Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Er zijn wel meer lege treinen te vinden, overdag. Wat mij verbaast, is dat de L-treinen rond Charleroi en Mons volledig buiten schot lijken te blijven, terwijl de lijnen 42 - 43 - 44 in vraag gesteld worden. Zeker voor de 44 is dat onbegrijpelijk, want de meeste treinen zijn daar behoorlijk gevuld. Dat geldt trouwens ook voor lijn 43. Lijn 42 is een ander paar mouwen, maar die schreeuwt gewoon om een uurbediening. Overigens, met 5 stations op Belgisch grondgebied voorbij Rivage, is het wel erg moeilijk om hier veel volk te verwachten. Je zou al 50 reizigers per station per trein moeten hebben om de I10'en vol te krijgen. Maar de reden waarom deze lijn onontbeerlijk is: ze zou de basis moeten vormen voor alle OV, dus ook de bussen in een erg ruim gebied. Daar wordt nu nauwelijks tot geen werk van gemaakt, terwijl je daar precies behoorlijk wat reizigers mee aan zou kunnen trekken.
Walcourt-Couvin en Lobbes-Erquelinnes worden wel in vraag gesteld hoor :wink: Maar buiten die 2 stukken is de bevolkingsdichtheid rond die steden vele malen hoger dan in de ardennen, dus lijkt het mij logisch dat er eerst in de Ardennen gekeken wordt.
(Hoewel het meest logisch uiteraard is dat men alles gewoon open houdt).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door groentje »

Het helpt ook niet dat de TEC doet alsof de NMBS er niet bestaat, en omgekeerd, zoals je zelf ook al hebt opgemerkt. Een vetpot zal het OV er wel nooit worden, daarvoor zijn er te weinig potentiële regelmatige gebruikers, maar als je in plaats van een parallelle buslijn ook die busreizigers op de trein krijgt en van de bestaande stations knooppunten zou maken van alle OV in de regio, en zeker met een uurdienst, zou die regio wellicht beter ontsloten zijn, én zowel trein als bus voller zitten.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Treinenman »

De treinen die ik nam zaten wel vaak, op enkele plaatsen na, bijna helemaal vol. Vooral die treinen van en naar Antwerpen.
Zoals de IR-trein Neerpelt-Antwerpen, IC-trein Antwerpen-Oostende, ICT Neerpelt-Blankenberge, L-trein Leuven-Antwerpen, IR Turnhout-Antwerpen, IR Antwerpen-Hasselt-Luik.

Na de nieuwe dienstregeling heb ik de trein niet meer genomen.
De trein is altijd een beetje reizen.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door ferry »

De stoptreinen tussen Antwerpen en Essen zitten op de spits overvol!
Moest men op die wijze dieren vervoeren zou Gaia protesteren!
Behalve de trein van 16:49 bestaan alle vertrekken uit slechts één varkensneus!
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door peterbot »

Heden had de NMBS blijkbaar ook nog niet van gehoord dat er 's morgens op werkdagen spitsuur is :( . De IC van Essen via Antwerpen naar Brussel was ocherme een driewagenstel varkensneus (en dan ook nog lekker volgetagd) en even vol als de Metro van Tokio. De Desiro op de weg terug was niet beter. Ik zeg altijd: goed dat ik zo'n lange heb ook al is de trein kort, maar dat is een zwakke troost :mrgreen:
Hoekandana? Zoveel uitval bij het materieel? Kwaaie wil? Computerij ipv logisch nadenken? Rijden ze met de eerste trein uit die er toevallig staat? De typisch Belgische onverschilligheid der elite (zolang de minister met zwaantjes voor zijne pantserwagen maar naar Brussel geraakt maakt het niet uit hoe de belastingbetalers annex stemvee naar het werk geraken)?
grrrr...
De morgen maar een trein later genomen. Geen goed plan, want door het feit dat er in Oude God en Nekkerspoel nog wat extra sardientjes in het blik moesten worden geperst liep de hele handel ff een vertraging van een kwartier op.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Shrek »

peterbot schreef:Heden had de NMBS blijkbaar ook nog niet van gehoord dat er 's morgens op werkdagen spitsuur is :( . De IC van Essen via Antwerpen naar Brussel was ocherme een driewagenstel varkensneus (en dan ook nog lekker volgetagd) en even vol als de Metro van Tokio. De Desiro op de weg terug was niet beter. Ik zeg altijd: goed dat ik zo'n lange heb ook al is de trein kort, maar dat is een zwakke troost :mrgreen:
Hoekandana? Zoveel uitval bij het materieel? Kwaaie wil? Computerij ipv logisch nadenken? Rijden ze met de eerste trein uit die er toevallig staat? De typisch Belgische onverschilligheid der elite (zolang de minister met zwaantjes voor zijne pantserwagen maar naar Brussel geraakt maakt het niet uit hoe de belastingbetalers annex stemvee naar het werk geraken)?
grrrr...
De morgen maar een trein later genomen. Geen goed plan, want door het feit dat er in Oude God en Nekkerspoel nog wat extra sardientjes in het blik moesten worden geperst liep de hele handel ff een vertraging van een kwartier op.
De M5 op Essen-Brussel zijn inderdaad niet het meest betrouwbare materiaal. Het zou mij niet verbazen moest dit qua stiptheid de slechtste verbinding van het land zijn.
Wanneer je enkel in Antwerpen/Mechelen-Brussel moet zijn, kan je best sowieso niet rekenen op deze trein. Maar geen nood: enkele minuten later rijdt de Charleroi die meer zitplaatsen heeft én een pak stipter rijdt.

