Kepi NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kepi NMBS

Bericht door groentje »

Dat blauw is flashier dan je denkt, hoor.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kepi NMBS

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef: 15 dec 2019, 09:28
overweg13 schreef: 14 dec 2019, 11:21 [Dat is weer zo een fantasietje van een of andere grote veranderaar.
Die zijn er genoeg, veranderaars, en ze denken dat veranderen in één klap een verbetering is. Zonder de veranderaars-om-te-veranderen (zie bijvoorbeeld de digitalisering die absoluut de niet verbetering is die men voorspiegelt) zou de wereld er beter aan toe zijn :wink:
Anderzijds, vergeet niet dat elke gewoonte ooit een verandering was toen ze werd ingevoerd.

Het zit nu eenmaal in de menselijke aard ingebakken om schrik te hebben van veranderingen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Kepi NMBS

Bericht door dekooiker »

Dat is zo. Aan de andere kant moeten we ook niet blind zijn voor het gegeven dat men soms dingen invoert om maar te veranderen. Een mooi voorbeeld was de nummer van de bussen bij De Lijn. Toen ik naar school ging hing het nummer links onder de achterruit. Dat heeft men op een gegeven moment gewijzigd naar links boven op de achterruit. Ik zie daar geen heil en verbetering, alleen verandering. Maar dat men bijvoorbeeld meer treinen in de spits inlegde sinds enkele jaren, daar was ik snel aan gewend en heb geen weerstand gehad :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kepi NMBS

Bericht door Adler »

Waarom schrijft bijna iedereen hier kepi in plaats van kepie ?
In het Nederlands is het kepie en in het Frans képi.
Of uniformpet.
Ik dacht zelfs dat er eerst kepie stond in de titel.
Laatst gewijzigd door Adler op 17 dec 2019, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kepi NMBS

Bericht door Asterix »

De Spoorwegen hebben een eigen jargon 😁
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kepi NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is wel het understatement van het jaar, maar goed dat er dat lachsmoeleke bij staat.
Een betere omschrijving ware nmbm. "De spoorwegen hebben een sterke traditie van modderig taalgebruik" :mrgreen:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kepi NMBS

Bericht door Adler »

Asterix schreef: 16 dec 2019, 23:17 De Spoorwegen hebben een eigen jargon 😁
Mijn vorige opmerking gaat niet over het woord kepie als dusdanig maar over de schrijfwijze (met -ie en niet met -i op het einde).
Dat heeft niets met jargon te maken.
Je schrijft ook niet opini , vakanti, ruzi of politi.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kepi NMBS

Bericht door overweg13 »

Maar in het Frans is het wel képi; dat is geen verantwoording maar wel een verklaring voor de verkeerde spelling kepi. In de voorbeelden die je verder aanhaalt heb je in het Frans geen versie op -ie.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kepi NMBS

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 17 dec 2019, 13:37 Maar in het Frans is het wel képi; dat is geen verantwoording maar wel een verklaring voor de verkeerde spelling kepi. In de voorbeelden die je verder aanhaalt heb je in het Frans geen versie op -ie.
Inderdaad, er zijn nog wel zo voorbeelden, zoals kanarie en canari.
Er zijn ook niet zoveel woorden in het Nederlands die eindigen met een medeklinker gevolgd door i zoals juni en juli.
Maar nu dwalen we weer af van de kepie.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kepi NMBS

Bericht door Asterix »

Adler schreef: 17 dec 2019, 13:27
Asterix schreef: 16 dec 2019, 23:17 De Spoorwegen hebben een eigen jargon 😁
Mijn vorige opmerking gaat niet over het woord kepie als dusdanig maar over de schrijfwijze (met -ie en niet met -i op het einde).
Dat heeft niets met jargon te maken.
Je schrijft ook niet opini , vakanti, ruzi of politi.
Het was maar een grapje over de soms merkwaardige verkrachtig van woorden door de Spoorwegen bij intern gebruik.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kepi NMBS

Bericht door Adler »

Zijn de treinbegeleiders van de NMBS eigenlijk verplicht een kepie te dragen in de trein ?
Ik zag eens een documentaire van de ICE van Duitsland naar Parijs.
Daarin werd gezegd dat de Duitse treinbegeleiders niet verplicht waren een kepie te dragen in de trein maar de Franse wel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kepi NMBS

Bericht door Steven »

Zover ik weet enkel als ze de trein verlaten en dus het perron op gaan. In de trein mag de kepie dus af.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Kepi NMBS

Bericht door profke »

overweg13 schreef: 14 dec 2019, 11:21 Dat zal wel zo zijn, maar eigenlijk gaat het daar niet over. Wel over hoe je het snelst bij de aangewezen persoon geraakt om je vraag te beantwoorden.
De occacionele reiziger ziet "iemand met een uniform".
Hij klampt hem aan.
er zijn nu twee mogelijkheden:
A-) door toeval heeft hij de juiste. => Persoon is geholpen. First Time Right.
B-) hij heeft iemand van "het verkeerde stuk NMBS/Infra" of een rangeerder of ... aan de mouw getrokken. Die persoon zegt (normaal gezien): je hebt de verkeerde. Zie je ginder die persoon met zijn etc... hij/zij/het kan u verder helpen. => in 2 keer opgelost. Die reiziger heeft wel 2x zijn verhaal moeten doen maar is geholpen.
C-) de reiziger klampt een "kantjesloper" aan. iemand die eigenlijk in categorie A of B thuishoort maar er geen goesting in heeft en dan maar antwoord "daarvoor moet ge nie bij mij zijn". De reiziger is niet geholpen.
D-) variatie op B: de persoon die aangeklampt wordt is niet de juiste maar moet verwijzen naar een onzichtbare, niet op het perron of station te vinden andere partij.



Scenario C of D kan zich ook met het huidige uniform voordoen. Immers : een OCCASIONELE reiziger weet toch het verschil niet.
dus realistisch is het "2 steps".
uitgangspunt is wel dat het NMBS/infrabel personeel ZELF het onderscheid kan zien.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Kepi NMBS

Bericht door Ducktape »

profke schreef: 19 dec 2019, 10:25
overweg13 schreef: 14 dec 2019, 11:21 Dat zal wel zo zijn, maar eigenlijk gaat het daar niet over. Wel over hoe je het snelst bij de aangewezen persoon geraakt om je vraag te beantwoorden.
De occacionele reiziger ziet "iemand met een uniform".
Hij klampt hem aan.
er zijn nu twee mogelijkheden:
A-) door toeval heeft hij de juiste. => Persoon is geholpen. First Time Right.
B-) hij heeft iemand van "het verkeerde stuk NMBS/Infra" of een rangeerder of ... aan de mouw getrokken. Die persoon zegt (normaal gezien): je hebt de verkeerde. Zie je ginder die persoon met zijn etc... hij/zij/het kan u verder helpen. => in 2 keer opgelost. Die reiziger heeft wel 2x zijn verhaal moeten doen maar is geholpen.
C-) de reiziger klampt een "kantjesloper" aan. iemand die eigenlijk in categorie A of B thuishoort maar er geen goesting in heeft en dan maar antwoord "daarvoor moet ge nie bij mij zijn". De reiziger is niet geholpen.
D-) variatie op B: de persoon die aangeklampt wordt is niet de juiste maar moet verwijzen naar een onzichtbare, niet op het perron of station te vinden andere partij.



Scenario C of D kan zich ook met het huidige uniform voordoen. Immers : een OCCASIONELE reiziger weet toch het verschil niet.
dus realistisch is het "2 steps".
uitgangspunt is wel dat het NMBS/infrabel personeel ZELF het onderscheid kan zien.
Ik zit als bestuurder dan in E-) de variatie op B die de reiziger zal helpen als hij kan, en zo niet doorverwijst naar iemand anders indien mogelijk...
Plaats reactie