Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Terminus »

treinzot schreef: 13 mar 2018, 20:05
Terminus schreef: 08 mar 2018, 12:40 De 806 rijdt ook rond in zijn vernieuwde versie.

In Schaarbeek staan 3 rode MR75 sinds vorige week (817, 839, 840). Ook wachtend op modernisering?
817 zou te Schaarbeek groep R staan.
839 zou te Ronet Formation staan waarschijnlijk in afwachting van modernisatie.
840 rijdt momenteel nog rond.

Grt,Kurt.
Dag Kurt, intussen nog diverse malen in Schaarbeek gepasseerd en het zijn wel degelijk deze 3 stellen.
AK81

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door AK81 »

839 en 840 staan samen met 55'ers van Tuc-Rail uitgeweken voor de vroegere onderhoudspost voor rijtuigen. De 55 zijn buiten dienst en in afwachting van verkoop (schroot), de vierledige stellen staan daar in afwachting van renovatie in 2019 (!).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rvdborgt »

In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).

Groetjes,
Rian
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door b-loc »

rvdborgt schreef: 22 mar 2018, 19:17 In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).

Groetjes,
Rian
Eerst moeten de varkensneuzen een 3de koplamp krijgen.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wva »

b-loc schreef: 23 mar 2018, 09:06
rvdborgt schreef: 22 mar 2018, 19:17 In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).

Groetjes,
Rian
Eerst moeten de varkensneuzen een 3de koplamp krijgen.
Ik dacht enkele posts terug gelezen te hebben dat men die derde koplamp aan het aanbrengen is bij de stellen die van heden gerenoveerd worden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: 22 mar 2018, 19:17 Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).
Mij is ooit verteld dat de duikbrilletjes nooit dubbel in Nederland gereden hebben en dat zijn grootvaderrechten daarom beperkt zijn tot één stelletje.
Theo
Groeten vanop de Heide
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wva »

dentheo schreef: 23 mar 2018, 17:33
rvdborgt schreef: 22 mar 2018, 19:17 Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).
Mij is ooit verteld dat de duikbrilletjes nooit dubbel in Nederland gereden hebben en dat zijn grootvaderrechten daarom beperkt zijn tot één stelletje.
Zou te maken hebben met de stroom die meer dan 1 stel zou trekken
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Ik woon langs lijn 12 en heb ze hier erg weinig gezien..enkel frequent op de scholieren P-trein....

Ooit is er wel eens een nieuw treinstel "geshowed" in Nederland en teruggekomen zonder panto (want die had geen haakje)... was dat misschien een duikbrilletje ?
Theo
Groeten vanop de Heide
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door spurt2244 »

rvdborgt schreef: 22 mar 2018, 19:17 In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).

Groetjes,
Rian
Heb ooit ergens iets gelezen over een te hoog acceleratievermogen van Duikbrillen.
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door spurt2244 »

dentheo schreef: 23 mar 2018, 18:50 Ik woon langs lijn 12 en heb ze hier erg weinig gezien..enkel frequent op de scholieren P-trein....

Ooit is er wel eens een nieuw treinstel "geshowed" in Nederland en teruggekomen zonder panto (want die had geen haakje)... was dat misschien een duikbrilletje ?
Duikbrillen rijden er volgens mij dagelijks, woensdag zat Duikbril 944 in L trein 400, op 7 maart zat de 906 in L trein 400, daarnaast zie ik ook meldingen langs komen op WhatsApp dat er 1 of meer Duikbrillen rijden op lijn 12.

Groetjes uit Nederland.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Ik had het over een tiental jaren geleden, dus voor de papierwinkel losbarstte.
Toen reden er nooit paartjes , anders had het nu ook gemogen..

Volgens mij rijden er de laatste maand meer dan vroeger, tot misnoegen van de reizigers die soms vanaf Heide al moeten rechtstaan naar Antwerpen.
Theo
Groeten vanop de Heide
wimkalmthout
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2011, 20:27
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wimkalmthout »

Gisteravond werd L471 verzorgd door een duikbrilletje.

gr
Wim
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bordensteker »

