Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Trammist

Renovatie AM75 ?

Bericht door Trammist »

Zijn er eigenlijk (ooit) plannen (geweest) om de Varkensneuzen te moderniseren, en dan bedoel ik méér dan alleen maar nieuwe koplampen steken?

Mijn idee voor deze topic komt van het topic over de opendeurtrein naar Essen.

Mijns inziens verdienen deze treinstellen toch écht wel een grondige renovatie, ze zijn ondertussen bijna allemaal 34 jaar oud. Het comfort (zetels) is niet slecht, maar toch niet meer naar hedendaagse behoefte.

Nog met oude lampen: Afbeelding Met de nieuwe LED-lampen, in station Oostende Afbeelding Beiden zelfgemaakte foto's.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Het zal er zeker wel van komen, maar men heeft nu eenmaal beslist om eerst de breaks te doen. Zolang de CW mechelen met breaks bezig is hebben ze natuurlijk geen plaats voor 800en :roll:
Trammist

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Trammist »

...alweer een illustratie van het ronduit achterlijke beleid van de NMBS. De varkentjes zijn bijna 10 jaar ouder dan de breaks en ze zijn mijns inziens veel dringender aan renovatie toe. Trouwens, als de CWM aan het huidige tempo voordoet (1 break per, euh, 6 maand?) zijn we makkelijk 20 jaar verder...
Dietrich

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dietrich »

Er zijn of waren plannen voor de varkens te renoveren. Denk niet dat er momenteel iets concreet gepland staat hiervoor.

Die koplampen zijn trouwens niet de enige wijzigingen die ze hebben ondergaan. Veel motorstellen zijn ook hun kleine deurtjes aan de stuurpost kwijtgeraakt.
Trammist

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Trammist »

:o Ik zag ooit eens een Varken rijden met een open deur van de stuurpost, je kon de machinist zó zien zitten op zijn stoel met bedieningsapparatuur :shock: maar 't was toen wel lekker warm weer, en twas zo rond 18:00 :)
Laatst gewijzigd door Trammist op 17 sep 2009, 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door HLE 2302 »

Trammist schreef::o Ik zag ooit eens een Varken rijden met een open deur van de stuurpost, je kon de machinist zó zien zitten aan zijn stuurtafel :shock: maar 't was toen wel lekker warm weer, en twas zo rond 18:00 :)
stuurtafel ? :mrgreen:
een 800er heeft zelfs nog geen stuurtafel :P amper plaats om iets op te zetten van eten en dergelijke ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Trammist

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Trammist »

...zucht, wat wilt ge daar nu weer meer zeggen? :roll: Goe, 'k zal het veranderen in, euh, "stoel met bedieningsapparatuur", zo beter?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Trammist schreef::o Ik zag ooit eens een Varken rijden met een open deur van de stuurpost, je kon de machinist zó zien zitten op zijn stoel met bedieningsapparatuur :shock: maar 't was toen wel lekker warm weer, en twas zo rond 18:00 :)
Goh, dat is iets wat je nochtans heel vaak ziet bij de meeste klassieke locs (dus waar de deur meteen op de stuurpost uitgeeft) bij warm weer...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door HLE 2302 »

Trammist schreef:...zucht, wat wilt ge daar nu weer meer zeggen? :roll: Goe, 'k zal het veranderen in, euh, "stoel met bedieningsapparatuur", zo beter?
awel, dat breaks, 21/27, sprinters, dmt's enzo een stuurtafel hebben ... waar je iets kan op leggen ... klasiekjes,22-25-23 varkensneuzen enzo hebben dit niet:
Afbeelding je ziet hier duidelijk de tafel :P

een AM 75 enzo hebben dit niet ... veel onhandiger voor de bestuurder om spullen op te leggen zoals gsm,sleutels,eten,drinken ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
banaan

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door banaan »

HLE 2302 schreef:een AM 75 enzo hebben dit niet ... veel onhandiger voor de bestuurder om spullen op te leggen zoals gsm,sleutels,eten,drinken ...

greetz 2302
...gazet, boekskes, laptop, ... :mrgreen:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door treinbruno »

MSTS spelen terwijl je echt met de trein aan het rijden bent :lol:
mag je eigelijk met een laptop op internet surfen als TB terwijl je aan het rijden bent?

en mag een TBG zijn laptop meeneemen om de internetten tijdens de dienst in 1e classe :)
Afbeelding
Snaaip

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Snaaip »

Ik kies toch liever voor de modernisatie van de Varkens. Reken erop dat de Breaks ook al werden gemoderniseerd van bordeaux naar Memling. En trouwens de Duikrbillen, mogen ook wel eens een nieuw kleurtje krijgen. Alhoewel varkens van mij part voorgang krijgen. Hetzelfde zoals echte varkens, hebben we dan koteletten. :lol:
Dietrich

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dietrich »

Er zijn natuurlijk tegen de 140 Breaks terwijl er maar 44 vierledige zijn. Het gaat hem nu ook niet enkel om de livrei, want bij de Breaks is er in 1992 enkel het tussenrijtuig bijgekomen en de livrei aangepast.

Vierledige en sprinters zijn denk ik minder prioritair voor modernisatie gezien de beperkte grootte van de reeks.
13'erke

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door 13'erke »

Ik denk dat het beter is om die viertjes binnen een paar jaar aan de kant te zetten, beter om wat op zij te zetten voor de aankoop van toekomstig materieel dan hierin nog te investeren.
13'erke

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door 13'erke »

HLE 2302 schreef:
Trammist schreef:...zucht, wat wilt ge daar nu weer meer zeggen? :roll: Goe, 'k zal het veranderen in, euh, "stoel met bedieningsapparatuur", zo beter?
awel, dat breaks, 21/27, sprinters, dmt's enzo een stuurtafel hebben ... waar je iets kan op leggen ... klasiekjes,22-25-23 varkensneuzen enzo hebben dit niet:
Afbeelding je ziet hier duidelijk de tafel :P

een AM 75 enzo hebben dit niet ... veel onhandiger voor de bestuurder om spullen op te leggen zoals gsm,sleutels,eten,drinken ...

greetz 2302
Je hebt nog wel wat ruimte op de plaats van de bijzitter, eigenlijk valt dit nog goed mee op een 800, over een 23 gaan we zwijgen :lol: .
Plaats reactie