Pagina 19 van 87

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 21 feb 2014, 21:07
door nahoj
dentheo schreef:Wordt er iets veranderd dat de minimum boogstraal zou kunnen beïnvloeden ?
Je bedoelt ter gelegenheid van modernisatie?
Het antwoord daarop is neen.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 21 feb 2014, 22:24
door Bibke
Zag de 801 daar vandaag ook staan.
In 2 gelijke delen gesplitst en met de koppen gekoppeld.
Maar wat die daar in Gentbrugge. Dat is een wagonherstelplaats.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 21 feb 2014, 22:36
door dentheo
nahoj schreef:
dentheo schreef:Wordt er iets veranderd dat de minimum boogstraal zou kunnen beïnvloeden ?
Je bedoelt ter gelegenheid van modernisatie?
Het antwoord daarop is neen.

Zou mij ook verbazen... maar toch die metingen ?
misschien twijfelt men aan de vroegere opgave ?? :) :)

Ik twijfelde vroeger wel eens aan de rijtuigen in de Benelux, die konden geweldig "klappen" op S bochten in de wisselstraat bij het binnenrijden van Antw-Centraal. Voor de aM75 ken ik zo geen speciale punten in het net.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 feb 2014, 17:05
door nahoj
Bibke schreef:Zag de 801 daar vandaag ook staan.
In 2 gelijke delen gesplitst en met de koppen gekoppeld.
Maar wat die daar in Gentbrugge. Dat is een wagonherstelplaats.
Zoals reeds geschreven op de vorige bladzijde: Gentbrugge neemt een deel van het moderniseringswerk op zich. Alle MR75 (behalve 843 uiteraard) zullen daar passeren.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 feb 2014, 17:09
door nahoj
dentheo schreef:
nahoj schreef:
dentheo schreef:Wordt er iets veranderd dat de minimum boogstraal zou kunnen beïnvloeden ?
Je bedoelt ter gelegenheid van modernisatie?
Het antwoord daarop is neen.

Zou mij ook verbazen... maar toch die metingen ?
misschien twijfelt men aan de vroegere opgave ?? :) :)

Ik twijfelde vroeger wel eens aan de rijtuigen in de Benelux, die konden geweldig "klappen" op S bochten in de wisselstraat bij het binnenrijden van Antw-Centraal. Voor de aM75 ken ik zo geen speciale punten in het net.
Men bekijkt gewoon hoe die rijtuigen het gemakkelijkst binnen kunnen genomen worden (ontkoppelen, eventueel onderdelen demonteren,...). De boogstraal van de inrit in Gentbrugge is namelijk kleiner dan de minimum boogstraal van een rijklare MR75.
Uiteindelijk is dat niet de essentie van de aanwezigheid van dat stel in CW Gentbrugge.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 feb 2014, 22:11
door Eimai
Allé, dus ze gaan er echt mee door dan met die vernieuwing. 'k Hoop dat ze in Brussel wel beseffen dat dit als een geweldige klucht gezien wordt onder de treinbestuurders...

Maar ik wens ze succes, ze gaan veel werk hebben :lol:

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 feb 2014, 22:19
door Shrek
HijDieHetWeet schreef:Normaal toch 20 jaar, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen: de laatst gemoderniseerde tweeledige zullen volgend jaar aan de kant gaan, 10 jaar na modernisatie.
20 jaar? Dan zullen ze hopelijk toch ETCS, airco, maximumsnelheid 160, automatische koppelingen en 2+2 zitplaatsen krijgen?
Anders lijkt het mij echt niet de moeite om deze stellen nog in dienst te houden na de levering van de M7.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 23 feb 2014, 17:25
door wbrm
Shrek schreef:20 jaar? Dan zullen ze hopelijk toch ETCS, airco, maximumsnelheid 160, automatische koppelingen en 2+2 zitplaatsen krijgen?
De NMBS renovaties kennende:
zal het nee, nee, nee, nee en nee zijn :twisted:

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 23 feb 2014, 17:37
door nahoj
wbrm schreef:
Shrek schreef:20 jaar? Dan zullen ze hopelijk toch ETCS, airco, maximumsnelheid 160, automatische koppelingen en 2+2 zitplaatsen krijgen?
De NMBS renovaties kennende:
zal het nee, nee, nee, nee en nee zijn :twisted:
Even corrigeren. Het is ja (maar in niet in eerste instantie), nee, nee, hebben ze al (hoewel ik meen dat je bedoelt "automatische koppeling type GF"; dan is het nee) en nee.

