Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bibke »

De 839 en 817 staan voor de OTP van Schaarbeek, zuidkant.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door vnze »

Bordensteker schreef: 26 mar 2018, 04:07 ... (lange quote)
Ik had begrepen dat het wel met de stroom te maken had dat er maar één duikbril mag rijden maar inderdaad niet het vermogen maar eerder de harmonischen die op het net geïnjecteerd worden. Motoraansturingen genereren elektrische "ruis" op het net. Bij gekoppelde duikbrillen zou dat relatief hoog liggen. Nadelen van dat soort ruis kennen de technici van onze AM96 die in de buurt van het Franse net komen vast heel goed.
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Dat is ook zo ongeveer wat ik gehoord heb, er zouden storingen kunnen gemaakt worden naar de seininrichting toe. Al is het voor zover ik weet wel toegelaten met twee gekoppeld als de treindienstleider daar uitzonderlijk toestemming voor geeft, maar de voorwaarden zullen te strikt zijn om dat standaard toe te passen.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Ducktape »

Bibke schreef: 01 apr 2018, 07:48 De 839 en 817 staan voor de OTP van Schaarbeek, zuidkant.
En de 840 staat in Groep G.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Jan-Mark »

Aangezien er pas 3 stellen van Ronet naar Schaarbeek zijn gesleept, welke stellen staan er nu nog allemaal in Ronet?
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Nadleeh »

Wat drive-by shots vanuit de IC te Gentbrugge.
IMG_3598.JPG
IMG_3597.JPG
IMG_3596.JPG
IMG_3595.JPG
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door profke »

Een klein detail viel me bet op in de 801: de stopcontacten zijn er nog voorzien met een label "220 V 16A~" .
In heel Europa is dat ondertussen al 230v gedurende 30 jaar.
Is dit niet meegenomen bij de renovatie?
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

Vandaag voor het eerst gereden met een gerenoveerde AM75 (824), op de (overigens goed bezette) IC3417.

Chapeau voor het werk van de CW Mechelen, dit vernieuwde stel maakt een totaal andere indruk dan de wrakken van voor de renovatie. Het is spijtig dat de 3+2 indeling behouden bleef en dat er geen airco is, maar met deze nieuwe inrichting zijn ze quasi evenwaardig als de vernieuwde breaks (alleen de 2+2 indeling in 2/3de van de middenbak maakt daar nog het verschil), en beter dan de vernieuwde klassiekjes. De 824 reed ook erg soepel/comfortabel, op mechanisch vlak staat die kennelijk goed op punt.

Ik vind dat deze ingreep een veel grotere sprong is dan de laatste modernisatie ronde van de Breaks (tov de al goede Memlings). Ze kunnen nog wel een aantal jaren mee nu. Hopelijk worden ze snel gehomologeerd voor Roosendaal.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rvdborgt »

Wouterh12 schreef: 04 mei 2018, 23:35Ik vind dat deze ingreep een veel grotere sprong is dan de laatste modernisatie ronde van de Breaks (tov de al goede Memlings).
Voor ruim 3,3 miljoen per treinstel mag je ook wel iets verwachten (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2346336). Nieuwe stellen zijn niet veel duurder.

Groetjes,
Rian
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

rvdborgt schreef: 05 mei 2018, 06:23
Wouterh12 schreef: 04 mei 2018, 23:35Ik vind dat deze ingreep een veel grotere sprong is dan de laatste modernisatie ronde van de Breaks (tov de al goede Memlings).
Voor ruim 3,3 miljoen per treinstel mag je ook wel iets verwachten (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2346336). Nieuwe stellen zijn niet veel duurder.
Naar ik veronderstel zijn de werkuren in de CW mee gecalculeerd in die 3,3 miljoen per stel? Dan blijft tenminste een deel van het geld binnen België. De vraag is ook wat de CW anders zou uitgevoerd hebben (intensiever onderhoud?), want het is niet alsof er anders veel ontslagen zouden gevallen zijn.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rvdborgt »

Wouterh12 schreef: 05 mei 2018, 22:28
rvdborgt schreef: 05 mei 2018, 06:23
Wouterh12 schreef: 04 mei 2018, 23:35Ik vind dat deze ingreep een veel grotere sprong is dan de laatste modernisatie ronde van de Breaks (tov de al goede Memlings).
Voor ruim 3,3 miljoen per treinstel mag je ook wel iets verwachten (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2346336). Nieuwe stellen zijn niet veel duurder.
Naar ik veronderstel zijn de werkuren in de CW mee gecalculeerd in die 3,3 miljoen per stel? Dan blijft tenminste een deel van het geld binnen België. De vraag is ook wat de CW anders zou uitgevoerd hebben (intensiever onderhoud?), want het is niet alsof er anders veel ontslagen zouden gevallen zijn.
Dus zonder de modernisering van de MS75 zouden er in Mechelen maar weinig ontslagen zijn gevallen?
Maar of het geld in België blijft of niet zou geen rol mogen spelen bij een bedrijfseconomische beslissing, zeker niet als de NMBS moet besparen. De NMBS is geen werkgelegenheidsproject.

Groetjes,
Rian
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Jan-Mark »

Toch lijkt het besluit om de Varkensneuzen te moderniseren toch echt meer op een werkgelegenheidsproject dan op een slimme beslissing gericht op de toekomst...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Wouterh12 schreef: 05 mei 2018, 22:28 Naar ik veronderstel zijn de werkuren in de CW mee gecalculeerd in die 3,3 miljoen per stel? Dan blijft tenminste een deel van het geld binnen België. De vraag is ook wat de CW anders zou uitgevoerd hebben (intensiever onderhoud?), want het is niet alsof er anders veel ontslagen zouden gevallen zijn.
Uiteraard zitten de werkuren bij in die 3M€, dat zal zelfs het grootste deel van de kost zijn.
De rest van je redenering vind ik compleet verkeerd. De CW moet helemaal geen bepaald aantal uren werk verschaffen, ze moeten gewoon hun taken doen. Als er minder nood is (bijvoorbeeld door geen renovaties te doen) moet de CW gewoon minder werk uitvoeren en inkrimpen.
Ontslagen zouden er sowieso niet vallen, er is een enorme pensionering en ze kunnen niet volgen met nieuwe mensen aanwerven. Op zo'n moment kan je pijnloos inkrimpen.
Of het geld binnen België blijft of naar een buurland gaat maakt ook helemaal niets uit, het is één grote economische zone waar geld in alle richtingen in het rond gaat.
Ongetwijfeld zitten er in de renovatie van de MS75 onderdelen die uit Frankrijk komen en zitten er in nieuwe Desiro's stukken die in België vervaardigd zijn. Dat kan je niet traceren en dat hoeft ook helemaal niet.
Import uit China of andere niet EU-landen is een ander paar mouwen, maar dat is in België heel beperkt.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Zwoopaman »

Volgens mij waren er bij de renovatie van de AM75 ook subsidies gemoeid die er bij de aankoop van nieuwe stellen niet zouden zijn.
Ik persoonlijk had liever dat de NMBS wat extra desiro's had aangekocht die op de grensbaanvakken zouden kunnen rijden.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Stijn82 »

Dankzij de generoveerde AM75, blijft er wel wat variatie op het spoor ;)
het zou wat saai worden als er enkel nog maar M6 en desiro rondbolt (momenteel al veel te veel).
Plus een Desiro is geen IC materiaal, een AM75 kan daar in principe nog wel voor doorgaan.
't enige jammere aan de renovatie is, dat ze veeeel te lang duurt.
Plaats reactie