Wat vandaag betreft: spreek van geluk dat men nog snelsnel vervangmateriaal gevonden heeft. Ook al is het maar één vierledig stel, het alternatief was een afgeschafte trein.
michael1105

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door michael1105 »

De kunst bij propvolle treinen is helemaal vooraan te zitten bij de stuurpost of machine . Toeristen zijn in het algemeen lui en willen nooit ver lopen. Dikwijls in oostende gehad dat er geen medereizigers waren helemaal vooraan. Dus een prive wagon :P
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Dieselfreak »

michael1105 schreef:De kunst bij propvolle treinen is helemaal vooraan te zitten bij de stuurpost of machine . Toeristen zijn in het algemeen lui en willen nooit ver lopen.
Ook achteraan is het, in lange treinen, meestal rustiger, zo is mijn ervaring toch. Onnadenkende, zich puur door de macht door gewoonte laten leidende mensen, denken er vaak niet aan achteraan in te stappen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
michael1105

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door michael1105 »

Dieselfreak schreef:
michael1105 schreef:De kunst bij propvolle treinen is helemaal vooraan te zitten bij de stuurpost of machine . Toeristen zijn in het algemeen lui en willen nooit ver lopen.
Ook achteraan is het, in lange treinen, meestal rustiger, zo is mijn ervaring toch. Onnadenkende, zich puur door de macht door gewoonte laten leidende mensen, denken er vaak niet aan achteraan in te stappen.

Hangt er vanaf dat het een eindstation is of niet :P bij eindstation moet je juist achteraan vvermijden :D
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Davy »

Wat zijn momenteel eigenlijk kort samengevat de drukste treindiensten van België? Zijn er ook lijnen/diensten waar structureel problemen zijn met te volle treinen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Ik denk niet dat je van echt drukke treindiensten kunt spreken, want dat lijkt erop dat treinen van start tot aankomst vol zitten, en dat is maar zelden het geval. Ik denk dat vooral een aantal treinen die 's morgens aankomen in Brussel en er 's avonds vertrekken in het laatste resp. eerste deel van hun traject (over)vol zitten. Ik ken m.n. Brussel-Halle goed; eenmaal voorbij Halle loopt het meestal wel los, al kan het zijn dat het probleem zich uitstrekt tot Edingen en Tubize. Eigenaardif genoeg is dat vooral het geval voor IC-diensten; ik zie P-treinen uit Mons en Tournai in Halle doorrijden die maar voor 3/4 bezet zijn, terwijl IC's in de onmiddellijke buurt meer dan 100 % bezet zijn.
Wat ik schrijf voor Halle is waarschijnlijk ook van toepassing voor andere lijnen van het stervormige net rond Brussel.
(Ooit gehoord op een vergadering van stakeholders van infrabel: na de invoering van het nieuwe vervoersplan waren overbezettingen beperkt tot 20 à 25 treinen. Maar dan mogen er geen treinen uitvallen of met zo veel vertraging rijden dat reizigers van 2 treinen in 1 trein terechtkomen.)
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door groentje »

Ik kan me een paar uitzonderingen voorstellen, in Gent, Leuven en Mechelen, bijvoorbeeld stappen er inderdaad heel wat reizigers af in de avondspits, maar er stappen ook heel wat reizigers terug op. Ik zou de reizigersstroom in die steden toch niet teveel onderschatten.
De reputatie van massa"s overvolle treinen, die blijft de NMBS nog wel even meeslepen.
Wat ik wel opmerk, is dat het weekendverkeer stelselmatig onderschat wordt, heel wat verbindingen die in de week met 10 bakken M6 rondrijden, rijden in het weekend soms met 1 of 2 Desiro's. Akkoord, er is minder verkeer op zaterdag en zondag, maar dit is regelmatig toch te weinig, zeker omdat er dan ook minder treinen rijden, en ook de spreiding minder goed is, denk aan Leuven-Brussel, wel 3 treinen (waarvan een via de luchthaven), maar ook een gat van 40'...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Shrek »

De structurele overbzettingen van begin jaren '00 liggen gelukkig achter ons, enkel bij problemen durven de treinen echt overvol te zitten.
De drukste verbindingen zijn snel te vinden: Brussel-Gent, Brussel-Leuven, Brussel-Mechelen, Brussel-Ottignies, Brussel-Halle,...
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Treinenman »

Het is me opgevallen dat de treinen (vanuit Lier) richting Antwerpen voller zitten dan de treinen naar Limburg (o.a. Hasselt). Ook de extra- en toeristentreinen vanuit het binnenland naar de kust zitten voller. Blijkbaar gaan mensen liever naar o.a. Antwerpen en de zee dan naar Limburg, hoewel er in Limburg ook wel wat te beleven en te doen is.

Als ik de trein naar Limburg (Hasselt) neem zijn vaak nog heel wat zitplaatsen vrij, meer dan naar Antwerpen en de kust.
De trein is altijd een beetje reizen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door profke »

dat is omdat je in de ene richting met de pendelaars mee reist, en in de ander richting er tegen in.
ook op de snelwegen is dat zo.
Plaats reactie