Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Kristofke schreef:Dat is al een probleem vanaf dag 1

Gelukkig gaat alles in december 2013 veranderen, dan zal men nog wel ergens een break gevonden hebben om er aan te hangen. :roll:

En gelukkig de trein naar Bergen, waar keizer DiRupo woont, rijden de hele dag door 8 lege m6'en.
Op het ogenblik dat men die in Leuven nodig heeft, heeft men die ook in Mons nodig. Die zouden tussen Leuven en Antwerpen precies hetzelfde doen als wat ze nu doen: enkele goedgevulde ritten en voor de rest inderdaad vrij nutteloos. En je zou met evenveel recht van spreken kunnen zeggen dat een aantal treinen van de verbinding Quévy - BNL die nu met ms 96 gereden worden, ook te kort zijn.
Laat het maar aan de politici over om dwaze, populistische uitspraken te doen: die worden ervoor betaald.
Met vriendelijke groet

overweg13
EC 91

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door EC 91 »

overweg13 schreef:
Kristofke schreef:Dat is al een probleem vanaf dag 1

Gelukkig gaat alles in december 2013 veranderen, dan zal men nog wel ergens een break gevonden hebben om er aan te hangen. :roll:

En gelukkig de trein naar Bergen, waar keizer DiRupo woont, rijden de hele dag door 8 lege m6'en.
Op het ogenblik dat men die in Leuven nodig heeft, heeft men die ook in Mons nodig. Die zouden tussen Leuven en Antwerpen precies hetzelfde doen als wat ze nu doen: enkele goedgevulde ritten en voor de rest inderdaad vrij nutteloos. En je zou met evenveel recht van spreken kunnen zeggen dat een aantal treinen van de verbinding Quévy - BNL die nu met ms 96 gereden worden, ook te kort zijn.
Laat het maar aan de politici over om dwaze, populistische uitspraken te doen: die worden ervoor betaald.
Inderdaad, "keizer DiRupo" heeft hier niets mee te maken. De 18u36 van de Luchthaven naar Quévy op 05/10 was ook maar één MS96 (normaal twee die goed gevuld zijn) en dus van Brussel ook propvol. De 8xM6 ritten op die lijn (2 stammen om precies te zijn, de andere twee zijn MS96) zijn meer dan nodig 's ochtends en 's avonds.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Stijn91 »

Dit heb ik nog nooit meegemaakt, CR2257 (uit Zottegem bestaande uit 2 klassiekjes) en CR5207 (uit Geraardsbergen bestaande uit 3 klassiekjes) koppelen ze aan mekaar in Denderleeuw en vertrekken naar Brussel, nu kwamen deze elk op een ander spoor toe en werd er afgeroepen dat mensen moesten overstappen op een andere trein naar Brussel omdat er overbevolking op de trein was, de CR vertrok wel maar bestaande uit de 2 klassiekjes komende van Zottegem, ik heb wel niet meer gezien of er nog volk op zat.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Retard »

Pendelaars laten overvolle trein niet doorrijden in Sint-Genesius-Rode

In het station van de Vlaams-Brabantse gemeente Sint-Genesius-Rode hebben enkele pendelaars vanochtend een trein verhinderd van verder te rijden. De reizigers wilden de slechte reisomstandigheden op de trein met traject Nijvel-Antwerpen aanklagen. Dat staat te lezen op de website van de krant De Standaard.

De trein was vanochtend zo vol dat velen geen zitplaats vonden en enkelen zelfs moesten plaatsnemen in de toiletten. "De trein had twee wagons in plaats van de gebruikelijke acht. We waren opeengestapeld als vee, elke vierkante centimeter van de trein werd benut", aldus een reiziger.

