Pagina 64 van 87

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 08 mei 2018, 22:05
door Wouterh12
Shrek schreef: 08 mei 2018, 00:41
Larch schreef: 08 mei 2018, 00:30 Dat er geen airco voorzien is bij de gemoderniseerde break en AM75 is onbegrijpelijk. Materiaal dat max 160 mag zou idealiter uitgerust moeten zijn met airco en ramen die (met een sleutel) open kunnen.
Ik vind het net heel goed te begrijpen. Een goed werkende airco inbouwen in stellen die daarvoor niet ontworpen zijn is gewoon technisch heel moeilijk en daardoor heel duur. Die meerkost is niet te verantwoorden voor een renovatie die op een goeie 10 jaar afgeschreven moet zijn.
Waren er geen Break-varianten voor Marokko die wel airco hadden? Dan was de ruimte om die te plaatsen kennelijk toch voorzien, of wijken die stellen zoveel af op technisch vlak?

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 08 mei 2018, 22:34
door Shrek
Wouterh12 schreef: 08 mei 2018, 22:05 Waren er geen Break-varianten voor Marokko die wel airco hadden? Dan was de ruimte om die te plaatsen kennelijk toch voorzien, of wijken die stellen zoveel af op technisch vlak?
Die airco zat er al vanaf de fabriek in, dat is nog iets heel anders dan een retrofit. Pas op, het kàn wel hoor, maar het is gewoon heel duur.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 08 mei 2018, 23:56
door Steven
Hetis vooral duurder door de veel duurdere nieuwe omvormer die je nodig hebt. Want die airco moet ook ergens zijn energie halen.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 10 mei 2018, 10:13
door Teach2
Shrek schreef: 08 mei 2018, 00:41 Ik vind het net heel goed te begrijpen. Een goed werkende airco inbouwen in stellen die daarvoor niet ontworpen zijn is gewoon technisch heel moeilijk en daardoor heel duur. Die meerkost is niet te verantwoorden voor een renovatie die op een goeie 10 jaar afgeschreven moet zijn.
De Nederlanders zijn het oneens met je. Zij hebben bij de renovatie airco gestoken in de ICR, de ICM én de DDR. En de Nederlanders staan er nu toch niet meteen bekend om dat ze zomaar het geld door vensters en deuren buitengooien...

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 10 mei 2018, 10:34
door groentje
Begrijp me niet verkeerd, maar hoelang wil NS met die stellen nog rijden? Ik had ook liever airco gezien, maar begrijp de motivatie om het niet te doen.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 10 mei 2018, 21:12
door Teach2
groentje schreef: 10 mei 2018, 10:34 Begrijp me niet verkeerd, maar hoelang wil NS met die stellen nog rijden? Ik had ook liever airco gezien, maar begrijp de motivatie om het niet te doen.
De vervangers van de ICR en de ICM zijn al besteld.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 10 mei 2018, 22:42
door rvdborgt
Teach2 schreef: 10 mei 2018, 21:12
groentje schreef: 10 mei 2018, 10:34Begrijp me niet verkeerd, maar hoelang wil NS met die stellen nog rijden? Ik had ook liever airco gezien, maar begrijp de motivatie om het niet te doen.
De vervangers van de ICR en de ICM zijn al besteld.
De airco zit er echter al heel wat jaartjes in. Maar de renovatie is dan ook gebeurd op ongeveer de helft van de economische levensduur en niet pas tegen het einde.

Groetjes,
Rian

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 11 mei 2018, 10:35
door ReisThijs
NS gaat er daarom van uit dat treinen na de renovatie nog 15 of 20 jaar in dienst blijven. Dat is ongeveer tot het einde van de economische levensduur. Voor die termijn vinden ze het bij intercity's de moeite waard om airco in te bouwen. Bij stoptreinen zoals SGM heeft men dat nooit gedaan.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 13 mei 2018, 11:02
door IGBT-6000
rvdborgt schreef: 10 mei 2018, 22:42
Teach2 schreef: 10 mei 2018, 21:12
groentje schreef: 10 mei 2018, 10:34Begrijp me niet verkeerd, maar hoelang wil NS met die stellen nog rijden? Ik had ook liever airco gezien, maar begrijp de motivatie om het niet te doen.
De vervangers van de ICR en de ICM zijn al besteld.
De airco zit er echter al heel wat jaartjes in. Maar de renovatie is dan ook gebeurd op ongeveer de helft van de economische levensduur en niet pas tegen het einde.

