Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wva »

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Uit de aankondiging lijkt het alvast alsof de volledige vloot wel degelijk vernieuwd zou worden (in de factsheet wordt gesproken over 44 stellen, en nergens wordt gesproken over een eventuele gedeeltelijke operatie).
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wva »

Is een manier die vele (openbare)bedrijven toepassen met hun "wagenpark"..... Je krijgt sneller budget vrij om de bestaande vloot te renoveren dan je vloot uit te breiden met nieuw materiaal. Waarmee ik niet zeg dat er geen nieuw materiaal kan bijkomen :-)
Tram44
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Tram44 »

Als alles volgens plan verloopt, zal het laatste stel wellicht 45 jaar oud zijn eer het de CW buitenrijdt en dan denken ze het nog 15 à 20 jaar te laten rondrijden. Dus we rijden nog tot 2035 rond zonder airco en op 2+3-bankjes.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Dat laatste stel zal van de CW quasi recht naar de sloper rijden (op een jaar of 3 na misschien). Gewoon al de capaciteit om 2 varkens te koppelen zal bijna nergens meer aanwezig zijn. Bovendien zijn het tegen dan veruit de minst performante stellen die in België, of eender welk buurland, rondrijden.
Maar goed, dat is allemaal in het geval dit echt doorgaat. Waar ik nog steeds aan twijfel :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Maar goed, dat is allemaal in het geval dit echt doorgaat. Waar ik nog steeds aan twijfel :wink:
De eerste geleverde Varkens bollen al 40 jaar over de sporen, heeft het nog wel zin treinen van 40 jaar nog te renoveren? Normaal gaat een trein met zo'n 40 jaar toch op pensioen, niet?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door ToMiKoN »

Heeft iemand een idee hoeveel zo'n renovatie kost ten opzichte van het aankopen van een nieuw treinstel (bijvoorbeeld Disero)?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

147M€ voor 44 MS75. Voor die prijs koop je zeker 30 Desiros.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door hmmm »

Volgens wiki:
De raad van de bestuur van het Belgische nationale spoorwegbedrijf NMBS besliste om 305 elektrische motorstellen van het type "Desiro ML" aan te kopen bij Siemens. Met een waarde van 1,291 miljard euro is dit het grootste investeringsdossier ooit voor de NMBS.
Oftewel zo'n 4.25 miljoen euro per desiro.
Aan de renovatie van de 44 motorstellen hangt een prijskaartje van 147 miljoen euro.
Oftewel zo'n 3.34 miljoen euro per vernieuwde 800.

:roll:

Edit: Te traag!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Grotendeels eens met jullie analyse, maar je moet er eerlijkheidshalve wel de capaciteit bij vermelden.

44 MS75's komen overeen met 176 rijtuigen, terwijl je er met 30 Desiro's 90 hebt.

Met andere woorden: nieuwe Desiro's kopen zou je bekeken per rijtuig (en dus ongeveer zitplaats) ongeveer dubbel zoveel kosten als de MS75 renoveren.

Het is dus niet allemaal kommer en kwel (en we weten allemaal dat capaciteit een van de grootste problemen is), maar het blijft natuurlijk een enorm bedrag, zeker als je de leeftijd van de MS75 en de verouderde technieken (mechanische koppelingen, hoge opstap enz) in overweging neemt.
Cipallieter

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Cipallieter »

Steve schreef: 44 MS75's komen overeen met 176 rijtuigen, terwijl je er met 30 Desiro's 90 hebt.
Met een MS75 verlies je wel een deel van de capaciteit omdat één rijtuig volledig 1'e klasse is.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door ToMiKoN »

Bedankt voor de cijfers.

Toch vind ik het dan een vreemde keuze. Een nieuw treinstel kost misschien dubbel zo veel, maar zal zeker dubbel zo lang mee gaan. Dan spreken we nog niet over de vele andere voordelen van een nieuw stel Airco, sneller, ... misschien betrouwbaarder.
Of zie ik de voordelen van renoveren niet genoeg?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Niet volledig juist. In dat rijtuig zit ook nog een pakwagen. Dus je benut niet de volledige lengte voor zitplaatsen in dat rijtuig.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Cipallieter schreef:Met een MS75 verlies je wel een deel van de capaciteit omdat één rijtuig volledig 1'e klasse is.
Sinds wanneer biedt een eersteklasserijtuig geen reizigerscapaciteit?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:
Cipallieter schreef:Met een MS75 verlies je wel een deel van de capaciteit omdat één rijtuig volledig 1'e klasse is.
Sinds wanneer biedt een eersteklasserijtuig geen reizigerscapaciteit?
Cipallieter zal er wel op doelen dat er minder reizigers eerste klas zijn, en dat het rijtuig van een MS75 bijgevolg niet gevuld zou raken. Maar dat betwijfel ik toch - ik heb veeleer de indruk dat er in de Desiro te weinig eersteklasplaatsen zijn. Wat niet per se zo'n drama is omdat tweede klas vrijwel hetzelfde is. De paar keer dat ik een vervoerbewijs eerste klas heb, zet ik me meestal ook in tweede klas.
Plaats reactie