Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Variatie is voor de bedrijfsvoering van de NMBS net een groot minpunt. Je bestuurders en treinbegeleiders moeten meer kennen, het onderhoudspersoneel moet ermee overweg kunnen, de ateliers moeten ercoor aangepast zijn, je moet wisselstukken hebben enzoverder. Idealiter zijn er maar 2 treintypes: één voor korte en één voor lange afstand. Voor korte afstand zijn we daar bijna met de 305 desiros. Eens de M7 er is zitten we me de combinatie M6/M7 niet ver meer af van een homogene vloot. Veel beter was dus geweest wat extra M7 te bestellen ipv de MS75 te renoveren.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 06 mei 2018, 10:56Veel beter was dus geweest wat extra M7 te bestellen ipv de MS75 te renoveren.
Bijvoorbeeld. En dan meteen MS96 en I11 renoveren want dat is er ondertussen ook wel aan toe.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

rvdborgt schreef: 06 mei 2018, 12:22En dan meteen MS96 en I11 renoveren want dat is er ondertussen ook wel aan toe.
Die hebben enkele jaren geleden nog een opfrissingsbeurt gekregen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groentje »

Aan het interieur is daar weinig van te merken, vrees ik.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Ze hebben dat interieur ook niet veranderd. Het ging om een revisie, geen grondige renovatie hé. Ik reis geregeld in die treinen, en voor zover ik kan zien, is het interieur van de meeste nog in redelijke staat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Mr96 en i11 hebben enkel een grondige kuisbeurt nodig in het interieur. Met een dieptereiniger alle stoelen aanpakken doet al veel alsook de beschadigde stoffen herstellen waar nodig.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groentje »

De wandbekleding is ook op heel wat plaatsen vuil en/of verkleurd, het schuifsysteem van de zetels eerste klasse herstellen betekende het definitief vastzetten, de toiletten moeten ook hier en daar hersteld worden... En moeten we telkens wachten op een renovatie tot de trein helemaal is uitgeleefd? Of mag het toch wat sneller? Veel gezinnen veranderen sneller van salon dan de NMBS een interieur aanpakt dat veel intensiever wordt gebruikt...
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

rvdborgt schreef: 05 mei 2018, 22:46 Dus zonder de modernisering van de MS75 zouden er in Mechelen maar weinig ontslagen zijn gevallen?
Maar of het geld in België blijft of niet zou geen rol mogen spelen bij een bedrijfseconomische beslissing, zeker niet als de NMBS moet besparen. De NMBS is geen werkgelegenheidsproject.

Groetjes,
Rian
De NMBS ontvangt wel veel geld van de staat, en de gezondheid van de staatsfinanciën hangt deels ook van het aantal werklozen af. Hoe hoger de druk op de staatskas, hoe meer reden om ook op de NMBS te besparen.

Mensen zeggen wel dat het niets uitmaakt zolang de werkgelegenheid maar in Europa blijft. Ik ben het daar niet mee eens. De Renault Megane en de Ford Mondeo worden nog altijd in Europa gemaakt, maar of dat ze daar noch in Vilvoorde, noch in Genk iets van gevoeld hebben betwijfel ik sterk. De banen die hier weg zijn zorgen voor meer uitgaven op de sociale zekerheid en voor minder geld in lokale economie, met een domino-effect omdat ook de toeleveranciers getroffen worden.

Ik zou ook liever meer M7 gehad hebben (en misschien zou dat ook beter uitgepakt hebben voor Bombardier Brugge), maar dat wil niet zeggen dat binnenlandse productie niet belangrijk is. Het lijkt me toch beter om MS75 te renoveren dan pakweg stellen uit Spanje te kopen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 06 mei 2018, 22:46De wandbekleding is ook op heel wat plaatsen vuil en/of verkleurd, het schuifsysteem van de zetels eerste klasse herstellen betekende het definitief vastzetten, de toiletten moeten ook hier en daar hersteld worden...
De stoelen aan het raam in de tweede klas ziijn vaak deels of helemaal doorgezeten.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

groentje schreef: 06 mei 2018, 22:46 En moeten we telkens wachten op een renovatie tot de trein helemaal is uitgeleefd? Of mag het toch wat sneller? Veel gezinnen veranderen sneller van salon dan de NMBS een interieur aanpakt dat veel intensiever wordt gebruikt...
Klopt, ik heb al gelezen dat men in meerdere landen niet meer alleen over de standaard renovatie tijden praat ( ooit 7,5 jaar ?) maar dat men voor de treinstellen een "grote kuis" beurt heeft ingevoerd.
De renovatietijden van vroeger waren hoofdzakelijk "mechanisch" georiënteerd, nu zit er veel meer kwetsbare comforttechniek in, airco etc
Dat en de hogere verwachtingen van de reizigers verdient een andere benadering van het groot onderhoud.
Theo
Groeten vanop de Heide
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wdew »

Pas per vernieuwde AM75 van Antwerpen naar Mechelen gereisd.
Interieur aangenaam en licht van kleur.
Spijtig dat er geen air-co geplaatst is.
Alle ramen stonden open, en dat was nodig.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Larch »

wdew schreef: 07 mei 2018, 22:19 Pas per vernieuwde AM75 van Antwerpen naar Mechelen gereisd.
Interieur aangenaam en licht van kleur.
Spijtig dat er geen air-co geplaatst is.
Alle ramen stonden open, en dat was nodig.
Dat er geen airco voorzien is bij de gemoderniseerde break en AM75 is onbegrijpelijk. Materiaal dat max 160 mag zou idealiter uitgerust moeten zijn met airco en ramen die (met een sleutel) open kunnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Larch schreef: 08 mei 2018, 00:30 Dat er geen airco voorzien is bij de gemoderniseerde break en AM75 is onbegrijpelijk. Materiaal dat max 160 mag zou idealiter uitgerust moeten zijn met airco en ramen die (met een sleutel) open kunnen.
Ik vind het net heel goed te begrijpen. Een goed werkende airco inbouwen in stellen die daarvoor niet ontworpen zijn is gewoon technisch heel moeilijk en daardoor heel duur. Die meerkost is niet te verantwoorden voor een renovatie die op een goeie 10 jaar afgeschreven moet zijn.
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door spurt2244 »

01. 843 ==> Rijdt sinds januari 2016 rond.
02. 801 ==> Rijdt sinds december 2016 / januari 2017 rond.
03. 833 ==> Rijdt sinds Juli 2017.
04. 824 ==> Rijdt sinds begin oktober 2017.
05. 806 ==> Rijdt waarschijnlijk sinds november 2017.
06. 825 ==> Rijdt sinds januari 2018.
07. 811 ==> Rijdt sinds maart 2018.
08. 812 ==> Rijdt sinds mei 2018.

De 812 rijdt volgens WhatsApp vandaag tussen Antwerpen en Turnhout v.v.
DavidVT
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2017, 21:17

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door DavidVT »

Inderdaad,

Dat was een aangename verrassing toen ik vanochtend van de trein stapte en MS 812 kort erna zag binnenrijden, na P7267 Herentals - Antwerpen-Centraal te hebben gereden.

Mvg
David
MS75-812.jpg
MS75-812.jpg (245.83 KiB) 7880 keer bekeken
Plaats reactie