Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bart »

Teach2 schreef: Je blijft de argumenten herhalen die enkel zouden kunnen gebruikt worden om te verklaren waarom er minder stellen gerenoveerd worden, NIET waarom ze veel langer binnen staan. Simpel gezegd: als je maar genoeg geld krijgt om aan drie breaks tegelijk te werken, dan zorg je ervoor dat er ook maar drie breaks binnen staan, en geen zes, waarvan er dan drie half afgebroken of half opgebouwd stof staan te vergaren.
Om je simplistische lampenvoorbeeld te gebruiken: als je maar voor vier lampen per maand geld krijgt en je hebt er in een stel 20 nodig, dan haal je dat stel niet de eerste maand binnen, om er dan elke maand vier lampen in te steken, dan haal je dat stel binnen op het moment dat je die 20 lampen hebt, en steek je die er ineens allemaal in.
Dus jij denkt dat de CW het zomaar voor het zeggen heeft wanneer een stel moet binnen komen??
Die hebben daar even veel aan te zeggen als jij en ik. Niks dus.
Het is de NMBS die in samenspraak met de tractieverdelers beslist welk stel, en wanneer die naar de CW worden verzonden.
De NMBS heeft de 843 maanden geleden (als ik niet mis ben zelf al langer als een jaar) naar de CW Mechelen verzonden voor zijn modernistatie.
Als de NMBS een rechtzaak heeft lopen tegen de leverancier van de toiletten (en dat is wel degelijk zo), en hierdoor geen toiletten worden geleverd is dat niet de fout van de CW dat ze die niet kunnen plaatsen hé.
Het ontwerp van de stuurpost is pas in november 2012 goedgekeurd geweest....
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

Bart schreef: Het is de NMBS die in samenspraak met de tractieverdelers beslist welk stel, en wanneer die naar de CW worden verzonden.
De NMBS heeft de 843 maanden geleden (als ik niet mis ben zelf al langer als een jaar) naar de CW Mechelen verzonden voor zijn modernistatie.
Als de NMBS een rechtzaak heeft lopen tegen de leverancier van de toiletten (en dat is wel degelijk zo), en hierdoor geen toiletten worden geleverd is dat niet de fout van de CW dat ze die niet kunnen plaatsen hé.
Het ontwerp van de stuurpost is pas in november 2012 goedgekeurd geweest....
Met andere woorden: ROTslechte organisatie, op alle niveaus. Zoals ik hier al een tijdje aan het zeggen ben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Nu wijk je wel af he teach2, nu is uw uitleg ineens op alle niveaus daar waar je in begin enkel de CW iets verweet.
Ik zei al vanaf het begin dat de CW moet roeien met de riemen die ze krijgen en dat sprak je tegen. Ik maak u al een tijdje duidelijk dat al wat in de CW moet gebeuren er buiten beslist is omdat ze niet zelf kiezen welke budgetten ze krijgen, ze niet zelf kiezen hoeveel tijd ze krijgen voor die renovaties en zo meer. De meeste van alle beslissingen neemt men gewoon in Brussel hoor. Elke CW en TW moet luisteren naar de hiërarchie die er boven staat.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groentje »

En die hiërarchie neemt beslissingen die nefaste effecten heeft. Wat niet wegneemt dat sommigen in de werkplaatsen er ook wel de kantjes vanaf zullen lopen. Zo zijn er immers overal (ook in de privé, ja).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

natuurlijk zijn er mensen die er de kantjes aflopen, waar niet stel ik me de vraag.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

Bart schreef:Het is de NMBS die in samenspraak met de tractieverdelers beslist welk stel, en wanneer die naar de CW worden verzonden.
(...)
Het ontwerp van de stuurpost is pas in november 2012 goedgekeurd geweest....
Begrijp ik het dan goed dat men een stel uit roulatie haalt (ongeveer) een jaar voordat men het concept van een nieuwe stuurpost goedkeurt? Dit kan men toch bezwaarlijk goede organisatie noemen? Zou het niet beter zijn eerst alles op plan uit te werken alvorens de boel beginnen af te breken? En of het nu de CW of de tractieverdeler is of welke dienst dan ook, het is en blijft één en dezelfde NMBS dus het is slecht georganiseerd door de NMBS. Tot slot, ik begrijp dat mangelende toiletten roet in het eten kunnen strooien maar bij de Breaks is het al niet veel beter en de Sprinters gaan ook niet vooruit. Aan de M4'en heeft men ook tien jaar gewerkt, hé.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

