Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door TimJ36 »

Wouterh12 schreef: 07 feb 2021, 17:08 Lijkt me sterk, een groot deel van de kost zal waarschijnlijk werkuren van nmbs personeel (in de centrale werkplaats) zijn. Ik vraag me af hoe die kost fair berekend kan worden om een correcte vergelijking met de aanschaf van een desiro te maken.
Het lijkt me ook vreemd dat een renovatie duurder uitkomt dan een nieuwbouw, anders zou de treinvloot in sneltempo vernieuwd worden.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door kristofvt »

Kostprijs 305 desiro's 1.291 miljard euro = 4.24 miljoeneuro stuk (2008)
Renovatie 139 breaks(MS80) : 216 miljoen euro = 1.55 miljoen euro stuk
Renovatie varkensneus (MS75) zal iets meer kunnen zijn (4 delig ipv 3-delig)

De desiro's zullen na 10-15 jaar ook een renovatie moeten ondergaan.ook zou deze vandaag duurder in aankoop kunnen zijn zijn door inflatie.
Waarschijnlijk zal de Break (MS80) en varkensneus MS75 hun laaste renovatie hebben ondegaan om voldoende matrieel te hebben ivm met de stengere veiligheidsnormen rond 2025 ivm met verplichting ERMTS. (Vele buitenlandse maatschapijen zijn ook matrieel aan het vervangen)
De M7 gaan oude duw trek/loks reeks 21 en 27 vervangen net als m4 rijtuigen. Ook de klasieke stellen gaan dan zeker uit dienst moeten.

Ter info
445 M7 voor 1.3 miljard = 2.92 miljoen/ rijtuig
198 extra M7 (130 rijtuigen +68 stuurstandrijtuigen=) voor 445 miljoen = 2.27 miljoen stuk in 2021

*90 M6 in 2005 voor 166miljoen = 1.84 miljoen in 2005

Conclusie als een nieuw stel 30 jaar meegaat (MS08 ) en een renovatie 10 jaar (MS80) kan men zeggen dat ze even duur zijn. Al heeft de desiro wel airco of meer modern confort. Echer om de voledige levensduur van 30 jaar te kunnen garanderen zal er ook een grondige renovatie moeten plaatsvinden na +/-15 jaren dienst wat extra kosten voort zal brengen. Merk ook op dat de Desiro in 2008 besteld zijn en nu dus mogelijks duurder zijn.

Problemen met nieuw te bestellen matriaal kan lijden tot continuiteitsproblemen (remember FYRA) "Benelux is terug in gebruik genomen na leasen nieuwe loks en renoveren oude rijtuigen". Extra kosten achteraf. Ook levering huidige beselling M7 heeft reeds vertraging.

Momenteel wordt door Europese maatschijpen veel geinvesteerd in nieuwe rijtuigen wat kostprijs nieuwe stellen kan opdrijven (minder korting) + langere levertijden/wachtijden tot enkele jaren voordat nieuwe bestelling in productie gaat.

Financiering/budgetten spelen ook een rol.De afhankelijkheid van overheidsbudgetten voor financiering maakt dat men niet onbeperkt nieuw matriaal kan blijven bestellen. Vele spoorwegmaatschapijen zijn afhankelijk van extra overheidsgeld aangezien ze zonder extra publieke middelen een negatief saldo boeken.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Papanero »

Ik weet niet of er iemand iets aan heeft: zopas kwam op lijn 28 (Thurn&Taxis) richting zuid (Vorst?) volgend konvooi voorbij:
- lok 7746
- de 829
- een rode AM75 helemaal onder de graffiti, nummer onleesbaar
- de 828

Op lijn 28 is een AM75 heel zeldzaam.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door BlackEagle »

Papanero schreef: 10 feb 2021, 14:16 Ik weet niet of er iemand iets aan heeft: zopas kwam op lijn 28 (Thurn&Taxis) richting zuid (Vorst?) volgend konvooi voorbij:
- lok 7746
- de 829
- een rode AM75 helemaal onder de graffiti, nummer onleesbaar
- de 828

Op lijn 28 is een AM75 heel zeldzaam.
Die stond rond half één in het station van Kontich-Lint op lijn 27 (richting Mechelen/Brussel), te wachten aan een sein vermoed ik
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Klassiekje »

BlackEagle schreef: 10 feb 2021, 15:56
Papanero schreef: 10 feb 2021, 14:16 Ik weet niet of er iemand iets aan heeft: zopas kwam op lijn 28 (Thurn&Taxis) richting zuid (Vorst?) volgend konvooi voorbij:
- lok 7746
- de 829
- een rode AM75 helemaal onder de graffiti, nummer onleesbaar
- de 828

Op lijn 28 is een AM75 heel zeldzaam.
Die stond rond half één in het station van Kontich-Lint op lijn 27 (richting Mechelen/Brussel), te wachten aan een sein vermoed ik
Stond daar in nood. :D

Was een overbrenging van Schijnpoort naar Charleroi Atelier.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Ducktape »

kristofvt schreef: 09 feb 2021, 22:05 Kostprijs 305 desiro's 1.291 miljard euro = 4.24 miljoeneuro stuk (2008)
Renovatie 139 breaks(MS80) : 216 miljoen euro = 1.55 miljoen euro stuk
Renovatie varkensneus (MS75) zal iets meer kunnen zijn (4 delig ipv 3-delig)

De desiro's zullen na 10-15 jaar ook een renovatie moeten ondergaan.ook zou deze vandaag duurder in aankoop kunnen zijn zijn door inflatie.
Waarschijnlijk zal de Break (MS80) en varkensneus MS75 hun laaste renovatie hebben ondegaan om voldoende matrieel te hebben ivm met de stengere veiligheidsnormen rond 2025 ivm met verplichting ERMTS. (Vele buitenlandse maatschapijen zijn ook matrieel aan het vervangen)
De M7 gaan oude duw trek/loks reeks 21 en 27 vervangen net als m4 rijtuigen. Ook de klasieke stellen gaan dan zeker uit dienst moeten.

Ter info
445 M7 voor 1.3 miljard = 2.92 miljoen/ rijtuig
198 extra M7 (130 rijtuigen +68 stuurstandrijtuigen=) voor 445 miljoen = 2.27 miljoen stuk in 2021

*90 M6 in 2005 voor 166miljoen = 1.84 miljoen in 2005

Conclusie als een nieuw stel 30 jaar meegaat (MS08 ) en een renovatie 10 jaar (MS80) kan men zeggen dat ze even duur zijn. Al heeft de desiro wel airco of meer modern confort. Echer om de voledige levensduur van 30 jaar te kunnen garanderen zal er ook een grondige renovatie moeten plaatsvinden na +/-15 jaren dienst wat extra kosten voort zal brengen. Merk ook op dat de Desiro in 2008 besteld zijn en nu dus mogelijks duurder zijn.

Problemen met nieuw te bestellen matriaal kan lijden tot continuiteitsproblemen (remember FYRA) "Benelux is terug in gebruik genomen na leasen nieuwe loks en renoveren oude rijtuigen". Extra kosten achteraf. Ook levering huidige beselling M7 heeft reeds vertraging.

Momenteel wordt door Europese maatschijpen veel geinvesteerd in nieuwe rijtuigen wat kostprijs nieuwe stellen kan opdrijven (minder korting) + langere levertijden/wachtijden tot enkele jaren voordat nieuwe bestelling in productie gaat.

Financiering/budgetten spelen ook een rol.De afhankelijkheid van overheidsbudgetten voor financiering maakt dat men niet onbeperkt nieuw matriaal kan blijven bestellen. Vele spoorwegmaatschapijen zijn afhankelijk van extra overheidsgeld aangezien ze zonder extra publieke middelen een negatief saldo boeken.
Wat is uw definitie van een renovatie? Want de oudste desiro's hebben al een revisie gekregen (zit rond het 1 miljoen gereden kilometers) en zijn intussen al bijna 10 jaar aan het rondrijden. Als we dan naar DMT's kijken die van '96 zijn (en dus ook al 25 jaar oud), hebben die ook enkel nog maar revisies gekregen en geen renovatie genre Break of 800.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Ik denk wel dat de Desiros door hun modulaire opbouw vaker kleine upgrades gaan krijgen ipv een grote renovatie zoals bij de voorgaande reeksen. De kosten hiervoor zullen dan ook lager zijn.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Klassiekje »

