Pagina 7 van 87

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 08:29
door Stef
Jeroen schreef:Wanneer begint men eraan?
Als ik mij goed herinner stond er vorig jaar bij de opendeur in Mechelen reeds een gestripte AM75 (nr weet ik evenwel niet meer).

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 09:39
door Asterix
Stef schreef:
Jeroen schreef:Wanneer begint men eraan?
Als ik mij goed herinner stond er vorig jaar bij de opendeur in Mechelen reeds een gestripte AM75 (nr weet ik evenwel niet meer).
Ik heb dat ook gelezen in die repo maar moet dat nu echt meer dan een jaar duren? Men heeft materiaal te veel of zo? :wink:

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 10:36
door Teach2
Jeroen schreef:Ik heb dat ook gelezen in die repo maar moet dat nu echt meer dan een jaar duren? Men heeft materiaal te veel of zo? :wink:
Zo lijkt het ja. Da's de NMBS he. Vergeet niet dat daar toen in Mechelen ook zeker twee sprinters gestript stonden, waarvan er ook bij mijn weten nog maar eentje buiten is. En da's gewoon voor een revisie met wat herschilder- en herbekledingswerk, ze noemen het zelf niet eens een renovatie.

Aan het tempo waaraan ze in Mechelen werken schat ik dat je de eerste gerenoveerde AM75 niet voor 2014 moet verwachten. En dan denk ik eerder eind dan begin 2014. En dan 10 jaar om ze allemaal te 'renoveren', zodat de stellen 50 jaar zijn tegen dat de renovatie afgelopen is.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 11:56
door Retard
Dan kunnen ze ze niet allemaal renoveren, want in 2023 moeten ze allemaal buiten.
Laat ze gewoon zoals ze zijn, alstublieft zeg. Daar ga je nu toch geen geld in steken.
En ikzelf vind ze persoonlijk goed zoals ze zijn.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 13:34
door Bart
Retard schreef:Dan kunnen ze ze niet allemaal renoveren, want in 2023 moeten ze allemaal buiten.
Dat is ook een roddel die niet klopt.
Zowel in de MR75, MR80, MR86 komt ETCS.
Enkel de klassieke stellen, en de HLE21-27 gaan niet opgenomen worden in het ETCS project.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 14:00
door Stijn82
Zijn die AM75 van goud ofzo? OK het zijn best degelijke en betrouwbare stellen, maar ze langer dan 50 jaar in dienst houden...
De HLE21 is 10 jaar jonger, en voor zover ik weet een prima loc. Die gaan ze dan maar afvoeren in 2023?

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 15:12
door vasonline
Op zich ben ik niet tegen een renovatie.
Het enige wat me een beetje stoort is het teveel verbouwen aan bestaande treinen.

Soms denk ik wel eens dat (het eindeloos verbouwen) is om de werkplaatsen bezig te houden.

Het zou idd goed zijn als men nog wat stelletjes achter de hand houd

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 17:41
door overweg13
Stijn82 schreef:Zijn die AM75 van goud ofzo? OK het zijn best degelijke en betrouwbare stellen, maar ze langer dan 50 jaar in dienst houden...
De HLE21 is 10 jaar jonger, en voor zover ik weet een prima loc. Die gaan ze dan maar afvoeren in 2023?
Met die HLE21 kun je wel maar erg weinig reizigers vervoeren... Ik blijf het een verstandige beslissing vinden om niet al te veel reizigersmaterieel buiten dienst te stellen. Zeker in het vooruitzicht van het komende decennium waarin het aantal treinen vermoedelijk zal stijgen. Zelfs als men daarvoor nieuw materieel bestelt, is het nog altijd beter wat oude karren achter de hand te houden. Daarvan is men tenminste zeker dat men ze heeft.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 18:33
door Delanopro
Ik ben in iedere geval voor dat ze de vierdelige stellen gaan renoveren.
Ik dacht dat er ongveer 45 am75's zijn en iets van een 140 am80's.
Dus lijkt het mij logish dat ze eerst alle 75's doen ipv eerst alle am 80's.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 19:49
door Teach2
Delanopro schreef:Dus lijkt het mij logish dat ze eerst alle 75's doen ipv eerst alle am 80's.
10 jaar geleden zou dat inderdaad logisch geweest zijn ja. Nu is het weggesmeten geld, die dingen zijn te oud om nu nog aan de renovatie, die naar goeie ouwe NMBS-gewoonte tergend traag vooruitgaat, te beginnen.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 20:01
door Ralph
Hallo,

