Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Grotendeels eens met jullie analyse, maar je moet er eerlijkheidshalve wel de capaciteit bij vermelden.

44 MS75's komen overeen met 176 rijtuigen, terwijl je er met 30 Desiro's 90 hebt.

Met andere woorden: nieuwe Desiro's kopen zou je bekeken per rijtuig (en dus ongeveer zitplaats) ongeveer dubbel zoveel kosten als de MS75 renoveren.

Het is dus niet allemaal kommer en kwel (en we weten allemaal dat capaciteit een van de grootste problemen is), maar het blijft natuurlijk een enorm bedrag, zeker als je de leeftijd van de MS75 en de verouderde technieken (mechanische koppelingen, hoge opstap enz) in overweging neemt.
En het kan nochthans veel goedkoper:
Geef de MS70 die nu aan de kant staan (in Leuven oa) een kleine revisie. Dan kunnen die nog rustig 10 jaar rijden. Dat creëert al de ruimte om de meest rotte MS75 vandaag al naar de sloper te rijden. De andere MS75 moeten het dan uithouden tot aan de levering van de eerste M7, waarna ze allemaal weggaan.

Als de capaciteit van de MS75 daarna nog echt nodig is (15000 zitplaatsen) is er volgens mij een veel goedkopere manier om deze toch aan te bieden.

Ik zou dan de M4Adx laten uitrusten met ETCS, het gaat maar om 31 stuurposten, dus zal +- 6M€ kosten. Vervolgens zou ik daar dan 15 vaste samenstellingen voor P-treinen van maken, bestaande uit: M4Adx+9M4B+HLE27+M4Adx. Dit vereist dan inderdaad dat deze locs en rijtuigen langer in dienst blijven dan nu gepland, maar het is nog altijd minder zot dan die MS75 te renoveren.
Het zal ook goedkoper in onderhoud zijn, zo'n vaste samenstelling heeft immers maar 2 bruikbare stuurposten (die 27 zou niet meer alleen op het net mogen), terwijl je met MS75 voor dezelfde hoeveelheid passagiers met 6 stuurposten zit.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bibke »

Ik denk dat één belangrijk argument hier vergeten wordt en dat is: "Hoe houd je de mensen in de ateliers aan het werk".
Wanneer men geen nieuwe projecten creëert, zal er een overschot aan werknemers zijn en moet men er gaan ontslagen.
Ik denk dat men dat laatste wenst te vermijden door die renovaties.
Maar inderdaad kostenbesparend zou men beter met de klassiekjes blijven rijden en de andere modernisaties niet doorvoeren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door ToMiKoN »

Bibke schreef:Ik denk dat één belangrijk argument hier vergeten wordt en dat is: "Hoe houd je de mensen in de ateliers aan het werk".
Wanneer men geen nieuwe projecten creëert, zal er een overschot aan werknemers zijn en moet men er gaan ontslagen.
Ik denk dat men dat laatste wenst te vermijden door die renovaties.
Maar inderdaad kostenbesparend zou men beter met de klassiekjes blijven rijden en de andere modernisaties niet doorvoeren.
Er staat toch heel veel moderner materiaal aan te kant door gebrekkig onderhoud en defecten. Zet dit personeel daar volop op in, desnoods met omscholing. Dat lijkt mij veel nuttiger!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Maar inderdaad kostenbesparend zou men beter met de klassiekjes blijven rijden en de andere modernisaties niet doorvoeren.
Geen meervoud he, de modernisatie van de breaks is volgens mij wel heel nuttig. En wat ze met de duikbrillen doen kan je amper een renovatie noemen :wink:
Tram44
Berichten: 156
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Tram44 »

Als je de capaciteit tussen een AM75 en een Desiro wil vergelijken, moet je er wel rekening mee houden dat die brede bankjes in een AM75 slechts bij hoge nood door drie personen worden gebruikt en je dus de facto geen 302 plaatsen in 2e klas hebt, maar "slechts" +/- 220, ten opzichte van 232 volwaardige stoelen in een Desiro, dwz. toch volwaardig voor niet al te lange afstanden.

Voor 1ste klas gaat die redenering uiteraard niet op en scoort de AM75 veel beter dan de Desiro, behalve dan op het punt van de airco.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Matthias »

Op Twitter heeft het NMBS-account een afbeelding van het interieur gepost. De lijn van de Breaks wordt duidelijk verdergezet!
Afbeelding
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door thejay »

In de nieuwste Op de baan staat een artikel met foto's.

groeten,
thejay
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

Vorige vrijdag (22/5) stonden een "oude" en de "nieuwe" MS75 naast elkaar in CW Mechelen. Een paar (zelf genomen) foto's in bijlage.
Bijlagen
MS75-2.jpg
MS75-1.jpg
260689
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door 260689 »

Er stond een koprijtuig 2e klasse en een 2e klas rijtuig van het stel 824 in Gentbrugge. Er komt stilaan schot in de zaak!
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Desirotje »

Wanneer komt de 843 terug in dienst?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door AM80 »

Ik wil daar ook zo snel mogelijk een ritje in maken (mijn favoriete stelletjes, opgefrist, hmmm wat kan een treinfreak nog meer wensen :)
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door trainlovertje »

Desirotje schreef:Wanneer komt de 843 terug in dienst?
Weet niet waarom, maar ik zit met september in m'n hoofd. Ergens gelezen waarschijnlijk, geen idee meer waar dat was :roll:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

Ik heb gehoord november.
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Desirotje »

Volgens Wallorail wordt de 806 op 19 augustus overgebracht van Ronet naar Mechelen, Wordt deze dan ook al gemoderniseerd?
Ik denk dat er al 3 of 4 AM75's in Mechelen en/of Gentbrugge staan, hebben ze dan geen tekort?

http://wallorail.be/index.php/sp/2489-1 ... c-mechelen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door The_Knitter »

Met 305 Desiro's kunnen ze vast voor een binnenlandse dienst wel een Varkensneusje ergens missen gok ik. Voor Roosendaal moet je wel Varkensneuzen hebben, enige alternatief met Belgisch materieel is een solo Duikbril (gekoppeld mag niet naar Roosendaal)
Plaats reactie