Groetjes,
Rian
Yep . Helemaal mee eens. Wie kent niet het begrip MLU ( Mid Life Update) ? ( zie het F-16 verhaal). Waarbij de hele technologie zijde aangepast wordt aan de huidige stand van zaken (en niet beperkt wordt tot cosmetische/carosserie ingrepen, die absoluut nodig zijn). En uiteraard veel, veel sneller uitgevoerd worden ( niet gespreid over een tiental jaar). Niet mogelijk bij spoorwegen? :shock: Om een schoolvoorbeeld te geven: de SBB Re460 krijgt op dit moment een volledige update (ook de command control en power keten ); GTO vermogens techniek wordt ingewisseld voor IGBT : lichter, beter te sturen, koeling met water. (RE460 dateert van begin jaren 90). Dit MS 75 project lijkt eerder op werkverschaffing om niet te spreken van
bezigheidstherapie. En blijkbaar moet na deze cosmetische ingreep MS 75 weer gehomologeerd worden? Toch niet omwille van inbouw van gesloten WC systeem? Want ik begrijp dat aan de thyristor techniek niet geraakt wordt ( nog altijd die grijze ACEC "schuiven" gebaseerd op analoge techniek? En thyristor pucks geklemd tussen koelvinnen waar spanningsoverslag en doorslag gefaciliteerd wordt door de aangezogen metaalpartikels... ik heb er veel zien passeren tijdens mijn stage in de jaren 70)

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 14 mei 2018, 15:21
door profke
Toepasselijke link
https://quoteinvestigator.com/2011/10/1 ... s-shovels/
At one of our dinners, Milton recalled traveling to an Asian country in the 1960s and visiting a worksite where a new canal was being built. He was shocked to see that, instead of modern tractors and earth movers, the workers had shovels. He asked why there were so few machines. The government bureaucrat explained: “You don’t understand. This is a jobs program.” To which Milton replied: “Oh, I thought you were trying to build a canal. If it’s jobs you want, then you should give these workers spoons, not shovels.”

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 16 mei 2018, 12:39
door Laburnum
Het is complete waanzin die ouwe AM75 nu nog gaan strippen en te renoveren. Men had beter bij de grote Desiro-bestelling enkele uitgerust voor Nederland. De AM86 zou op zijn minst wél moeten uitgerust zijn met airco, want die kan er nog een goed endje tegenaan.

Zoals IGBT-6000 het zegt, midlife-updates zijn veel duurzamer en toekomstgerichter, daar zijn de NS-collega's beter in.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 16 mei 2018, 23:39
door Wouterh12
Laburnum schreef: 16 mei 2018, 12:39 Het is complete waanzin die ouwe AM75 nu nog gaan strippen en te renoveren. Men had beter bij de grote Desiro-bestelling enkele uitgerust voor Nederland. De AM86 zou op zijn minst wél moeten uitgerust zijn met airco, want die kan er nog een goed endje tegenaan.
Dat weet ik zo nog niet, de MS86 is beperkt tot stoptreindiensten, kan wegens gebrek aan tractie in de praktijk (meestal) niet echt hard optrekken en is ook niet erg comfortabel qua vering. Het interieur is OK maar niet beter dan de vernieuwde MS75, en met hun hogere topsnelheid (en allicht betere vering) zijn die breder inzetbaar. Een airco in de MS75 en MS80 zou zinvoller geweest zijn dan een verbouwing van de MS86. Als stoptrein is de Desiro veel beter dan MS86.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 05 jun 2018, 09:24
door spurt2244
Op 31 mei werd in Boortmeerbeek een testrit gezien met nieuwe varkensneus 828.

Groetjes uit Nederland.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 11 jun 2018, 13:06
door 260689
Blijkbaar is er een bericht uitgekomen dat de vernieuwde 800 naar Roosendaal mogen rijden. Blijkbaar hebben verschillende berstuurders een bericht gekregen op hun IDA.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 12 jun 2018, 13:46
door Eimai
260689 schreef: 11 jun 2018, 13:06 Blijkbaar is er een bericht uitgekomen dat de vernieuwde 800 naar Roosendaal mogen rijden. Blijkbaar hebben verschillende berstuurders een bericht gekregen op hun IDA.
Ja, maar vandaag is het bericht gekomen dat dat vorige verduidelijkt dat dat de regels worden "vanaf het moment dat de homologatie verkregen wordt". Was dus enkel de reglementering voobereiden tegen dat het zover is (i.e. MR75m niet met OME in dienst toegelaten in Roosendaal, en MR80m niet met afgezonderde hakker in Maastricht).

Ze mogen dus nog steeds niet op de grensbaanvakken.