Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

Stef schreef:Om terug on topic te komen, wat registreren die zwarte dozen nu eigenlijk precies? De snelheid en de seinen? Of ook nog andere zaken?
Op deze pagina vind je onderaan een link naar een ongevalsrapport van het treinongeval in Izegem.
Vanaf p. 19 in dat rapport staat er meer over de gegevens die worden geregistreerd.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Stef »

Bedankt, daar staat het inderdaad heel nauwkeurig in uitgelegd!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pewiam

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door pewiam »

Teach2 schreef:...Als je dat niet wenst te lezen, dan is er niks dat je tegenhoudt om dit topic niet meer te lezen....
Je advies komt wat bod over, maar ik ga het wel opvolgen. Deze topic zal ik verder niet meer lezen !
Ik wacht gewoon op de uitkomsten van het officiele onderzoek. Daar heb ik vertrouwen in.

Gr Pewiam
pietje

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door pietje »

Adler schreef:
Stef schreef:Om terug on topic te komen, wat registreren die zwarte dozen nu eigenlijk precies? De snelheid en de seinen? Of ook nog andere zaken?
Op deze pagina vind je onderaan een link naar een ongevalsrapport van het treinongeval in Izegem.
Vanaf p. 19 in dat rapport staat er meer over de gegevens die worden geregistreerd.
Is zo'n verslag ook op een "Belgische" website te lezen, of is zoiets enkel publiek omdat Europa het publiek maakt?
Wel interessant om te lezn, maar ben er nog mee bezig
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

pietje schreef: Is zo'n verslag ook op een "Belgische" website te lezen, of is zoiets enkel publiek omdat Europa het publiek maakt?
Wel interessant om te lezn, maar ben er nog mee bezig
Op de site van ERADIS vind je de rapporten van een aantal Europese veiligheidsinstanties, waaronder die van België.
Voor België zijn dat de rapporten van het onderzoeksorgaan van de FOD Mobiliteit.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Stef »

Via deze link van ERADIS kunnen we verder info afwachten ivm Buizingen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door nighttrain »

Stef schreef:Om terug on topic te komen, wat registreren die zwarte dozen nu eigenlijk precies? De snelheid en de seinen? Of ook nog andere zaken?
Je hebt de Teloc opnemers die op een soort blauw kalkpapier de snelheidscurve gaat registreren en de impulsen weergeeft van de waarnemeningen op de krokodillen. dus een naald gaat een tracering doen op dit kalkpapier voor de snelheid en een prikkertje gaat boven of onder een lijn de krokodilpuls waarnemen

De modernere of ATESS casettes kunnen alle mogelijke parameters opslaan , gaande van snelheid over druk in de algemene leiding , sigalisatie weergave. dus het is de client die bepaalt wat hij wil weten van zijn bestuurder
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Patrick »

Adler schreef:Op deze pagina vind je onderaan een link naar een ongevalsrapport van het treinongeval in Izegem.
Vanaf p. 19 in dat rapport staat er meer over de gegevens die worden geregistreerd.
The accident taked place in the railway station of Izegem
Yeah, right :roll:
gurodewa
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jul 2008, 10:20

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door gurodewa »

Volgens de berichten in de pers moet je als TB een bevestiging doen als je een een oranje sein passeerd, of de trein valt stil na 4 sec. Maar bij een rood sein moet je niks bevestigen, dat kan je dus zo voorbijrijden zonder dat er een systeem ingrijpt.
Waarschijnlijk wordt er geredeneerd dat je een rood sein niet hoeft te bevestigen omdat je het in princiepe niet voorbij mag rijden.
Maw waarom past men hetzelfde oranje sein systeem niet toe bij een rood sein: Rij je 'per ongeluk' door een rood sein: bevestigen of je valt stil.
Mischien is het zelfs mogelijk met andere software of schakeling in het systeem, de trein onmiddelijk te laten remmen of de TB attent te maken op een gevaarssituatie.
Mijn gedacht dus, of ga ik te kort door de bocht ?
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Lekens M. »

nighttrain schreef:
Patrick schreef:Was het nu groen of rood... ?

Oplossing: nieuw bijkomend controlesysteem: videocamera in de stuurpost (gericht op de rijbaan natuurlijk) :?:
Kan het seinbeeld, wisselstanden, toestand van het spoor, enz. visueel registreren.