Boris schreef:En niet vergeten, ze vinden niet genoeg goeie techniekers. Ze vissen daar in hetzelfde vijvertje als de privé. Daar kunnen ze onmiddellijke voordeeltjes geven wat bij de NMBS niet kan.
Maar de NMBS kan toch werkzekerheid en het mogen werken aan grote installaties als treinen - waarmee dagelijks tienduizenden mensen in aanraking komen - uitspelen? Men kan trouwens perfect principes uit de privé overenten op de NMBS zoals werken met modern en hoogtechnlogisch materiaal, flexibele arbeidstijden etc etc. Men moet natuurlijk wel WILLEN evolueren naar een modern bedrijf. Ik vermoed dat eerder daar het schoentje knelt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

nahoj schreef:Dat citaat is nonsens.
Ik kan formeel zijn: de modernisering van de vierledige is nooit stopgezet.
Over het al dan niet doorgaan van moderniseringen en vooral de vooropgestelde tijdstippen die met deze werken samenhangen, doen de wildste geruchten de ronde. Is er een bepaalde reden waarom de NMBS-woordvoerders hier niet of slecht over communiceren?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Retard »

Teach2 schreef:En dan zeg ik nog niks over het feit dat het altijd zo tergend lang duurt, zelfs wanneer een renovatieprogramma op 'kruissnelheid' zit. Nee, als je ziet hoe men in het buitenland materieel moderniseert, en hoe snel dat kan, dan kan je bezwaarlijk zeggen dat men in Mechelen 'goed werk levert'...
Niet vergeten dat men hier enkel moderniseert nadat de revisietermijn erop zit. Kijk maar eens naar de posts van Marcad in modernisering Breaks. Ook is het zo dat externe consultants alles in gereedheid brengen om de werkplaatsen grondig af te slanken, zodat grondig onderhoud in de toekomst nog moeilijker wordt.
Nu al worden er half herstelde treinstellen terug in dienst genomen.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

Steven schreef:Nu wijk je wel af he teach2, nu is uw uitleg ineens op alle niveaus daar waar je in begin enkel de CW iets verweet.
Ik zei al vanaf het begin dat de CW moet roeien met de riemen die ze krijgen en dat sprak je tegen. Ik maak u al een tijdje duidelijk dat al wat in de CW moet gebeuren er buiten beslist is omdat ze niet zelf kiezen welke budgetten ze krijgen, ze niet zelf kiezen hoeveel tijd ze krijgen voor die renovaties en zo meer. De meeste van alle beslissingen neemt men gewoon in Brussel hoor. Elke CW en TW moet luisteren naar de hiërarchie die er boven staat.
Sorry, maar opnieuw: dat zijn goedkope excuses, niks meer. Als men werkelijk, zoals jullie laten uitschijnen, de treinen zonder overleg op een dag dumpt in de CW, dan is dat de fout van de NMBS als geheel, maar OOK, en ZEKER van de CW. Als dat daar een beetje serieus georganiseerd was had men al lang overleg gepleegd met de andere entiteiten en 'de hiërarchie' om een strakke planning op te stellen die ervoor zorgt dat, met de voorhanden zijnde budgetten, het materieel op een zo efficiënt en snel mogelijke manier gerenoveerd, gereviseerd en onderhouden wordt.
Jeroen schreef:Begrijp ik het dan goed dat men een stel uit roulatie haalt (ongeveer) een jaar voordat men het concept van een nieuwe stuurpost goedkeurt? Dit kan men toch bezwaarlijk goede organisatie noemen?
2! Zo lijkt het altijd te gaan in Mechelen: het lijkt dat men daar een stel binnenhaalt, afbreekt, en dan eens begint na te denken over wat men er mee gaat doen. En dan maar klagen dat het materieel te lang in de werkplaatsen staat...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Retard »

Misschien dat ook die 843 zijn revisietermijn verstreken was, dat hij zware schade had opgelopen (zoals ook de 158 en de 258 aan de kant gezet zijn) of dat zijn wieldraaibanden of weet ik veel wat de slijtagegrens hadden bereikt (hiervoor zijn ondermeer enkele locs reeks 20 buiten dienst gesteld).
Als dan ondertussen de WC's niet kunnen geleverd worden en het ontwerp van de stuurpost blijft aanslepen (hier doe je ook niet wat je wil, je moet rekening houden met allerlei (Europese) regels) kan het toch ook zijn dat zo'n stel lang in de werkplaats staat?
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

Retard schreef:Misschien dat ook die 843 zijn revisietermijn verstreken was, dat hij zware schade had opgelopen (zoals ook de 158 en de 258 aan de kant gezet zijn) of dat zijn wieldraaibanden of weet ik veel wat de slijtagegrens hadden bereikt (hiervoor zijn ondermeer enkele locs reeks 20 buiten dienst gesteld).
Als dan ondertussen de WC's niet kunnen geleverd worden en het ontwerp van de stuurpost blijft aanslepen (hier doe je ook niet wat je wil, je moet rekening houden met allerlei (Europese) regels) kan het toch ook zijn dat zo'n stel lang in de werkplaats staat?
Opnieuw: excuses. Zowat elk stel staat veel en veel te lang in de CW.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