Volgens de Franstalige zender RTL zou er zelfs een reiziger flauwgevallen zijn door de drukte. De trein kon uiteindelijk na het oponthoud met een vertraging van 21 minuten doorrijden.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Matthias »

Ben ik de enige die deze 'actie' van de reizigers nogal egoïstisch en onvooruitziend vind?
Ik zou er persoonlijk niet mee kunnen lachen moest ik op een opeengepakte trein zitten, en daar dan nog 20 minuten langer dan gepland opzitten omdat een paar reizigers het vertrek verhinderen... Pas op, het zou inderdaad niet 'mogen' dat een trein zo overvol zit, maar soms kan het geloof ik echt niet anders, tenzij de trein afschaffen en dan had het weer niet goed geweest...
Ik las in reacties op de sociale media dat reizigers ook opriepen aan elkaar om 'op de sporen te gaan picknicken', waarbij ze zich dus eigenlijk schuldig maken aan hetzelfde als de door hun zo verguisde vakbonden...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door dentheo »

Matthias schreef: Ik las in reacties op de sociale media dat reizigers ook opriepen aan elkaar om 'op de sporen te gaan picknicken', waarbij ze zich dus eigenlijk schuldig maken aan hetzelfde als de door hun zo verguisde vakbonden...
Maar de frequentie verschilt wel sterk natuurlijk...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Matthias schreef:Ben ik de enige die deze 'actie' van de reizigers nogal egoïstisch en onvooruitziend vind?
Ik zou er persoonlijk niet mee kunnen lachen moest ik op een opeengepakte trein zitten, en daar dan nog 20 minuten langer dan gepland opzitten omdat een paar reizigers het vertrek verhinderen... Pas op, het zou inderdaad niet 'mogen' dat een trein zo overvol zit, maar soms kan het geloof ik echt niet anders, tenzij de trein afschaffen en dan had het weer niet goed geweest...
Ik las in reacties op de sociale media dat reizigers ook opriepen aan elkaar om 'op de sporen te gaan picknicken', waarbij ze zich dus eigenlijk schuldig maken aan hetzelfde als de door hun zo verguisde vakbonden...
Nee, je bent niet de enige. Zeker op een goede verbinding als deze, zou het geen probleem mogen zijn om op de volgende trein te wachten. Alleen verhindert dergelijke actie dat die komt.
Overigens: in railtime stond iets van "problemen met de samenstelling van de trein" tussen Waterloo en Sint-Genesius-Rode (van die 2 stations ben ik niet zeker). Zo heb ik die terminologie nog niet weten gebruiken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Kingfisher

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Kingfisher »

Helaas. Wie de 07:28 aan zich laat voorbijgaan, kan wachten tot 07:54. Maar dan nog: die zit ook stampvol.

2 wagonnetjes zijn gewoon te weinig capaciteit voor die lijn. Men blijft doorrijden met verouderd materiaal, in afwachting van de vervanging met de Desiro's. Dat verouderd materiaal is vatbaar voor defecten, en er wordt volgens mij beknibbeld op het onderhoud.

Het is wel een lijn met een zeer variable hoeveelheid reizigers, alnaargelang zomer/winter/regen/taxistaking/... Dus het kan ook voor de NMBS niet makkelijk zijn om te plannen, maar dat is nog geen excuus om klanten als vee te behandelen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Kingfisher schreef:Helaas. Wie de 07:28 aan zich laat voorbijgaan, kan wachten tot 07:54. Maar dan nog: die zit ook stampvol.

2 wagonnetjes zijn gewoon te weinig capaciteit voor die lijn. Men blijft doorrijden met verouderd materiaal, in afwachting van de vervanging met de Desiro's. Dat verouderd materiaal is vatbaar voor defecten, en er wordt volgens mij beknibbeld op het onderhoud.

