Graffiti bij de NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door K V B »

Wat men kan doen:

- Hekkens om de stelplaatsen. Zelfs al zijn die niet volledig, dan toch verminder je het aantal vluchtwegen.
- Waakhonden
- Als je er een betrapt er voor zorgen dat die een straf krijgt die effectief pijn doet (graffiti er af poetsen met een tandenborstel bijvoorbeeld).
Taurus

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Taurus »

In Nederland schijnt men al jaren met anti-graffiti folie en coatings te werken. Daarnaast is het bij bijvoorbeeld de NS beleid dat graffiti binnen 48 uur verwijderd wordt (lukt niet altijd). De laatste jaren gaat het redelijk goed in Nederland.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Teach2 »

Taurus schreef:In Nederland schijnt men al jaren met anti-graffiti folie en coatings te werken. Daarnaast is het bij bijvoorbeeld de NS beleid dat graffiti binnen 48 uur verwijderd wordt (lukt niet altijd). De laatste jaren gaat het redelijk goed in Nederland.
Klopt. De NMBS heeft diezelfde folie ook, maar gebruikt'm enkel om de nummertjes mee af te plakken. Dat van die 48 uren klopt ook, in de meeste ons omringende landen heeft men een gelijkaardig beleid.

Bij een normaal, iet of wat fatsoenlijk gerund spoorwegbedrijf is er niks dat iemand tegenhoudt zo'n beleid te voeren. Maar dit is de NMBS, en ondanks het feit dat er hier op elk moment een groter deel van het materieel stilstaat dan bij eender welke andere spoorwegmaatschappij in Europa, kan je écht niet van hen gaan verwachten dat ze zo inventief gaan zijn om zoiets te organiseren...

En dus blijven ze hier aanmodderen met om de twee - drie jaar, als er weer eens een politieker een kamervraagje over stelt een nieuw 'actieplan' dat indrukwekkend hard geen ene moer verschil maakt, zichzelf ondertussen schouderklopjes gevend dat men er iets aan proberen doen heeft en zichzelf troostend met het idee dat het 'toch niet aan hen ligt'. We zijn dat zo stilaan gewoon.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door kika »

K V B schreef:- Hekkens om de stelplaatsen.
Als het maar geen geluidsmuren zijn. Vandaag mocht ik in een licht vertraagde trein een dikke 5 minuten van heel dichtbij naar zo'n 'versierde' muur kijken. Nu was ik al geen liefhebber van het stilleven 'geluidsmuur,' maar het wordt er niet beter op. Lekker laten begroeien, overal, zou ik zeggen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door nahoj »

Folie en coatings zijn duur. Graffiti reinigen ook, met nog een bijkomend ecologisch aspect. Folie (op bv. de Breaks ook voor grotere oppervlakten gebruikt dan de nummertjes) heeft ook andere nefaste neveneffecten voor de beschildering.
Niettemin is het snel reinigen om meerdere redenen inderdaad een na te streven doel: de verf is nog eenvoudig te verwijderen, en het ontmoedigt enigszins. En daar wordt ontegensprekelijk tekort geschoten.

Toch even opmerken dat bakken geld uitgeven aan symptoombestrijding in de vorm van reinigen, coaten en bestickeren nooit een werkbare oplossing is als je het fenomeen bij de oorsprong al niet onder controle hebt. En daarvoor heb je een politie- en juridisch systeem nodig dat actief meewerkt.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Lukas »

Hoi,

Maandag was er op de regionale TV een item over graffitispuiters. In bundel M te Leuven zijn 2 Britse graffitispuiters opgepakt door de spoorwegpolitie.Wat ik niet kan begrijpen is dat men die 2 graffitispuiters na verhoor laat gaan.

BRON http://www.robtv.be


De Klassiekske's die in bundel M staan zijn al redelijk volgekladderd.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Eimai »

Als ze hun identiteit hebben zal er wel gevolg komen zeker? Waarom zouden ze dan aangehouden moeten blijven?
Rétro

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Rétro »

Teach2 schreef:
Taurus schreef:In Nederland schijnt men al jaren met anti-graffiti folie en coatings te werken. Daarnaast is het bij bijvoorbeeld de NS beleid dat graffiti binnen 48 uur verwijderd wordt (lukt niet altijd). De laatste jaren gaat het redelijk goed in Nederland.
Klopt. De NMBS heeft diezelfde folie ook, maar gebruikt'm enkel om de nummertjes mee af te plakken. Dat van die 48 uren klopt ook, in de meeste ons omringende landen heeft men een gelijkaardig beleid.

Bij een normaal, iet of wat fatsoenlijk gerund spoorwegbedrijf is er niks dat iemand tegenhoudt zo'n beleid te voeren. Maar dit is de NMBS, en ondanks het feit dat er hier op elk moment een groter deel van het materieel stilstaat dan bij eender welke andere spoorwegmaatschappij in Europa, kan je écht niet van hen gaan verwachten dat ze zo inventief gaan zijn om zoiets te organiseren...

En dus blijven ze hier aanmodderen met om de twee - drie jaar, als er weer eens een politieker een kamervraagje over stelt een nieuw 'actieplan' dat indrukwekkend hard geen ene moer verschil maakt, zichzelf ondertussen schouderklopjes gevend dat men er iets aan proberen doen heeft en zichzelf troostend met het idee dat het 'toch niet aan hen ligt'. We zijn dat zo stilaan gewoon.
Zal ook wel niet zomaar met de ladder een rolletje folie op te kleven zijn en na graffiti met behulp van de haardroger er terug eventjes snel af te halen zijn? Spreken we wss nog niet van de kostprijs van dit alles. Ik lees het hier allemaal graag maar hoe zegt men dat ook al weer van de beste stuurlui?

Ik weet niet waar u uw info haalt maar rijtuigen die overspoten zijn (anders kan men er natuurlijk ook even bij vermelden dat er dan vaak in verminderde samenstelling moet gereden worden om 'even' de graffiti te verwijderen) worden toch zo snel als mogelijk uitgezet om de graffiti te verwijderen lijkt me. Zal wel afhankelijk zijn van plaats tot plaats maar dat lijkt me ook logisch? Dicht bij grootsteden zal het vandalisme en dergelijke wel een stuk groter zijn. Kost bakken geld en is niet op 1 2 3 geklaard. Vraag is wanneer moet het verwijdert worden en bij welke 'hoeveelheden'? Vraag mij soms trouwens af hoe die gasten er in slagen dergelijke grote hoeveelheden aan te brengen :shock: ???

Meer controle en betere afsluitingen lijken mij ook in elk geval een goede oplossing maar dat kost ook een hoop geld. Strenger optreden zou wss ook niet slecht zijn. Gezien de hoeveelheid waarmee nog graffiti gespoten wordt zullen de straffen wel niet zo streng zijn???


... Er nog even bij vertellen hoe goed het ergens anders is en nog even de klassieke klaagzang over de NMBS in het algemeen moest er ook nog even tussen zie ik (moeten we toch minstens zo'n 10 keer in elk topic vermelden!?!) ... :roll: :wink: Serieus, geloven we nu echt dat er ergens anders geen problemen zijn? Ik weet het, in Zwitserland lopen de treinen als een uurwerk. Maar dat is daar ook niet het enige...$$$$$$ :mrgreen: )

en ondanks het feit dat er hier op elk moment een groter deel van het materieel stilstaat dan bij eender welke andere spoorwegmaatschappij in Europa => Ik weet niet waar u deze info vandaan haalt?

(En een overwegend witte kleur lijkt mij trouwens ook de perfecte basis kleur om iets op te spuiten :idea: . Wit was mss niet de beste keuze? Maar soit.)
Tom12

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Tom12 »

Qua afsluitingen is het in sommige bundels bijna schuldig verzuim. In XXX,XXX,XXX etc. kunt ge zonder enige moeite gewoon binnen lopen. Schandalig is het.
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door groentje »

Rétro, als op plaatsen waar het graffitiprobleem nog erger was dan bij de NMBS, men de situatie heeft kunnen omdraaien, waarom zou dat hier niet kunnen lukken? En als het niet lukt, zou er dan een andere reden zijn dan een gebrek aan interesse om het probleem aan te pakken? Ja, het kan nog erger, en ja, het kost geld, maar wat men vergeet, is dat de aanwezigheid van graffiti ook geld kost in de vorm van imagoschade, verlies aan klanten, en door de aanmoediging die de 'artiesten' krijgen, ook meer graffiti, die dan ook weer moet worden opgekuist...
Dus zit je fout, Rétro, de NMBS kan echt wel heel wat meer doen, maar doet het niet uit een fout begrepen besparingsdrang.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Teach2 »

Rétro schreef: Zal ook wel niet zomaar met de ladder een rolletje folie op te kleven zijn en na graffiti met behulp van de haardroger er terug eventjes snel af te halen zijn? Spreken we wss nog niet van de kostprijs van dit alles. Ik lees het hier allemaal graag maar hoe zegt men dat ook al weer van de beste stuurlui?
AL de ons omringende landen hebben een doeltreffend beleid omtrent graffiti. Allemaal houdt dat onder andere in dat ze de rijtuigen zo snel mogelijk proper maken, en geen van allen verstaan ze onder 'zo snel mogelijk' wat de NMBS daar onder verstaat, nl. 'binnen het half jaar ergens'.
Ik weet niet waar u uw info haalt maar rijtuigen die overspoten zijn (anders kan men er natuurlijk ook even bij vermelden dat er dan vaak in verminderde samenstelling moet gereden worden om 'even' de graffiti te verwijderen) worden toch zo snel als mogelijk uitgezet om de graffiti te verwijderen lijkt me.
Het volstaat om eens naar de plakkertjes te kijken die op de graffiti hangen van de vaststellingsteams. Daar staan zeer vaak datums op van twee- drie maand terug.
Zal wel afhankelijk zijn van plaats tot plaats maar dat lijkt me ook logisch? Dicht bij grootsteden zal het vandalisme en dergelijke wel een stuk groter zijn. Kost bakken geld en is niet op 1 2 3 geklaard. Vraag is wanneer moet het verwijdert worden en bij welke 'hoeveelheden'?
Wanneer? Als de rijtuigen stil staan. Bij de NS haalt men bespoten rijtuigen er na de ochtendspits uit, en worden die schoongemaakt zodat ze tegen de avondspits terug de baan op kunnen, van graffiti ontdaan. Bij welke hoeveelheden? Altijd, bij het minste. Laat een simpel tagje er op zitten, en binnen de kortste keren staan er nog zeven naast. Al van de broken windows theory gehoord?
Vraag mij soms trouwens af hoe die gasten er in slagen dergelijke grote hoeveelheden aan te brengen :shock: ???
Omdat de bundels zeven zijn?
Meer controle en betere afsluitingen lijken mij ook in elk geval een goede oplossing maar dat kost ook een hoop geld. Strenger optreden zou wss ook niet slecht zijn. Gezien de hoeveelheid waarmee nog graffiti gespoten wordt zullen de straffen wel niet zo streng zijn???
Meest effectieve methode is de boel zo snel mogelijk schoonmaken. Ontneemt hen hun belangrijkste beloning, nl. hun 'werk' te zien rondrijden over heel het land. Onze buurlanden hebben dat al jaren door en er hun beleid op aangepast.
... Er nog even bij vertellen hoe goed het ergens anders is en nog even de klassieke klaagzang over de NMBS in het algemeen moest er ook nog even tussen zie ik (moeten we toch minstens zo'n 10 keer in elk topic vermelden!?!) ... :roll: :wink: Serieus, geloven we nu echt dat er ergens anders geen problemen zijn? Ik weet het, in Zwitserland lopen de treinen als een uurwerk. Maar dat is daar ook niet het enige...$$$$$$ :mrgreen: )
Al eens in één van onze buurlanden een trein genomen en gekeken hoeveel graffiti daar op zat? Als dat aspect in die buurlanden veel beter is dan mag dat toch wel gezegd worden zeker!
en ondanks het feit dat er hier op elk moment een groter deel van het materieel stilstaat dan bij eender welke andere spoorwegmaatschappij in Europa => Ik weet niet waar u deze info vandaan haalt?
Was als ik me niet vergis onlangs nog in het nieuws: zo'n 25% van het rollend materieel van de NMBS staat op elk moment in een werkplaats. Een hallucinant percentage.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door Steven »

Maar net die 25 % die in de werkplaats staat, staat het veiligste. Het is de overige 75 % die meer gevaar loopt :mrgreen:
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door trainlovertje »

Naar mijn ervaring is het ook een zichtbaar groeiend probleem in Duitsland: vroeger zag ik er zelden graffiti op een trein. Als ik nu een dag naar Duitsland, zie ik toch wel minimum enkele treinen met graffiti (van kleinste prul tot grootste smerige boel).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door kika »

Ze zijn er ook erg grondig qua beschermen van treinen tegen graffiti binnenin: https://m.facebook.com/photo.php?fbid=873417386038074
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Graffiti bij de NMBS

Bericht door trainlovertje »

kika schreef:Ze zijn er ook erg grondig qua beschermen van treinen tegen graffiti binnenin: https://m.facebook.com/photo.php?fbid=873417386038074
is dat een nieuwe vorm van vandalisme, of wat moet ik me daarbij voorstellen? ;d
Plaats reactie