Airco inbouwen is een zeer ingrijpende wijziging, als je dat goed wilt doen.
Maximum snelheid 160 is eveneens een zeer ingrijpende wijziging (zeg maar nieuwe draaistellen). En laat ons eerlijk zijn: hoeveel extra lijnen in België zullen 160km/h toelaten in pakweg 2025? Er blijven zeker genoeg lijnen over met lagere max snelheid om een volledig materieelpark van 160km/h als niet-noodzakelijk te bestempelen.

Maar goed, dat gezegd zijnde, ik ga hier dat renovatieproject zeker niet met hand en tand verdedigen...

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 25 feb 2014, 08:46
door pietmol
kan men niet beter 2 stellen AM78/AM79 permanent koppelen (langs de Bx zijde) zodat men 4-ledige stellen verkrijgt, welke de diensten van AM75 kunnen overnemen?

veel goedkoper en tegen 2025 alles van deze generatie (AM66/AM70/AM73/AM74/AM75/AM78/AM79) buiten...

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 25 feb 2014, 10:13
door Dieselfreak
Shrek schreef:20 jaar? Dan zullen ze hopelijk toch ETCS, airco, maximumsnelheid 160, automatische koppelingen en 2+2 zitplaatsen krijgen?
Denk dat het goedkoper is een volledig nieuwe trein te bouwen dan zulke ingrijpende verbouwingen aan een bestaande trein te doen om die dan slechts 20 jaar in dienst te houden.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 25 feb 2014, 10:57
door Robin
Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:20 jaar? Dan zullen ze hopelijk toch ETCS, airco, maximumsnelheid 160, automatische koppelingen en 2+2 zitplaatsen krijgen?
Denk dat het goedkoper is een volledig nieuwe trein te bouwen dan zulke ingrijpende verbouwingen aan een bestaande trein te doen om die dan slechts 20 jaar in dienst te houden.
dat was mijn gedacht ook, als het enkel om die airco te doen is :roll:

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 25 feb 2014, 11:47
door Shrek
Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:20 jaar? Dan zullen ze hopelijk toch ETCS, airco, maximumsnelheid 160, automatische koppelingen en 2+2 zitplaatsen krijgen?
Denk dat het goedkoper is een volledig nieuwe trein te bouwen dan zulke ingrijpende verbouwingen aan een bestaande trein te doen om die dan slechts 20 jaar in dienst te houden.
Ik ben dan ook van mening dat ze dat zouden moeten doen :wink:
Liever de MS70 nog een kleine 10 jaar in dienst houden, die treintjes zijn "pas" gerenoveerd. Dan kunnen de varkens nu meteen naar de schroothoop en kan het geld gebruikt worden voor nuttigere doelen. Zoals nieuwe treinen aankopen bijvoorbeeld.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 28 feb 2014, 21:09
door Ralph
Airco inbouwen in materieel wat nog zeker 20 jaar mee moet gaan, kan nog zeker loend zijn. De werkplek van de treinbestuurder zal aangenamers worden, alsook voor de reiziger.
Destijds zijn de ICR-rijtuigen van de NS ook voorzien van airco, die dat niet hadden. Tegen de tijd dat ze buiten dienst zullen gaan volgens de huidige inzichten, hebben ze 20 jaar met airco dienst gedaan, even langs als de periode dat ze dienst deden zonder airco. Dus het kan de moeite zijn.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 28 feb 2014, 21:12
door Steven
Maar de 800 is al bijna 40 jaar. Daar nog 20 jaar bij???