Het is wel een lijn met een zeer variable hoeveelheid reizigers, alnaargelang zomer/winter/regen/taxistaking/... Dus het kan ook voor de NMBS niet makkelijk zijn om te plannen, maar dat is nog geen excuus om klanten als vee te behandelen.
Die 2 rijtuigen waren dan ook een noodoplossing: een winterperiode heeft altijd invloed op de hoeveelheid inzetbaar materieel. Als het 2de stel van de voorziene 4 defect blijkt, kan het onvermijdelijk zijn om ook stel 3 en 4 achter te laten.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door rdv »

overweg13 schreef:Als het 2de stel van de voorziene 4 defect blijkt, kan het onvermijdelijk zijn om ook stel 3 en 4 achter te laten.
Mits wat gerangeer en omlopen moet het toch gaan om met 2 of 3 stellen te rijden. Heb het ooit zelf meegemaakt in Dendermonde: L-trein met 4 klassiekjes komt binnen, 2 stellen moeten worden afgekoppeld, maar het voorste stel (kant Brussel) is defect. Men heeft het defecte stel afgekoppeld, even verder gereden met 3 stellen naar een opstelspoor (kant Gent), daar het laatste stel afgekoppeld en met de 2 resterende stellen opnieuw voorbij het station en zo verder naar Brussel met een kwartiertje vertraging en met de voorziene samenstelling.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Steven »

Dat is een leuke oplossing, maar die is niet overal en altijd mogelijk om uit te voeren, de mensen die de keuze moeten maken zijn ook niet altijd dezelfde en dus niet altijd even ervaren om snel dergelijke beslissing te nemen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Steve »

En wat ook vaak gebeurt: als het toch mogelijk blijkt te zijn, dreig je er zo'n vertraging mee op te lopen dat je al bijna in het rooster van de volgende trein rijdt, en het dus vrij zinloos wordt om door te gaan.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Dat is een leuke oplossing, maar die is niet overal en altijd mogelijk om uit te voeren, de mensen die de keuze moeten maken zijn ook niet altijd dezelfde en dus niet altijd even ervaren om snel dergelijke beslissing te nemen.
Is het dan niet eerder een probleem van werkprocessen en procedures?
Steve schreef:En wat ook vaak gebeurt: als het toch mogelijk blijkt te zijn, dreig je er zo'n vertraging mee op te lopen dat je al bijna in het rooster van de volgende trein rijdt, en het dus vrij zinloos wordt om door te gaan.
Als je echter capaciteitstekort hebt (zoals hier het geval was), is het toch zinvoller om wél te bollen met vertraging?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:
Steve schreef:En wat ook vaak gebeurt: als het toch mogelijk blijkt te zijn, dreig je er zo'n vertraging mee op te lopen dat je al bijna in het rooster van de volgende trein rijdt, en het dus vrij zinloos wordt om door te gaan.
Als je echter capaciteitstekort hebt (zoals hier het geval was), is het toch zinvoller om wél te bollen met vertraging?
Ja, maar niet als de vertraging al zo groot geworden is dat je in de plaats van de volgende rijdt. Je zult opeens dubbel zoveel volk hebben (want iedereen zal uiteraard willen instappen in de eerste die zich aanbiedt), daardoor wordt je vertraging nóg groter, en de volgende trein die achterop hinkt wordt op zijn beurt ook sterk vertraagd (wat dan mogelijk consequenties zal hebben voor het eventuele vervolg van de rit, waardoor je het sneeuwbaleffect nog vergroot).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Asterix »

Steve schreef:Ja, maar niet als de vertraging al zo groot geworden is dat je in de plaats van de volgende rijdt. Je zult opeens dubbel zoveel volk hebben (want iedereen zal uiteraard willen instappen in de eerste die zich aanbiedt), daardoor wordt je vertraging nóg groter, en de volgende trein die achterop hinkt wordt op zijn beurt ook sterk vertraagd (wat dan mogelijk consequenties zal hebben voor het eventuele vervolg van de rit, waardoor je het sneeuwbaleffect nog vergroot).
Jaja maar die eerstevolgende trein zal wellicht ook weer overvol zitten, hoor. Dan lijkt het mij beter om iedereen met wat vertraging in twee treinen te kunnen meenemen dan weer maar eens een deel achter te laten.
Plaats reactie