Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Steven »

ze werken allemaal met MUX, het is niet omdat er maar 1 loc en 1 stuurrijtuig is dat er geen mux is. Je moet spreken van twee gekoppelde treinen met GF koppeling. MUX slaagt enkel op het systeem van communicatie tussen loc en stuurrijtuig. Het maakt dus niet uit hoeveel locs of stuurrijtuigen er zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Shrek »

hle2127 schreef:da weet ik wat ik me ineens bedenk het klinkt misschien idioot maar op zo'n treinen kunnen ze dan beter met muxen rijden (2 rammen M6) en dan in brussel 1tje onkoppelen maar ja de kosten zijn dan hoger want in plaats van 1 hle heb je er dan weer 2 ...
Idioot is het niet, wel erg onpraktisch. Een ontkoppeling neemt het perron immers langer in beslag dan een gewone halte. En die extra tijd is er niet in de Brusselse stations.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Kristofke »

Ik heb de gelegenheid gehad om twee dagen in de spits naar Gent te reizen vanuit Antwerpen met de trein van 7u18 naar Oostende, en de IC van 16u47 naar Antwerpen-C.

De trein 's ochtends is vanaf Sint-Niklaas vol, vanaf Lokeren deklasseren de jongeren 1ste naar 2de zonder enig bericht... 2 dagen na elkaar, dus ik ga er van uit dat dit dagelijkse kost is. Geen controle gehad 's ochtends, niet gisteren niet vandaag, maar kan goed zijn dat de TBG er niet door geraakt.

De terugrit tevens veel volk maar daar werd 1ste klasse wel gerespecteerd, maar er was zo goed als geen jeugd meer wegens de examenperiode.

Hebben er eigenlijk al dubbeldekkers gereden tussen Antwerpen en Gent in vaste dienst tijdens de spits?

Gaan ze echt blijven voortsukkelen met die MS96'en tijdens de spits?
Tom024

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Tom024 »

Stijn91 schreef:Vandaag in Denderleeuw IC 2305 naar Dendermonde gezien, deze trein vertrekt om 07:01 in Denderleeuw (als hij op tijd is), deze trein bestaat uit 8 M6 rijtuigen, maar er zijn veel mensen die toch moeten rechtstaan. Is er soms geen extra rijtuig mogelijk op die verbinding of mogen er maar 8 M6 rijtuigen zijn per trein.
Ik snap dat nooit zo goed, Denderleeuw-Brussel is een kwartier ongeveer, zo'n ramp is dat toch noet om een kwartier/20 minuten te moeten staan? Als er structureel sprake is van mensen die >20 minuten (ik noem maar een voor mij aanvaardbare termijn), dan zou je dat kunnen overwegen, maar voor een kwartiertje?
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door loic1811 »

Tom024 schreef:
Stijn91 schreef:Vandaag in Denderleeuw IC 2305 naar Dendermonde gezien, deze trein vertrekt om 07:01 in Denderleeuw (als hij op tijd is), deze trein bestaat uit 8 M6 rijtuigen, maar er zijn veel mensen die toch moeten rechtstaan. Is er soms geen extra rijtuig mogelijk op die verbinding of mogen er maar 8 M6 rijtuigen zijn per trein.
Ik snap dat nooit zo goed, Denderleeuw-Brussel is een kwartier ongeveer, zo'n ramp is dat toch noet om een kwartier/20 minuten te moeten staan? Als er structureel sprake is van mensen die >20 minuten (ik noem maar een voor mij aanvaardbare termijn), dan zou je dat kunnen overwegen, maar voor een kwartiertje?
iedereen kan dat theoretisch gezien maar toch zit je altijd liever efkes neer ik sta ook soms wel is recht omdat er geen plek is een ramp nee maar na een vermoeiende werkdag/schooldag wil je toch is efkes op u gemak zitten
Dietrich

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Dietrich »

Tom024 schreef:
Stijn91 schreef:Vandaag in Denderleeuw IC 2305 naar Dendermonde gezien, deze trein vertrekt om 07:01 in Denderleeuw (als hij op tijd is), deze trein bestaat uit 8 M6 rijtuigen, maar er zijn veel mensen die toch moeten rechtstaan. Is er soms geen extra rijtuig mogelijk op die verbinding of mogen er maar 8 M6 rijtuigen zijn per trein.
Ik snap dat nooit zo goed, Denderleeuw-Brussel is een kwartier ongeveer, zo'n ramp is dat toch noet om een kwartier/20 minuten te moeten staan? Als er structureel sprake is van mensen die >20 minuten (ik noem maar een voor mij aanvaardbare termijn), dan zou je dat kunnen overwegen, maar voor een kwartiertje?
20 minuten is daar eerder de regel, en heel vaak meer gezien werken/verzadiging/vertraging. Maar goed, daarvoor kan je inderdaad moeilijk rijtuigen bijhangen.

Beter zou zijn andere (P-)treinen tussen Brussel en Denderleeuw te versterken.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Molenbruch Y. »

Hebben er eigenlijk al dubbeldekkers gereden tussen Antwerpen en Gent in vaste dienst tijdens de spits?
Ja, in deze periode van het jaar (NCV, NTP) gaat het om volgende ritten (IC G en IC P):

1827, 1807, 3009, 3030, 1833, 1814, 3015, 3037, 1840 en 1821.

Samenstelling: HLE 18 + 8 M6, onderhoudspost van de rijtuigen is FCL omdat deze stam te Antwerpen wordt uitgewisseld met het materieel van IC I, IC N, IC R en IR g.

