Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:Het OV is niet gratis. Nooit geweest (op het het prestigeproject van ene Hasseltse politicus na dan) en het zal het ook nooit zijn.
De bus is het nog altijd voor honderduizenden mensen....en de trein is schandalig goedkoop...
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Hogersluys »

dentheo schreef:
Hogersluys schreef:Het OV is niet gratis. Nooit geweest (op het het prestigeproject van ene Hasseltse politicus na dan) en het zal het ook nooit zijn.
De bus is het nog altijd voor honderduizenden mensen....en de trein is schandalig goedkoop...
De trein is niet schandalig goedkoop, de trein is 'gewoon' goedkoop (en dan eigenlijk alleen maar in vergelijking met het buitenland, velen vinden de NMBS nu al duur genoeg. De prijs van een gewoon treinbiljet kan trouwens bezwaarlijk spotgoedkoop genoemd worden). Inkomstenherverdeling (iedereen betaald een deeltje in de vorm van belastingen) maakt het mogelijk dit systeem in stand te houden. Dit is helemaal niet schandalig, integendeel zelfs. Zo geef je de zwakkeren in de samenleving ook de kans mobiel te zijn. Bovendien lok je ook hier mensen uit de wagen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door overweg13 »

Hogersluys schreef:
dentheo schreef:
Hogersluys schreef:Het OV is niet gratis. Nooit geweest (op het het prestigeproject van ene Hasseltse politicus na dan) en het zal het ook nooit zijn.
De bus is het nog altijd voor honderduizenden mensen....en de trein is schandalig goedkoop...
De trein is niet schandalig goedkoop, de trein is 'gewoon' goedkoop (en dan eigenlijk alleen maar in vergelijking met het buitenland, velen vinden de NMBS nu al duur genoeg. De prijs van een gewoon treinbiljet kan trouwens bezwaarlijk spotgoedkoop genoemd worden). Inkomstenherverdeling (iedereen betaald een deeltje in de vorm van belastingen) maakt het mogelijk dit systeem in stand te houden. Dit is helemaal niet schandalig, integendeel zelfs. Zo geef je de zwakkeren in de samenleving ook de kans mobiel te zijn. Bovendien lok je ook hier mensen uit de wagen.
Dat van die zwakkeren moet nu maar eens ontkracht worden: ik ken in mijn kennissenkring tientallen mensen die hun hele leven echt goed (zelfs steengoed) verdiend hebben, en die louter en allen omdat ze 65 geworden zijn gratis op bus en tram en voor 5.00 EURO per trein het hele land door mogen. Dat heeft niets te maken met herverdeling, maar met platte demagogie. Sommigen weten niet eens hoe ze trein en bus moeten gebruiken. Dat men echte kansarmen de kans geeft om af en toe ook eens de bus te gebruiken, lijkt me te kunnen, maar zoals het er hier nu aan toegaat, is gewoon potsierlijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:Zo geef je de zwakkeren in de samenleving ook de kans mobiel te zijn. Bovendien lok je ook hier mensen uit de wagen.
De kansarmen kan je beter helpen door hen kansen en inkomens steun te geven, dan hen tot winkelnering te dwingen. Per slot van rekening wil je ook niet dat het OV er vooral voor de kneuzen is. Daarmee krijg je geen mensen uit de wagen.

Mensen krijg je uit de wagen door kwalitatiev goed OV aan te bieden. OV dat comfortabel is, stipt en dat een aangename omgeving bied. Het is belangrijk dat het OV een positief imago heeft, dat het een beetje een uitsraling heeft.
Dat is ook de reden voor al die tramprojecten overal in Europa. Een tram heeft een beter imago dan een bus, en zelfs met een enkele tramlijn kan je het hele OV in je stad opwaarderen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: In die gedachtengang erken ik de egoïstische kapitalist (zonder jouw daarvan te beschuldigen, nvd) "ik wil niet aan iets meebetalen waar ik geen gebruik van maak". Het staat iedereen vrij de diensten die de overheid aanbiedt te gebruiken. Als iemand er ondanks dit alles toch noch naar het werk pendelt met de auto moet hij dat zelf maar weten.
Je hebt mij verkeerd begrepen. Jij vindt dat het onder de marktprijs aanbieden van bepaalde diensten door de overheid, zodat ook minder begoeden er van kunnen genieten een verdedigbare keuze. Ik vind het vooral inefficient. Want door bijvoorbeeld vervoer te subsidiëren krijg je de situatie dat je vervoer krijgt waarvan de meerwaarde voor de samenleving als geheel negatief is.

