Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

De meeste vinden M4, M5 breaks en 800 ook geen ic waardige treinen. Ze vinden het oude rammelbakken. Die groepen wensen enkel i11, M6 of MR96 als ic en net daarvan is het totaal onvoldoende om het aanbod te dekken. De M7 laat op zich wachten omdat de regering met haar beslissing over het juiste spoorwegbudget ook op zich laat wachten.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groentje »

Voor mij is het rijcomfort van een Desiro meer dan goed genoeg, hoor, hoogstens zijn ze wat nerveus bij het optrekken, maar dat is voor mij geen nadeel. Ik heb nog niet in zo'n ÖBB-stel gezeten, maar de afbeeldingen die ik al zag, spreken me wel aan. Voor de rest zijn de Desiro's uitgerust met het wat vandaag als basiscomfort geldt, zoals airco, stopcontacten, een toegankelijk toilet, lagevloer...
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Davy »

Ja en vooral erg slechte stoelen. Qua zitcomfort zit een Varkensneus of een klassiekje verl beter dan zo'n Desiro waar je na een halfuur rugpijn krijgt. Het is en het blijft een soort van tram...

Punt is dat een Desiro totaal ongeschikt is voor IC-verbindingen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

De zitbank in een klassiek beter zitten? Dat is ook de eerste keer dat ik dat hoor. Maar die uitspraak kan ik niet ondertekenen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Joris »

yannickvw schreef:Die Desiro-aankoop is een dikke flop die getuigt van onkunde. Ze hebben hun eigen totaal overkocht (danku MDS??):
er zijn er veel te veel van...en nu zitten ze met een probleem he...Oei, we hebben geen budget meer voor nieuw IC-materiaal/M7?
Typisch voor de NMBS, van alles hebben ze de laatste jaren te veel gekocht (zie de 77/78 waar er een berg van in park staan, de 41 (nu ze opgereden zijn uiteraard niet meer), de 18/19 hebben ook locs aan de kant gezet die gerust nog een tijdje meekonden,...)
yannickvw schreef:En met alle respect; minder stoelen, leren zetels, tafeltjes, compartimenten in de Desiros plaatsen maakt ze heus nog geen IC-materieel (zoals ze daar in Oostenrijk denken). Het blijven opgefokte trams.
Vandaar dat het ook RegioJets zijn, en geen IC's :wink: Die zijn bedoeld voor de lokale diensten.
Nu moet ik me wel bij de rest hier aansluiten: die desirodingen zijn absoluut IC-onwaardig, veredelde trams met beperkt reizigerscomfort! Het zitcomfort had een pak beter gemogen, idem voor (échte) tafeltjes en vuilbakken.
En het toilet, dat is inderdaad een balzaal voor moest er (met alle respect voor die mensen uiteraard!) eens een rolstoelgebruiker meegaan. Nu wil ik die mensen geen comfort ontzeggen, maar die wc balzaal gaat wel ten koste van 2 kleinere toiletten (waar rolstoelgebruikers misschien ook nog wel terecht konden). Terwijl als nu dat ene toilet defect is... iedereen een probleem heeft. En het is niet dat die toiletten nooit defect zijn (eigen ervaring).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Joris »

Steven schreef:De zitbank in een klassiek beter zitten? Dat is ook de eerste keer dat ik dat hoor. Maar die uitspraak kan ik niet ondertekenen.
De banken van een bordeaux Klassiek waren nu misschien ook niet zo veel beter, die van een gemoderniseerde Klassiek zitten zeer zeker beter!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Joris »

Andere desirobedenking overigens: zet die banken eens tegenover een buszetel?
Gelukkig is de IC Gent-Lille nog met AM96, maar redeneer anders eens mee...
Stel dat je zelfs het zitcomfort van een AM96 niet meer hebt op deze verbinding, en je het met desirobanken moet stellen. Een ritje van Gent-Dampoort naar Lille-Flandres duurt 1h25 en kost een volwassene 17,4 euro. (volgens nmbs.be)
FlixBus daarentegen brengt je van Gent-Dampoort naar Lille-Europe voor 5 euro, in een comfortabele zetel in 1h30 mét gratis wifi (volgens flixbus.be). Nog steeds overtuigd dat wat meer zitcomfort in een trein overbodig is?
FlixBus is trouwens een relatief nieuwe speler in België, maar stel je eens voor dat ze een net uitbouwen zoals in Duitsland en dezelfde redenering ook toegepast kan worden op verbindingen als Gent-Antwerpen,... etc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Joris schreef:
Steven schreef:De zitbank in een klassiek beter zitten? Dat is ook de eerste keer dat ik dat hoor. Maar die uitspraak kan ik niet ondertekenen.
De banken van een bordeaux Klassiek waren nu misschien ook niet zo veel beter, die van een gemoderniseerde Klassiek zitten zeer zeker beter!
Op beide modellen schuif ik en zit ik extra te zweten bij warm weer. Het enige degelijk comfort op een klassiekje is en was voor mij de eerste klasse. Tweede klasse heeft mij nooit echt aangesproken in geen enkele uitvoering.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LHOON »

