Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ook ik vind de AM 75 niet echt mijn lievelingsmaterieel.Ik heb al enkele keren tussen Charleroi Zuid en Brussel Zuid er in gezeten en telkens was ik blij als ik op mijn eindbestemming was.Wat dat betreft vind ik de M6 STUKKEN beter.

Lukas
Laatst gewijzigd door Lukas op 04 okt 2009, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
13'erke

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door 13'erke »

HLE 2302 schreef:

eventjes in post zetten :P
de 800ers gaan wel verschoven worden ... maar eruit gaan ze zeker nog niet, die desiro's gaan vooral gebruikt worden op het GEN net, en daar komen veel treinen bij ...
de desiro's die overal in belgie komen zullen degene zijn die de oudste klasiekjes vervangen ... men mag niet vergeten dat er nog altijd enorm veel rondrijden !

greetz 2302
Er komen meer dan 300 desiro's, waarvan enkel 95 voor het gen, de rest gaat oud materieel vervangen. En zoveel NM klassiekjes rijden er nu ook niet rond he...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

normaal gaan enkel de klassiekjes JH er uit, de klassiekjes met thyristor en de ms800 blijven zeker nog een tijd bollen ook als de desiro's er zijn. Dit om extra aanbod te hebben aan materiaal en geen nipte situatie zoals nu of een tekort van bepaalde types.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Steven schreef:normaal gaan enkel de klassiekjes JH er uit, de klassiekjes met thyristor en de ms800 blijven zeker nog een tijd bollen ook als de desiro's er zijn. Dit om extra aanbod te hebben aan materiaal en geen nipte situatie zoals nu of een tekort van bepaalde types.
Dat is niet zeker he Steven, als de nmbs binnen dit en 2 jaar beslist om nadien nog te investeren in rollend materiaal gaan de schrappingen ook blijven doorgaan :wink: En wat het beleid over 2 jaar is kan nog niemand zeggen :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

binnen twee jaar terug investeren? denk het niet, ik denk dat nadat alle M6, HLE 18 en desiro's er zijn we weer even een adempauze gaan zien in bestellingen. Zoniet overtreffen ze zichzelf in de overtreffende trap op gebied van vernieuwen in materiaal.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door treinbruno »

Dan is het toch zonde dat ze een deel van de JH's gemodernisseerd hebben :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Ze zijn hoofdzakelijk met de JH klassiekjes begonnen, de 606 was de eerste en dat is nu ook al tien jaar terug (jaja in 1999 officieel voorgesteld als eerste klassiek new look). Dus dat stelletje heeft zo op die manier al tien jaar dienst gedaan tot grote tevredenheid van de meeste mensen (er zijn nog steeds mensen die denken dat die new looks volledig nieuw aangekochte treinen zijn).
AM'er

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door AM'er »

Die AM75's zullen, denk ik, nog niet onmiddellijk uitfaseren, zelfs bij de toestroom van de Desiro's.
Zoals eerder aangehaald, zie ik ze geen 50 jaar ongemoderniseerd op de sporen staan. De klassiekjes zullen dit misschien nog halen (reeks van 1962). Een AM75 moet daarvoor nog 16 jaar op de sporen blijven.

De niet-gemoderniseerde klassiekjes, waarvan nog 105 stuks actief zijn, worden ofwel langzaam buiten dienst gehaald, ofwel allemaal in één keer. Dat is me nog niet duidelijk.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef:
Steven schreef:normaal gaan enkel de klassiekjes JH er uit, de klassiekjes met thyristor en de ms800 blijven zeker nog een tijd bollen ook als de desiro's er zijn. Dit om extra aanbod te hebben aan materiaal en geen nipte situatie zoals nu of een tekort van bepaalde types.
Dat is niet zeker he Steven, als de nmbs binnen dit en 2 jaar beslist om nadien nog te investeren in rollend materiaal gaan de schrappingen ook blijven doorgaan :wink: En wat het beleid over 2 jaar is kan nog niemand zeggen :P
daarvoor zitten ze veel te veel in geldnood voor de moment hoor :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bart »