Ik zie al nadelen: gigantische datastroom (lokaal opslaan; draadloos doorsturen evt. als backup); probleem bij direct zonlicht; ...

't Is maar een idee natuurlijk...
Dat is een zeer zinnig en perfekt uitvoerbaar voorstel. Beperkte opslag capaciteit nodig daar enkel bv de laatste 10' in het geheugen zouden moeten blijven.
Enig punt dat zou op te lossen zou moeten worden, is ervoor zorgen dat die gegevens onverwoestbaar moeten opgeslagen worden.Wat dus niet onmogelijk is.En het onderhoud of reinigen van de lenzen.
In Amerika is dit al jaren de standaard in treinen/trams/metro's/bussen, niet enkel de voorzijde word gefimd maar ook de zijkanten en de handelingen van de bestuurder. Bij een ongeval moet men gewoon de beelden bekijken.
Thomas

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Thomas »

Stef schreef:Via deze link van ERADIS kunnen we verder info afwachten ivm Buizingen.

Wel straf dat er bij "Material Damages" enkel 'infrastructure' en niet 'rolling stock' aangeduid is.

Edit: nu staat het er wel bij. :|
pietje

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door pietje »

Thomas schreef:
Stef schreef:Via deze link van ERADIS kunnen we verder info afwachten ivm Buizingen.

Wel straf dat er bij "Material Damages" enkel 'infrastructure' en niet 'rolling stock' aangeduid is.

Edit: nu staat het er wel bij. :|
Ik had het daarstraks ook gezien, maar ik had wel het idee dat het nog vervolledigd moest worden.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door HLE 2302 »

Ik heb vandaag opgevangen dat het goed zou kunnen dat het sein die die bestuurder zogezegt 'genegeert' zou hebben, helemaal niet rood was.

Wat ook opvalt is het feit dat Infrabel nog niet echt veel gezegd heeft over de ramp, terwijl als het hun fout niet is, er direct brand & moord wordt geschreeuwd.

Wat goed zou kunnen is dat er een seinstoring was (het sein zou van 2G -> Groen gegaan zijn.)

Ofwel heeft het seinhuis een grote fout gemaakt, dat ze de reisweg hadden aangelegd voor de stoptrein, maar toen zagen dat de IC trein naar Luik met 10 minuten vertraging eraan kwam, ze de reisweg misschien verbroken hebben (= sein dichtsmijten) en de reisweg voor de IC naar Luik hebben aangelegd, er worden dagelijks seinen dichtgesmeten vlak voor de neus van de bestuurders, daarom zou het goed kunnen dat het sein misschien dichtviel als de bestuurder het sein al niet meer kon zien ... en er dus vanuit ging dat hij groen had.

Het is dus lang niet zeker dat de bestuurder het rode sein wel zou genegeert hebben.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Tim »

HLE 2302 schreef:Wat goed zou kunnen is dat er een seinstoring was (het sein zou van 2G -> Groen gegaan zijn.)
Da's geen seinstoring, is perfect normaal en kom je geregeld tegen :wink:
omgekeerd daarintegen is wel een abnormale opvolging van seinbeelden.
pietje

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door pietje »

HLE 2302 schreef: Wat ook opvalt is het feit dat Infrabel nog niet echt veel gezegd heeft over de ramp, terwijl als het hun fout niet is, er direct brand & moord wordt geschreeuwd.
Was mij intussen ook opgevallen, ik dacht dat het misschien lag aan het feit dat er "bewijzen" in beslag zijn genomen nog voor dat de mensen van Infrabel ze goed hebben kunnen bestuderen, maar wat jij zegt is natuurlijk ook perfect mogelijk.
Ik hoop dat we er snel het fijne van weten, want het wordt tijd dat er eens definitieve conclusies getrokken worden over wat er nu prioriteit is qua veiligheid.

Stel bv. dat het blijkt een geval te zijn zoals in Izegem, dan zitten ze bij Infrabel direct met een crisis, want dan zouden ze uit dat ongeval niets geleerd hebben.
Sterker nog, het zou impliceren dat er misschien gelijkaardige fouten in het net zitten die simpelweg nog niet gevonden zijn.

Ik hoop dat er deze week toch nog duidelijkkheid komt, de waarheid heeft echt wel zijn rechten
Plaats reactie