Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

Gertds schreef:http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 100215_025

op de site van de standaard is er sprake van het negeren van een rood licht door de CR vanuit Leuven.
Zou kunnen als men de andere via de TGV lijn naar Brussel wou sturen...dan kruist hij de CR , anders niet
Theo
Groeten vanop de Heide
JayBeeke

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door JayBeeke »

Ik zit hier naar een extra uitzending van 'Vandaag' op Radio 1 te luisteren, en daar hebben ze daarnet gesproken met Herman Welter, die (het ontbreken van) een botsneus als belangrijk element aanhaalde.
Ik had het niet zozeer over de botsneus als wel over de structuur van het stel als geheel (2 rt) en van de afzonderlijke rijtuigen. Er moet en er zal zeker worden vergeleken met Pécrot, waar de betrokken stellen resp. MS86 en klassiekjes waren. Daarvan hier een foto:
Afbeelding Voor de duidelijkheid: dit is dus een afbeelding van de ramp in Pécrot, in 2001. De IC-rijtuigen zijn bij de ramp van vandaag blijkbaar allemaal op de rails blijven staan. Maar ik ga niet speculeren, ik blijf echter wel achter mijn vraag uit mijn vorige post staan.

mvg
JJN
JayBeeke

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door JayBeeke »

Extra beelden bij de BBC. Het gaat om klassiek stel 214.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8515955.stm

JJN
Snaaip

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Snaaip »

Ze zeggen: het negeren van een rood licht. Vermoedelijk. Ik kan het mis hebben, maar stoppen treinen niet automatisch uit veiligheid? Als de bestuurder eventueel het licht negeert? Of onwel is gekomen?
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Treinramp in Halle

Bericht door b-loc »

.
Laatst gewijzigd door b-loc op 15 feb 2010, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
OMC

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door OMC »

Als ik zo de foto's bekijk zie ik HLE 2111 (met brandende sluitverlichting) met x aantal M4-rijtuigen en klassiekjes 214, 641 en 736. De HLE reed blijkbaar op tegenspoor en de klassiekjes op normaalspoor. Wie er in de fout gegaan is zullen we wel te horen krijgen als het parket en Infrabel hun onderzoek afgerond hebben, voor het overige gaat mijn aandacht uit naar het dodental en de gewonden die dit hebben moeten meemaken of die zelfs nog in de treinen gekneld zitten. Mannen toch, wat een ravage is dat ginder :shock:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door trainfreak »

Snaaip schreef:Ze zeggen: het negeren van een rood licht. Vermoedelijk. Ik kan het mis hebben, maar stoppen treinen niet automatisch uit veiligheid? Als de bestuurder eventueel het licht negeert? Of onwel is gekomen?
Als hij het 'bewust' negeert stoppen treinen (nog) niet overal automatisch.
Als hij onwel wordt (of erger) is het de bedoeling dat de dodemansknop zijn werk doet, dan volgt er na x seconden een noodremming.
Sommige bestuurders zeggen wel dat ze die dodemansknop in hun slaap nog bedienen...
Snaaip

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Snaaip »

Ok dan, om welke treinen hebben we hier? Klassiek motorstel alvast, maar welke types?

Ik heb dit eventjes vergeten. Ik hoop dat er niet zoveel doden zijn gevallen dat men denkt, want de officiele aantal doden zijn al teveel! Veel sterkte voor de nabestaanden en voor de slachtoffers die de ramp overleefden.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door trainfreak »

3 klassiekjes, de nummers staan hierboven dus de 'types' kan je zelf opzoeken :wink: ('t is omdat ik ze niet ken hoor...)
En een loc, de 2111 (volgens OMC) die enkele M4's duwde.

De botsing vond dus plaats tussen het rode klasiekje en een M4 stuurstandrijtuig.
Dietrich

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Dietrich »

Innige deelneming aan nabestaanden en het beste voor zij die dit overleefd hebben.

Ben benieuwd naar de oorzaak. Als het waar is van dat genegeerde sein is dit weer een mooi voorbeeld voor het dringend vervangen van Memor op de meeste zoniet alle lijnen.
Snaaip

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Snaaip »

Kon de klap heviger zijn geweest als de zwaardere Hle21 zou gebotst hebben in de tegenligger? Ik vermoed van wel.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

OMC schreef:Als ik zo de foto's bekijk zie ik HLE 2111 (met brandende sluitverlichting) met x aantal M4-rijtuigen en klassiekjes 214, 641 en 736. De HLE reed blijkbaar op tegenspoor en de klassiekjes op normaalspoor. Wie er in de fout gegaan is zullen we wel te horen krijgen als het parket en Infrabel hun onderzoek afgerond hebben, voor het overige gaat mijn aandacht uit naar het dodental en de gewonden die dit hebben moeten meemaken of die zelfs nog in de treinen gekneld zitten. Mannen toch, wat een ravage is dat ginder :shock:
Wat mij ook opvalt is dat de M4 juist is overgelopen van linker naar rechterspoor (waar CR uit Brussel kwam...), zou dus ook wisselstoring kunnen zijn ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door trainfreak »

Snaaip schreef:Kon de klap heviger zijn geweest als de zwaardere Hle21 zou gebotst hebben in de tegenligger? Ik vermoed van wel.
Ja, zie het ongeval in Izegem enkele jaren geleden. (zoekfunctie forum gebruiken)
Maar nu terug naar het ongeval in Buizingen.

Op de site van het nieuwsblad kan je nog enkele foto's vinden en een overzichtsfoto: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100215_035
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
Wat mij ook opvalt is dat de M4 juist is overgelopen van linker naar rechterspoor (waar CR uit Brussel kwam...), zou dus ook wisselstoring kunnen zijn ??
Is de normale reisweg voor die IC's: van Halle (lijn 96) via Y. Halle Noord naar lijn 96N. Dat is ook de reden waarom de CR in de flank van de IC gereden is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Thomas

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Thomas »

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... oden.dhtml

Hier is een luchtfoto te zien, wat een beter beeld geeft qua omvang.
Plaats reactie