De modernisatie van de vierledige motorstellen komt er zeker.
Bron: Verdeler Brussel (en ook te lezen in het krantje van de OVS, editie september 2009)

De studie voor de modernisering van de vierledige is momenteel lopende en de inhandname van het prototype
is voorzien voor 2010.


www.ovs-sic.be
Klik op maandblad, op pagina 3 staat het te lezen.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bart »

Lukas schreef:Hoi,
Ook ik vind de AM 75 niet echt mijn lievelingsmaterieel.Ik heb al enkele keren tussen Charleroi Zuid en Brussel Zuid gezeten en telkens was ik blij als ik op mijn eindbestemming was.Wat dat betreft vind ik de M6 STUKKEN beter.
Het is idd comfortabeler zitten in een MS96 stel, of een HV M6, dan in een stel 800.
Maar technisch gezien, zijn de stellen 800 (ook al zijn ze ouder dan 30 jaar) veel bedrijfszekerder dan een Loc type 21/27 die de M6'en moeten slepen, of een HVR M6.
En dat is niet enkel mijn mening, dat staat zelf in statistieken.
Ik zal het blijven zeggen, op technisch gebied (betrouwbaarheid) is het motorstel 800 het beste treintype dat de NMBS ooit in hun bezit hebben gehad. 8 tractiemotoren, 2 batterijgroepen krijg je niet zomaar gelijktijdig defect.
Als er een trein gereden met stellen 800 afgeschaft wordt om technische redenen, is het in 90% van de gevallen te wijten aan luchtdrukproblemen. Een MS 800 heeft bijna alles dubbel, behalve een compressor. Er staat er maar enen op, en als die het begeeft, is het gedaan mee rijden.

Dus het zou een enorm slecht idee zijn, om een treintype dat technisch gezien nog volledig in orde is, aan de kant te zetten, enkel en alleen omdat hun interieur niet meer hedendaags is.
Mijn mening (en gelukkig ook die van de NMBS) de stellen 800 zijn de kosten voor het moderniseren, nog meer dan waard.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

Bart schreef: Het is idd comfortabeler zitten in een MS96 stel, of een HV M6, dan in een stel 800.
Behalve in eerste klasse dus. Spijtig genoeg zal die mooie en comfortabele eerste klasse een modernisering niet overleven.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door msts.be »

Nu ik er in de Break-topic toch over gesproken heb zullen we hier dan maar de bevestiging geven. Onlangs was er volgende nieuwe aanbesteding:
http://www.b-rail.be/akac/appl/announce ... 120710.pdf

met omschrijving:
Aankoop van manuele binnendeuren voor de modernisatie van 44 Vierledige Motorrijtuigen (AM’75 -> ’77). Er zijn 20 manuele binnendeuren per motorrijtuig voorzien. De modernisatie zal lopen over de periode 2010-2018.

Eenmaal de laatste CityRails buiten zijn gaat men hier aan beginnen, het comfort zal er echter niet veel vooruit op gaan.

Ik geloof ooit in één of andere forumpost gelezen te hebben dat men reeds een (verongelukt ?) rijtuig gebruikt heeft als studieobject voor deze modernisering ?
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door poyaud »

msts.be schreef:

Ik geloof ooit in één of andere forumpost gelezen te hebben dat men reeds een (verongelukt ?) rijtuig gebruikt heeft als studieobject voor deze modernisering ?

Neen, dat was voor de modernisatie van de huidige Break's.
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Bart schreef: Als er een trein gereden met stellen 800 afgeschaft wordt om technische redenen, is het in 90% van de gevallen te wijten aan luchtdrukproblemen. Een MS 800 heeft bijna alles dubbel, behalve een compressor. Er staat er maar enen op, en als die het begeeft, is het gedaan mee rijden.

Mijn mening (en gelukkig ook die van de NMBS) de stellen 800 zijn de kosten voor het moderniseren, nog meer dan waard.
En ineens een tweede compressor erin... is hij niet te verslagen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie