En het kan nochthans veel goedkoper:Steve schreef:Grotendeels eens met jullie analyse, maar je moet er eerlijkheidshalve wel de capaciteit bij vermelden.
44 MS75's komen overeen met 176 rijtuigen, terwijl je er met 30 Desiro's 90 hebt.
Met andere woorden: nieuwe Desiro's kopen zou je bekeken per rijtuig (en dus ongeveer zitplaats) ongeveer dubbel zoveel kosten als de MS75 renoveren.
Het is dus niet allemaal kommer en kwel (en we weten allemaal dat capaciteit een van de grootste problemen is), maar het blijft natuurlijk een enorm bedrag, zeker als je de leeftijd van de MS75 en de verouderde technieken (mechanische koppelingen, hoge opstap enz) in overweging neemt.
Geef de MS70 die nu aan de kant staan (in Leuven oa) een kleine revisie. Dan kunnen die nog rustig 10 jaar rijden. Dat creëert al de ruimte om de meest rotte MS75 vandaag al naar de sloper te rijden. De andere MS75 moeten het dan uithouden tot aan de levering van de eerste M7, waarna ze allemaal weggaan.
Als de capaciteit van de MS75 daarna nog echt nodig is (15000 zitplaatsen) is er volgens mij een veel goedkopere manier om deze toch aan te bieden.
Ik zou dan de M4Adx laten uitrusten met ETCS, het gaat maar om 31 stuurposten, dus zal +- 6M€ kosten. Vervolgens zou ik daar dan 15 vaste samenstellingen voor P-treinen van maken, bestaande uit: M4Adx+9M4B+HLE27+M4Adx. Dit vereist dan inderdaad dat deze locs en rijtuigen langer in dienst blijven dan nu gepland, maar het is nog altijd minder zot dan die MS75 te renoveren.
Het zal ook goedkoper in onderhoud zijn, zo'n vaste samenstelling heeft immers maar 2 bruikbare stuurposten (die 27 zou niet meer alleen op het net mogen), terwijl je met MS75 voor dezelfde hoeveelheid passagiers met 6 stuurposten zit.