Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Treinen zitten steeds voller

Bericht door Treinenman »

Zelf neem ik niet zo vaak de trein maar opvallend is dat treinen steeds voller zitten, het lijkt of elk jaar meer en meer mensen de trein nemen. Het is vaker zoeken naar een zitplaats in de trein (of je moet naast andere mensen gaan zitten).
Laatst gewijzigd door Treinenman op 30 dec 2010, 16:13, 3 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Steve »

Het is allemaal erg subjectief, afhankelijk van het moment en de periode van het jaar enzovoort, maar twee verbindingen die ik ALTIJD al overvol heb geweten:

- de IC Knokke/Blankenberge, zeker toen het nog allemaal MS96 was. Op de M6-stellen is er al meer ademruimte (behalve dan uiteraard bij piekmomenten aan de kust).

- de IC Lille - Antwerpen, vooral tussen Gent en Antwerpen. Al doe ik dat stuk nog maar zelden, en intussen is er toch een derde IC bijgekomen...

Maar het algemene beeld dat de treinen steeds voller zijn, heb ik zeker ook.
stefke

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door stefke »

Als het mooi weer is zit de trein uit Blankenberge van 17u10 altijd prop vol.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door dentheo »

Treinenman schreef:Zelf neem ik niet zo vaak de trein maar opvallend is dat treinen steeds voller zitten, het lijkt of elk jaar meer en meer mensen de trein nemen.
Prachtig toch en gezien de budgetproblemen dus het ideale moment om de prijs te verhogen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Shrek »

Treinenman schreef:Het is vaker zoeken naar een zitplaats in de trein (of je moet naast andere mensen gaan zitten).
Misschien is het ook wel de bedoeling dat je in een trein naast andere mensen gaat zitten :roll:
Dietrich

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Dietrich »

Heb dat ook al ondervonden maar om een accuraat beeld te krijgen zou je dit inderdaad moeten gaan vergelijken over gans het jaar en de periodes de vorige jaren.

Op de IC L heb ik de voorbije week telkens redelijk volle treinen gezien buiten de spits. Dit terwijl ik rond 11h meestal alleen zat op een bank (in Break). Zal er eens moeten op gaan letten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door overweg13 »

En dan vooral niet vergeten dat in de voorbije 2-3 jaar een flink aantal treinen langer is geworden of met materieel met meer capaciteit gereden wordt.

Nu ja, ik weet niet of dat allemaal zo positief is. De gewonnen klanten komen gewoon op de belachelijk lage tarieven af (of zijn uit op volledige terugbetaling van hun abonnement). Echt overtuigd zijn ze dus niet, en van een mentaliteitswijziging als het over vervoer gaat, is er vast nog geen sprake.
Met vriendelijke groet

overweg13
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Treinenman »

De IC-trein Knokke-Blankenberge zat gisteren (bijna helemaal) vol en was met MS96 en niet met M6. En er rijdt vanuit Blankenberge maar 1 trein per uur.
Tegenwoordig moet je al snel instappen of proberen om als eerste aan de treindeur te zijn om een zitplaats te hebben (echt een beetje stresserend).
Ik neem zelf vooral in het weekend soms de trein maar het is waar dat de treinen voller zitten dan vroeger.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 27 mar 2012, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Dietrich

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Dietrich »

overweg13 schreef:De gewonnen klanten komen gewoon op de belachelijk lage tarieven af (of zijn uit op volledige terugbetaling van hun abonnement). Echt overtuigd zijn ze dus niet, en van een mentaliteitswijziging als het over vervoer gaat, is er vast nog geen sprake.
Dat kan kloppen want die bewuste treinen zaten dus voor zeker de helft vol senioren.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Treinenman »

:!: :!:
Laatst gewijzigd door Treinenman op 21 mei 2011, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Treinenman schreef:Het is vaker zoeken naar een zitplaats in de trein (of je moet naast andere mensen gaan zitten).
Misschien is het ook wel de bedoeling dat je in een trein naast andere mensen gaat zitten :roll:
dat is een feit, maar vele willen een bank voor zich alleen, zo gaat dat nu eenmaal.
elriverslide

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door elriverslide »

Of mensen die het begrip "bagagerek" nog niet kennen. en dus met hun koffer, handtas en laptoptas een volledige 4-zit moeten innemen.
Snaaip

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Snaaip »

Treinenman schreef:Zelf neem ik niet zo vaak de trein maar opvallend is dat treinen steeds voller zitten, het lijkt of elk jaar meer en meer mensen de trein nemen.
Het is natuurlijk niet vreemd dat meer en meer treinen vol zullen zitten. Volgens mij deze redenen:

- Meer mensen op de wereld, dus meer kans op passagiers. De bevolking in België stijgt met de jaren.
- Teveel files, dus men neemt de trein om sneller te verplaatsen naar hun verre bestemming. Vooral Brussel!
- Brandstof te duur. Ik ben geen rijder, maar volgens mij kost een reisje met de trein toch iets minder dan met de auto. En neem je een abonnement, dan heb je zeker wat bespaard.
- Milieu. Veel mensen zijn overtuigd over de toestand van het milieu. Treinreizen zijn veel gezonder voor het milieu.
- Crisis, met dezelfde betekenis van punt drie. Maar dan in algemeen.

En ik zou persoonlijk de trein nemen omdat je dan rustig verplaatst zonder zelf iets te doen. Dus reis je van hartje België naar de kust, zit je een kleine twee uur lang op een trein rustig, zonder op het gaspedaal te duwen. Lekker chillen op ene hobbelige trein en het geluid van de stalen wiele op de rails..... Zalig.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Treinenman »

Een treinrit is leuker als de trein niet (over)vol zit en er geen mensenmassa's zijn.
De trein is altijd een beetje reizen.
celtjan

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door celtjan »

Eh. Blijkt dat een treinticket vooral een vervoersbewijs is. & geen zitplaatsbewijs :?
Steven schreef:
Shrek schreef:
Treinenman schreef:Het is vaker zoeken naar een zitplaats in de trein (of je moet naast andere mensen gaan zitten).
Misschien is het ook wel de bedoeling dat je in een trein naast andere mensen gaat zitten :roll:
dat is een feit, maar vele willen een bank voor zich alleen, zo gaat dat nu eenmaal.
Plaats reactie