Ik zit net in het boek Spoorwegen 2013 te lezen (specifiek het hoofdstuk België, en lees daar het volgende (ik citeer!)
De modernisering van de vierdelige treinstellen AM75-77 (serie 801-844; Varkensneus) is van de baan. De proefrevisie van een prototype bracht dermate veel gebreken aan de constructie aan het licht dat NMBS besloot het project voortijdig te beëindigen. Vermoedelijk worden de Varkensneuzen bij het bereiken van de revisietermijn afgevoerd. In de afgelopen jaren kreeg een groot aantal treinstellen nieuwe cabinezijruiten en armaturen voor front- en sluitseinen, herkenbaar aan de dikke rand onder de lampen.
Dit spreekt eerdere uitspraken van lijstleden en een uitspraak gedaan in SpoorwegJournaal nr 190 tegen. Dus vraag ik me nu af, wat is er nu waar en wat niet? Diverse media spreken zich nu tegen.

Betreffende het boek, het wordt uitgegeven door Uitgeverij De Alk BV, Alkmaar, NL. Via internet is het te vinden en/of te bestellen bij http://www.alk.nl (de uitgever zelf) en via http://www.vanstockum.nl. Over het hoe en dergelijke voor bestellen vanuit België, kan ik geen antwoord geven. Boekhandel Van Stockum verzend het volgens mij wel naar België.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 20:05
door Delanopro
Als het klopt dat er een nieuwe stuurtafel zal komen betekend dit een volledig nieuw besturingsysteem.
En dat is toch wel een groote stap vooruit kwa verlengde levensduur volgens mij.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 21:53
door FLV-FGSP
In het voorstel voor het nieuwe investeringsplan zijn middelen voor de renovatie van de vierledige stellen voorzien.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 23:17
door nahoj
Ralph schreef:Hallo,

Ik zit net in het boek Spoorwegen 2013 te lezen (specifiek het hoofdstuk België, en lees daar het volgende (ik citeer!)
De modernisering van de vierdelige treinstellen AM75-77 (serie 801-844; Varkensneus) is van de baan. De proefrevisie van een prototype bracht dermate veel gebreken aan de constructie aan het licht dat NMBS besloot het project voortijdig te beëindigen. Vermoedelijk worden de Varkensneuzen bij het bereiken van de revisietermijn afgevoerd. In de afgelopen jaren kreeg een groot aantal treinstellen nieuwe cabinezijruiten en armaturen voor front- en sluitseinen, herkenbaar aan de dikke rand onder de lampen.
Dit spreekt eerdere uitspraken van lijstleden en een uitspraak gedaan in SpoorwegJournaal nr 190 tegen. Dus vraag ik me nu af, wat is er nu waar en wat niet? Diverse media spreken zich nu tegen.

Betreffende het boek, het wordt uitgegeven door Uitgeverij De Alk BV, Alkmaar, NL. Via internet is het te vinden en/of te bestellen bij http://www.alk.nl (de uitgever zelf) en via http://www.vanstockum.nl. Over het hoe en dergelijke voor bestellen vanuit België, kan ik geen antwoord geven. Boekhandel Van Stockum verzend het volgens mij wel naar België.
Dat citaat is nonsens.
Ik kan formeel zijn: de modernisering van de vierledige is nooit stopgezet.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 23:19
door nahoj
Delanopro schreef:Als het klopt dat er een nieuwe stuurtafel zal komen betekend dit een volledig nieuw besturingsysteem.
En dat is toch wel een groote stap vooruit kwa verlengde levensduur volgens mij.
Het herontwerp voor de stuurtafel komt er in de eerste plaats om ETCS erin te kunnen verwerken, meer bepaald het scherm. Verder is er geen sprake van een 'nieuw besturingssysteem'.