Denk bijvoorbeeld aan studenten die zich een kot besparen door thuis te blijven en met het OV te pendelen. Als de subsidie die hiervoor nodig is per student hoger is dan deze uitspaart aan huur dan is het saldo voor de samenleving negatief. Beter is het om het OV niet te subsidiëren, en in de plaats de student geld te geven, dat hij dan zelf kan uitgeven aan een kot, of aan een busabonnement. Dat bedoel ik met herverdeling zichtbaar te maken.

En ja, dat is een "kapitalistische" oplossing. Ik heb er zelf geen moeite mee om het economische systeem dat voor een in de menselijke geschiedenis nooit geziene welvaart gezorgd heeft te verdedigen.
K V B schreef: Een andere argument tegen het met overheidsmiddelen goedkoop houden van het OV is dat het OV op die manier erg afhankelijk wordt van de financiële toestand van de overheid.
Ja, en anders van de financiële toestand van de exploitant. Dat ben ik er vrij zeker van dat de overheid langer zal bestaan dan gelijk welke privévervoerder. De overheid kan immers niet failliet gaan.[/quote]

De overheid kan wel failliet gaan. Juridisch niet, maar het kan gebeuren dat de overheid gewoon het geld niet heeft. En dan krijg je dingen zoals ambtenaren die hun loon plots niet krijgen en zo. Dat kan in België ook gebeuren.

De Lijn gaat nu zijn aanbod moeten terugschroeven. Een partikulier bedrijf zou mischien gewoon zijn prijzen met een paar % verhogen. De Lijn kan dat niet.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: steeds meer volle treinen

Bericht door Kalimero »

deredactie.be schreef:NMBS betaalde zowat 10.000 treinreizigers terug
De NMBS heeft het voorbije jaar bijna 10.000 reizigers terugbetaald voor treinen die te veel of te vaak vertraging hadden.
De nieuwe compensatieregeling trad in september vorig jaar in werking. Sindsdien hebben ruim 11.000 reizigers een aanvraag voor terugbetaling ingediend. Zo'n 1.600 vragen werden afgewezen.
PhotoNews
Overigens wordt vanaf 13 december het treinverkeer tot net over de grens goedkoper. De NMBS gebruikt van dan af een nieuw prijsmodel voor grensverkeer. Een ritje van Kortrijk naar Rijsel wordt op die manier anderhalve euro goedkoper.
De NMBS wil ook een stiptheidsplan op poten zetten en het plaatsgebrek in de treinen aanpakken. Onder het motto "bestemming beter" wil de NMBS over vijf jaar bij de 3 comfortabelste en meest klokvaste spoorwegmaatschappijen van Europa horen.
Ook gezien in het journaal van 3 oktober. Het positieve: er wordt alvast toegegeven dat er nog veel verbetering mogelijk is, iets wat ze vroeger maar moeilijk over de lippen kregen.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Treinenman »

Het is juist iets leuker om een heel stel of treingedeelte voor je alleen te hebben, al komt dit nu weinig voor.
In een trein praten de mensen niet of weinig met elkaar. Ze kijken voor zich uit en er zijn weinig bij die zelfs een 'goeiendag' zeggen. In een volle trein mag dat wel, met zo'n hoop volk bij elkaar. De mensen zijn verzuurd tegenwoordig.

Je betaalt (helaas) niet voor een zitplaats, ze zouden bij een treinticket 'zitplaats inbegrepen' mogen invoeren.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef:Het is juist iets leuker om een heel stel of treingedeelte voor je alleen te hebben, al komt dit nu weinig voor.
In een trein praten de mensen niet of weinig met elkaar. Ze kijken voor zich uit en er zijn weinig bij die zelfs een 'goeiendag' zeggen. In een volle trein mag dat wel, met zo'n hoop volk bij elkaar. De mensen zijn verzuurd tegenwoordig.
Alsof mensen vroeger elkaar om de hals vielen, als ze in de trein stapten. Ik denk dat die gereserveerdheid precies eigen is aan de generaties die voor 1960 geboren zijn. Toen waren het de goede manieren die de afstand creëerden, nu is het angst. Als ik zeg dat ik zelf uit 1953 stam, zul je wel begrijpen dat ik ook liever gerust gelaten word...
Met vriendelijke groet

overweg13
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Treinenman »

Soms zijn er mensen in de trein die goeiendag zeggen en eens een gesprek voeren. Wat is daar abnormaal aan? Ik vind het juist leuk dat er eens iemand tegen me praat in de trein. Zo wordt ook de treinrit zelf aangenamer.

