Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel gaat in beroep

Bericht door Shrek » 20 dec 2019, 18:43

Zonder in detail te gaan kan iedereen ook wel zien dat er in dat vonnis dingen staan die technisch [eufemisme]niet heel goed onderbouwd zijn[/eufemisme].


trainlovertje
Berichten: 983
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Infrabel gaat in beroep

Bericht door trainlovertje » 20 dec 2019, 18:57

Misschien beter toevoegen aan dit topic, om een overzichtelijke tijdlijn te behouden: viewtopic.php?f=41&t=7116

En ik vrees dat Infrabel hier heel veel kritiek op gaat krijgen - al dan niet onterecht - gezien veel mensen het punt dat Infrabel wil maken met dit beroep niet zal kunnen vatten door een gebrek aan kennis. Hoe dan ook, Infrabel doet dit volgens mij absoluut niet om de zaak proberen te laten verjaren, maar dat kan anderzijds wel in hun voordeel spelen...
Trouwens, wat gebeurt er dan als de zaak verjaart? De straf die Infrabel zou krijgen vervalt dan, maar ook die van NMBS?

dekooiker
Berichten: 1469
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dekooiker » 20 dec 2019, 19:14

Het lijkt me dat Infrabel met een goede reden in beroep gaat. Men vecht immers niet de schuldvraag noch de vergoedingen of boetes.
Wel wordt op de korrel genomen dat de rechtbank oordeelt dat er overal beschermingswissels moeten zijn voor elke reisweg. Dat wil zeggen dat we het verkeer zeer sterk gaan beperken en net dat willen ze niet. De kans dat er iets misloopt door aanrijding is immers zo klein dat het onverantwoord is om het verkeer zo aan banden te leggen. Voor wie het niet eens is: dan kunnen we meteen stoppen met autorijden, dat is immers véél gevaarlijker dan treinverkeer.
De trein.
Alleen voor durvers.

dentheo
Berichten: 7818
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo » 20 dec 2019, 19:25

Ik begrijp dat Infrabel, voortaan de wisselstraten in Belgie van schuts-wissels zou moeten voorzien, of..
Let wel: dat staat niet in het vonnis, maar in de overwegingen die tot het vonnis geleid hebben, wat zou bijgedragen hebben ...enz enz.

Doet Infrabel nu niets, zal Infrabel steeds mee in de boot getrokken worden als er in Belgie, een trein door rood rijdt met gevolgschade.
Willen zij dat dat risico niet, dan rest hen : in afwachting van die bijkomende wissels minder wisselmogelijkheden te gebruiken en de dienstregeling afslanken of in beroep gaan.

Is dat een redelijke samenvatting ?

LATER:
Sorry geschreven terwijl Kooiker ook bezig was.....
Theo
Groeten vanop de Heide

jan_olieslagers
Berichten: 1463
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door jan_olieslagers » 24 dec 2019, 16:18

Niet gehinderd door enige spoortechnische achtergrond, en al evenmin door een juridische opleiding, zou ik Infrabel aanraden om binnen de kortste keren nieuwe regels aan te kondigen die aan dit vonnis tegemoet komen. Dat is nl. nmbm de enige manier om de wetgeving terzake te doen bijsturen, m.a.w. om "de politiek" tot actie te dwingen. Een vonnis in beroep kan niet anders dan uitgaan van dezelfde wet- en regelgeving waarop ook het huidige vonnis berust, en heeft dus alle kans om gelijkaardig uit te draaien. Enkel een bijsturing van wetten en regels kan soelaas brengen, maar daarvoor is de politiek verantwoordelijk. Als NMBS noodgedwongen een drastische inkrimping van het treinverkeer aankondigt, bv. in de Noord-Zuidverbinding maar niet alleen daar, DAN zal er plots wel iets beginnen bewegen in het parlement. Het is triestig om te zeggen, maar die dames en heren, nuja, dat zootje verlorenkosten, beweegt niet zolang ze geen schoppen onder hun k_nt krijgen. Infrabel, schop erop los!!
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

dekooiker
Berichten: 1469
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dekooiker » 25 dec 2019, 15:58

Dat is het net: er is immers (bij mijn weten) geen wet die zaken rond beschermingswissels regelt. Daarom dat de rechtspraak hier aangevochten moet worden; het kan toch niet de bedoeling zijn om een wat te weinig gekaderd element uit het vonnis toe te passen als men ernstige bezwaren meent aan te kunnen voeren. Enige manier om daar iets aan te doen is in beroep gaan.
De trein.
Alleen voor durvers.

jan_olieslagers
Berichten: 1463
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door jan_olieslagers » 25 dec 2019, 17:41

Hm, nogmaals, het is niet echt mijn kopje thee; maar als de rechtbank iets heeft opgelegd dat niet door de wet verplicht is gesteld, dan zie ik alle kansen voor een beroepsprocedure.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door overweg13 » 25 dec 2019, 18:05

Ik vraag me trouwens af of ook niet alle kruispunten dringend gesloten moeten worden. Ook zij vormen immers een potentieel gevaar en niet zelden het toneel van dodelijke ongelukken...
Met vriendelijke groet

overweg13

Plaats reactie