NMBS heeft natuurlijk een probleem.
Doen we 1) onderhoud 2) kleine herstellingen 3) grote herstellingen, 4) renovaties.....allemaal zelf ?
Moeten we alles wat we "technisch kunnen " ook zelf doen ?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat men één stelletje grondig stript, om te beslissen wat en hoe men wil renoveren.
Ik denk zelfs dat men het "prototype" niet moet maken.
Maar ik denk dat Brugge dat daarna veel sneller en handiger kan, en aan een totaal ander ritme.
Die bestellen al jaren banken, WCs en weten al lang welke betrouwbare leverancier ze moeten nemen, voor een bepaald aantal en leveringen in een bepaald ritme. ...
Dat is bij hen HOOFDzaak om te overleven.
Theo
Groeten vanop de Heide
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

dentheo schreef:NMBS heeft natuurlijk een probleem.
Doen we 1) onderhoud 2) kleine herstellingen 3) grote herstellingen, 4) renovaties.....allemaal zelf ?
Moeten we alles wat we "technisch kunnen " ook zelf doen ?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat men één stelletje grondig stript, om te beslissen wat en hoe men wil renoveren.
Ik denk zelfs dat men het "prototype" niet moet maken.
Maar ik denk dat Brugge dat daarna veel sneller en handiger kan, en aan een totaal ander ritme.
Die bestellen al jaren banken, WCs en weten al lang welke betrouwbare leverancier ze moeten nemen, voor een bepaald aantal en leveringen in een bepaald ritme. ...
Dat is bij hen HOOFDzaak om te overleven.
Of je doet zoals men gedaan heeft bij de M5: Bombardier maakt het ontwerp voor de renovatie aan een vooropgesteld budget, verbouwt de eerste paar stuks zelf, traint dan het NMBS-personeel en zorgt ervoor dat alles als een soort 'bouwpakket' aangeleverd wordt bij de NMBS-werkplaats. En kijk, de M5-renovatie is mijns inziens niet alleen de meest geslaagde, het is ook degene die met voorsprong het vlotst en snelst verlopen is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Teach2 schreef:
Steven schreef:Nu wijk je wel af he teach2, nu is uw uitleg ineens op alle niveaus daar waar je in begin enkel de CW iets verweet.
Ik zei al vanaf het begin dat de CW moet roeien met de riemen die ze krijgen en dat sprak je tegen. Ik maak u al een tijdje duidelijk dat al wat in de CW moet gebeuren er buiten beslist is omdat ze niet zelf kiezen welke budgetten ze krijgen, ze niet zelf kiezen hoeveel tijd ze krijgen voor die renovaties en zo meer. De meeste van alle beslissingen neemt men gewoon in Brussel hoor. Elke CW en TW moet luisteren naar de hiërarchie die er boven staat.
Sorry, maar opnieuw: dat zijn goedkope excuses, niks meer. Als men werkelijk, zoals jullie laten uitschijnen, de treinen zonder overleg op een dag dumpt in de CW, dan is dat de fout van de NMBS als geheel, maar OOK, en ZEKER van de CW. Als dat daar een beetje serieus georganiseerd was had men al lang overleg gepleegd met de andere entiteiten en 'de hiërarchie' om een strakke planning op te stellen die ervoor zorgt dat, met de voorhanden zijnde budgetten, het materieel op een zo efficiënt en snel mogelijke manier gerenoveerd, gereviseerd en onderhouden wordt.
Jeroen schreef:Begrijp ik het dan goed dat men een stel uit roulatie haalt (ongeveer) een jaar voordat men het concept van een nieuwe stuurpost goedkeurt? Dit kan men toch bezwaarlijk goede organisatie noemen?
2! Zo lijkt het altijd te gaan in Mechelen: het lijkt dat men daar een stel binnenhaalt, afbreekt, en dan eens begint na te denken over wat men er mee gaat doen. En dan maar klagen dat het materieel te lang in de werkplaatsen staat...

Jij en vele andere bezien de NMBS als een geheel maar dat is dat bedrijf nooit geweest, naar buiten toe misschien wel maar inwendig nooit. Tegenwoordig valt het al wat mee. Maar binnen de NMBS heb je volgende bedrijven zitten. Mobility, Technisch, Europe, die aan elkaar factureren alsof het privé bedrijven zijn, geregeld los van elkaar beslissingen nemen en ga zo maar verder. Leer de structuur te doorgronden begrijpen en dan pas uitspraken te doen.

Dat onderscheid merk je al in het dagelijks onderhoud. De afdelingen voor de reizigers in alle treinen (rijtuigen en motorstellen) is een kost voor mobility, de stuurposten behoren daar niet toe want dat valt volledig onder de rekening van Technics.
Treinbestuurders vallen onder de technics directie daar waar treinbegeleiders onder mobility vallen.
Je moet dus echt met de structuur van bedrijven binnen het groot bedrijf rekening houden voor het verloop van alles. Je kan er dus nooit 1 rechte lijn in trekken.
Trouwens zie ik geen probleem met op 1 stel alles rechtstreeks te testen (zoals men nu met die ene 800 doet). De dingen die men enkel op papier uitwerkt en niet op een teststuk uitvoert zijn meestal slechter daar ben ik dus geen voorstaander van.
Plaats reactie