Terug naar het onderwerp, treinen die naar Antwerpen rijden zitten bijna altijd vol bv. trein van Neerpelt-Antwerpen-C en Turnhout-Antwerpen-C.
De trein is altijd een beetje reizen.
melle

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door melle »

Aan die trein uit Neerpelt naar ANtwerpen moet dringend iets worden gedaan...

Overigens... Ik zie om 16.08h de l-trein van Herentals naar Mol/Neerpelt steeds met 3 MW41. Schandalig gewoon! Zelfs een halve mw41 is dan al genoeg.

Ze kunnen deze beter ergens anders gebruiken..
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door KB »

melle schreef:Aan die trein uit Neerpelt naar ANtwerpen moet dringend iets worden gedaan...

Overigens... Ik zie om 16.08h de l-trein van Herentals naar Mol/Neerpelt steeds met 3 MW41. Schandalig gewoon! Zelfs een halve mw41 is dan al genoeg.

Ze kunnen deze beter ergens anders gebruiken..
Misschien zijn die rijtuigen nodig voor een volgende rit (de terugrit bijvoorbeeld) of waren ze nodig voor de vorige rit?
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

KB schreef:
melle schreef:Aan die trein uit Neerpelt naar ANtwerpen moet dringend iets worden gedaan...

Overigens... Ik zie om 16.08h de l-trein van Herentals naar Mol/Neerpelt steeds met 3 MW41. Schandalig gewoon! Zelfs een halve mw41 is dan al genoeg.

Ze kunnen deze beter ergens anders gebruiken..
Misschien zijn die rijtuigen nodig voor een volgende rit (de terugrit bijvoorbeeld) of waren ze nodig voor de vorige rit?
Andere mogelijkheid: je hebt die trein gezien op een woensdag. Mogelijk zit die op andere schooldagen wel goed vol. Nog een mogelijkheid: die trein loopt goed vol in Geel, wegens de aanwezigheid van de Hogeschool daar. Er zijn zo veel redenen te bedenken waarom een trein langer is dan op het eerste gezicht nodig. Daarvoor zou je hem een hele dag moeten volgen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Treinenman »

Er is wel verschil tussen (bijna) vol en echt overvol.
Zo ook met de treinen van Antwerpen naar Oostende en de toeristentreinen naar Blankenberge. Sommige rijtuigen/ stellen zitten vol maar er kunnen ook stellen of rijtuigen zijn waar nog zitplaatsen genoeg zijn.
Al moet men in een trein wel vaak naast andere mensen gaan zitten.
Niet elke trein heeft de mogelijkheid om tijdens de rit van het ene naar het andere stel/rijtuig door te lopen.

Kan men met een ticket 1ste klasse ook in 2de klasse zitten?
De trein is altijd een beetje reizen.
melle

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door melle »

Waarom zou je dat doen.. In de eerste klas zit er juist heel weinig volk op die drukke treinen in tegenstelling tot de druk bezette 2de klasse.
Andere mogelijkheid: je hebt die trein gezien op een woensdag. Mogelijk zit die op andere schooldagen wel goed vol. Nog een mogelijkheid: die trein loopt goed vol in Geel, wegens de aanwezigheid van de Hogeschool daar. Er zijn zo veel redenen te bedenken waarom een trein langer is dan op het eerste gezicht nodig. Daarvoor zou je hem een hele dag moeten volgen.
Neen dat is/was heel de week door. En in Geel komt men zeker nog met 1 MW toe.
Maar met de wijzigingen in Herentals is het niet meer mogelijk nu om met 3 MW's de l trein te verzekeren (Spoor 3 is te kort geworden).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef: Al moet men in een trein wel vaak naast andere mensen gaan zitten.
Is dat niet eigen aan de het openbaar vervoer? En is daar dan iets tegen? Je kunt toch moeilijk verwachten dat het openbaar vervoer zo georganiseerd wordt, dat je altijd alleen kunt zitten? Zo iets noemen ze auto, of fiets, of moto... En in de trein kun je dan nog wat afstand houden; in de bus zit je bijna letterlijk op elkaars schoot.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie