Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door spurt2244 »

Deze foto kreeg ik op Twitter toe gestuurd:

Groetjes uit Nederland :D
Bijlagen
treinstel 843.jpg
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Hmm... we zien de binnenkant natuurlijk niet, maar ik vind het niet eens zo misselijk, afgaand op wat ik hier zie...
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door 260689 »

Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is. Zoals je ziet is de 2e panto verwijderd. En hebben ze zoals de vernieuwde breaks en Sprinters een nieuw toilet (ik weet wel niet of er een opvangbak aanwezig is).
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LHOON »

260689 schreef:Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is. Zoals je ziet is de 2e panto verwijderd. En hebben ze zoals de vernieuwde breaks en Sprinters een nieuw toilet (ik weet wel niet of er een opvangbak aanwezig is).
Wat was eigenlijk het nut van die tweede panto?
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door 260689 »

LHOON schreef:
260689 schreef:Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is. Zoals je ziet is de 2e panto verwijderd. En hebben ze zoals de vernieuwde breaks en Sprinters een nieuw toilet (ik weet wel niet of er een opvangbak aanwezig is).
Wat was eigenlijk het nut van die tweede panto?
Ik heb het nooit geweten, maar de bestuurders van depot Sint-Niklaas zeiden me dat dit redelijk handig was als de ene panto afgekeurd was om dan de andere te gebruiken. Ook in de winter zouden die handig geweest zijn bij defecten. Maar het effectieve nut kan je beter vragen aan mensen die er vaak mee rijden!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Dat is de voornaamste eigenschap. Je hebt ten alle tijden een reserve. Eerst panto versleten of beschadigd? Effe wisselen en klaar.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LHOON »

Steven schreef:Dat is de voornaamste eigenschap. Je hebt ten alle tijden een reserve. Eerst panto versleten of beschadigd? Effe wisselen en klaar.
Eén panto kost minder dan twee, maar wat kost het om het voertuig uit dienst te moeten nemen telkens er iets met die ene panto aan de hand is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

LHOON schreef:
Steven schreef:Dat is de voornaamste eigenschap. Je hebt ten alle tijden een reserve. Eerst panto versleten of beschadigd? Effe wisselen en klaar.
Eén panto kost minder dan twee, maar wat kost het om het voertuig uit dienst te moeten nemen telkens er iets met die ene panto aan de hand is?
Denk er echter wel aan dat die tweede niet altijd een zege is. Als de eerste breekt en de stukken vliegen in de tweede panto dan is die evengoed beschadigd en onbruikbaar. Afgaande van het aantal keren dat je hem effectief zal kunnen gebruiken is het profijt om er effectief een twee mee te hebben op een motorstel aan de lage kant. Denk er aan dat bij het klaarmaken van een trein een treinbestuurder telkens de staat van een stroomafnemer moet doorgeven. Ook tussentijds (bijvoorbeeld bij verandering van ritzin in een eindstation) moet de bestuurder al eens naar de panto kijken (hij loop er toch langs). Langs de andere kant is het niet altijd duidelijk om als treinbestuurder een zuiver beeld te hebben, slecht verlichte plaats in de vorming, een zwakke zaklamp, ... het helpt niet altijd om er 100% een goed zicht op te hebben.
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

spurt2244 schreef:Deze foto kreeg ik op Twitter toe gestuurd:

Groetjes uit Nederland :D
Het werd tijd! De buitenkant ziet er al goed uit.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

260689 schreef:Er zit SIV in, deurknoppen ipv de deurhendels, bijkomend kan je de deuren sluiten wat bij de oude niet het geval is.
Eigenaardig bij de gereviseerde Benelux rijtuigen zijn de drukknoppen weer weg (geel-blauwe benelux)...volgens NS eis van de belgen, terug oude hendel (met vertikale stang ?spanjolet ?)....
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door The_Knitter »

In Nederland wordt de tweede panto veelal gebruikt om bij veel rijp op de bovenleiding, en de schuitjes van de "eerste" panto versleten raken, men de tweede ook kan opzetten. En ongetwijfeld zijn er nog wel doelen voor.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Bij type 21/27 wordt dat ook gedaan: tweede panto omhoog bij te veel ijzel op bovenleiding, of bij stilstand als treinverwarming opstaat, of bij het aanzetten vanuit stilstand (zodat niet al te veel stroom op één punt van de bovenleiding gaat met kans op breuk). Bij probleem met één panto kan je bij deze voor de andere kiezen zonder probleem.

Type 18/19 doet zijn tweede panto (die eigenlijk voor 25 kV is) zelf omhoog als er veel stroom verbruikt wordt bij stilstand of bij aanzetten, maar verder wordt slechts één panto gebruikt, afhankelijk van de spanningkeuze. Bij de DMT's en desiro's met twee panto's is het uitsluitend voor welke spanning er gebruikt wordt. Bij die stellen moet trouwens de panto voor 25 kV ook perfect in orde zijn of je krijgt de 3 kV niet omhoog, aangezien ze eerst gaan voelen welke spanning op de bovenleiding staat.

Voor de 800'en echter is de tweede panto echt louter als reserve voor het geval er iets met de eerste is, en vanuit de stuurpost kan je dan ook helemaal niet kiezen welke omhoog gaat. De tweede panto wordt dan ook zeer zelden gebruikt.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Merijn »

De 843 ziet echt goed uit, eigenlijk keren ze een beetje terug naar hun oorspronkelijk livrei (hoewel het nu wit is).

Ik ben benieuwd naar het interieur.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LML »

Ik ben geen pessimist maar realist. Verwacht je maar aan een interieur zoals de gemoderniseerde 'breaks', waar de zitbanken 3 + 2 in 2de klasse blijft en 2 + 2 in 1ste... Of ze veranderen nog van gedacht en ze steken er een interieur in zoals de gemoderniseerde 'sprinter'. Daar kan ik al beter mee leven, het zijn ook zitbanken maar je hebt tenminste in 2de klasse 2 + 2. Af te wachten dus...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LHOON »

LML schreef:Ik ben geen pessimist maar realist. Verwacht je maar aan een interieur zoals de gemoderniseerde 'breaks', waar de zitbanken 3 + 2 in 2de klasse blijft en 2 + 2 in 1ste... Of ze veranderen nog van gedacht en ze steken er een interieur in zoals de gemoderniseerde 'sprinter'. Daar kan ik al beter mee leven, het zijn ook zitbanken maar je hebt tenminste in 2de klasse 2 + 2. Af te wachten dus...
De sprinters hadden al 2+2 voor renovatie, enkel de zetelbekleding is veranderd geweest
Plaats reactie