Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

De link leidt mij alleen naar de frontpage van deredactie, maar ik vermoed dat het over dit gaat: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160206_02113221

"50 NMBS werknemers in de centrale werkplaats van Gentbrugge blootgesteld aan de giftige stof Chroom 6".

Dit gebeurde bij het afschuren van verf in het interieur van een MS75.

Allicht gaat het om deze stof of een gerelateerde variant van "zeswaardig Chroom": https://nl.wikipedia.org/wiki/Chroom%28VI%29oxide

Omdat de betrokken medewerkers maskers droegen zouden ze de stof niet ingeademd hebben. Hopelijk is dat inderdaad zo.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Treinen9880 »

Wouterh12 schreef:
De link leidt mij alleen naar de frontpage van deredactie, maar ik vermoed dat het over dit gaat: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160206_02113221

"50 NMBS werknemers in de centrale werkplaats van Gentbrugge blootgesteld aan de giftige stof Chroom 6".

Dit gebeurde bij het afschuren van verf in het interieur van een MS75.

Allicht gaat het om deze stof of een gerelateerde variant van "zeswaardig Chroom": https://nl.wikipedia.org/wiki/Chroom%28VI%29oxide

Omdat de betrokken medewerkers maskers droegen zouden ze de stof niet ingeademd hebben. Hopelijk is dat inderdaad zo.
Al ik de link open kom ik wel op het artikel maar het gaat inderdaad daar over...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door SteC »

Zeswaardig chroom is een (tot voor kort) veelgebruikte stof in industriële primers (Bijvoorbeeld BR127 en Pyrolac 123) en misschien ook lakken (is mij niet direct iets bekend). Het is trouwens ook een onderdeel van veel galvanische/duik processen (beitsen alvorens te verven, corrosiebescherming van aluminium)
Het is kankerverwekkende smeerlapperij. Door de reach wetgeving van de EU wordt alle gebruik en import van chroom 6 verboden vanaf september 2017. De meeste gebruikers schakelen op dit moment om naar andere processen (is toevallig een deel van mijn huidige job).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

Wist men dat dan niet eerder dat het smeerlapperij is? Of wist men dat wel maar kan het de industrie niet schelen zolang de wetgever niet optreedt?
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wva »

Afgelopen dinsdag zag ik in de bundel van Schaarbeek een gerenoveerd stel staan.... de volgende die klaar is?
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

wva schreef:Afgelopen dinsdag zag ik in de bundel van Schaarbeek een gerenoveerd stel staan.... de volgende die klaar is?
Eerder had iemand gemeld dat hij dacht dat de "801" (het tweede stel waarvan het interieur verwijderd werd, na de 843, jaren eerder) in de bundel van Schaarbeek stond. Ik weet niet of die nu al klaar kan zijn, of dat het toch gewoon om de 843 zou gaan.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door SteC »

Asterix schreef:Wist men dat dan niet eerder dat het smeerlapperij is? Of wist men dat wel maar kan het de industrie niet schelen zolang de wetgever niet optreedt?
Dat is het geval met zoveel chemicaliën: men gebruikt ze omdat de resultaten goed zijn en 40 jaar later beseft men dat er toch nog een aantal nadelen aan verbonden zijn.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Wouterh12 schreef:Eerder had iemand gemeld dat hij dacht dat de "801" (het tweede stel waarvan het interieur verwijderd werd, na de 843, jaren eerder) in de bundel van Schaarbeek stond. Ik weet niet of die nu al klaar kan zijn, of dat het toch gewoon om de 843 zou gaan.
Ik dacht dat de volgende pas in het najaar ergens zou klaar zijn, maar dat wil niet veel zeggen natuurlijk, hoe lang is de 843 al niet te zien in de nieuwe kleuren voor die met reizigers begon te rijden...
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Terminus »

Wouterh12 schreef:
wva schreef:Afgelopen dinsdag zag ik in de bundel van Schaarbeek een gerenoveerd stel staan.... de volgende die klaar is?
Eerder had iemand gemeld dat hij dacht dat de "801" (het tweede stel waarvan het interieur verwijderd werd, na de 843, jaren eerder) in de bundel van Schaarbeek stond. Ik weet niet of die nu al klaar kan zijn, of dat het toch gewoon om de 843 zou gaan.
"Toen" was het alvast de 843 die in Schaarbeek stond. Ergens defect geraakt tussen Turnhout en Brussel, en naar Schaarbeek overgebracht.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LML »

Hebben die chroom 6-toestanden gevolgen bij de modernisering van de AM75?

(Ik persoonlijk blijf het nutteloos vinden om treinstellen die 40 jaar oud zijn nog te moderniseren, dat had men 20 jaar geleden moeten doen.)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Robin »

Blijkbaar gaat alles terug verhuisen naar CW Mechelen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door loic1811 »

Ze hebben gisteren stel 812 in Ronet gehaald . Momenteel staat hem in de bundel van Merelbeke
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door vnze »

Waar en wanneer is eigenlijk de grootste kans om met een (niet gerenoveerde) AM75 te reizen? Dat is het enige stel waar ik nog niet in geweest ben. Liefst zo dicht mogelijk bij FLV :)

Ik heb de indruk dat er in Antwerpen wel een aantal zijn?
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Tijdens de week: Roosendaal-Puurs zijn allemaal 800'en. Op Antwerpen-Lokeren vind je er ook nog wat. De piekuurtrein tussen Antwerpen/Lier en Herentals is ook steeds een 800 dacht ik, en je zal er tussen Antwerpen en Charleroi ook nog wel een paar terugvinden, naast de te verwachten treinen tussen Turnhout en Binche en Turnhout en Antwerpen.

In het weekend rijden er naast Roosendaal-Lokeren ook enkele tussen Binche, Brussel en Antwerpen, maar ook niet allemaal.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

In Antwerpen heb je er hopen, onder meer op de L Puurs - Roosendaal en de Lokeren - Antwerpen, of een aantal van de IC's naar Turnhout en of zelfs Charleroi.

Dichter richting Leuven heb je Mechelen met de andere IC naar Turnhout.

In Leuven zelf is er volgens mij maar één verschijning per dag: L 2771/2790 van en naar Sint-Niklaas.

Edit: grotendeels wat Eimai al zei, dus...
Plaats reactie