Hopelijk krijgen de 96's nooit een modernisering, kunnen ze dat interieur ook nog verkl*ten :roll:
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groentje »

Zou er zo niks zijn waar de MS96 verbeterd kunnen worden voor jou? Ik denk aan stopcontacten, zelfs een andere wandkleur, het aandeel eerste klasse verminderen...
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Klassiekje »

Dat wel maar Break/M6-stoelen zijn het mij niet waard :)
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Ducktape »

groentje schreef: 10 feb 2021, 20:19 Zou er zo niks zijn waar de MS96 verbeterd kunnen worden voor jou? Ik denk aan stopcontacten, zelfs een andere wandkleur, het aandeel eerste klasse verminderen...
Het aandeel 1ste klasse zou ook de grootste verandering mogen zijn vind ik. 1/3de vd lengte vd trein in 1ste is niet (meer) te verantwoorden.

Maar bon, het ging hier over MR75 eigenlijk.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door kristofvt »

Ducktape schreef: 10 feb 2021, 19:07 Wat is uw definitie van een renovatie? Want de oudste desiro's hebben al een revisie gekregen (zit rond het 1 miljoen gereden kilometers) en zijn intussen al bijna 10 jaar aan het rondrijden. Als we dan naar DMT's kijken die van '96 zijn (en dus ook al 25 jaar oud), hebben die ook enkel nog maar revisies gekregen en geen renovatie genre Break of 800.
Treinstellen krijgen inderdaad regelmatig een revisie en ook een groot onderhoud zoals een midlife-update en/of renovatie om aan de huidige normen te voldoen. Al vind ik persoonlijk dat zo een grote ombouw wel idd laat is voor een stel van 40 jaar. Hopelijk hebben de stellen niet te veel last van corrosie en kunnen ze nog een tijdje voort na hun renovatie zonder te grote extra onderhoudskosten en blijven ze betrouwbaar in hun inzet. Anders had men ze beter tijdig vervangen.

NS renoveert/moderniseert idd ook stellen van 20 jaar om nog 20 jaar voort te kunnen.
https://www.treinreiziger.nl/ns-gaat-du ... uiterlijk/

nog een vb. De SNCF gaan ook nog 14 stellen van de TGV Atlantique renoveren. Dit type is al grotendeels uit dienst genomen (nog 30 stellen beschikbaar van de 105 op 01/01/2021) maar wordt toch nog gerenoveerd om mss vanaf 2024 plaats te maken voor een TGV van een nieuwe generatie.
https://www.lejournaldesentreprises.com ... 021-783737. Ook worden sommige stellen na al ingezet om uit dienst genomen tragere treinen te vervangen wegens niet tijdig geleverde nieuwe stellen.

De NMBS is dus niet de enige die oud materiaal nog opknapt om ermee te kunnen blijven rijden.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 10 feb 2021, 20:19 Zou er zo niks zijn waar de MS96 verbeterd kunnen worden voor jou? Ik denk aan stopcontacten, zelfs een andere wandkleur, het aandeel eerste klasse verminderen...
Een vrij toegankelijke multifunctionele ruimte, de doorgezeten stoelen vervangen, ...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Klassiekje schreef: 10 feb 2021, 20:08 Hopelijk krijgen de 96's nooit een modernisering, kunnen ze dat interieur ook nog verkl*ten :roll:
Niets aan toe te voegen. Vind die treinen met afstand de beste zowel qua zitcomfort als qua interieur. Véél betere zetels dan die harde, rechte M6-stoelen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door edelweiss »

Wij vinden deze treinen in de eerste klasse heerlijk. Daar kan in bepaald opzicht geen wagen (auto) tegenop! Last het zo!
Plaats reactie