Woensdagochtend 21 maart zag ik in plaats van een Varkensneus een (gemoderniseerde) Duikbril in Roosendaal gereedstaan als L-trein richting Antwerpen.
rvdborgt schreef: 22 mar 2018, 19:17 In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).
b-loc schreef: 23 mar 2018, 09:06 Eerst moeten de varkensneuzen een 3de koplamp krijgen.
Dat de MS75 en ook MS80 stellen voortaan bij modernisering een 3e koplamp krijgen, heeft in OdB gestaan, zie viewtopic.php?p=234016#p234016
dentheo schreef: 23 mar 2018, 17:33Mij is ooit verteld dat de duikbrilletjes nooit dubbel in Nederland gereden hebben en dat zijn grootvaderrechten daarom beperkt zijn tot één stelletje.
wva schreef: 23 mar 2018, 18:36Zou te maken hebben met de stroom die meer dan 1 stel zou trekken.
spurt2244 schreef: 23 mar 2018, 20:30Heb ooit ergens iets gelezen over een te hoog acceleratievermogen van Duikbrillen.
Een Duikbril heeft per ton treingewicht niet zo heel veel meer geïnstalleerd motorvermogen (ttz 7,20 kW per ton, tegenover de 6,18 kW van een Varkensneus), en als het spoor niet te glad is haalt hij zijn meerdere acceleratie verder ook nog uit de t.o.v. Varkens en Klassiekjes iets gewijzigde tandwieloverbrenging. Hetgeen tegelijk de lagere maximale snelheid van slechts 120 km/h verklaart.

Als je weet* dat Varkensneuzen wél gekoppeld in Roosendaal komen (2 x 1360 kW = 2720 kW), wat dus 18% méér geïnstalleerd vermogen betekent dan een trein van 3 gekoppelde Duikbrillen (3 x 770 kW = 2310 kW), dan moge duidelijk worden dat gekoppelde inzet van twee of drie Duikbrillen geen probleem zou moeten zijn.

Denk voorts ook even aan de Benelux, waarvoor twéé Traxxen de laatste tijd in ‘top-and-tail’ treinschakeling (ook wel ‘sandwich’ samenstelling genoemd) met een treintje van 6 rijtuigen de dienst verzorgen.
Twéé Duikbrillen trekken samen 1540 kW (uitgaande van 3 kV bovenleidingsspanning).
Twéé Varkens trekken samen 2720 kW (eveneens uitgaande van 3 kV).
Ter verdere vergelijking:
Eén HLE 11 stond voorheen voor 3130 kW.
En één Traxx gaat tot 4000 kW (onder 1,5 kV bovenleidingsspanning; onder wisselspanning is het meer). En die komen nu al standaard met de Benelux in treinschakeling (dus met zijn tweeën) in Roosendaal! En dát gaat op zich, althans qua belasting van het net, goed.

Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van ‘grootvaderrechten’, zoals dentheo al opmerkte.
Het ontbreken van de ATB- c.q. TBL1+ werking op het grensbaanvak (omdat daar zuiver met Memor over de ruggetjes van krokodillen geborsteld wordt) kan lijkt mij niet het motief zijn. Wél als het gaat over eventuele doortrekking van een twééde L-trein of IC per uur, maar niet als het gaat om een verdubbeling van het aantal Duikbrillen in 1 trein. De treinbeïnvloeding werkt op een trein, of werkt niet indien niet geïnstalleerd in de baan, maar of er één of twee stellen vanuit die stuurpost bediend worden heeft niets met het risico te maken. In theorie zijn er immers evenveel reizigers, alleen hebben ze meer zitruimte indien het meer dan 1 stel is.

Het al dan niet toelaten van treinen met slechts 2 koplampen lijkt me ook vooral een ‘grootvaderrechten’ aangelegenheid, zeker als er tussen Essen en Roosendaal denk ik nergens overwegen zijn zonder slagbomen.

_________________
Ik ben voor deze vergelijking van het genoemde tractiematerieel uitgegaan van volgende gegevens:

Duikbril:
Massa 107 t
Vermogen 770 kW
https://nl.wikipedia.org/wiki/MS86

Varkensneus:
Massa 220 t
Vermogen 1360 kW
https://nl.wikipedia.org/wiki/MS75

HLE 11:
Vermogen onder 1,5 kV: 3130 kW
https://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_11

Traxx F140MS2:
Vermogen onder 1,5 kV: 4000 kW
https://www.scribd.com/document/3340053 ... dier-Traxx
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Terminus »

Iemand een idee hoeveel rode MR75 nog operationeel zijn?

Over de inzet van de sprinters richting Roosendaal... 3 weekends geleden zaten er 2 rode varkens (818 en 819) op de Antwerpen-Binche. Het zou jammer zijn mocht er dan dat weekend MR86 ingezet zijn richting Roosendaal... Planning...
treinzot
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 09:13
Locatie: Kortrijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door treinzot »

815,817,818,819,823,826,827,831,832,835,838,839,840,dus 13 stuk nog in dienst in het bordeaux kleur.

Grt.
Plaats reactie