Steven schreef:
Joris schreef:
Steven schreef:De zitbank in een klassiek beter zitten? Dat is ook de eerste keer dat ik dat hoor. Maar die uitspraak kan ik niet ondertekenen.
De banken van een bordeaux Klassiek waren nu misschien ook niet zo veel beter, die van een gemoderniseerde Klassiek zitten zeer zeker beter!
Op beide modellen schuif ik en zit ik extra te zweten bij warm weer. Het enige degelijk comfort op een klassiekje is en was voor mij de eerste klasse. Tweede klasse heeft mij nooit echt aangesproken in geen enkele uitvoering.
OK voor wie het zich kan permitteren (of gratis reist) :-)

Maar eerste klasse gaat er ook op achteruit: vergelijk maar eens een desiro met een oud klassiekje....
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groentje »

Daar heb je wel een punt, spijtig genoeg lijkt het een algemene tendens bij de NMBS, de gemoderniseerde breaks M6, de MW41... hebben ook maar een flauwe 1e klasse, maar die worden door de meeste reizigers wel zonder veel problemen aanvaard als IC-trein (niet de MW41, natuurlijk).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

yannickvw schreef: En met alle respect; minder stoelen, leren zetels, tafeltjes, compartimenten in de Desiros plaatsen maakt ze heus nog geen IC-materieel (zoals ze daar in Oostenrijk denken). Het blijven opgefokte trams. En sorry, lage vloeren gaan echt niet samen met deftig treinrijden voor langere afstand. Je blijft een tramgevoel hebben en een crappy, oncomfortabele wegligging.
Dat laatste is gewoon compleet niet waar. De Desiro's rijden net veel zachter dan breaks, sprinters, MS75,... Over de binneninrichting valt inderdaad te discussiëren, maar de rij-eigenschappen van de Desiro zijn zeer goed.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Treinen9880 »

Shrek schreef:
yannickvw schreef: En met alle respect; minder stoelen, leren zetels, tafeltjes, compartimenten in de Desiros plaatsen maakt ze heus nog geen IC-materieel (zoals ze daar in Oostenrijk denken). Het blijven opgefokte trams. En sorry, lage vloeren gaan echt niet samen met deftig treinrijden voor langere afstand. Je blijft een tramgevoel hebben en een crappy, oncomfortabele wegligging.
Dat laatste is gewoon compleet niet waar. De Desiro's rijden net veel zachter dan breaks, sprinters, MS75,... Over de binneninrichting valt inderdaad te discussiëren, maar de rij-eigenschappen van de Desiro zijn zeer goed.
De desiro is bedoeld om korte afstanden te reizen en geen lange afstanden. Materieel die wel bedoeld is om die lange afstand af te leggen zal meer (zit)comfort bieden dan materieel die bedoeld is om korte afstanden te rijden. De lagere opstap is bedoeld dat mensen veel sneller kunnen in- en uitstappen en zo de tijd dat de trein aan het perron staat zo optimaal te benutten en ook dat mensen met een beperking veel snellere en betere toegang hebben tot de trein. Wat nu met het huidige IC-Materieel niet altijd evident is. De stellen die in Oostenrijk rijden zijn ook gekozen qua indeling, zitcomfort, rijeigenschappen,... waarvoor ze bedoeld zijn. Je kan het comfort van treinen in Oostenrijk niet vergelijken met de treinen die hier in België rijden. voor Het is natuurlijk de NMBS die de keuze maakt om het materieel minder efficiënt in te zetten. Een bus van de lijn zal soms ook minder comfort hebben dan een reisbus die je neemt als je eventueel een busreis maakt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groen1976

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groen1976 »

811 gisteren toegekomen in Merelbeke/Gentbrugge. Klaar voor renovatie.
thaward

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door thaward »

De eerste vernieuwde 800 zal nog niet met de nieuwe dienstregeling rijden zoals eerst gepland..
Ik heb horen waaien dat dit ten vroegste maart / april zal zijn.
Dit ten gevolge van te veel gewicht, waardoor ze hun rempercentage niet meer halen..
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Eerst harmonischen nu het gewicht.
Zijn die nieuwe omvormers zoveel zwaarder ? Electronica wordt toch alleen maar kleiner en lichter ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie