Graffiti bij de NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Fles

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Fles »

K V B schreef:Waakhonden kennen anders wel het verschil tussen personen die wel vaker ergens komen, en personen die ze nog nooit gezien hebben.
:idea: Dat zou zelfs eerder averechts werken denk ik dan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Waakhonden kennen anders wel het verschil tussen personen die wel vaker ergens komen, en personen die ze nog nooit gezien hebben.
Maar je kan natuurlijk de honden gewoon weer binnennemen op het moment dat er NMBS personeel rondloopt.

Er loopt in vorst en schaarbeek (ene vele andere bundels) 24 op 24 volk rond maar natuurlijk niet in elke hoek van de vorming. sporen hebben geen kantooruren zoals die van u :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door sammarco1 »

Wat die folie betreft, vind ik maar niks... Veel treinen worden tegenwoordig beplakt, of "behangen"... Al eens eens wat Italiaanse wagons bekeken? die zijn allemaal behangen. Na een tijd begint dat te craqueleren, das echt geen zicht.

De fransen "behangen" ook, maar dat ziet er anders uit eigenlijk.. veel netter dan de italianen. Cisalpino heeft ook hun wagons beplakt.

Een geverfde trein vind ik toch nog altijd netter ogen... Alleen als die rotzakskes met hun spuitbuske er maar niet waren... Helaas...
Afbeelding
**********************************************************************************************************
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef:
Waakhonden kennen anders wel het verschil tussen personen die wel vaker ergens komen, en personen die ze nog nooit gezien hebben.
Maar je kan natuurlijk de honden gewoon weer binnennemen op het moment dat er NMBS personeel rondloopt.

Er loopt in vorst en schaarbeek (ene vele andere bundels) 24 op 24 volk rond maar natuurlijk niet in elke hoek van de vorming. sporen hebben geen kantooruren zoals die van u :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Als er 24/24 volk rondloopt hebben grafittispuiters toch geen kans?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Fyra-stam met graffiti

Bericht door msts.be »

Gisteren weer een Fyra-stam (ICRm-rijtuigen, niet de V250) met graffiti gezien. Aangezien ze bij de NS al bezig zijn met grafitti-folies en graffiti-werende verf, wordt het ook eens geen tijd om deze op de Fyra's aan te brengen ?
Steven schreef:In België heeft men die folie al op veel treinen zie je die hangen op de plaats met technische info die regelmatig al eens nodig is. De folie is blijkbaar vrij duur om hem zomaar over heel de trein aan te brengen.
In plaats van met die folies te werken moet men verder gaan en net zoals de DB met een graffitiwerende coating gaan werken, type Ceramol. Als je daar een opschrift 'Versiegelung/CERAMOL' op een trein ziet staan heeft het niet veel zin om er op te spuiten, want binnen 2 dagen zal de graffiti er toch af zijn.

En anders de bundels patrouilleren, en wie betrapt wordt kan de verwijderingskosten sans pardon betalen. Al werken ze er in de gevangenis voor. Dit spelletje heeft nu lang genoeg geduurd.
pietje

Re: Fyra-stam met graffiti

Bericht door pietje »

msts.be schreef: In plaats van met die folies te werken moet men verder gaan en net zoals de DB met een graffitiwerende coating gaan werken, type Ceramol. Als je daar een opschrift 'Versiegelung/CERAMOL' op een trein ziet staan heeft het niet veel zin om er op te spuiten, want binnen 2 dagen zal de graffiti er toch af zijn.

En anders de bundels patrouilleren, en wie betrapt wordt kan de verwijderingskosten sans pardon betalen. Al werken ze er in de gevangenis voor. Dit spelletje heeft nu lang genoeg geduurd.
In de gevangenissen moeten ze voor mij niet, en betalen kunnen de meeste van die gasten niet, maar als je nu eens de keuze zou geven: betalen of 10 keer zoveel opkuisen dan je hebt bekladderd, dat werkt misschien al meer afschrikwekkend.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door profke »

In de gevangenissen moeten ze voor mij niet, en betalen kunnen de meeste van die gasten niet, maar als je nu eens de keuze zou geven: betalen of 10 keer zoveel opkuisen dan je hebt bekladderd, dat werkt misschien al meer afschrikwekkend
Doet me steeds denken aan mijn schooltijd... kauwgom in de klas..

Straf van 1 leerkracht: kleeft uw kauwgom onder de bank....en peutert er ne anderen van onder , en houd die in uw mond tot einde les....

in die les werd NOOOIT meer gekauwgomd;..

iemand ideetjes hoe we dit met graffiti kunnen doen?
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Hogersluys »

profke schreef: Straf van 1 leerkracht: kleeft uw kauwgom onder de bank....en peutert er ne anderen van onder , en houd die in uw mond tot einde les....
Mmmm, ik wed dat dit voorval dateert van een hele tijd geleden, niet? ;) Dergelijke straffen zullen nu niet meer mogen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door AlexNL »

Op één van de Nederlandse HGBTF-tegenhangers, Opeens Had Ik Het.nl, loopt een soortgelijk topic. Iemand postte daar dat graffiti om exposure te doen is, en dat je zou kunnen proberen de kunstwerken belachelijk te maken door ze te lijf te gaan met een spuitbus (roze driehoekjes, bloemetjes, teksten, you name it) om zodoende het kunstwerk teniet te doen en de maker ervan tegenover andere 'artiesten' in de zeik te zetten.

Er werden wat bezwaren aangedragen zoals dat de gassen van een spuitbus mogelijk ongewenst zullen zijn, ik heb aldaar het idee geopperd om dan maar wat stickers te laten prefabriceren en die klaar te leggen zodat, wanneer een TB of TBG graffiti op zijn trein constateert, hij enkel maar zo'n sticker hoeft te pakken en eroverheen te plakken. De trein kan zo een paar dagen blijven rondrijden totdat een reinigingsploeg tijd heeft om alles te herstellen.

Toegegeven, het zal niet fraai ogen, maar wellicht is de 'vernedering' die je met zo'n actie teweegbrengt afschrikkend genoeg om de hoeveelheid graffiti te doen verminderen. Het is allicht iets wat geprobeerd zou kunnen worden in een van de depots?

Voor illustraties op de stickers valt te denken aan bloemetjes, teksten "Graffiti: niet cool / graffiti: pas cool", een simpel verbodsbord (zo'n rode cirkel met een diagonale streep erdoorheen), kindertekeningen (gemaakt door een basisschoolklasje?), noem maar op.
melle

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door melle »

Waarom overdekt men simpelweg niet gewoon de meeste stelplaatsen?
Ik weet dat zoiets veel geld kost, maar als je dan bedenkt hoeveel geld er op termijn mee wordt uitgespaard?
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door AlexNL »

Om die reden waarschijnlijk: het kost veel geld om te bouwen, te onderhouden, en onder de streep helpt het niet zo veel. Immers, er moeten deuren zijn voor mensen en treinen om er binnen te kunnen komen... en als een trein of NMBS-medewerker binnen kan komen, kan een "artiest" dat ook. Het probleem blijf je ermee houden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Dieselfreak »

AlexNL schreef:Immers, er moeten deuren zijn voor mensen en treinen om er binnen te kunnen komen... en als een trein of NMBS-medewerker binnen kan komen, kan een "artiest" dat ook. Het probleem blijf je ermee houden.
Wel eens van sloten en sleutels gehoord?

Wat me de laatste tijd opvalt, na de Breaks zijn het nu de Deense Neuzen die er massaal aan moeten geloven, ik zie er bijna geen meer zonder een unieke livrei.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door AlexNL »

Sloten en sleutels zijn leuk en aardig, maar ook die kunnen opengebroken worden. Daarnaast kan een graffiti-kunstenaar altijd nog als verstekeling met een trein meegaan of op een onbewaakt moment zo'n stalling binnenglippen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Dieselfreak »

Zal de gemiddelde graffitispuiter zoveel moeite zal doen om zijn doel te bereiken? Een graffiteur is toch geen profcrimineel die uit is op veel geld en heel veel moeite zal doen om te slagen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Om die reden waarschijnlijk: het kost veel geld om te bouwen, te onderhouden, en onder de streep helpt het niet zo veel. Immers, er moeten deuren zijn voor mensen en treinen om er binnen te kunnen komen... en als een trein of NMBS-medewerker binnen kan komen, kan een "artiest" dat ook. Het probleem blijf je ermee houden.
Zo duur hoeft het niet, hekken met prikkeldraad helpen ook. De plaatsen waar de werknemers of de treinen naar binnen komen kan je met een camera bewaken. Het is allemaal mogelijk (kijk maar naar de steriele zone in vorst). :wink:
Alleen is de kostprijs van eender welk systeem zeer duur. Of het nu cameras zijn op elk hoekje, bewakers op ronde of afsluitingen. Ik vermoed ergens dat een beetje folie op een trein plakken of af en toe eens herschilderen op korte termijn minder kost dan degelijke preventie. :roll:
Plaats reactie