Groeten,
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Treinenman »

Echt 'zalig' vind ik het niet om naast een vreemde te zitten of te moeten rechtstaan in een trein en in een trein kan je niet veel afstand houden, net zoals eerder gezegd werd in de bus.
Hoe is het om naast onbekende(n) te zitten, fijn of niet? :)

En het is een feit dat het steeds drukker wordt en meer reizigers in de treinen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

In 1ste klasse heb je vaak nog genoeg plaats al zit deze soms ook vol, voor 1ste klasse betaal je wel meer om rustig te kunnen zitten in een trein, wat in 2de klasse haast onmogelijk is.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 06 okt 2012, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Steven »

Precies veel mensen die last hebben om naast een vreemde te zitten. Zo erg is dat toch niet. Natuurlijk zolang die persoon niet te opdringerig komt storen en zolang die persoon geen overdreven lichaamsgeur heeft. Maar in alle andere gevallen zie ik toch niet echt een probleem. Het is publiek transport en dan komt er zoiets bij kijken he. Als je dat niet aankan raad ik de auto/taxi aan.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Tram44 »

Sinds de lessen in Leuven terug zijn begonnen, zijn er wel grote capaciteitsterkorten op vrijdag richting Antwerpen en Sint-Niklaas. De IC naar Antwerpen van 18.29 heeft gisteren zowel in Leuven als op de luchthaven - nota bene reizigers die een dure diabolotaks hebben betaald - achtergelaten op het perron wegens overvol. De trein bestond uit slechts één break terwijl de NMBS toch al jaren zou moeten weten dat er op vrijdagavond veel studenten met bagage naar huis willen.

Tot juni bestond de trein uit Leuven van 18.35 naar Antwerpen uit drie breaks en was er comfortabel plaats voor iedereen. Nu die trein ook nog de luchthaven bediend, is de capaciteit tot een derde gereduceerd.

Overigens zit ook de IR naar Mechelen en Sint-Niklaas van 18.16 op vrijdag steevast propvol.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Treinenman »

Steven schreef:Precies veel mensen die last hebben om naast een vreemde te zitten. Zo erg is dat toch niet. Natuurlijk zolang die persoon niet te opdringerig komt storen en zolang die persoon geen overdreven lichaamsgeur heeft. Maar in alle andere gevallen zie ik toch niet echt een probleem. Het is publiek transport en dan komt er zoiets bij kijken he. Als je dat niet aankan raad ik de auto/taxi aan.
Klopt allemaal maar vind het niet erg aangenaam om naast een onbekende plaats te nemen. Ieder zijn mening.
De trein is altijd een beetje reizen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Paul »

Treinenman schreef:
Steven schreef:Precies veel mensen die last hebben om naast een vreemde te zitten. Zo erg is dat toch niet. Natuurlijk zolang die persoon niet te opdringerig komt storen en zolang die persoon geen overdreven lichaamsgeur heeft. Maar in alle andere gevallen zie ik toch niet echt een probleem. Het is publiek transport en dan komt er zoiets bij kijken he. Als je dat niet aankan raad ik de auto/taxi aan.
Klopt allemaal maar vind het niet erg aangenaam om naast een onbekende plaats te nemen. Ieder zijn mening.
Probeer eens vriendelijk goeiedag te zeggen. Wie weet volgt daarna een fijn gesprek. En misschien heb je daarna een nieuwe kennis erbij?
Maar ja, in de hedendaagse individualistische maatschappij ben ik wellicht een roeper in de woestijn...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Treinenman »

De treinen naar de kust zitten (bijna) altijd vol: toeristentreinen, Extratreinen naar de kust en de IC-treinen van en naar Knokke/Blankenberge en Oostende.

In het weekend zijn de treinen van en naar Antwerpen-Centraal opvallend korter dan op weekdagen zoals de IR-treinen Antwerpen-Luik en Antwerpen-Neerpelt.
De trein is altijd een beetje reizen.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door speakervoice »

Tram44 schreef:Sinds de lessen in Leuven terug zijn begonnen, zijn er wel grote capaciteitsterkorten op vrijdag richting Antwerpen en Sint-Niklaas. De IC naar Antwerpen van 18.29 heeft gisteren zowel in Leuven als op de luchthaven - nota bene reizigers die een dure diabolotaks hebben betaald - achtergelaten op het perron wegens overvol.

Tot juni bestond de trein uit Leuven van 18.35 naar Antwerpen uit drie breaks en was er comfortabel plaats voor iedereen. Nu die trein ook nog de luchthaven bediend, is de capaciteit tot een derde gereduceerd.
Heb ik ook ervaren op de 2612 (Leuven-A'pen) op 12 oktober. Maar één break, 2de klasse zat stampvol, TBG stond vooraan de trein (aan de trap van de grote onderdoorgang) aan het 1ste klasserijtuig. Mensen geraakten niet meer verder en zo bleef iedereen in eerste klasse zitten/staan. Na Mechelen was de drukte draaglijker: ach ja :)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Kristofke »

Dat is al een probleem vanaf dag 1

Gelukkig gaat alles in december 2013 veranderen, dan zal men nog wel ergens een break gevonden hebben om er aan te hangen. :roll:

En gelukkig de trein naar Bergen, waar keizer DiRupo woont, rijden de hele dag door 8 lege m6'en.
Plaats reactie