LHOON schreef:
LML schreef:Ik ben geen pessimist maar realist. Verwacht je maar aan een interieur zoals de gemoderniseerde 'breaks', waar de zitbanken 3 + 2 in 2de klasse blijft en 2 + 2 in 1ste... Of ze veranderen nog van gedacht en ze steken er een interieur in zoals de gemoderniseerde 'sprinter'. Daar kan ik al beter mee leven, het zijn ook zitbanken maar je hebt tenminste in 2de klasse 2 + 2. Af te wachten dus...
De sprinters hadden al 2+2 voor renovatie, enkel de zetelbekleding is veranderd geweest
Dat weet ik...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door nahoj »

Eimai schreef:Bij type 21/27 wordt dat ook gedaan: tweede panto omhoog bij te veel ijzel op bovenleiding, of bij stilstand als treinverwarming opstaat, of bij het aanzetten vanuit stilstand (zodat niet al te veel stroom op één punt van de bovenleiding gaat met kans op breuk). Bij probleem met één panto kan je bij deze voor de andere kiezen zonder probleem.

Type 18/19 doet zijn tweede panto (die eigenlijk voor 25 kV is) zelf omhoog als er veel stroom verbruikt wordt bij stilstand of bij aanzetten, maar verder wordt slechts één panto gebruikt, afhankelijk van de spanningkeuze. Bij de DMT's en desiro's met twee panto's is het uitsluitend voor welke spanning er gebruikt wordt. Bij die stellen moet trouwens de panto voor 25 kV ook perfect in orde zijn of je krijgt de 3 kV niet omhoog, aangezien ze eerst gaan voelen welke spanning op de bovenleiding staat.
De tweede panto bij aanzetten is nooit nodig bij motorstellen omdat het stroomverbruik veel lager ligt dan bij een locomotief.
Motorstellen rijden ook vaak gekoppeld, en het aantal gebruikte stroomafnemers per trein moet je absoluut beperkt houden, omwille van redenen van stabiliteit van stroomafname (iedere stroomafnemer doet de bovenleiding schommelen), en om het omhoogduwen van de bovenleiding te minimaliseren.
Daarom rijden motorstellen nooit met 2 stroomafnemers tegelijk.
De laatste zin in het citaat hierboven slaat enkel op de tweespannings-MR08 (Desiro), niet op MR96 (DMT).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door nahoj »

LML schreef:Ik ben geen pessimist maar realist. Verwacht je maar aan een interieur zoals de gemoderniseerde 'breaks', waar de zitbanken 3 + 2 in 2de klasse blijft en 2 + 2 in 1ste...
Klopt.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door steamdriven »

Voor wat het waard is:
Een week of twee geleden nog Permanente Vorming gehad en daar zei de tosci dat er van de renovatie niets in huis zal komen. Volgens hem: De verantwoordelijken willen hun handtekening niet zetten en dus in 2017 ten laatste eruit. Het exemplaar dat gemoderniseerd is in CW Mechelen werd door hem afgedaan als "bezigheidstherapie". :D
Plaats reactie